6vk vauvan univaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko kellään kokemusta pienen vauvan univaikeuksista?

Huonosti nukkuu päivin ja öin. Päivisin herää ihan kaikkiin ärsykkeisiin niin että päikkärit jää tosi lyhyiksi. Muutenkin nukkuu päivällä vain vaunuissa kun ne liikkuu, kantorepussa kun kävelen, autossa kun auto liikkuu ja sylissä kun hytkyttää. Omista päiväunista tai kotitöistä ei siis tietoakaan. Välillä myös unissaan alkaa kitisemään hetkeksi, ihan kuin tarkistaakseen että olen vielä paikalla. Kitinä loppuu kun juttelee pari sanaa.

Yöt on ihan yhtä risaisia ja nukkumaan saaminen kestää tunteja. Neiti alkaa kyllä torkkumaan syliin jo joskus 7 aikaan, mutta tosiaan herää ihan kaikkeen. Mies jos vaikka aivastaa viereisessä huoneessa niin hereillä ollaan! Sänkyyn sitä ei saa nukutettua millään vaikka olisin itse vieressä valmiina jäämään sinne viekkuun. Yleensä nukkuu kunnolla vasta joskus 23.30 jolloin sen saa siirrettyä väsyneen äitin mukana sänkyyn. MUTTA sitten joskus 3-4 aikaan aamuyöstä herättyään syömään ei enää suostukaan nukahtamaan. Ähisee ja pöhisee ja polkee jaloilla kauheasti pieruja ulos ja haluaisi ahmia tissiä kuin pieni eläin täysin loputtomiin ja jos antaa tehdä niin, niin puklaa sitten maitoa pihalle kun on syönyt liikaa. Lopulta alkaa raivoamaan kun on selvästi väsynyt mutta ei osaakaan nukahtaa. Mies sitten yleensä ottaa pienen rauhoiteltavaksi että saisin nukkua, kun neiti muutenkin syö öisin hyvin tiheään (n. 1-1,5h välein) niin olen tosi väsynyt aina kun neiti herää aamuyöllä. 2h tai 3h unipätkät on täällä harvinaisia kuin satuolennot. Yhtenä yönä olin niin väsynyt etten meinannut pystyssä pysyä kun mies oli jo valmiiksi hereillä ja menin viemään neidin hänelle. Suora huuto jatkuu miehen hyssytyksestä ja hytkytyksestä huolimatta 30min-1h ennenkuin tyttö väsyy omaan huutoonsa ja saadaan takasin nukkumaan. Nukkuu sitten ehkä jonnekin kello 10 asti. Lyhyissä pätkissä edelleen, tietty. Onko kellään kokemusta samaisesta? Teenkö jotain väärin, joka aiheuttaa tuon aamuöisen rumban ja vaikeat päiväunet?

No sen verran pieni tapaus, että ihan normaalia. Yritä illalla tankata maitoa koko ajan, ettei heti tule nälkä.
Ja itse olen suosiolla antanut nukahtaa tissille, niin ei ole tarvinnut kanniskella. Menkää illalla sänkyyn pötkölleen syömään, jos nukahtaisi suoraan siihen sänkyyn.

Päiväunet menevät monilla noin, että ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa jne. Semmoisia ne epelit ovat.

Meillä "nukuttiin" pari ekaa kuukautta istualtaan tuon pulauttelun vuoksi.

Mutta älä nyt masennu, mutta kuulostaa aivan normaalille <3

Tissillä ollaan 45minuuttia, siihen puolen tunnin röyhyttely / odottelu että maito menee alaspäin, ja viimeistää tunnin päästä jo onkin nälkä. Ja tuo tunti on vietetty keinutuolissa vauva oikopäätä vasten aivan pystyasennossa (ei siis olkapään päällä, jolloin tulee paine rintakehän ja vatsan alueelle ja lisää puklailua).

Hieno että hän kuitenkin nukahtaa puolen yön aikaan. Voisi myös herätä tuohon aikaan jos elämä olisi ihan päälaellaan :)

Ei pienillä vauvoilla ole mitään säännöllistä unta..joten ei heillä voi olla univaikeuksiakaan. Turha vain kuvitella että yö sinänsä olisi yö.

Jos tissit vain kestää, nii ne imetykset on vähintää 45min. Näin hän takaa kunnon maidon tulon jatkossakin vaikka nyt sitä tuntuisi tulevan liikaakin.
Jos tissit ei kestä, nii olen itse puolen tunnin jälkeen laittanut tutin suuhun ja pitänyt vieressä tai sylissä.
Tutti muuten voi myös hillitä pulauttelua, kun vauva jatkaa alaspäin nielemistä.

Koittakaa pärjätä, ja vuorotella. Nukutte vuorotellen. Ja nukkuja laittaa korvatulpat.
Keinutuolia (esim Ikean pehmustettu) voin suositella lämpimästi, ja YLE areenaa tai netflixiä. Yöllä katsotte niitä samalla, niin ei minuutit tunnu niin pitkiltä. (Itse olen katsonut nyt Karjalan kunnailla, ja Frendien toinen kausi menossa).

Meillä toimi tän viimisimmän vauvan kanssa elämä parhaiten niin, että edelleen hoidin imetykset, mutta muuten mies hoiti illan ja minä nukuin (meni vaikka illallakin kärryttelee, ok toki meillä ei sillon ollut tämmösiä pakkasia :/ ), minä nousin ja söin ja kävin suihkussa sit 22-23 aikaan, laitoin kevyet vaatteet päälle, hoidin vauvaa aamuyöhön, mies hoiti aamuyöllä, ja minä sain hetken nukkua, ja sit mies taas saattoi ottaa pikku torkut ennen töihin lähtöä.

Mutta muistakaa ne korvatulpat ja vaikka kuulosuojaimet siihen päälle, ja rauhassa toiseen huoneeseen nukkumaan. Ja sun nukkuma-aikoina mies tuo vauvan sun viereen ja nostaa sit pois siitä (ja lepää itsekin imetyksen ajan. Ja sinä imetät makuullas)

T-vauva 4,5kk, siinä ne tärkeimmät..

Meillä oli erittäin vähäuninen ja kaikesta häiriintyvä vauva joka otti tirsoja vain. Söi 1-2h välein 24/7 eikä koskaan pidempää unipätkää. Ei auttanut mikään ja helpoin oli nukkua vieressä törkäten vaan tissi suuhun. Ikä ei juuri apua tuonut ja edelleen tuo 10v nukkuu suht vähän,herää ja voi nukahtaa myöhään. Niin vähäunista vauvaa oo toista nähny.

Meillä vastaavanlaisen heräilyn ja levottomuuden syiksi paljastuivat ruoka-aineallergiat. Vauva reagoi äidinmaidostani saamiin ruoka-aineisiin. Vauvalla oli myös ihottumaa. Allergiasairaalassa tutkittiin, ja elämä helpottui vasta, kun karsin allergiaa aihettavat aineet omasta ruokavaliostani. Poika nyt 8-v. ja edelleen maitoallergia.

Toki voi olla kyse myös temperamenttipiirteestä. Raskasta aikaa on, tiedän omasta kokemuksestani. Voimia!

Yhteistyössä