Vauvalla pissatulehdus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
soiton päivystykseen, ei tämä ihan oikein menny, pitäisi ottaa kaksi peräkkäistä näytettä ja yleensä näin pienelle tiputus aloitetaan suonen sisäisesti

no joudutko lähtemään uudelleen tk:hon vai ottavatko suoraan lastenpolille?

pitäs mennä tk:n kautta, ku pitää olla lähete. Kerkesin jo tosiaan ensimäisen annoksen antaa, et se vaikuttaa tulokseen että enään on turha toista näytettä ottaa

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans:
Yhäkään en siis ole asiantuntija, mutta Ditrim Duplon käyttöaiheeksi ei mainita välikorvan tulehdusta Pharmaca Fennican mukaan. Eli se ei ymmärtämäni mukaan olisi hyvä lääke mahdolliseen korvatulehdukseen.

Yhäkin, soita sinne lastenpolille heti. Munuaisiin mennyt tulehdus ei ole leikin asia. Se voi aiheuttaa munuaisvaurioita melko nopeastikin. Meillekin on sanottu, että jos on epäselvää kuumetta, lapselta pitää selvittää vti:n mahdollisuus heti, jotta lääkitys saadaan äkkiä. Ja yleensä tuon ikäiset käsittääkseni hoidetaan antibioottitipalla mm. siksi, että se saadaan vaikuttamaan nopeasti. Riski vakavista vaurioista munuaisiin kun on olemassa vaikka yleensä nämä saadaankin hoidettua ilman, että vaurioita ehtii syntymään.

Tulethan kertomaan kuinka kävi, minua huolettaa puolestanne oman kokemukseni perusteella.
siinä mainitaan hengitystie infektio ja muistelen esikoisen saaneen sen korvatulehdukseen

surkia ku kerkesin jo antaa tuon ensimäisen annoksen. Kehoittivat nyt et pitää oman tk:n kautta haeutua päivystykseen jos nesteitä ei ala menemään.

Ei jestas tuota toimintaa! Itse sanoivat, että lapsi pitäisi laittaa tiputukseen, mutta silti käskivät katselemaan.

Nyt pidät lapsesi puolta ja röyhkeästi menet suoraan sinne päivystykseen ja vaadit kunnon hoitoa! Muista kertoa, että lapsi ei syö eikä juo kunnolla, eikä ole tehnyt niin useampaan päivään. Vaadit, että lapselta otetaan vähintään toinen virtsanäyte. Mä vaatisin sen rakkopunktiolla, vaikka se on äidistä aika ilkeän näköistä. (Meillä eivät edes ota rakkopunktioita terveyskeskuksessa, joten kun sitä tarvitaan päätyy lastenpolille joka tapauksessa.) Vaatisin myös selityksen, miksi lasta ei ole laitettu tiputukseen vaikka sairaalan ohjeiden mukaan niin pitäisi olla.

Minä varmaan uhkailisin hoitovirheellä, jos ei alkaisi tapahtua. Olen kantapään kautta oppinut, että joskus on pakko vaatia, jotta saa hoitoa. Jos en olisi vaatinut, olisi aika lähellä, että meillä lapselle olisi voinut käydä huonosti. Inhottavaa olla se hankala vanhempi, mutta joskus on pakko.

Meilläkin lapsi oli viisikuisena tulehduksessa tosi virkeä, söi ja joi hyvin, kuume oli juuri ja juuri ehtinyt nousemaan ja silti sairaalahoitoon iv-antibiootille mentiin heti, kun tulokset saatiin.

Yhäkään en siis ole asiantuntija, mutta Ditrim Duplon käyttöaiheeksi ei mainita välikorvan tulehdusta Pharmaca Fennican mukaan. Eli se ei ymmärtämäni mukaan olisi hyvä lääke mahdolliseen korvatulehdukseen.

Yhäkin, soita sinne lastenpolille heti. Munuaisiin mennyt tulehdus ei ole leikin asia. Se voi aiheuttaa munuaisvaurioita melko nopeastikin. Meillekin on sanottu, että jos on epäselvää kuumetta, lapselta pitää selvittää vti:n mahdollisuus heti, jotta lääkitys saadaan äkkiä. Ja yleensä tuon ikäiset käsittääkseni hoidetaan antibioottitipalla mm. siksi, että se saadaan vaikuttamaan nopeasti. Riski vakavista vaurioista munuaisiin kun on olemassa vaikka yleensä nämä saadaankin hoidettua ilman, että vaurioita ehtii syntymään.

Tulethan kertomaan kuinka kävi, minua huolettaa puolestanne oman kokemukseni perusteella.
siinä mainitaan hengitystie infektio ja muistelen esikoisen saaneen sen korvatulehdukseen

Ok, kuten sanoin en ole asiantuntija. Vein jo kirjan pois, voi olla että luin huonosti tekstin.

soiton päivystykseen, ei tämä ihan oikein menny, pitäisi ottaa kaksi peräkkäistä näytettä ja yleensä näin pienelle tiputus aloitetaan suonen sisäisesti

pitäs mennä tk:n kautta, ku pitää olla lähete. Kerkesin jo tosiaan ensimäisen annoksen antaa, et se vaikuttaa tulokseen että enään on turha toista näytettä ottaa

Jos päätät olla viemättä lastasi vielä, vie ehdottomasti, jos neste ei ala kelpaamaan illalla. Ja huomenna, jos kuumeilu ei laske (siis myös ilman kuumelääkettä). Toivotaan, että tuo antibiootti tehoaa. Oli miten oli, vaadi ne tutkimukset ainakin jälkikäteen (eli virtsan takaisinvirtaus yms).

surkia ku kerkesin jo antaa tuon ensimäisen annoksen. Kehoittivat nyt et pitää oman tk:n kautta haeutua päivystykseen jos nesteitä ei ala menemään.

Ei jestas tuota toimintaa! Itse sanoivat, että lapsi pitäisi laittaa tiputukseen, mutta silti käskivät katselemaan.

Nyt pidät lapsesi puolta ja röyhkeästi menet suoraan sinne päivystykseen ja vaadit kunnon hoitoa! Muista kertoa, että lapsi ei syö eikä juo kunnolla, eikä ole tehnyt niin useampaan päivään. Vaadit, että lapselta otetaan vähintään toinen virtsanäyte. Mä vaatisin sen rakkopunktiolla, vaikka se on äidistä aika ilkeän näköistä. (Meillä eivät edes ota rakkopunktioita terveyskeskuksessa, joten kun sitä tarvitaan päätyy lastenpolille joka tapauksessa.) Vaatisin myös selityksen, miksi lasta ei ole laitettu tiputukseen vaikka sairaalan ohjeiden mukaan niin pitäisi olla.

Minä varmaan uhkailisin hoitovirheellä, jos ei alkaisi tapahtua. Olen kantapään kautta oppinut, että joskus on pakko vaatia, jotta saa hoitoa. Jos en olisi vaatinut, olisi aika lähellä, että meillä lapselle olisi voinut käydä huonosti. Inhottavaa olla se hankala vanhempi, mutta joskus on pakko.

Meilläkin lapsi oli viisikuisena tulehduksessa tosi virkeä, söi ja joi hyvin, kuume oli juuri ja juuri ehtinyt nousemaan ja silti sairaalahoitoon iv-antibiootille mentiin heti, kun tulokset saatiin.

sepä se.. eniten mua tympii tämä ees takas ajelu. ku on tätä välimatkaa jokapaikkaan. tk: 30km ja OYS 100km. perusteli se puhelimessa ollu sh suun kautta menevää ab-kuuria sillä ku crp on normaali

Jos päätät olla viemättä lastasi vielä, vie ehdottomasti, jos neste ei ala kelpaamaan illalla. Ja huomenna, jos kuumeilu ei laske (siis myös ilman kuumelääkettä). Toivotaan, että tuo antibiootti tehoaa. Oli miten oli, vaadi ne tutkimukset ainakin jälkikäteen (eli virtsan takaisinvirtaus yms).

tuos miehen kans juteltiin et kuulostellaan.. jos ei ala juominenuppoamaan ja kuume ei pysy pois ilman kuumelääkettä ni mennään illalla päivystykseen. juominen ois tärkeää tuon mahdollisen pissatulehduksenki takia. No huomenna saamme vastauksen viljelystä.

sepä se.. eniten mua tympii tämä ees takas ajelu. ku on tätä välimatkaa jokapaikkaan. tk: 30km ja OYS 100km. perusteli se puhelimessa ollu sh suun kautta menevää ab-kuuria sillä ku crp on normaali

Tuo normaali crp on jossain määrin järkevän kuuloinen selitys. Mutta, mutta. Nyt saatan puhua läpiä päähäni, kun en muista enää ulkoa vanhoja labratuloksia, mutta meidän vauvallamme joku arvo, epäilen, että juuri CRP oli vielä sairaalaan joutuessa normaali tai ainakin lähelle sitä. Nousi kunnolla ylös vasta päivä pari sairaalaan joutumisen jälkeen. Tämä meinasi ekalla kerralla hämätä terveyskeskuslääkäriäkin. Samoin kävi joka kerralla (meidän lapsella siis oli useampi tulehdus.) Se on kuulemma sellainen, joka reagoi vähän myöhässä. (En nyt siis ole varma oliko se just crp vai joku muu.)

Tiedän, että on tylsää lähteä ajamaan pitkää matkaa mahdollisesti turhaan, mutta juuri pitkän matkan vuoksi ole erityisen tarkkana lapsesi voinnin kanssa, jotta lähdette ajoissa lääkäriin, jos kunto heikkenee. Onneksi puolivuotias ei ole enää ihan niin herkkä kuin kuukauden ikäinen.

Ai niin, yksi asia mua tuossa CRP:ssä hieman mietityttämään. Jos kuumetta on ollut jo lauantaista saakka, maalaisjärjellä luulisi, että tulehdus olisi ehtinyt nostamaan crp:n korkeammalle. Meidän lapsellahan siis testit otettiin paljon nopeammin kuumeen nousun jälkeen. Eli sen puolesta voisi olla jotain muuta, mutta toisaalta nuo virtsatestin arvot kyllä viittaisivat vahvasti virtsatietulehdukseen. Ja jokuhan sen kuumeen aiheuttaa kuitenkin ja jo pelkkä juomattomuus ja syömättömyys ovat itsessään huono asia.

Ai niin, yksi asia mua tuossa CRP:ssä hieman mietityttämään. Jos kuumetta on ollut jo lauantaista saakka, maalaisjärjellä luulisi, että tulehdus olisi ehtinyt nostamaan crp:n korkeammalle. Meidän lapsellahan siis testit otettiin paljon nopeammin kuumeen nousun jälkeen. Eli sen puolesta voisi olla jotain muuta, mutta toisaalta nuo virtsatestin arvot kyllä viittaisivat vahvasti virtsatietulehdukseen. Ja jokuhan sen kuumeen aiheuttaa kuitenkin ja jo pelkkä juomattomuus ja syömättömyys ovat itsessään huono asia.

näinpä juuri.. pitää nyt kattoo. mihin tämä alkaa kääntyyn. Jos huomenna lapsi yhtään kuumeinen tai illalla/huomenna vointi huononee ni sit kyl vaadin et meidät laitetaan tiputukseen. Pitää yrittää aina vähänväliä tarjota juotavaa. Näin pieni on silleen hankala, ku sille ei voi mitään jäätelöä tai mutta herkkua tarjota. Mehua ei suostunu juomaan äsken ku tarjosin. Vesi meni paremminki.

Nyt lähemme koko sakki päiväunille. Ilmottelen ku päivä etenee miten jaksellaan

kiitos kysymästä. Nyt jo paremmin.

Eilen illalla oli jo hilkulla ettei oltas lähdetty päivystykseen. Laskin että eilisen juomasaalis ruokineen n.2dl. Illalla juotin sit ruiskulla, mut huus ja oksensi kaiken ulos. Sain sit juomaan viinimarjamehua pullosta ku mies vei huomiota muualle.

Yöllä sain juomaan 50ml maitoa 2h välein eli n.2dl meni klo 24 jäleen. Mut taas aamulla herätessä stoppi. Pitää kohta soitella sitä viljelyvastausta ja antaa samalla palautetta. Oli aamuvaipassa ihan hyvänkokoinen pissa. Eikä ainakaan vielä ole kuumetta (ku klo 2 laiton supon ku alko kuume nouseen ja oli 38.5).

soitin tk:n ja nyt ootan et joku soittas mulle takasin. En ole taaskaan aamu 6 jälkeen saanu juotavaa menemään. Miks tämä laps ei juo? sain syömään vajaan puol purkkia hedelmäsosetta.

Kun mun lapseni oli lasten polilla, niin kyllä ne ainakin kerran sen crp:n ottivat myöhemminkin. (Enhän muuten olisi tiennyt sen nousseen vasta myöhemmin.) Ainakaan joka kerta ei taidettu crp:tä kontrolloida niin, että olisi varmistuttu sen laskemisesta takaisin alas. En ole ihan varma, en muista enää.

Hyvä kuitenkin, ettei lapsella ole kuumetta, toivottavasti antibiootti tehoaa. Mua huolestuttaa toi juomattomuus, pieni lapsi voi kuivua yllättävän nopeasti jopa vaarallisesti. Toisaalta virkeys viittaisi siihen, että saa nestettä kuitenkin riittävästi. Mutta toisaalta taas, teillä on ollut jo monta päivää huonoa syömistä ja juomista ja matkaa OYS:iin on paljon, jos jotain tapahtuisi. Soita sinne OYS:iin ja kysy niiden mielipidettä.

soitin tk:n ja saatiin lähete lasten päivystykseen. Siel lääkäri oli ihmeissään siitä, et miten laps on niin hyvävointinen vaik on juonu niin vähän. Kokopäivä ooteltiin, seurattiin ja ooteltiin et josko juotava alkais maittamaan. Ei alkanu ni lääkäri teki päätöksen että osastolle ja jos ei ala juoma maistuun laitetaan nenämahaletku. Lääkäri meinas, et vaikkei kuivumisen merkkejä vielä ollu ja tyttö virkeä, ni sama jäähä osastolle, et ollaan muuten seuraavana päivänä takaisin ja sit tyttö on jo kuiva.
Siel oli yks hoitajista sitä mieltä, et ollaan turhaa siellä, ku sain kuitenki illan mittaan jotain menemään (ku pysty rauhassa ajan kans huoneessa syöttään). Juttelin toisen hoitajan kans ja tultiin siihen tulokseen et ollaan kuitenki yönyli osastolla, ni saan levähtää.
CRP ja leukosyytit normaalit, samoin pissaviljelyssä ei selvää kasvua, joten nyt jäi epäselväksi mikä nosti kuumeen ja mistä syömättömyys/juomattomuus loppupeleissä johtui.

Nyt kuitenkin hyvällä mielin kotona ja niin ruoka kuin juomakin maistuu.

Just meinasin laittaa että muistaakseni alle 2-vuotiaan VTIn hoitoon aloitetaan iv -antibiootti....Esikoisellamme oli virtsis vuoden ikäisenä ja oltiin kolme vrk sairaalassa,siellä jo tehtiin se munuaisten uä...myöhemmin tuli aika siihen toiseen tutkimukseen(takaisinvirtaus?!?!)...tästä siis aikaa reilu 8v niin on voinu käytäntö muuttua.

Hienoa kuulla, että teillä on kaikki nyt hyvin. Aikamoista pompotusta saitte osaksenne aluksi. Harmi hommassa on, että nyt jäi vähän epäselväksi oliko sittenkään vti:tä vai ei ja onko riski sen uusiutumisesta. Aluksihan jo hieman ihmettelin tuota epäluotettavaa näytteenottotapaa ainoana.

Aiotaanko lapsi kuitenkin tutkia varmuuden vuoksi takaisinvirtauksen varalta?

Aiotaanko lapsi kuitenkin tutkia varmuuden vuoksi takaisinvirtauksen varalta?

ilmeisesti ei.. sitten jos pissatulehdus uusii, ni sit tehdään tarkentavia tutkimuksia, koska meidän tytöllä on myös ilmeisesti käsissä rakennepoikkeavuutta (etenki peukaloissa). Eilen tehtiin erinäisiä neurologisia tutkimuksia, mut niistä ei mitään löytyny, joka viittaisi neurologiseen saurauteen.
Oli tyttö reissusta niin väsyny et nukku viimeyön melkein inahtamatta. Tosin joi illalla 200ml maitoa, mitä en muista sen vielä koskaan juoneen samoten yöllä meni melkein toinen huikka. Olipa aamulla ihana ku oli ihan rehellisesti märkä vaippa. Ei tarvinnu miettiä et onkohan tässä vaipassa pissaa vai ei.
Jäi vain tyly mieli siitä, ku mulle tuli osasta hoitajista sellainen mielikuva, et oltiin niitten mielestä turhaa osastolla ja toiseksi kun osa pahoitteli sitä, et JOUDUTTIIN jäämään osastolla. Ite ajattelin ennemminki että PÄÄSTIIN, ku olin ite jo niin väsyny, ni sain ennenkaikkea ite levähtää ja vähän aikaa keskittyä vain tähän vauvaan.

Hoitajien asenne varmaan johtui siitäkin, että moni ei niin kovin mielellään osastolle jää. Tai ainakaan siellä lopulta ole. Hyvä jos sait levähtää siellä, joskus nimittäin osastolla oleminen on todella raskasta.

Mulla sattui kerran niin, että ensin alkuyön huoneessa ravattiin jatkuvasti, kun tuli uusi potilas ja lähes loppuyön tämä huusi ja häntä hoidettiin suurimman osan ajasta. Ja tietty oma lapsi aina heräsi huutamiseen ja sitten sai nukutella tätä, kun oli taas hetken hiljaista. Oli ihan pikkaisen horros seuraavana päivänä, kun olin jo valmiiksi todella väsynyt tuonne mennessä ja pari tavallistakin huonompaa yötä pohjilla. Tämän vuoksi hoitajat varmaan pahoittelivat, mun kokemuksella on aika poikkeuksellista, jos huoneessa pystyy kunnolla lepäämään.

Kyllähän niitä ns. turhia osastolla olemisia tulee, mutta kun ei voi tietää etukäteen mihin tilanne kehittyy. Lääkärithän sen päätöksen tekevät ja niillä tiedoilla, joita sillä hetkellä on.

Toivottavasti säästytte uusilta tulehduksilta ja kaikki sujuu hyvin.

Yhteistyössä