vauvalle näppyjä

7 kuukautiselle tytölleni ilmestyi viime viikolla rintaan näppyjä ja seuraavana päivänä niitä oli mahassakin.. tosi pientä näppyä ja vällillä ne punoittaa. epäilin ekaks hikinäppylöiksi mutta ku ne on nyt ollut viikon välillä vähemmän ja välillä enemmän.. laitoin kyllä lääkärillekin kuvan ja se vähä epäili et vois olla joku allerginen reaktio mutta ei osannut sanoa muuta pelkän kuvan perusteella..

ajattelin nyt jättään kauran ja porkkanan ainakin pois..

onkos muilla tullut ruoasta näppyjä , meillä on myös koira.. minkähänlaista allergiaa siitä tulisi jos sille olisi allerginen

 
Täällä ihan sama juttu, poika pian 9kk ja nyt kaula ja rintakehä täynnä hikinäpyn näköisiä rykelmiä. Niitä on ollut nyt neljä päivää ja hikinäppylöitä ne ei ole..

Tuntuu kauheen hankalalta alkaa itse selvittää mille voisi olla allerginen. Ruokavalio on jo aika laaja ja kun imetänkin vielä.

Tuleppa kertomaan hävisivätkö ne itsestään tai selvisikö syy :flower:
 
Nelikuiselle tytölleni tuli samanmoinen ongelma (taustalla lisäksi ripuli-vesikakat), todettiin maitoallergia. Testistä on nyt kaksi viikkoa lisämaidoksi saimme almiron Peptin jota menee päivittäin 1-2dl, kun ennen käytettiin kaupan korvikkeita ja vellejä. Rasvaksi apobasen, hätävaraksi hydrocortisonin. Tilanne alkaa rauhoittua tosin välillä lehahtelee, ajattelin vielä seurailla tovin. Kasvojen, kaulan ja rintäkehän lisäksi koko selkä on ollut karhella ihonvärisellä näpyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 08:39 kanerva kirjoitti:
Nelikuiselle tytölleni tuli samanmoinen ongelma (taustalla lisäksi ripuli-vesikakat), todettiin maitoallergia. Testistä on nyt kaksi viikkoa lisämaidoksi saimme almiron Peptin jota menee päivittäin 1-2dl, kun ennen käytettiin kaupan korvikkeita ja vellejä. Rasvaksi apobasen, hätävaraksi hydrocortisonin. Tilanne alkaa rauhoittua tosin välillä lehahtelee, ajattelin vielä seurailla tovin. Kasvojen, kaulan ja rintäkehän lisäksi koko selkä on ollut karhella ihonvärisellä näpyllä.
Saanko kysyä tyhmiä, olen surkee näissä allergia-asioissa... Tuliko ne näppylät siis mistä maitotuotteesta? Mä olen imettänyt eikä poika ole saanut korviketta kuin yhden kerran joskus. Voiko maitoallergia tulla yhtäkkiä esim. maidosta, jota itse juon? Kuin salama kirkkaalta taivaalta?

Hänellä on nyt 5 päivää ollut näpyt samanlaisia. Oltiin ulkomaanmatkalla juuri ja tuli mieleen, että oliskohan saanut esim. sieltä jonku pöpön..

Kävitkö neuvolassa silloin näyttämässä? Ohjattiinko testeihin vai miten?

Ai niin, vähän ripulintapaista on kyllä täälläkin.
 
[
[/quote]
Saanko kysyä tyhmiä, olen surkee näissä allergia-asioissa... Tuliko ne näppylät siis mistä maitotuotteesta? Mä olen imettänyt eikä poika ole saanut korviketta kuin yhden kerran joskus. Voiko maitoallergia tulla yhtäkkiä esim. maidosta, jota itse juon? Kuin salama kirkkaalta taivaalta?

Hänellä on nyt 5 päivää ollut näpyt samanlaisia. Oltiin ulkomaanmatkalla juuri ja tuli mieleen, että oliskohan saanut esim. sieltä jonku pöpön..

Kävitkö neuvolassa silloin näyttämässä? Ohjattiinko testeihin vai miten?

Ai niin, vähän ripulintapaista on kyllä täälläkin.
[/quote]

Annoin maissivelliä, ja muutaman päivän sisään tuli punaiset ryhelmät joita tyttö raapi kovasti, ja oli rauhaton. Kävin yksityisellä, kai se olisi onnistunut neuvolassakin meillä vaan lääkäriaikoja ei saa ellei ole akuutti asia. Tehtiin prick-testit, muutama tippa käsivarteen ja neulantuikkaus, vastaus oli luettavissa muutamassa minuutissa. Lisämaitoa menee tuo 1-2 dl päivä ja sen määrän annan apteekin litkua. Itse jätin selkeät maitotuotteet pois, mutta en pilkuntarkasti.
Tyttö kakkaa harvemmin ja reilummin kerralla, ryhelmät vaaleni, nyt kuitenkin muutaman päivän ajan posket helottaneet vähän väliä ja kurjasti aina tissittelyn jälkeen tai sen yhteydessä.

Sain soittoajan lekurille ja oli sitä mieltä että kun oireet voi johtua kummasta maidosta vaan ja omaehtoisille dieteeteille ei suositella siirryttävän, varsinkin jos kyse kovin monista aineista, ainakaan turhan päiten. Kirjoittaa lähetteen toiseen allergiatestiin (ras?), johon menemme huomenna, verikokeella selvitetään useamman aineen allergisuutta, ei välttämättä kerro koko totuutta, mutta katsotaan antaako kovin selviä vastauksia. Testissä on mukana ainakin soija, kananmuna, kala. Lisäksi saan toiselle apteekin korvikkeelle varalta reseptin, jos haluan vaihtaa ja testata.

On nämä monimutkaisia asioita, kai se herkistyminen voi tapahtua pikkuhiljaa. Tytsyn ruoantarve lisääntyy koko ajan niin siirryin antamaan riisihiutalepuuroa, mustikkaa, puolukkaa, ja vadelmaa vähän aina päivittäin. Voihan se olla että joku noistakin saa reaktiot aikaan. Täytynee alkaa perehtymään aiheeseen löysin jo histamiini.com sivut.
 
Mä oon kans miettinyt et vien allergia testeihin tytön jos näppylät ei häviä ku ruokia ollaan nyt karsittu pois.. se Pick-testi kuulostaa vaan "kauhealta" pienelle vauvalle . ku itselle se on tehty ja kirvelee tosi kovaa jos on allergiaa.. verestä tuntuis olevan parempi katsoa, mut kumpi sit on luotettavampi.

niin ja tuli jo mieleen et voisko näppylät olla vaikka nikkeli allergiaa.. ihoa vasten kuitenkin on monesti noita neppareita.
 
Niin tai jos ei nikkeli niin esim. pyykinpesuaineesta. Mietin itse sitä vaihtoehtoa, mutta eipä olla merkkiä vaihdettu.

Tuskinpa ne testit kauheen pahoja vauvalle on, ainakin he unohtavat helposti tuollaisen.

Haluaisin niin ajatella ettei ole allergiaa, meillä ei ole suvussa eikä toisella pojalla mitään allergioita, niin tuntuu nyt tylsältä, jos tälle yhdelle tulee. Mutta onhan se tarkemmin ajateltuna melko "pieni ongelma". Tietysti ne joilla on paljon, lähes kaikki mahdollinen, niin voin vain kuvitella miten se hankaloittaa...
 
Moi taas!
Soitin neuvolaan, täti sanoi heti, että voi olla parvorokko. Oireet kestää jopa 30 päivää. Silloin tällöin voi olla ripulia..
Toisaalta olisin helpottunut, jos tää olisi sitä. mitäs äitiliini, olisiko teidänkin lapsella se? Mulle sanottiin heti että jos olis allergiaa olisi nokkosrokkoa, joka kutiaa ja on paukamia, ei niinkään hikinäppyjen näköistä..
 
Meillä allergiasta tuli eka tuommosia pieniä rykelmiä näppyjä, mitkä vaan levis ja levis, kk kuluttua lähes koko lapsi oli kirkuvan punainen. Syyksi selvisi maitoallergia, altistui pelkän rintamaidon kautta, maitoaltistuksen jälkeen oma diettini oli tiukka ja ehdoton, vähänkään jos jostain sain maitoa tuli pojulle sairaalareissu siitä..
 
Käytiin ruoka-aineallergia verikokoeissa...tosin hukkareissu, nelikuisen suonet oli niin pienet että jäätiin ilman näytettä. Lähete voimassa vuoden, otamme uusiksi myöhemmin. Nyt ei auta kuin siirtyä ehdottomuuteen oman maidottoman linjan kanssa ja katsoa tehoaako. Eilisen jälkeen ryhelmät levinneet yläselässäkin jo vähän laajemmalle. Tyttö onneksi pirteä.
 
Käytiin ruoka-aineallergia verikokoeissa...tosin hukkareissu, nelikuisen suonet oli niin pienet että jäätiin ilman näytettä. Lähete voimassa vuoden, otamme uusiksi myöhemmin. Nyt ei auta kuin siirtyä ehdottomuuteen oman maidottoman linjan kanssa ja katsoa tehoaako. Eilisen jälkeen ryhelmät levinneet yläselässäkin jo vähän laajemmalle. Tyttö onneksi pirteä.
 
Käytiin ruoka-aineallergia verikokoeissa...tosin hukkareissu, nelikuisen suonet oli niin pienet että jäätiin ilman näytettä. Lähete voimassa vuoden, otamme uusiksi myöhemmin. Nyt ei auta kuin siirtyä ehdottomuuteen oman maidottoman linjan kanssa ja katsoa tehoaako. Eilisen jälkeen ryhelmät levinneet yläselässäkin jo vähän laajemmalle. Tyttö onneksi pirteä.
 
niin neuvolaan ku alkuviikosta soittelin näpyistä, niin neuvola täti kans mietti kaikki rokot mutta ei sen mielestä ollut mitään, ja parvorokossa vissiin on yleensä kuumettakin.. ja sitä ripulia ja meillä ei kuitenkaan ole kumpakaan..

meillä näpyt näytti tänään taas vähän finneiltä siis hormooni näpyn näköisiä mitä vauvalla oli ihan pienenä.. ens viikolla kyllä soitan yksityislääkärille jos näpyt ei ole hävinneet, katotaan jos sit menis allergai testeihin tai katotaan yleensäkin mitä hän sanoo.

niin ja tosta maidosta.. meillä juodaan nan2-korviketta ja aamu yöstä imetän.. tyttö itse rupesi päivällä hylkimään tissiä kiinteiden aloituksen myötä.. voisihan meilläkin se maitoallergia tietysti olla..

 
Hei äitiliini ja kanerva!

Vieläkö lapsillanne on niitä näppyjä?
Täällä edelleen, olleet nyt 9 päivää ja viime yön aikana levinneet myös selkään ja kasvoihin..
Huomenna käydään neuvolassa näyttämässä.
 
Meillä on 7,5kk poika ja sillä alkoi ilmestymään samanmoisia näppyjä vaipan alueelle. Ei vielä ole paljon mutta levinnyt kuitenkin hiukan. Soitan siitä neuvolaan huomenna. Pojalla on myös atooppinen iho jota ei vielä ole selvitetty josko allergiasta johtuisi. Aina silloin tällöin jostain ruuasta ilmestyy kasvoihin punaisia länttejä jotka sitten häviää hetken kuluttua. Poika on kärsinyt vatsakivuista pari ekaa kuukautta. Neuvolassa epäillään maitoallergiaa. Testiin saadaan lähete parin viikon kuluttua kun on neuvolan lääkäri.
Mulle nää allergiat on kans uus juttu kun muilla lapsilla ei ole mitään ollut.
 
Kanerva vaihtoi nimensä rekisteröityessään. Kaksi päivää iho oli rauhallinen, toissa iltana taas alkoi tunnin sisään Almiron annoksesta. Selkä ja rintakehä nousi näpyille, vanhat ryyhkäläikät aktivoitui punaisiksi ja sinne tänne nousi muutama hyttysenpiston tapainen jälki. Yön aikana olivat laskeneet. Eilen hain sitten lopulta Nutramigen-korvikkeen apteekista, oli niin selvän oloinen tapaus. Tänä aamuna iho oli jälleen rauhallinen, mutta onneksi aloitin aamusta ruokapäiväkirjan kellonaikoineen. Pari tuntia oman aamupalani jälkeen imetyksen aikana alkoi toinen poski helottaa ja meni vaan kirkkaammaksi iltapäivällä. Jos mun logiikkani osuu oikeaan niin joku vilja sen laukaisi aamulla (4-viljan puuro). Iltapäivällä paheni kääretortun jälkeen (muna ja vehnäjauho)Olen kuitenkin ollut maidon, sitrusten ja kalan suhteen dieetillä. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.
 
Minä olen äitiliini en aina jaksa kirjautua ku välillä siinä kestää niin kauan en tie onko meidän koneessa vai näissä kaksplussan sivuissa ongelmia mutta näppyihin, hih :)

Tytöltä on oikeestaan mahasta nyt hävinnyt näpyt, jos oikeen tarkasti katsoo niin muutama ihon värinen pieni näppy voi vielä olla, mut toiseen poskeen on nyt tullut vähän samantapaisia mitä mahassa oli.. tuli mieleen ku joka ruokailussa ruokaa on pitkin naamaa, ja sitä pyyhin yleensä kosteella et voisiko olla vaan ns kuivaa ihoa, pitäis varmaan vähä rasvata poskia ku niitä kuitenkin monta kertaa päivässä tulee kosteella pyyhittyä..

Mä nyt en ainakaan maitoa meillä epäile. mutta ruoka-aineista vois olla kyse koska niitä olen todella karsinut, nyt syödään vaan maissi, bataatti, kukkakaali, luumu ja ruusunmarja. ajattelin huomenna tai yli huomenna ottaa taas jotain uusia ruoka-aineita. tai no oikeestaan vanhoja ku ollaan aika paljon keritty kokeileen enen näitä näppyjä.. Noi posken näpyt kyllä mietityttää et mistä ne nyt tulee..

Mä oon nyt yrittänyt välttää kaikkia vaatteitakin missä olis nikkeliä ihoa vasten ja ku meillä oli vaihtunut pyykin pesuaina miniriskistä LV:hen niin vaihdoin nyt takas et pesen tytön vaatteet miniriskillä ja enää en muiden pyykkien seassa pese vauvan vaatteita vaan erikseen ne..

Niin että kaikkia tässä on kokeiltu.. meillä olis parin viikon päästä 8 kk neuvola että jos ei tästä pahen niin taidan vasta sit mennä lääkäriin ja kattoo sit mennäänkä yksityiselle johonkin testeihin..

mulla tosiaan itsella atooppinen iho ja allergioita et siinä mielessä tytöllekin vois tulla mut toivotaan nyt että ei olis ruoka-aineista.

Niin ja Florence toivotaan nyt että teillä olis joku rokko, niin se on ohimenevää, ku noi allergiat varsinkin ruoka-aine alllergiat ei kyllä ole sit kivoja.. :(


 
Meillä pojalla 8kk tullut myös näppyjä poskiin,jalkoihin ja käsiin. Välillä posket lehahtavat ihan punaisiksi... Meillä on myös koira ja epäilen että poika olisi koiralle allerginen mutta en tiäedä huomenna soittelen neuvolaan ja käyn näyttään..
 
No niin, täällä vaan näppylät lehahtelee ja nyt on naama ihan "kauheen näkönen" :(

Kyllä ne vahvasti epäili neuvolassa edelleen sitä parvorokkoa. Se yleensä keväisin esiintyy. Oltiin tosiaan siellä Espanjassa, joka on kuulemma niitä seutua, joista keväisin parvorokko meille ilmaantuu.

Käski laittaa johonkin tiettyyn kohtaan hydrokortisonivoidetta ja jos näpyt siltä alueelta katoaa, on allergia. Jos ovat ja pysyy niin tuo rokko. Antihistamiinilla myös ottaisi selvän onko allergiaa, mutta sitä ei nyt annettu. Enkä tänään vielä rasvaakaa saanut aikaiseksi hakea :ashamed:

Torstaina olisi kauan odotettu kyynelkanavien avaus silmäklinikalla, kyllä kiroon mielessäni jos tämä nyt estää sen homman. Poika on järkyn näköinen, silmät rähmässä, luomet paksuna luomirakkuloista ja nyt vielä näppyjä täynnä :'(
 
meillä poika 7kk ja allergiaoireena on poskien lehahtelu ja ärhäkkä punoitus pääasiassa mutta joskus tulee myös nuita näppyrykelmiä. meillä auttaa elidel ja pahiksen jättäminen pois ruokavaliosta. myös näppyjä aiheuttaa vääränlainen rasva. meillä ei saa olla probylania missään rasvassa eli vaseliinia taitaa suomeks olla. käy vain abobase tavallinen ja hydrocotison ja elidel.sibicort ei myöksään käy.
oletko ottanut lähiaikoina jotain uutta ruokavalioon tai uusi rasva? meillä oireet tulee yleensä vasta parin pvn viiveellä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 21:26 kattimatikainen kirjoitti:
meillä poika 7kk ja allergiaoireena on poskien lehahtelu ja ärhäkkä punoitus pääasiassa mutta joskus tulee myös nuita näppyrykelmiä. meillä auttaa elidel ja pahiksen jättäminen pois ruokavaliosta. myös näppyjä aiheuttaa vääränlainen rasva. meillä ei saa olla probylania missään rasvassa eli vaseliinia taitaa suomeks olla. käy vain abobase tavallinen ja hydrocotison ja elidel.sibicort ei myöksään käy.
oletko ottanut lähiaikoina jotain uutta ruokavalioon tai uusi rasva? meillä oireet tulee yleensä vasta parin pvn viiveellä

Niin mä tosiaan epäilinkin eka ruoka-aineita ku aika montaan sorttia oltiin jo syöty, mut nyt aloitettiin vähä niinku alusta.. ja oon vähintään 4 päivää antanut samaa ruoka-ainetta ja sit ottanut taas 2 uutta tai siis niitä mitä jo on ehditty kokeilla ennen näppyjä.. tänään otettiin porkkana ja omena kokeiluun saa nähdä tuleeko niistä jotain, ku oon ainakin ymmäränyt et porkkanallekin on aika moni vauva allerginen..

ja rasvasta meillä ei ainakaan voi oikeen tulla ku en niin ole tyttöä rasvaillut, ainoastaan kylvyn jälkeen olen öljynnyt ihon ceridal öljyllä ja nyt ku näppyjä oli en oikeen niihin ole mitään uskaltanut laittaa jos vaikka hikinäppyjä sit onkin, ei kai sellaisia ole hyvä rastava..

täällä nyt odotellaan 8 kk neuvolaa että lääkärin kanssa saa jutella..

 
Florenselle kysymys? Minkä näköisiä rakkuloita lapsellasi on luomella? Minun pojallani tulee ajoittain luomelle jotain rakkulan tapaista joka kutiaa hillittömästi.. Ihmetyttää mistä johtuu..
 
Meillä tytön iho on nyt kohtuullisen hyvä, mutta olenkin ollut maidottomalla, kalattomalla, sitrushedelmättömällä ja viimeiset kaksi päivää myös munattomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Tänään otettiin lopulta ruoka-aineallergiaverikoe (Rast), jotta välttyisin turhalta dieetiltä kun en lopulta tiedä mikä sai maidon lisäksi aikaan ihottumat, kyynärtaipeesta ei viikko sitten onnistunut niin lääkäri otti tänään sen ohimolta. Onneksi sain luvan jättäytyä odotushuoneen puolelle kokeenoton ajaksi. Nyt menee viikko vastauksissa.
 

Yhteistyössä