vauva yksiöön/kaksioon?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Kokemuksia elämästä vauvan kanssa yksiössä tai kaksiossa? Asumme tällä hetkellä omassa kolmiossa, kun aikanaan ajattelin että sitten, kun on lapsia niin tarvitaan tilaakin. Nyt olen alkanut miettimään muuttoa takaisin vuokralle pieneen asuntoon. Tämä asunto syö meiltä 1500e kk. Olisi ehkä juu kannattanut miettiä aiemmin mutta tyhmiä oltiin. Olen itse päivähoito alalla töissä ja en todellakaan halua lastani laittaa hoitoon vauvana sen takia, että voidaan asua "hienosti". Ennen lapsen odotusta en tätä niin ajatellut. isojen asuntoje nvuokrat ovat tosi korkeita ja siksi mietinkin pikkuasuntoa. Miten on käytännössä toiminut? Lisää lapsia meille ei todennäköisesti tule koska se vaatisi uudet lapsettomuus hoitoruljanssit.
 
noo
Kaksio on ihan hyvä, yksiö ei kyllä mun mielestä, tulee meinaan seinät päälle kun istut yön pikkutunneilla pienessä yksiössä ja vauvan itku täyttää sen pienen yksiön kokonaan,. Tulisin itte hulluksi. Mutta kaksio ihan jees musta :)
 
--
No vauva-aika varmasti menee kaksiossa, mutta mieti aikaa sen jälkeen... Tulee teini-ikää ym jolloin lapsi tarvitsee omaa tilaa, samoin te vanhemmat varmasti kaipaatte omaa rauhaa myös. Miten olisi edullisempi kolmio? Entä pankin kanssa neuvottelu lainalyhennyserän pienennyksestä?
 
Varmasti mahdutte kaksioonkin kun ei tuon ikäisellä vielä sitä tavaraa juuri ole. Vaunut jos voi säilyttää varastossa/eteisessä niin mahdutettava on vain sänky :) Yksiöön en ihan muuttais. On kuitenkin mukava antaa lapselle nukkumarauha niin esim. vieraiden kanssa voi kahvitella ilman pelkoa että lapsi herää.
 
miw
Mun serkku asui kaksi vuotta miehen ja lapsen kanssa yksiössä. Lapsi oli kaksi ja puoli, kun muuttivat kaksioon. Nyt lapsia kolme ja asuvat kolmiossa. Heillä ei ole liikaa tavaraa, aina on ollut avara tupakeittiö-olohuone, joten asunto ei tunnu niin pieneltä. Nyt vanhemmat nukkuvat olohuoneessa divaanivuodesohvalla. Itse kaipaisin kouluikäisten lasten vanhempana enemmän yksityisyyttä, mutta alle 3-vuotiaan kanssa en. Meillä ovat nukkuneet meidän makkarissa tuonne 3 -4 -vuoteen asti ja silloin on lastenhuone vasta ollut tarpeellinen.
 
yksiössä voi olla hieman ahdasta, ja sitten jos vauva on kovin herkkäuninen niin aikamoista hissuttelua elo teillä, kun vauva nukkuu, toisaalta jos syntymästään asti tottuu nukkumaan läheltä kuuluvista äänistä niin mikäs siinä, kaksiossa pärjää varmasti hyvin jos on kunnolla kaappitilaa tavaroille ja karsii ylimääräisen roinan pois, me asutaan tytön kanssa kahdestaan kaksiossa ja mahdutaan kyllä hyvin, ainut on tosiaan, että kohta täytyy äidille ostaa vuodesohva/joku kaunis sänky olkkariin, että neiti leluineen saa vallattua makuuhuoneen kokonaan. sopu sijaa antaa =)
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No vauva-aika varmasti menee kaksiossa, mutta mieti aikaa sen jälkeen... Tulee teini-ikää ym jolloin lapsi tarvitsee omaa tilaa, samoin te vanhemmat varmasti kaipaatte omaa rauhaa myös. Miten olisi edullisempi kolmio? Entä pankin kanssa neuvottelu lainalyhennyserän pienennyksestä?
Meillä osuuspankin maksimi laina aika 20v eivät anna isompaa laina-aikaa ja tämä asuntokin oli kuitenin 134t eli ei kalleimmasta päästä vaan päinvastoin.

Teini-ikäisen lapsen vanhempana onnistuu töissä käynti eli rahaa taas tulisi enemmän. Eniten surettaa tuo aika, kun lapsi on alle 3v ja pitäisi heti hoitoon laittaa... :(
 
vv
Me asuimme 54 neliön kaksiossa, jossa oli 7 neliön sauna, kun vauva syntyi. Hyvin mahduttiin siihen asti kun lapsi alkoi kävellä ja leikkiä leluilla. Asunnon pohjaratkaisu vaikuttaa hirvittävän paljon. Meillä on nyt 15 neliötä enemmän ja tilaa olisi vaikka kolmellekin lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No vauva-aika varmasti menee kaksiossa, mutta mieti aikaa sen jälkeen... Tulee teini-ikää ym jolloin lapsi tarvitsee omaa tilaa, samoin te vanhemmat varmasti kaipaatte omaa rauhaa myös. Miten olisi edullisempi kolmio? Entä pankin kanssa neuvottelu lainalyhennyserän pienennyksestä?
mutta eikö ap etsinyt nimenomaa halvempaa asumismuotoa pikkulapsi vuosien ajaksi? että voi hoitaa lasta kotona, voihan töihin palata kun lapsi isompi ja ostaa sitten uuden kodin tai vuokrata suuremman asunnon, no nyt vastasin ap:n puolesta

:D
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No vauva-aika varmasti menee kaksiossa, mutta mieti aikaa sen jälkeen... Tulee teini-ikää ym jolloin lapsi tarvitsee omaa tilaa, samoin te vanhemmat varmasti kaipaatte omaa rauhaa myös. Miten olisi edullisempi kolmio? Entä pankin kanssa neuvottelu lainalyhennyserän pienennyksestä?
mutta eikö ap etsinyt nimenomaa halvempaa asumismuotoa pikkulapsi vuosien ajaksi? että voi hoitaa lasta kotona, voihan töihin palata kun lapsi isompi ja ostaa sitten uuden kodin tai vuokrata suuremman asunnon, no nyt vastasin ap:n puolesta

:D
Juu tosiaan tarkoitukseni ei ole se, että asuisimme siellä pienessä asunnossa lopun ikäämme :D olemme molemmat hoito alalla ja palkat eivät ole kummoisia. Siksi ritän miettiä halvempaa ratkaisua ja tosiaan haluaisin olla lapseni lähellä kun hän kasvaa vauvasta taaperoksi. Jokainen tavallaan mutta minua hirvittää vauvat päivähoitomaailmassa.
 
vieras
No me asuttiin ekan lapsen syntyessa kolmiossa eikä yhtään pienempää olis mahduttu, mut kai se on ihmisestä kiinni... Mun mielestä oli mahtavaa kun oli toinen makkari jonne pysty menee nukkumaan välillä rauhassa.
 
murkun kanssa kaksiossa
Vauvan kanssa mahtuu hyvin kaksioon ja kun kasvaa, voitte siirtyä olohuoneeseen. Tietenkin vaatii reilun olohuoneehen, vanhemmissa taloissa ainakin on.. Silloinhan sopii vaikka kaksikin lasta, mikäli säilytystilat riittävät.
 
epeli
me asuttiin esikoisen kanssa 45 neliöisessä yksiössä siihen asti kunnes ikää 1.5vuotta ja just ennen kuin kuopus syntyi niin muutettiin 60neliöiseen kaksioon.Hyvin mahdutaan 4 henkinen perhe siis.
 
ap.
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Pohjapiirustushan sen ratkaisee toki pitkälti. Yksiö varmaan pidemmän päälle tosiaan olisi liian ahdas mutta tuota kaksiota täytyy miettiä.
 
vieras
Me asutaan 55m2 kaksiossa vuoden ikäisen kanssa ja kovasti isompaa etsitään. Periaatteessa vielä mahdutaan tässä asumaan vielä hyvän aikaa, mutta oman mukaavuuden halun vuoksi etsitään isompaa..
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No vauva-aika varmasti menee kaksiossa, mutta mieti aikaa sen jälkeen... Tulee teini-ikää ym jolloin lapsi tarvitsee omaa tilaa, samoin te vanhemmat varmasti kaipaatte omaa rauhaa myös. Miten olisi edullisempi kolmio? Entä pankin kanssa neuvottelu lainalyhennyserän pienennyksestä?
Meillä osuuspankin maksimi laina aika 20v eivät anna isompaa laina-aikaa ja tämä asuntokin oli kuitenin 134t eli ei kalleimmasta päästä vaan päinvastoin.

Teini-ikäisen lapsen vanhempana onnistuu töissä käynti eli rahaa taas tulisi enemmän. Eniten surettaa tuo aika, kun lapsi on alle 3v ja pitäisi heti hoitoon laittaa... :(
Aa, okei :) No kyllä kolmivuotiaan kanssa vielä kaksiossa asuu, oikeastaan ennen kouluikää mahtuisitte varmaan hyvinkin.
 
murkun kanssa kaksiossa
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
yksiössä voi olla hieman ahdasta, ja sitten jos vauva on kovin herkkäuninen niin aikamoista hissuttelua elo teillä, kun vauva nukkuu, toisaalta jos syntymästään asti tottuu nukkumaan läheltä kuuluvista äänistä niin mikäs siinä, kaksiossa pärjää varmasti hyvin jos on kunnolla kaappitilaa tavaroille ja karsii ylimääräisen roinan pois, me asutaan tytön kanssa kahdestaan kaksiossa ja mahdutaan kyllä hyvin, ainut on tosiaan, että kohta täytyy äidille ostaa vuodesohva/joku kaunis sänky olkkariin, että neiti leluineen saa vallattua makuuhuoneen kokonaan. sopu sijaa antaa =)
Mulla on 120cm runkopatja olohuoneessa, iso huone. Nurkassa vinottain, samanvärinen sänkypeitto sohvien kanssa ja muutenkin kuin divaani. Hyvin sopii ja tilaa. Jalat mataloitettu sänkystä, niin on sohvan korkuinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja murkun kanssa kaksiossa:
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
yksiössä voi olla hieman ahdasta, ja sitten jos vauva on kovin herkkäuninen niin aikamoista hissuttelua elo teillä, kun vauva nukkuu, toisaalta jos syntymästään asti tottuu nukkumaan läheltä kuuluvista äänistä niin mikäs siinä, kaksiossa pärjää varmasti hyvin jos on kunnolla kaappitilaa tavaroille ja karsii ylimääräisen roinan pois, me asutaan tytön kanssa kahdestaan kaksiossa ja mahdutaan kyllä hyvin, ainut on tosiaan, että kohta täytyy äidille ostaa vuodesohva/joku kaunis sänky olkkariin, että neiti leluineen saa vallattua makuuhuoneen kokonaan. sopu sijaa antaa =)
Mulla on 120cm runkopatja olohuoneessa, iso huone. Nurkassa vinottain, samanvärinen sänkypeitto sohvien kanssa ja muutenkin kuin divaani. Hyvin sopii ja tilaa. Jalat mataloitettu sänkystä, niin on sohvan korkuinen.
Oletko yh?
Puoliso vie myös tilaa :D
 
Onnistuu varmaan vallan hyvin. Mä asun lapseni kanssa kahdestaan kaksiossa. Vuokra on alle puolet teidän asumiskustannuksista; tässä on oma piha, tilavat huoneet, yhteensä 60 neliötä. Tänne mahtuis vaikka toinen lapsi (tai toinen aikuinen) ihan hyvin. Alle kouluikäinen ei tarvii omaa huonetta. Nukkukaa samassa huoneessa lapsen kanssa ja järjestelkää lelut yms jotenkin hyvin. Ei niitä lelulajakaan tarvii keräillä tonnikaupalla; mä oon ihan tarkoituksella rajoittanut lelumäärää täällä meillä. Heitän pois, annan eteenpäin tai vien kierrätykseen jos alkaa ahdistaa.
 
Hih
Miksi ihmeessä ei mahtuisi? Me ollaan asuttu kahden pienen lapsen kanssa "kaksiossa" (=1h+tupa, jossa keittonurkkaus, sekä 2 pienehköä alkovia), ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli rattaiden säilytys :D
 
Me asuttiin saunallisessa 58,5 neliön rivarikaksiossa siihen asti, että nuorempi kahdesta lapsesta oli puolivuotias. Muuten hyvä, mutta makkari oli sen mallinen, että se oli täynnä sänkyjä, eikä mitään muuta (yks parisänky, pinnasänky ja lastensänky). Hyvä kun sai oven auki. Muutettiin kun vaihdettiin paikkakuntaa. No, ei varmaan enää siinä asuttais, kun lapsetkin on 9v ja 8v ;)
 

Yhteistyössä