vauvalla porkkana-allergia? miten ilmenee?

  • Viestiketjun aloittaja "-p-"
  • Ensimmäinen viesti
"-p-"
taustaa: 6kk vanhalla vauvallani on todettu maitoallergia. kiinteistä syö tällä hetkellä bataattia, maissia, perunaa, kukka- ja parsakaalia, päärynää, mangoa, banaania, kauraa ja naudanlihaa. nuo muut ruoka-aineet tuntuisi sopivan, mutta porkkanaa sisältävien ruokien jälkeen tulee aina puklut tai pienet oksennukset. voiko tämä olla merkki porkkana-allergiasta? ihossa ei näy mitään reaktiota.
 
"noh"
No voi. Onhan oksentaminenkin eräs allergiaoire. (Omalla lapsella epäillään kananmuna-allergiaa juuri tämän takia.)

Kysymys onkin kuinka suuria määriä puklaa/oksentaa että pitääkö porkkanaa vältellä vai voiko jatkaa antamista. Itse pitäisin pientä taukoa.
 
minä,
Ruoka ei ole ainoa allergian aiheuttaja

Allergiaa aiheuttavat ruuan lisäksi esimerkiksi huone- ja siitepöly, eläinten karvat, ilman epäpuhtaudet, pesu- ja lääkeaineet. Koivun siitepölylle allergiset ovat usein allergisia esimerkiksi omenoille, päärynöille, luumulle, mausteille, perunalle, tomaatille, paprikalle, porkkanalle, palsternakalle ja sellerille.

Allergiaa vai ei?

Pikkulasten vilja-allergia on eri asia kuinkeliakia. Vilja-allergiassa vehnän, ohran, rukiin ja kauran proteiinit aiheuttavat iho-, suolisto ja hengitystieoireita.

Myös maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Maitoallergiassa maidon proteiinit voivat aiheuttaa ihottumaa, oksentelua ja ripulia. Maito- ja vilja-allergiat parantuvat usein ennen kouluikää.

Joskus yliherkkyysoireita ilmenee lievänä ja epäsäännöllisesti. Elimistö voi tottua allergian aiheuttajaan niin, että oireita ei enää totuttelun jälkeen ilmene. Tämän takia ei pidä liian herkästi alkaa välttää joskus oireita aiheuttaneita elintarvikkeita. Voimakkaisiin oireisiin täytyy kuitenkin suhtautua vakavasti.


Maito ja Terveys ry
 
"-p-"
[QUOTE="noh";23537959]No voi. Onhan oksentaminenkin eräs allergiaoire. (Omalla lapsella epäillään kananmuna-allergiaa juuri tämän takia.)

Kysymys onkin kuinka suuria määriä puklaa/oksentaa että pitääkö porkkanaa vältellä vai voiko jatkaa antamista. Itse pitäisin pientä taukoa.[/QUOTE]

pieniä oksennuksia, joten ei kai siis mitenkään vakavaa kuitenkaan. pidän taukoa ja katson mitä tapahtuu. vauva siis reagoi maitoonkin pulauttelulla ja oksentelulla (suolistovaivojen lisäksi).
 

Yhteistyössä