Vauva yöhoitoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori äiti

Vieras
Haluaisin kysellä kokemuksianne vauvan yöhoitoon laittamisesta. Minkä ikäisenä olette vauvanne sellaiseen antaneet? Minulla on kolmekuinen poika ja minun siskoni ilomielin ottaisi hänet hoitoon yönkin yli mutta minua vähän jännittää että miten se onnistuu. Pelkään että jos lapsi vaikka yöllä alkaa kovasti äitiään kaipaamaan. Vai voiko noin pieni vielä kaivata vierelleen juuri sitä äitiä kun siskokin kovasti häntä rakastaa ja osaa kyllä hyvin hoitaa ja lohduttaa. Ja toinen on se imetys, lapsi on täysimetyksellä mutta hyvin voisin korviketta kerran antaa. En kyllä vielä tiedä miten tuttipullosta ottaa mutta se täytyisi tietysti ensin tarkistaa.
Eli miten pienenä olette hoitoon antaneet ja kuinka on mennyt? Kaipasiko lapsi äitiään?

Toisaalta voi olla että en sitten kuitenkaa näin pienenä uskalla antaa, minulla vain on elämässäni tällä hetkellä hyvin vaikea jakso meneillään joten sisko tarjoutui näin auttamaan että saisin levätä ja miettiä asioitani rauhassa hetken. Kiitos vastanneille!

Kun lapsi on noin pieni, niin eiköhän se pärjää. Onnistuisiko rintamaidon pumppaaminen niin, että ei tuttelia tarttisi antaa. Monet saavat (ja monet ei) siitä kuitenkin vatsavaivoja.

Usein pullo kelpaa joltakin muulta kun äidiltä!

Jos olet hankalassa tilanteessa ja väsynyt, niin varmasti on hyvä saada nukkua yö kunnolla ja miettiä tilannetta ilman lasta hetki.
Voisitko sinä mennä jonnekin (siskollesi??) ja siskosi olla lapsesi kanssa vaikka sinun luonasi yön. Kotona on kuitenkin kaikki kamat ja tutut hajut yms, joten voi olla lapsellekin helpompi.

Ja vielä piti lisätä, että ei ole kokemusta lapsen yökylättämisestä. Mun tyttö on jo yli vuoden, eikä ole vielä ollut yökylässä missään. Tosin neiti syö vielä tissiäkin yöllä ja maitoallergia estää muiden kun riisimaidon tms käytön.

Niin samoilla linjoilla,että voisiko siskosi tulla sun luokse vauvaa hoitamaan?!

Meillä poika 1v 5kk ja ollut monet kerrat yökylässä,ekan kerran 2kk ikäisenä.

Varmasti onnistuu, kunhan ensin kotona testaat että pullosta syöttäminen onnistuu. Ei niin pieni vielä osaa ikävöidä äidin perään, kunhan saa maitoa ja pääsee syliin, hän on tyytyväinen:) Suosittelen Ainun Mam Ultivent -pulloa, siinä tuttiosa hyvin saman mallinen kuin nänni ja meillä ainakin vauva syö siitä paremmin kuin tavallisesta pullosta. Kannattaa ehkä mieluummin antaa rintamaitoa pullosta kuin korviketta, senkin käyttöä voi ensin harjoitella kotona pienellä määrällä.

Hei älkää ihmiset turhaan poteko huonoa omaa tuntoa vauvojenne yöhoidoista, jos siihen on mahdollisuus ja tunnette pienintäkään tarvetta niin käyttäkää ihmeessä tilaisuutta hyväksenne! Vauva pärjää varmasti mainiosti ja yökyläilyä jatkettaessa ei vanhempanakaan ole ongelmaa laittaa lasta hoitoon jos tulee eteen yllättäviä tilanteita. Kyllä äidilläkin on oikeus itseänsä hoitaa ja sen voi tehdä hyvällä omalla tunnolla jos pienellä on hyvä hoitopaikka on varmasti kaikille paras, että äiti hoitaa itseänsä ja on sen jälkeen taas parempi ja jaksavampi äiti. Lisäksi vauveli saa vaihtelua ja ehkä jopa jaksavampaa loruttelua ja sylittelyä kuin väsyneeltä äidiltä.

Itse jouduin sairaalaan vauvan ollessa 10 kk enkä pystynyt kahteen viikkoon hoitamaan lasta ollenkaan. Isä ei luonnollisesti voinut juuri auttaa sillä hänen oli käytävä töissä. Näin ollen oli todella suuri onni, että tyttömme oli jo tottunut olemaan mummolassa yökylässä ja hoidossa eikä hän ainakaan näyttänyt hoitojaksoon reagoivan lainkaan. Äidille se oli kyllä kova paikka, mutta sen jälkeen tällaiset yhden yön hoitojaksot ovat tuntuneet aivan pikku murheelta, etenkin jos ne eivät ala aamusta vaan esim. iltapäivällä ja lapsi menee kuitenkin nukkumaan jo kahdeksalta. Hoitakaa itseänne! :)

me jouduttiin viemään vauva ekan kerran anopille yöhoitoon vauvan ollessa 2vko ja sen jälkeen ollaan kerran kuukaudessa viety. mitään ongelmia ei oo ollu, ei lapsi sillä tavalla osaa tuossa iässä äitiään ikävöidä. n.4-6kk oli ongelmia kun lapsi hiukan vierasti niin ensin nähdessään anopin naaman alkoi itkemään ja sitten taas kun seuraavana päivänä kävin hakemassa pikkuista,niin vierasti jopa minua. mutta nopeasti se siitä rauhottuu.

Kerrankin täysin tosia ja hyviä vastauksia. Meillä on jokainen lapsi ollut noin 1kk ikäisenä ensimmäisen kerran yökylässä, milloin mistäkin syystä. Ikinä ei ole ollut mitään vierastamisia tai äidin perään itkemistä kun hoitoon on jätetty, ei edes sitten myöhemmin päiväkoti-iässä.

Mutta missä ovat palstan täydelliset äidit jotka kertovat vauvalle tulevista traumoista tms. kun he ovat yökylässä tai poissa äidin viereltä.

kiitos kaikille ihanista vastauksista. yritän olla ottamatta huonoa omaatuntoa ja annan hoitoon. :) Lypsy ei kuitenkaan hyvin onnistu, ei irtoa juuri mitään ja siksi olisi korviketta annettava. Eihän sekään paha vaihtoehto ole. Sisko ei voi tulla luokseni mutta vien pojan hänelle. Siis jos onnistuu pullottelu, kokeilenkin jo tänään.

Mielestäni olisi melkein hyvien vanhempien velvollisuus pitää lapsella oman kodin lisäksi jotain muuta hoitopaikkaa johon lapsi ja hoitaja totutettaisiin ihan pienestä asti. Kaikki kun ei ole suunniteltavissa ja aika todennäköisesti kaikille tulee eteen tilanteita joissa kumpikaan vanhemmista ei lasta pysty hoitamaan esim. juuri nämä sairastumistapaukset. Silloin olisi todella hyvä olla paikka jossa lapsi jo tunnettaisiin ja sen tavat, rytmit ja itkut tunnettaisiin. Myös lapsen olisi paras olla tutustunut paikkaan jo pienestä jolloin hän todennäköisesti sinne hyvillä mielin jäisi.

Mielestäni on vanhemmilta lapsille todella iso karhunpalvelus ettei lasta anneta kenenkään muun hoitoon pienenä vedoten hyvään vanhemmuuteen yms. ja sitten kun yhtäkkiä tuleekin tarve lapsen ollessa vaikka 2 ja puoli vuotias niin sitten onkin yhtäkkiä vaan pakko lapsi jättää ihan tuntemattomaan paikkaan. Tämä on varmasti se stressaavin tilanne niin lapselle, äidille kuin itse hoitajallekin.

Suoraan sanottuna en kyllä täysin itse ymmärrä nykyajan äitejä jotka kynsin ja hampain haluavat pitää lapsestaan kiinni 24/h ja vielä perustelevat siitä seuraavan pelkkää hyvää.

Nyt testasin sitä pulloruokintaa mutta ei suostunut ottamaan. saisiko sitä jotenkin totutettua pulloon ja kuinka nopeasti tottuu. onko kokemuksia? jos sitä päivittäin tarjoaa niin luulisi tottuvan. täytyy kai niitä vellejäkin lapselle jossain vaiheessa pullosta antaa.

meidän kaksi ekaa lasta ei juoneet ikinä pullosta, ei kyllä päivittäin treenattu kun ei ollu tarvetta. Puoli vuotiaasta alettiin sitten harjoittelemaan nokkamukin käyttöä. Velliähän ei ole mikään pakko antaa vauvalle, suosituskin on että mieluummin puuroa.

Vauvan voi laittaa varmasti yöhoitoon, kun itse olet siihen valmis. Ei ne lapset traumoja saa vaikka äiti hetken poissa olisikin. Riippuu kyllä kamalasti lapsesta, miten suhtautuu hoitoon. Meidän vauva oli eka kertaa hoidossa n. 6kk ikäisenä. Kaikki meni hyvin kunnes tuli ilta ja väsymys. Vauvamme huusi parituntia kunnes nukahti. Ei huolinut pulloa. Vaikka kotona kyllä oli välillä pulloa syönyt. Pääasiassa kyllä imetin. Tämän jälkeen ei lapsemme hoidossa ole viihtynyt edes päivisin. Huutaa aina äidin perään. Ei kiva hoitajalle. Ja huutoa voi kestää parikin tuntia helposti. Minua ei niinkään lapsi säälitä. En usko saavan traumoja, mutta hoitajaa säälin enemmin. Meillä kyllä aina sama hoitaja. Ja lapsi hoidossa vain 4-6h kerrallaan ei ole ollut yökylässä kertaakaan siis. Mutta pakko harjoitella, kun töihin lähtö lähestyy=( Ja vaikka lapsemme ei hoidossa paljon ole ollut, en usko että vaikka syntymästään asti olisi kerran kuussa ollut hoidossa ei se olisi helpottanut tilannetta nyt. Lapset kun ovat yksilöitä. Useimmiten kai lapset sopeutuvat nopeasti ja itkevät äidin perään hetken. Vaan ei meillä=) suuritarpeinen lapsi ollut alusta saakka.