Vauvalla 9kk levottomat yöt, saa silitellä ja tassutella jatkuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se, voimat alkaa olla lopussa. Imetän kerran yössä, mutta tuntuu olevan läheisyyden kaipuuta.Välillä otan viereen, kun en jaksa rampata pinnasängyllä silittelemässä. Vauva nukkuu samassa huoneessa. Tätä on jatkunut kuukauden, mietin loppuuko vaihe itsestään, vai mitä pitäisi tehdä. Jos en tassuttele ja silittele, niin itku yltyy tosi pahaksi. Ennen kelpasi vain tissi ja nyt tuntuu, että tassuttelu auttoi, mutta saa nyt sitten koko ajan olla tassuttelemassa, eikä edistystä tapahdu. Kolme tuntia on pisin unipätkä, muuten saa olla jopa puolen tunnin välein tassuttamassa. Nukahtaa itsekseen iloisena ja päivisin olen yrittänyt tehostaa läheisyyttä. Ja päivisin onkin maailman iloisin, joten en usko allergiaan tms.

Voit vaikka nyt tässä vaiheessa heti lopettaa yöimetykset.Vauva haluaa sitä tissiä yölläkin,nimin.kokemusta on.juuri tuon ikäisenä mun vauvani oli melkein jatkuvasti heräilemässä tissille.Mut nyt lopetus,tai sit seuraava ajankohta on vasta siinä 1,5 v. kohdalla.Mutta noi rauhoittuu kyllä yöt kun eka vuosi lähestyy.

Meillä taas vaavi heräille tunnin-parin välein. Ei auta silittelyt eikä muu kuin syliin otto tai sitten pullo suuhun. Yritin huudattaakin, eli silitellä, mutta ei kun huuto yltyy ja siitähän sitä vaan piristytään. Joten otan joko syliin tai lykkään pullon suuhun. Äkkiä noin nukahtaa uudelleen ja saadaan molemmat tärkeää unta.

Ei minusta aina voi olla hampaita tulossa, on jatkunut niin kauan tämä heräily. Tuntuu vielä tarvitsevan ainakin yhden imetyksen yöllä, mietin toki pitäisikö tarjota vaikka vettä, jos se tissi sitä riivaa...

Olen samaa mieltä mamman kanssa. Lopeta yöimetykset kokonaan. Meillä alkoi sama rumba yöllä ja eikun kiihtyi vaan. Lopulta jouduin lopettamaan yöimetykset reilun 8kk iässä kun huuteli rinnalle koko ajan ja sitten päivällä ei olisi syönyt mitään. Minusta ihan loogista se yöimetyksen lopettaminen vauvalle kun eihän vauva tajua että miksi yhden kerran yössä saa syödä ja toisella kerralla ei. Meillä loppui yöimetykset, huusi kaksi yötä ja kolmantena vielä kokeili mutta sen jälkeen tajusi että yöllä ei tipu ruokaa! Ah miten ihansti yöt rauhoittuivat ja päivällä alkoi ruoka maittaa.

Se on toisaalta vähän hankala, jos vauva kaipaa vain läheisyyttä, kokeilisin vieressä nukkumista. Se sopii monille lapsille sekä vanhemmille. Toisille sitten taas erillään nukkuminen paremmin. Tiedän perheen, jossa vauva saa käydä rinnalla niin pitkään kuin haluaa, sekä äiti että vauva nukkuvat hyvin, ei ole huutoja, samassa pedissä kun nukkuvat. Mikä itsetsä tuntuu paremmalta, muutaman yön huudattaminen, viereen otto vai joku muu mahdollisuus ehkä?

Oletteko kokeilleet sivuvaunua? Suosittelen sitä ehdottomasti!

Meilläkin puolivuotias kävi levottomaksi, vaikka oli sitä ennen nukkunut oikein hyvin. Pulloruokinta lopetettiin tuossa vaiheessa, mutta poika heräili edelleen öisin. Tehtiin pinnasängystä sivuvaunu ja nyt voin ojentaa käden omalta paikaltani ja taputella siitä vauvaa. Toimii hyvin! Poika ei huuda sängyssä öisin, mutta herää yleensä kaksi kertaa yössä touhuamaan itsekseen ja hereillä olo voi kestää melkein tunninkin. Joskus otan pojan yöllä viereeni, vaikka nukun itse sitten vähän huonommin. Se on tehokkain keino rauhoittaa lapsi. Toinen konsti on se, että laitan pojan ihan pinnasängyn reunalle eli mahdollisimman lähelle parisänkyämme nukkumaan, menen itse ihan viereen ja kierrän käteni hänen ympärilleen. Silloin pystyn itse siirtymään myöhemmin kauemmas, jos oma uneni häiriintyy. Keksimme semmoisen, että kun pinnasängyn pohjan säätää parisänkyä alemmas niin, että vauvan patja on n. 10 cm parisänkyä alempana, vauva pysyy siellä hyvin eikä vahingossa kieri tai ryömi sieltä parisängyn puolelle.

Yhteistyössä