Vauvalle teetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pop";26826670]Tiedätkö ruoat joita voisi olla hyvä vähentää/välttää imetyksen aikana JOS ilmavaivoja ilmenee? Entäs onkos etu/takamaito tasapaino mielestäsi ok, etenkin jos syöt itse paljon makeaa?[/QUOTE]
On vähennetty. En osaa sanoa mitään etumaidon ja takamaidon tasapainosta....mistä mä tiedän onko se ok? En syö makeaa mitenkään paljon, paitsi tänään kyllä :snotty:

On vähennetty. En osaa sanoa mitään etumaidon ja takamaidon tasapainosta....mistä mä tiedän onko se ok? En syö makeaa mitenkään paljon, paitsi tänään kyllä :snotty:

Siis luultavasti tasapaino on kunnossa, jos imetys muuten menee ihan hyvin. Etumaitoa (varastoitunutta maitoa) tulee "edessä" eli ensin ja takamaitoa sitten kun rinta on hieman tyhjempi. Joskus vauva saa liikaa etumaitoa jos esimerkiksi kaikki syötöt ovat todella lyhyitä, rintaa vaihdetaan todella usein tai äidillä on ylituotantoa (esim. suihkutissit) niin, että rintoihin varastoituu tavallista enemmän.

Etumaito taas on vähärasvaisempaa, minkä takia se imeytyy nopeammin. Nopeasti imeytyvä maito taas kuluttaa suolen laktaasi (laktoosia pilkkova entsyymi)varantoja, joskus liian nopeasti. Tällöin lapselle voi tulla ns. laktoosi-intoleranssin oireita. (huom. laktoosia on äidinmaidossa PALJON ja niin kuuluukin olla, se on tärkeä aivojen rakennusaine. Lapsista yksi n. 5miljoonasta on laktoosi-intolerantti syntymästään, eli varsinaisesta laktoosi-intoleranssista ei ole kyse. Laktoosin määrää maidossa voi nostaa jonkinverran syömällä paljon sokeria, rinta tekee laktoosin itse.).

[QUOTE="pop";26826812]Siis luultavasti tasapaino on kunnossa, jos imetys muuten menee ihan hyvin. Etumaitoa (varastoitunutta maitoa) tulee "edessä" eli ensin ja takamaitoa sitten kun rinta on hieman tyhjempi. Joskus vauva saa liikaa etumaitoa jos esimerkiksi kaikki syötöt ovat todella lyhyitä, rintaa vaihdetaan todella usein tai äidillä on ylituotantoa (esim. suihkutissit) niin, että rintoihin varastoituu tavallista enemmän.

Etumaito taas on vähärasvaisempaa, minkä takia se imeytyy nopeammin. Nopeasti imeytyvä maito taas kuluttaa suolen laktaasi (laktoosia pilkkova entsyymi)varantoja, joskus liian nopeasti. Tällöin lapselle voi tulla ns. laktoosi-intoleranssin oireita. (huom. laktoosia on äidinmaidossa PALJON ja niin kuuluukin olla, se on tärkeä aivojen rakennusaine. Lapsista yksi n. 5miljoonasta on laktoosi-intolerantti syntymästään, eli varsinaisesta laktoosi-intoleranssista ei ole kyse. Laktoosin määrää maidossa voi nostaa jonkinverran syömällä paljon sokeria, rinta tekee laktoosin itse.).[/QUOTE]
Kiitos tästä tietopläjäyksestä :)

Imetys sujuu hyvin. Vauva imee rintaa yleensä n. 10-15 minuuttia, röyhtäisee hyvin, ja ottaa hieman vielä toisesta tissistä lisäksi. Maidon tuotanto on aika tasaista, ei suihkutissiongelmaa eikä sitä tunnetta että rinnat räjähtäisivät.

Pitäisikö imettää röyhtäisytauon jälkeen vielä samasta rinnasta lisää? Etten vaihtaisikaan tissiä...

Kiitos tästä tietopläjäyksestä :)

Imetys sujuu hyvin. Vauva imee rintaa yleensä n. 10-15 minuuttia, röyhtäisee hyvin, ja ottaa hieman vielä toisesta tissistä lisäksi. Maidon tuotanto on aika tasaista, ei suihkutissiongelmaa eikä sitä tunnetta että rinnat räjähtäisivät.

Pitäisikö imettää röyhtäisytauon jälkeen vielä samasta rinnasta lisää? Etten vaihtaisikaan tissiä...

Ollos hyvä, lisää hyvää tietoa löytyy maitolaituri.fi:stä jos joskus tulee kysyttävää!

Ehkä voisit koittaa antaa samaa rintaa, eihän siinä mitään häviä että kokeilee. Vauva kertonee jos ei enää sitä huoli. Jos ei toimi syystä tai toisesta, voit aina vaihtaa takaisin vanhaan systeemiin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä