vauva vai endometrioosi?

  • Viestiketjun aloittaja elli ulukomailta
  • Ensimmäinen viesti
elli ulukomailta
haluttais toista lasta, esikoinen syntynyt 09/04.
musta tuntuu, että mulla on endometrioosin oireet. olin gynekologilla kyseisten vaivojen takia jo kertaalleen, mutta syytä ei löytänyt ainakaan noin vain. sovittiin puolen v päästä uusi kontrolli, jos ei vaivat häviä ja se olisi kk päästä...

oireet:
-runsaat kuukautiset. joka kk ei yhtä pahat, mutta noin joka toinen pari eka pv ihan hanana juoksevaa. ennen esikoista ei ollut näin pahaa...
-kipua varsinkin kierron alussa, selvä munan "irtoamiskipu" ja sitten kipu loppuukin
-pissavaivaa ei ole, mutta virtsarakon tietämillä painavaa kipua varsinkin kierron alussa
-todella isot mielialaheilahtelut
-turvottaa kamalasti mahaa varsinkin kierron alussa
-kierto tasainen 28-30 päivää, mutta jo muutama päivä ennen vuodon alkua on verta yhdynnän tuloksena kondomissa, vähän arkuuttakin yhdynnässä
-toivottavasti muistin kaikki...

onko jollain tietoa tai kokemusta tällaisesta? ennen ekaa raskautta mulla oli kyllä jotain vastaavaa hormoonien heittelyä, mutta ei kuukausikaupalla.

 
NT
Eipä kyllä endolta kuullosta. Ainoastaan noista oireista kivut on normaali oire, mutta nekin kuuluisi olla kuukautisten aikana tai loppu kierrosta. Tosin endometrioosi voi olla myös täysin oireeton. Jos ei ole laparoskopiaa tehtynä, ei kukaan voi kertoa onko sitä vai ei (ellei ultrassa näy jotain hälyyttävää munasarjoissa).
 
elli ulukomailta
kiitos vastauksista!
helpottaa!
tuntuu vain, että kun synnytyksestä on jo lähes 2,5v ja muutokset on tapahtuneet vasta reilun puolen v aikana. siis jo heti synnytyksen jälkeen oli esim runsaampaa vuotoa, mutta muut vaivat on vasta nyt myöhemmin. olen useinkin kuullut että synnytyksen jälkeen kuukautiset muuttuu, mutta tällaista en olisi odottanut...
gynekologille olen kuitenkin menossa kk päästä...
 
leppis*
Täällä löytyy samanlaisia oireita höystettynä vielä lisäksi peräsuoleen säteilevillä kouristuksilla ja ensimmäistä on yritelty vuosi. On ultrattu ja käyty laparoskopia, eikä jälkeäkään endosta.

Perustutkimukset tehty ja selittämättömiä ollaan. Ihanaa tämä naisen elämä...

 
Katriina _
Ei minustakaan kuulosta lainkaan endometrioosilta. En löytänyt listaltasi yhtään oiretta, joka suoranaisesti viittaisi endometrioosiin, joten varmaankin huolehdit turhaan. Endometrioosia ei voidakaan useimmiten todeta vaan gynen käynnillä, vaan siihen tarvitaan kirurginen toimenpide, mikäli ultrassa ei endoa selvästi ole.
 

Yhteistyössä