"Vauvakulut".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 08:03 winnie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 11:38 Zeda kirjoitti:
Vaunut ostetiin uutena (290e), hoitopöytä saatiin miehen siskolta, alusta siihen ostettiin (n.15e). Turvakaukalo auton uutena (120e) ja nyt tytön kasvaessa ostettiin kiinteä turvaistuin autoon uutena, (220e.) Nätit, hyväkuntoiset sateenvarjorattaat löydettiin kirpputorilta (15e). Osa vaatteista (varsinkin ne kaikkein pienimmät, 52-62cm) saattin suurimmaksi osaksi tutuilta.

Nyt on kyllä mennyt rahaa vatteisiin melko paljon. Aloin käyttää tyttöä potalla jo 7kk:n ikäisenä, siinä säästää aika paljo vaipoissa. Eli n.660e (tuntuu suurelta määrältä, mutta se tietenkin jakautuu eri kuukausiin, tarpeiden mukaan, että ei yhdellä kertaa tuota 660e jouduttu likoon laittamaan) yhteensä noihin suurempiin hankintoihin + tietenkin ruoat, vaipat yms. siihen päälle.

Paljon rahaa kyllä lapseen uppoaa, varsinkin jos uutena kaiken ostaa, mutta mielestäni ainakin nuo auton turvaistuimet on hyvä ostaa uusina, ainakin sitten tietää, että mitä ostaa, mikä on painoraja yms. Ja liikkeessä myyjä osaa neuvoa autoon kiinnitykset ja muut. Muuten ollaan paljon myös kirpputorilta löydetty hyviäkin löytöjä, leluja ja vaatteita esimerkiksi.
Ei ole suositeltavaa laittaa 7kk lasta potalle!!!
ja miksi ei? :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 19:09 rita18 kirjoitti:
Meillä meni paljon,jouduttiin kaikki ostaan uutena,ku en noihin netti juttuihin luota.

yhdistelmät 795e
hoitolaukku 50e
hoitopöytä 119e
pinnis 129e
patja 49e
sitteri 49e

nuo oli ne joita ihan ekaks tarvi,vaatteista ja muusta en jaksa laskee ku yks pahuus on ostella niitä ihan liikaa,ja en jokaisen hintaa muista =)

pojan syntymän jälkeen isommat hommaukset on ollu

leikkimatto 59e
hyppykeinu 37e(ihan turha kapistus)
kävelytuoli 49e(kans ihan turha)
syöttötuoli 129e
toiset rattaat,jotka mahtuu autoonkin 229e
+ne monet muut romppeet,ruuat,vaipat, lelut,vaatteet.yms hoito jutut..


lapseen saa laitettua rahaa niin paljon ku tykkää ja haluaa upottaa mutta vähemmälläkin pääsee,meillä vaan mä oon sellanen tuo on pakko ostaa-tyyppi ja tulee ostettua aika paljon turhaa :ashamed:
Kaikki ei ole pakollista eli noista edellämainituista meillä ei ollut:
hoitolaukkua (ihan tavallinen kassi toimi hyvin) eikä sitteriä
eikä leikkimattoa, hyppykiikkua eikä kävelytuolia
 
hoitopöytäkin on turha...kannattaa ostaa ennemmin tavallinen lipasto laatikoilla joka on sopivan korkunen ja levynen niin että siihen saa hoitoalustan päälle :) sitä kuitenki tarvii niin vähä aikaa että helppo sitte käyttää vaan ihan vaatelipastona ja laittaa se hoitoalusta pois siitä ku ei enään tarvi ;)
 
äääiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2005 klo 22:06 minä vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 19:09 rita18 kirjoitti:
Meillä meni paljon,jouduttiin kaikki ostaan uutena,ku en noihin netti juttuihin luota.

yhdistelmät 795e
hoitolaukku 50e
hoitopöytä 119e
pinnis 129e
patja 49e
sitteri 49e

nuo oli ne joita ihan ekaks tarvi,vaatteista ja muusta en jaksa laskee ku yks pahuus on ostella niitä ihan liikaa,ja en jokaisen hintaa muista =)

pojan syntymän jälkeen isommat hommaukset on ollu

leikkimatto 59e
hyppykeinu 37e(ihan turha kapistus)
kävelytuoli 49e(kans ihan turha)
syöttötuoli 129e
toiset rattaat,jotka mahtuu autoonkin 229e
+ne monet muut romppeet,ruuat,vaipat, lelut,vaatteet.yms hoito jutut..


lapseen saa laitettua rahaa niin paljon ku tykkää ja haluaa upottaa mutta vähemmälläkin pääsee,meillä vaan mä oon sellanen tuo on pakko ostaa-tyyppi ja tulee ostettua aika paljon turhaa :ashamed:
Kaikki ei ole pakollista eli noista edellämainituista meillä ei ollut:
hoitolaukkua (ihan tavallinen kassi toimi hyvin) eikä sitteriä
eikä leikkimattoa, hyppykiikkua eikä kävelytuolia
no laitoinki tuohon ne mitkä meille lähinnä oli tarpeellisia,toki jollekki muulle ihan turhia mutta,esim hoito laukku oli yks tarpeellisimmista meillä ;)
 
gimuli
moi.

me saatiin aika hyvin vanhempiemme tuella hommattua tavarat.

yhdistelmävaunut 300e hobbyhallista
hoitopöytä 99e sotkasta, tosi hyvä!!
sitteri ja vauvakaukalo yht.120e emmaljungasta
vaatteita on hyvin ekax 3kk äitiyspakkauksessa,
mobiilin pinnasänkyyn löysin kympillä(ihan uus) , ei kandee ostaa lastentavaraliikkeestä
pinnasänky käytetty 50e
talkki, vaipat, rasvat, kuumenittarit jne n.30e
petivaatteet pikkuselle (2:det) n. 30e , lakanoita tein pinnariin ite isoista lakanoista, tulee halvemmaks, kaupassa ne on aika tyyriitä

vaippoihin meillä menee kuukaudessa 26e, poju nyt 3kk ja käytetään liberon 7kg eteenpäin, korvikkeisiin menee n. 50e /kk

vaatteita ostetaan n.20e kk

siinä muutamia.
 
ronja-86
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 13:47 tare kirjoitti:
Mutta mistä ihmeestä mä saan kaiken sen raahan?
Mä ja avopuoliso haluttais lapsi, mutta kun kummatkin opiskelee... :'(
Pikkuhiljaa kun tekee hankintoja niin ei kolahda niin paljon kerralla, ja sitten se että kaikkea ei kannata/tarvi ostaa uutena.. itse sain lapsen sältä 300e hankintoihin ja sillä rahalla sain vaunut, hoitolaukun ja pinniksen hiukan taisin itse käyttää muutaman kympin ja sain sitten hoitopöydänkin.. kannattaa kysellä sukulaisilta käytettynä ja kykllä varmasti vanhemmat auttaa.. mutta se että jos jo ensimmäiset hankinnat tuottaa stressiä niin kannattaa kyllä harkita...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 13:47 tare kirjoitti:
Mutta mistä ihmeestä mä saan kaiken sen raahan?
Mä ja avopuoliso haluttais lapsi, mutta kun kummatkin opiskelee... :'(
siis oletko vasta suunitteluvaiheessa?
mä voisin harkita että antaisin esim. pinniksen ilmasiksi. se ei oo mikään kovin laadukas eikä kallis, mut toimii. jotain vesiväriä on yhdessä pinnassa mutta sen saa vaikka maalattua jos häiritsee. meillä on pinniksiä kaks, ja toinen jää kohta tarpeettomaksi ku toi esikko kasvaa siitä ulos. ja olen ihan varma etten enää koskaan tee lapsia niin pienellä ikäerolla, että kahta pinnasänkyä tarvittais.
nii, se on ollu yhdellä lapsella ennen tätä meidän omaa, vaalea puunvärinen.
 
Zeda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2005 klo 02:01 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 08:03 winnie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 11:38 Zeda kirjoitti:
Vaunut ostetiin uutena (290e), hoitopöytä saatiin miehen siskolta, alusta siihen ostettiin (n.15e). Turvakaukalo auton uutena (120e) ja nyt tytön kasvaessa ostettiin kiinteä turvaistuin autoon uutena, (220e.) Nätit, hyväkuntoiset sateenvarjorattaat löydettiin kirpputorilta (15e). Osa vaatteista (varsinkin ne kaikkein pienimmät, 52-62cm) saattin suurimmaksi osaksi tutuilta.

Nyt on kyllä mennyt rahaa vatteisiin melko paljon. Aloin käyttää tyttöä potalla jo 7kk:n ikäisenä, siinä säästää aika paljo vaipoissa. Eli n.660e (tuntuu suurelta määrältä, mutta se tietenkin jakautuu eri kuukausiin, tarpeiden mukaan, että ei yhdellä kertaa tuota 660e jouduttu likoon laittamaan) yhteensä noihin suurempiin hankintoihin + tietenkin ruoat, vaipat yms. siihen päälle.

Paljon rahaa kyllä lapseen uppoaa, varsinkin jos uutena kaiken ostaa, mutta mielestäni ainakin nuo auton turvaistuimet on hyvä ostaa uusina, ainakin sitten tietää, että mitä ostaa, mikä on painoraja yms. Ja liikkeessä myyjä osaa neuvoa autoon kiinnitykset ja muut. Muuten ollaan paljon myös kirpputorilta löydetty hyviäkin löytöjä, leluja ja vaatteita esimerkiksi.
Ei ole suositeltavaa laittaa 7kk lasta potalle!!!
ja miksi ei? :eek:
Kyllä neuvolassa ainakin sanottiin, että heti kun oppii istumaan tuetta, voi alkaa potalla käyttää... Mitäs haittaa siitä on?
 
Me saatiin paljon käytettyinä.

Teutonia yhdistelmät (ostettiin 2plus kirpparilta) 270 euroa
hoitopöytä+alusta+rintapumppu+"leikkihäkki"+vauvanvaatetta 20 euroa (työkaverilta)
sänky+patja n.100 euroa (lastentarvike, Vantaa)
Sitteri Baby Björn (ilmainen veljeltäni) hinta arvio n. 50-80n euroa
Itkuhälytin n. 80 euroa (saatiin lahjaksi)
vaatteita ostin jo etukäteen paljon n. 100-150 eurolla erikokoisia (ajattelin, että kun on töissä niin pystyy vielä ostamaan =) )
Kirppareita kiersin ja tein hyviä löytöjä ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 23:21 Zeda kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2005 klo 02:01 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 08:03 winnie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 11:38 Zeda kirjoitti:
Vaunut ostetiin uutena (290e), hoitopöytä saatiin miehen siskolta, alusta siihen ostettiin (n.15e). Turvakaukalo auton uutena (120e) ja nyt tytön kasvaessa ostettiin kiinteä turvaistuin autoon uutena, (220e.) Nätit, hyväkuntoiset sateenvarjorattaat löydettiin kirpputorilta (15e). Osa vaatteista (varsinkin ne kaikkein pienimmät, 52-62cm) saattin suurimmaksi osaksi tutuilta.

Nyt on kyllä mennyt rahaa vatteisiin melko paljon. Aloin käyttää tyttöä potalla jo 7kk:n ikäisenä, siinä säästää aika paljo vaipoissa. Eli n.660e (tuntuu suurelta määrältä, mutta se tietenkin jakautuu eri kuukausiin, tarpeiden mukaan, että ei yhdellä kertaa tuota 660e jouduttu likoon laittamaan) yhteensä noihin suurempiin hankintoihin + tietenkin ruoat, vaipat yms. siihen päälle.

Paljon rahaa kyllä lapseen uppoaa, varsinkin jos uutena kaiken ostaa, mutta mielestäni ainakin nuo auton turvaistuimet on hyvä ostaa uusina, ainakin sitten tietää, että mitä ostaa, mikä on painoraja yms. Ja liikkeessä myyjä osaa neuvoa autoon kiinnitykset ja muut. Muuten ollaan paljon myös kirpputorilta löydetty hyviäkin löytöjä, leluja ja vaatteita esimerkiksi.
Ei ole suositeltavaa laittaa 7kk lasta potalle!!!
ja miksi ei? :eek:
Kyllä neuvolassa ainakin sanottiin, että heti kun oppii istumaan tuetta, voi alkaa potalla käyttää... Mitäs haittaa siitä on?
aivan. ja meillä on molemmat lapset istuneet jo puolvuotiaina. lisäks se, että varmaan viimisessä kaksplussassa joku lääkäri väitti, että potalle pissaaminen estää virtsatulehduksia vauvalla. pottaan ku saa tehä kaiken kerralla, eikä siihen lirutella pikkuhiljaa niinku vaippaan.
 
Zeda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 15:19 ronja-86 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 13:47 tare kirjoitti:
Mutta mistä ihmeestä mä saan kaiken sen raahan?
Mä ja avopuoliso haluttais lapsi, mutta kun kummatkin opiskelee... :'(
Pikkuhiljaa kun tekee hankintoja niin ei kolahda niin paljon kerralla, ja sitten se että kaikkea ei kannata/tarvi ostaa uutena.. itse sain lapsen sältä 300e hankintoihin ja sillä rahalla sain vaunut, hoitolaukun ja pinniksen hiukan taisin itse käyttää muutaman kympin ja sain sitten hoitopöydänkin.. kannattaa kysellä sukulaisilta käytettynä ja kykllä varmasti vanhemmat auttaa.. mutta se että jos jo ensimmäiset hankinnat tuottaa stressiä niin kannattaa kyllä harkita...

Totta, pikku hiljaa, pikku hiljaa. Esim. ensimmäisinä kuukausina tarkemmät ovat vain vaunut ja autoistuin (mikäli siis on auto). Meilläkin neiti nukkuin 1,5kk siinä äitiyspakkauken laatikossa, kun verhoilimme sen, vasta sitten siirsimme hänet pinnasänkyyn. Se laatikkohan on tarkoitettu ensisängyksi.

Syöttötuoli, hyppykiikut, lelut yms. yms. tulevat ajankohtaisiksi vasta kun lapsi hiukan kasvaa. Siihen mennessä olette varmasti saaneet jo rahaa hiukan säästöön ja kirtelet kirpputorilla ja ostat käytettynä, jos uutena ei ole varaa ostaa. Kirpputorilta olen itse tehnyt valtavasti hyviä ja halpoja löytöjä, jotka uutena maksaisivat yli tuplasti enemmän.

 

Yhteistyössä