Vauvahaaveet kesä/syksy 2010

  • Viestiketjun aloittaja Hermis
  • Ensimmäinen viesti
Nel.
Annulee: 36v.....yk_13.....(2).....kp28-32 pv.....15.1.2010 (noin...)
Hermis: 25v.....yk 12......(1).....kp 28-30 pv.......joulukuun alku
Heituli: 25v.... yk 12... .(1)..... kp 29-35 pv...... 5.8.
Sari_80: 28v....yk 4.... .(1)..... kp 29-32..........26.6.
Nel: 35v ........yk13.. poika-07...kp 29-30...........1.2.2010
Mimis: 24v......yk2......(1).....kp ? ..............7.-9.8 (km 05/09)
Kerttunen: pitkä yritys.....(2)...kp 27-32..........24.1.
Rapsu-81: 28v......yk4.... (1)...kp 23-27..........18.9.
Martta: 29v...yk4....(1).....kp28-32.........8.2-->


Plussanneet:

Aava79: 29v .. yk 6 .... (1) ... +18.5
Kappe82: 27v .. yk 6 .... (1) ... +1.6.
Salama83: 26v .. yk 8 .... (1) ... +1.6.
Selia: 28v. .... yk 2 .... (2) ... + 19.12.
Inkku:30 v....yk4.....(1)......+11.1
Vastaa viestiin
 
Martta
Huomenta vaan taas. Kiitokset kaikille tsemppauksesta. Olen tänään jo paljon paremmalla mielellä. Tosin minua ihmetyttää kun yleensä mulla ekan vuorokauden aikana on jonkin verran selkä- ja vatsakipuja kun menkat alkavat (joutuu ottamaan buranaa heti) mutta nyt ei mitään sellaista jomotusta. Myöskään vuoto ei ole alkanut oikeastaan ollenkaan eli siteeseen ei ole tullut vielä mitäänn. Vain pyyhkiessä jäänyt hieman punertavaa paperiin ja enemmänkin sellaista limaista kuin kunnon vuotoa.

Viime yönä heräsin järkyttävään iskias kipuun johon sitten otin burana. Tuo ei tosiaan ollut mun menkkakivuille tyypillistä kipua. Olisinko nukkunut huonossa asennossa tai jotain, ja onneksi meni buranalla ohi.

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta että voisikin olla raskaana vaikka tulee tuollaista juuri ja juuri havaittavaa tuhrua?
 
Kerttunen
Erikoiset menkat ovat sinulla, Martta, jos nyt sitä ovatkaan. Omakohtaista kokemusta ei ole tuhrusta ja raskaudesta, mutta keskustelupalstoilla tuntuu olevan tosi paljon vastaavia kokemuksia. Jos täti ei todella kurvaa paikalle, kannattaa testailla, jospa se hcg sittenkin lisääntyy hitaasti.
 
Martta
Seurailen tätä vuotoa nyt vielä päivän tai pari ja jos ei edelleenkään käynnisty kunnolla niin sitten varmaan voisi tehdä taas yhden testin. Tänään ei ole enää paperiinkaan jäänyt juuri mitään, että ei voi muuta kuin taivastella tätä naisena olon ihmeellisyyttä.

Jos nyt kävisi niin että vuoto ei ala kunnolla (riippumatta testin tuloksesta), niin menen kyllä heti käymään yksityisesti siellä vaki-gynellä että hän saa tarkastaa onko kaikki hyvin.

Martta, kp 2 (tai sitten kp 34?)
 
Annulee
Seurailen tätä vuotoa nyt vielä päivän tai pari ja jos ei edelleenkään käynnisty kunnolla niin sitten varmaan voisi tehdä taas yhden testin. Tänään ei ole enää paperiinkaan jäänyt juuri mitään, että ei voi muuta kuin taivastella tätä naisena olon ihmeellisyyttä.

Jos nyt kävisi niin että vuoto ei ala kunnolla (riippumatta testin tuloksesta), niin menen kyllä heti käymään yksityisesti siellä vaki-gynellä että hän saa tarkastaa onko kaikki hyvin.

Martta, kp 2 (tai sitten kp 34?)

Mulla kyllä on ollut tuollaista ihan samanlaista ja olen jo hetkittäin sitten vähän innostunutkin, että josko ne menkat sieltä ei alkaiskaan, mutta...niin ne vaan on aina tulleet, ehkä hitaasti mutta varmasti. Välillä voi 2 pv tulla tuhrua paperiin ja sit loppuu päiväksi ja sit ne alkaa kunnolla tai sit on tullut pientä ruskeeta tuhruilua aluksi. Se on niin masentavaa.

Toivotataan että sulla ei ala :)

Enpä ole vähäään aikaan täällä taas käynytkään...huomasin vaan että olen seuraavaksi tärppipäiväksi laittanut 15.1. No, sillo tosiaan menkkojen pitäs tulla ja tod.näk. tulevatkin koska nyt ei ole pariin kuukautees ees yritetty, ei laskettu ei mitään....eikä varmaan enää tulla yrittämäänkään. Elämä vaan on jotenkin mennyt sellaseksi että se on todennäköisesti paras ratkaisu tällä hetkellä....

Tsemii kaikille.

Annulee
 
Viimeksi muokattu:
Inkku
Moikka ja kiitokset kaikille onnen toivotuksista:)Kyllä tätä on edelleen aika vaikea tajuta, no ehkä se siitä pikkuhiljaa.Vaikka viimesen vuorokauden aikana on kyllä sellaset kouristukset alavatsassa, että ei kyllä pääse unohtumaan että siellä jotain tapahtuu:)Mulla siis nää menkkamaiset jomotukset/kouristukset jatkuneet lauantaista lähtien ja oikeastaan vaan kovenevat koko ajan.Onko teillä toista haaveilevilla ollut samanlailla?Ja kuinka kauan jomotukset ovat kestäneet?

Inkku
 
Martta
Jaksamista Inkku "kasvukipujen" kanssa. En halua pelotella mutta älä epäröi hakeutua tarkastukseen jos tuntuu että kivut käyvät sietämättömäksi. Kun eka raskaus on kyseessä ,on varmasti hankalaa tietää mikä on normaalia ja mikä ei, joten itse varmasti pelaisin varmanpäälle.

Täällä menkat alkoi sitten viime yönä ihan tosissaan ja kunnon kipujen kanssa. Yöllä ja aamulla olen ottanut buracapsia että pääsin töihin. Tulipahan nyt koettua tuo tuhrutteluvaihekin. En tiedä miten kp:t lasketaan tässä tapauksessa. No mutta pari päivää sinne tänne, täytyy sitten vaan pupuilla ahkerasti vähän pidemmällä aikavälillä =)

Martta, kp 3
 
Kerttunen
Inkku, mä en muista mitään kauhean kovia kipuja kokeneeni alkuraskaudessa, mutta sellaista menkkamaista jomotusta kylläkin. Eli kuuluvat ihan asiaan. Mutta silti aina suosittelen alkuraskauden ultraa kaikille, jotta varmistuu, että munis on oikeassa paikassa ja rv 6+ pitäisi sykekin näkyä (varmimmin 7+). Siihen on vielä 2-3 viikkoa, mutta itse kyllä menisin. Yksityiselle kyllä pitää mennä, sillä en ainakaan tiedä, että yksikään kunta tätä automaattisesti tarjoaisi. Mutta tää on siis mun mielipiteeni ja monet ovat sitä mieltä, että käynti on turha, sillä kyllähän aika näyttää, miten raskaus etenee. Riippuu kuitenkin paikkakunnasta, millon pääsee ekan kerran neuvolaan, jossa sitten kuunnellaan sydänääniä. Ne yleensä kuuluvat joskus 10-12 viikolla.

Mutta nyt on aika nauttia plussasta!

No tulihan se kunnon tulva sitten Martalle. Erikoista nuo tuhrut. Aina kyllä sanotaan, että kp:t pitää laskea kunnon vuotopäivästä alkaen, mutta mikä on kenellekin "kunnon vuotopäivä", se onkin eri juttu.

Mä kävin eilen klinikalla ja sain reseptipinon mukaani. Aloitin thyroxinin kilpirauhasen vajaatoimintaan (TSH 3.0). Gyne sanoi, että sisätautilääkäri ei vielä sitä määräisi, mutta yli 2.5 arvon on todettu olevan liikaa lapsettomuudesta kärsivälle. Sitten sain tähän loppukiertoon lugesteronit alakertaan laitettavaksi. Ultran mukaan ovis oli jo tapahtunut, koska siellä näkyi "reikä". Ja omien tuntemusteni mukaan se tapahtui maanantai-iltana, kp 15.

Jos/kun käy niin, että seuraavaan kiertoon päästään, niin aloitan Menopur-pistokset kp 3, 5 ja 7. Sillä kasvatetaan munista (toivottavasti yhtä), jonka ultraus kp 7-9. Menopur on kuulemma vähän vanhanaikainen lääke, mutta siinä on LH-hormonia ja sehän oli minulla alkukierrossa vähän alhainen.
Ultran jälkeen annetaan irroituspiikki, harrastetaan seksiä (ehkä ennenkin), aloitetaan lugesteron ja kortisoni. Eli täysarsenali lääkkeitä käytössä. Katsellaan nyt mitä saavat aikaan.

Vähän mietityttää lugesteronin määrä, joka on kerran päivässä (illalla) 2 x 200 mg. Surffatessa näyttää ihan hurjalta annokselta, mutta toisaalta onhan gyneni lapsettomuusklinikan lääkäri, niin varmaan tietää mitä tekee. Millainen määrä sulla, Nel, on käytössä?
 
Kerttunen
Sen verran lugesteron-määrä jäi vaivaamaan, että soitin klikalle ja kysyin, että voiko tosiaan ottaa 400 mg kerralla ja sanottiin, että voi. Kuulemma joillekin määrätään sama annos sekä aamulla että illalla. Helpotti!
 
Martta
Inkulle tosiaan nyt vain rentoutta peliin ja nauttikaa miehen kanssa siitä plussasta! Kerttunen on varmasti oikeassa että normi jomotus kuuluu asiaan.

Hienoa Kerttunen että olet päässyt asiantuntevaan hoitoon. Jos ei tuolla arsenaalilla plussaa pamahda ruutuun niin jo on ihme. Peukut ja varmaat pystyssä olen että teillä tärppää. Käythän päivittelemässä tuntemuksia hoidon kuluessa.

Täällä siis ihan hyytymien kera on alkanut että kunnon tyhjennys varmasti tapahtuu.

Martta, kp 1/28-34
 
Nel.
Kyllä mulla silloin ekassa raskaudessa sellaista menkkamaista jomotusta oli varmaan parin viikon ajan. Niitä kouristuksia tuli silleen muutaman kerran päivässä...vähän niinku supistuksia. ;) Kävin rvkolla7 yksityisellä ultrassa, ja sitten vasta rvkolla9 neuvolassa, missä vaan juteltiin.....

Ai oletkin Kerttunen päätynyt oikein kunnon syteemeihin...toi on mullakin varmaan edessä. Mutta sanoi lääkäri huomenna mitä vaan, niin mun on pakko pitää nyt ainakin parin kuukauden tauko klinikalla ravaamisen suhteen...nyt ei vaan ehdi eikä jaksa asiaan paneutua. Kyllä täällä kuitenkin tällä viikolla pupuillaan. Aion tehdä huomenna digiovistestin ja muina päivä testailen halpistesteillä, joissa lukee kaikki kiinaksi. Ihme kun olivat halpoja netistä tilattuja.;)

Mulla oli siis vain 1x200 luget käytössä, ja ne jo tosiaan vei mun tuhruttelun pois, eikä mitään menkkatuntemuksiakaan ollu, ja menkat oli sen jälkeen vähän helpommat. Todettiinko sulla Kerttunen joku tietty syy näihin lääkityksiin? Vai voiko niitä antaa vaikka kaikki olis ok? Oliko miestäsi vielä tutkittu?

Vaikka äitini tilanne onkin tosi vakava, niin eilinen lääkärillä käynti oli kuitenkin positiivisempi käynti kuin mitä pelkäsimme. En aio siis sitä nyt just murehtia enempää....niin kauan kun on toivoa on elämää.

Palataan asiaan.
 
Kerttunen
Nel, ihanaa, että eiliset uutiset olivat kuitenkin positiivissävyisiä. Etukäteen on turha surra, kun ei tiedä mikä sureminen turhaa. Sillä vaan väsyttää itsensä. Helppo tietysti näin sivusta sanoa. Halaus!

Hoitoja siis aloitellaan. Mitään varsinaista syytä ei löytynyt, muuta kuin tää mun korkea ikäni (40+). TSH oli korkeahko, mutta ei yli normirajojen. LH oli alkukierrosta vähän alle normaaliarvon (3.3, kun viitearvot 4 - 10). Mutta siis teoriassa ei löydy mitään syytä, miksi en raskaudu. Hoidoilla nyt sitten yritetään antaa sysäys asialle. Miestä ei ole edelleenkään tutkittu, eikä varmaan tutkitakaan. Se on hänen ratkaisunsa, kuten myös minun ratkaisuni, että otan nämä hoidot tässä tilanteessa vastaan.

Nel, sullahan on työt alkamassa vai jo alkaneet. Varmaan tosiaan kannattaa rauhoittaa aika nyt ihan tavallisen arjen asioihin, joka muuttuu aika paljon.

Martta, jatka vaan ibuprofeiinin syöntiä, sillä se vähentää vuotoja. Tai ainakin minulla tehoaa aika hyvin. Liian kauaa ei tietysti kannata buranoita syödä, jottei sitten taas haittaa seuraavaa ovista.
 
Nel.
Ihan hyvä on aina itsekin selvitellä asioita, eikä vain luottaa lääkäreihin. Siinä mielessä nää palstat on hyviä, että kuulee mitä hoitoja muille on annettu, ja mitä oireita on mistäkin tullut.

Mä tästä lähdenkin pian mielenkiintoiseen neuvotteluun näistä asioista....

Nel. kp13 (ei vielä ovisplussaa, joten ehkäpä huomenna tai la)
 
Nel.
Olen ilahtunut. Olin siis äsken siellä Klinikalla. Musta ei löydetty mitään hälyyttävää, ei keliakiaa, ei vasta-ainereaktioita....ja ties mitä siinä vielä olikaan. Kaikki oli oikein ihanteellisesti ultratessakin. Tietty se että mulla ei joka kierrossa ihan enää niin terhakka munis irtoa, tuli jo todistetuksi aiemmin. Jatkan siis progesteronin nauttimista aina loppukierrosta vaikka koko kevään jos siltä tuntuu, sillä ainakin sen todettiin sopivan mulle, ja se poistaa mukavasti mulle tyypillisen menkkoja edeltävän tuhruttelun, ja muitakin oireita. En siis nyt aio siellä muutamaan kuukauteen käydä, vaan katsotaan mitä tapahtuu ja yritän keskittyä muihin asioihin.
Sain tänään kuulla myös tulokset rintojen ultraäänitutkimuksesta. Kyhmy osottautui, kuten lääkärikin epäili, täysin vaarattomaksi ja hyvänlaatuiseksi, eikä sitä edes tässä vaiheessa kannata poistaa....jos koskaan. Olen niin helpottunut. Suosittelen kyllä kyseistä vanhaa spesialistia (Felicitaksella) kaikille, sillä sen tekemä ultraus on kivutonta, turvallista ja paljon tarkempaa kuin mammografia.

Tänään siis taas pupuilua.... mutta muuten kyllä täytyis yrittää nyt olla stressaamatta tätä juttua.
 
Martta
Hienoa Nel että kaikki meni hyvin. Nyt voit rauhallisin mielin jatkaa yritystä.

Annulleen viimeinen viesti kuulosti vähän masentuneelta, joten täältä toivottelen kevään mukana tuomaa piristysruisketta!

Täällä ihan normaalia menkkameininkiä eikä sen alun jälkeen ole tarvinut buranaa ottaa. Toivotaan että loppuu jo pian niin päästään uuteen yritykseen. Meillä ei koskaan tuo peiton heilutus ole innostanut kumpaakaan silloin kun on vielä vuotoa.

Sain tänään kuulla että saan töissä projektin onnistumisen johdosta extra palkkion, joka on ihan huomattava. Nyt kyllä viimeistään laitan sen Rooman kaupunkiloman varaukseen, jota miehen kanssa ollaan keväälle suunniteltu. Jos vaavi meille suodaan niin sitten ei hetkeen reissata, joten tilaisuus on nyt hyödynnettävä.

Plussatuulia kaikille tasapuolisesti! ++++++++++++++++++++++

Martta, kp 3/28-34
 
Nel.
Tänä aamuna tuli plussa ovistestiin digitaalisella varmistuksella...ja kun kokeilin äsken halpistikulla, niin ei tullut kuin hailakka viiva, joten ei noihin halpiksiin ole luottamista. Ovis siis kohdallaan. Ihmettelen kyllä ettei niin voimakasta jomotusta ainakaan vielä ole ollut - vähän aikaa sitten kylläkin oikealla puolella tuntui jotain tapahtuvat (ja ultratessa juuri oikelta puolelta pitäisikin poksahtaa). Voiko luget viedä oviskivun pois, niin kun ne helpotti menkkajomotustakin?

Onko teistä kukaan huomannut että oviksen aikaan nukkuisi huonommin? Vai onko se vaan sattumaa että meidän perheessä on aina levottomia öitä silloin...vai oonko itse stressaantunut, ja mietin että pitäiskö tänään vai huomenna... Ja onhan se totta että ainakin seksin jälkeen mä käyn aina ylikierroksilla, enkä meinaa saada unta. Lääkäri kyllä sanoi että juuri sen hetkinen tilanne ei ovikseen laatuun vaikuta, vaan ovisajankohta jne on määräytynyt jo aiemmin. Tietty jos on kovin väsynyt niin vaikuttaahan se sitten peiton heilutukseen...

Nel kp15
 
Martta
Nel, itse en ole huomannut mitään tuollaista huonounisuutta. Tosin mulla on kyllä niin hyvät unenlahjat että aika ihmeitä saa tapahtua että en pystyisi nukkumaan. Mutta varmaankin se johtuu kuten aavistelit stressistä ja siitä että asiat pyörii mielessä.

Täällä ei mitään sen ihmeempää. Täti on poistunut ja eilen jo illalla makkarin puolellakin jaksettiin innostua. Otan nyt tässä kierrossa käyttöön sen niksin (en muista kuka sen täällä mainitsi) että jään tyynyt pyllyn alla makoilemaan sänkyyn enkä mene heti vessaan. Jos se vaikka avittaisi simppojen matkaa eteenpäin.

Martta, kp 6/28-34, yk4
 
Nel.
Martta...joo ei siitä kannata heti vessaan rynnätä. Itse asiassa mä laitan pikkuhousunsuojan, ja jään makaamaan nykyään mahalleen, ja menen vasta aamulla vessaan. Näin siis oviksen aikaan, muuten kyllä ryntään vessaan kun niin inhottavasti valuu. ;)

Esikoisen päiväkotiharjoittelu alkanut...on tää haastavaa aikaa. Toisaalta hassua sitten joskus ottaa se taas sieltä pis, jos ja kun toinen lapsi syntyy.

Nel.kp17
 
Martta
kukkuluuruu kaikki leidit. Onkos meidän ketjuun tullut nyt pieni suvantovaihe. Kerttusella lähenee ekana jännäilypäivä, onko mitään tuntemuksia? Sitten taitaa tulla Nel, joka toivottavasti on hyödyntänyt ovisbongauksen tehokkaasti.

Tänne ei mitään ihmeellistä. Yritän pitää miestä lämpöisenä eli tavoite olisi se vähintään joka toinen päivä tässä kierrossa ja ehkä tehostetusti tuossa kp 15 molemmin puolin.

Martta, kp 8
 
tähtisumua
Heippatihei

Täällä 33 vee yk 5:llä oleva pikkukakkosta tahkoava.
Isoykkönen on jo 5 vee.

Ovistuntemuksia oli jo maanantaina, mutta mitään ei ole tullut tikkuun. Turhauttavaa...
Nyt on kp 17 ja yleensä se onkin ollut (2 kierron tikutuksen perusteella) kiertopäivänä 19.
Mutta miks ihmeessä se jomotti jo kp 17?
Olin gynellä kp 11 ja silloin oli folli tai solu tms. noin 14 mm. Parikytmilliä pitäis olla, kun irtoaa.
Limoja on kyllä, mutta tikku ei värähdä (liuska). Äskön tein digitaalisenkin ja ei tuu sarvea.
Kierto on mulla 28/32 (joka toinen 28 ja joka toinen 32), tai sitten ei.
 
Martta
Tervetuloa tähtisumua! Lisäsin sut jännäävien listaan. Laskin että jos sulla eilen oli kp17 niin jännäily alkaisi tuossa helmikuun alussa. Listan viimeinen päivä on se jolloin ei odoteta tätiä saapuvaksi. Tsemppiä oviksen bongailuun ja sen hyödyntämiseen.

Annulee: 36v.....yk_13.....(2).....kp28-32 pv.....15.1.2010 (noin...)
Hermis: 25v.....yk 12......(1).....kp 28-30 pv.......joulukuun alku
Heituli: 25v.... yk 12... .(1)..... kp 29-35 pv...... 5.8.
Sari_80: 28v....yk 4.... .(1)..... kp 29-32..........26.6.
Nel: 35v ........yk13.. poika-07...kp 29-30...........1.2.2010
Mimis: 24v......yk2......(1).....kp ? ..............7.-9.8 (km 05/09)
Kerttunen: pitkä yritys.....(2)...kp 27-32..........24.1.
Rapsu-81: 28v......yk4.... (1)...kp 23-27..........18.9.
Martta: 29v...yk4....(1).....kp28-32.........8.2-->
Tähtisumua: 33v....yk5...(2)...kp28-32...1.2-->


Plussanneet:

Aava79: 29v .. yk 6 .... (1) ... +18.5
Kappe82: 27v .. yk 6 .... (1) ... +1.6.
Salama83: 26v .. yk 8 .... (1) ... +1.6.
Selia: 28v. .... yk 2 .... (2) ... + 19.12.
Inkku:30 v....yk4.....(1)......+11.1
 
tähtisumua
Kiitos Martta listan päivityksestä.

Saas nähdä tuleeko sitä ovista ollenkaan. Gyne kyllä puhui jostain uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan hedelmällisyys lisääntyy keväällä ja kesällä. Tutkimus oli tehty Suomessa. Että jos juhannuksena viimeistään, ellei kalenterin mukaan touhuaminen ala tympimään sitä ennen.
 
Kerttunen
Heipparallaa! Tervetuloa tähtisumua:lle. Oviksen metsästys on joskus aikamoista salatiedettä.
Onnekseni iän myötä mulla alkaa oireet olemaan niin selkeät, että kohta voin heittää ovistikut ovesta ulos. Ja samalla myös kaikki raskaustestit, sillä eihän sitä plussaa tule, vaikka miten yrittäisi.
Oon nyt kahtena aamua testannut negat herkillä testeillä, joten tämä kierto on tässä. Tulevaan kiertoon aloitetaan sitten tositoimet piikkeineen. Vähän on innostus siihenkin mennyt, mutta kaipa se pitää yrittää, kun kerran reseptit on ja näin pitkälle on asioita selvitetty.

Mites Nelin jälkikasvun hoitoonmeno on sujunut? Kumpi jää itkemään oven taaksi lapsi vai äiti? Meillä onneksi mies vei ja vie edelleen lapsen, etten minä herkisty eronhetkellä. Kyllä aamulla riipaisee, kun lapsen ekat sanat ovat: "Eihän tänään ole hoitopäivä, eihän?". No ihan mielellään sinne sitten menee ja viihtyy, mutta silti tuntuu jotenkin "väärältä" viedä hoitoon. Vaikka onhan se hyvä, että näkee toisia lapsia, kun kotona olisi vain äitimuori seurana.

Martalla on sotasuunnitelmat miehen pään menoksi. Niinhän mäkin välillä laadin aikatauluja, mutta elämä heittää ne taas pyllylleen. Onneksi ihan hutia kiertoa ei ole montaakaan ollut yritysaikana.
 

Yhteistyössä