Vauva turvakaukalossa autossa eteen vai taakse ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miranda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miranda

Vieras
Tiedän että ensisijaisesti suositellaan vauvan sijoittamista takapenkille selkä menosuuntaan, mutta mitenkä on käytännössä ? Missä te kuljetatte vauvaanne kun olette yksin liikenteessä ? Jos on takapenkillä niin mitä teette kun esim. tutti tippuu suusta ja alkaa älymöly. Kaupunkiruuhkassa kun en aina heti löydä pysähtymispaikkaa ja moottoritiellä ei saa pysähtyä. Mitä te silloin teette ?

Joissakin autoissa on sitten turvatyyny etupenkillä siten että sitä ei saa laitettua pois päältä. Meidän autossa ainakin taitaa olla sellainen ( Mersu ) turvatyyny jota ei saa pois päältä katkaisimesta vaan pitäisi olla sellainen istuin jossa on joku sensori joka sitten ottaa turvatyynyn pois päältä. Onko muilla vastaavasta kokemusta ? Onko teillä lapsi sitten takapenkillä keskikohdalla, ajattelin nimittäin kun meillä on takaovissakin turvatyynyt sivuissa ja jos joku posauttaa kylkeen niin taas on vauva turvatyynyvaarassa.

Ja vielä yksi kysymys: Mikä kaukalo on vastasyntyneelle paras ? Turvakaukaloahan kai käytetään johonkin 6 kk saakka. Ja mikä lastenistuin sitten paras ?

Mulla kohta aivan pian hankinnat ajankohtaisia ja tuntuu että turvakaukalo/istuin on kaikista vaikein hankinta. Kiitoksia kaikille neuvoista jo etukäteen...

Yritän vastata joihinkin kysyksiin, kaikkiin en tiedä vastauksia:) Eli itse kun ajoin monesti yksin autoa, koin että etupenkillä oli helpoin pitää lapsen turvakaukaloa (meillä ei ollut airbagia), koska vauva näki mut ja pystyin tutittamaan esim: liikennevaloissa, yleensäkin vauva oli rauhallisempi kun näki mut.

Mutta teidän tilanteessa niin sullahan ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kun laittaa lapsi keskelle istumaan. Koska itse en luottaisi airbagin poiskytkentää nippeleistä huolimatta (tästä taas moni on montaa mieltä).

Jos nyt lähtisin ostamaan, istuinta lapselle, niin päätyisin kiinteään istuimeen autoon, koska turvakaukalo ikä oli niin lyhyt että tuntui rahat menevän hukkaan. Ja toiseksi vauva alkoi jo painaa sen verran paljon, että oli tosi raskas kantaa 5kk iässä turvakaukalossa (meillä acta cracon turvakaukalo).

Ja noihin kiinteisiin istuimiinkin saa supistajan että menee ihan vastasyntyneellekkin.

Meillä tyttö nyt 9kk istuu takana, koska uudessa autossa airbag edessä, ja usein kova kitinä ja lopuksi itku, kun ei näe minua ja eikä näe oikeastaan muutakaan penkin. Eli jos tyttö saa hepulit, niin ei siinä muu auta kun jutella rauhallisesti ja keskittyä ajamiseen tytön huudosta huolimatta. Koska tiedä ettei se lopu vasta kotiin päästyä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut että olisin vuokrannut turvakaukalon (hyvä olla jälkiviisas). Toivottavasti jotain apua oli tekstistäni.

hei!
Meillä tyttö matkustaa takapenkillä koska airbag on edessä, eikä siinä edessä kai muutenkaan suositella turvakaukaloa.... Ja kun saa itkukohtauksen niin ei sille mitään voi, vaikka joskus huutaa reppana naama punaisena kunnes kotiin päästään..... ei aina voi pysähtyä, eikä tehdä mitään muuta kun antaa huutaa. Tosin meillä pisin matka (yksin mun kanssa autossa) on ikinä vaan noin 5-10 minuuttia liikenteestä riippuen. Meillä on peili sillai että näen aina vauvan naaman jokatapauksessa :)

mä laulelen pojalle lastenlauluja kun itku alkaa. joskus auttaa ja joskus ei. poikaa tosiaan kuljetetaan takana kun on airbagi etupenkillä. mielestäni noi sivuturvatyynyt ei kyllä pitäis haitata takapenkille kiinnistystä, koska tyynyt ovat pilareissa ja oven kohdalle laukeaa vain se verhon tapainen sirpalesuoja. tietty ovat autonmerkki kohtaisia - eiköhän selviä esim autoliikkeestä. ainakin bilia myy volvoon ja relluun turvaistuimia niin osaavat kertoa mikä mihinkin sopii. varmaan mersuliikkeistäkin löytyy.

Lapsi edessä on usein aiheuttanut vakavia kolareita, kun kuljettajan huomio on kiinnittynyt liikenteen sijaan lapseen ajon aikana. Lapset taakse ja jos hätä tulee voi pysähtyä!

Mies tuossa sanoi, että ne takapenkin sivutörmäystyynyt ei ole lapselle vaaralliset, ne laukeaa niin ylhäältä ja ovat huomattavasti pienemmät kuin etuturvatyynyt. Ja muutenkin rilaiset.
Meillä myös ko. automerkki, eikä edessä olevaa turvatyynyä saa kytkettyä pois. Lapsi matkustaa takana, ja jos alkaa itkeä kesken matkan, niin sitten itkee niin kauan kunnes pystyn pysähtymään.

En laittaisi milloinkaan eteen. Lyhyesti perustelut
1. Vaikka air bagin saisi pois päältä (koska sehän voi toimiessaan tappaa vauva), ei kytkentä ole 100% varmaa.
2. Parempi itku/huuto kuin ei turvallinen kyyti
3. Etupenkillä "kiusaus" huoltaa vauvaa (just tuota tutin laittamista yms jota just kuvailit) ja tarkkaavaisuus häiriintyy, jolloin voi sattua onnettomuuksia. Just eilen ajelin kehällä ja yks auto siinä poukkoilu ja yllätys, yllätys äiti siinä viihdytti vauvaa.

Ja itse liikun autolla paljon yksin vauvan kanssa (plus esikoisen, uhmis!). Huutoa on joskus enemmän kuin laki sallii, mutta :)

Tutittelu pitäisi olla ihan yhtä lainvastaista kuin kännykkään puhuminen ilman handsfreetä, siinä saattaa huomio herpaantua pahasti tuttia kaivellessa.
Onko parempi vakava kolari, pahimmassa tapauksessa henki pois, kuin hetken huuto????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kiitoksia asiallisista vastauksista ! Ensikertalaisena, vielä tulokas mahassa, näitä juttuja kyselen. Perille on mennyt - että takapenkille vauva laitetaan. Näkee vaan niin usein liikenteessä edessä kuljetettavan...

Meillä kanssa esikoinen ja alusta saakka oli selvää, että lapsi istuu takan (vaikka ei olisi ollutkaan airbagia).
Liikun melkein pääsääntöisesti vauvan/lapsen kanssa yksin ja olen siten onnellisessa asemassa, että tyttö on aina viihtynyt hyvin autossa (pisin yhtäjaksoinen ajomatka on ollut hiukan päälle tunnin). Onhan niitä huutoja joskus tullut, mutta rauhallisesti juttelemalla tms. on sitten huuto loppunut ja ollaan päästy perille :)
Ja aina voi pysähtyä jos siltä tuntuu. Ei se hetken huuto esim. kun odottaa moottoritiellä ensimmäistä ramppia tai levähdyspaikkaa haittaa... Ja luulen, että siihen ajamiseenkin paremmin keskittyy, kun ei voi häslätä sen vauvan kanssa.

meillä neiti kulkee etupenkillä, luin jostain tutkimuksesta, en nyt muista mistä, että silloin kun kuljetaan vauvan kanssa kahdestaan voi vauvaa kuljettaa ihan hyvin myös etupenkillä ( jos ei ole sitä airbaggiä edessä). Sekin on meinaa turvallisuusriski, että vauva huutaa koko ajan takana etkä voi pysähtyä, kolarit sit sattuu kun äiti kurottelee taakse tai vilkuilee kokoajan taakse jne... helpompi keskittyä liikenteeseen kun vaavi näkee äiskän ja on paljon rauhallisempi.

Meillä kakkosautossa ei ole airbagia edessä. Siinä on turvaistuin etupenkillä. Ykkösautossa lapsi on takapenkillä oikessa reunassa, koska siinä ei ole airbagia ja tarvittaessa voin kurotella silittelemään vauvaa (ei siis katso taakse, jotta huomio ei herpaannu).

Meillä oli käytössä Britaxin BabySafe turvakaukalo ensimmäiset 10 kk. Tyttö oli isokokoinen, mutta mahtui kaukaloon hyvin. Muutenkin kaukalo oli kätevä ensimmäisten kuukausien aikana. Ei tarvinnut herättää vauvaa autosta pois otettaessa. Vauva sai jatkaa rauhassa uniaan, kun kaukalon sai vaivatta irti autosta. Kaukalon sai myös kätevästi ostoskärryihin, mikä helpotti kauppareissuja nukkuvan pienokaisen kanssa.

Niin, meillä kyllä on tutti nauha, joten ei se tutti kovin kaukana ollut. Ja näitä toimenpiteitä tein punaisissa liikennevaloissa, kun tiesin että ei vaihdu pian. Ja itseasiassa lastentarvikeliikkeessäkin sanottiin, että edessä on yhtä turvallista kuin takanakin, ja just toi että lapsi näkee äidin. Niin monesti tyytyväisempi.

Nyt meilläkin tyttö takana eikä viihdy, enkä näe häntä. Mutta ei voi mitään. Kohta joudumme kääntämään tytön toisin päin koska jalat eivät enään mahdu vaan osuvat selkä nojaan, erittäin pitkäsäärinen tyttö.

Tämä nyt ei liity varsinaisesti kysymykseen mutta pakko kertoa kun tuli mieleen. Kerran oli melko erikoinen tilanne, kun oltiin tuoreen isän ja tyttären (n. 8kk) kanssa autossa. Isä ajoi ja vauva alkoi huutamaan, pelästyi minua vierasta ihmistä takapenkillä. Isä veti paniikkijarrutuksen, hyppäsi ulos autosta, komensi mieheni ajamaan ja minut etupenkille. Eikä saatu puhua ääneen enää loppumatkalla ettei hänen ylhäisyytensä enempää järkyttyisi. Arvatkaas oliko vähän vaivautunut olo, teki mieli sanoa että ettet nyt ehkä PIKKUISEN ylireagoi...;)

Sitä en sitten tiedä mitä kyseinen isä tekee kun on yksi liikkeellä tyttärensä kanssa.

Mulla on aina tyttö auton etupenkillä naama menosuuntaan istuimessa kun mennään yhdessä johonkin. Airbag on kytketty pois mutta eihän niistä koskaan tiedä. Taivaskin voi tietysti tulla niskaan. Toivottavasti ei kuitenkaan.
Minulle on aivan yksi lysti miten kukakin matkustaa ja ei pitäisi ketään hetkauttaa miten minä matkustan.

Monihan muuten matkustaa bussissa ilman turvavöitä :-) Hyi!
Tai junassa! hyi hyi!

Alkuperäinen kirjoittaja inkeri:
hei!
Meillä tyttö matkustaa takapenkillä koska airbag on edessä, eikä siinä edessä kai muutenkaan suositella turvakaukaloa.... Ja kun saa itkukohtauksen niin ei sille mitään voi, vaikka joskus huutaa reppana naama punaisena kunnes kotiin päästään..... ei aina voi pysähtyä, eikä tehdä mitään muuta kun antaa huutaa. Tosin meillä pisin matka (yksin mun kanssa autossa) on ikinä vaan noin 5-10 minuuttia liikenteestä riippuen. Meillä on peili sillai että näen aina vauvan naaman jokatapauksessa :)

kuinka peili voi olla niin että näät naaman? lapsenhan PITÄÄ matkustaa selkä menosuuntaan..

Meilläkin tyttö on alusta asti matkustanut takapenkillä siitä syystä ettei airbagia saanut edellisessä autossamme kytkettyä pois. Nykyisessä autossa saisi, mutta kun tytöllä on nykyään kiinteä istuin niin tuntuisi hölmöltä "uhrata" etupenkki siihen - joskus kuitenkin matkustetaan myös ilman tyttöä. Minäkään en luota lainkaan poiskytkentämekanismiin!

Tulihan niitä itkukohtauksia autossa joskus harvoin kun olin tytön kanssa kahdestaan, mutta suurimman osan ajasta tyttö oli ihan nätisti, nukkui tai jokelteli. Kohtauksiin oli aina jokin syy: kakka vaipassa, nälkä tms, joka selvisi pysähtymällä huoltikselle.

Samoin käy joskus edelleen (1½ v). Joskus sitä on joutunut laulamaan tai juttelemaan että päästään kotiin asti, mutta pienen lapsen vanhempana sitä kummasti oppii tekemään monta asiaa kerrallaan ja ajaminen sujuu siinä samassa. =) Ajoitamme yleensä myös ajomatkat siihen vuorokauden aikaan jolloin matkustaminen on helpointa, esim. aamupäivällä tai päiväuniaikaan jos on pitempi ajorupeama edessä.

Istuin kannattaa pitää mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan (suositus taitaa olla 3 v asti), vaikka jalat osuisivatkin takapenkin selkänojaan ja ovat hieman koukussa. Osuminen itsessään ei haittaa, vasta sitten kun lapsella on polvet leuassa ja istuminen on todella epämukavaa niin istuin on pakko kääntää. Lapsen niska ja pää ovat jalkoja tärkeämpiä! =) Istuvathan aikuisetkin autossa jalat koukussa.

Meillä oli kaukalona Britaxin Baby Safe+, joka voitti Tekniikan Maailman kolaritestin pari vuotta sitten. Annettiin lainaan kun tyttö oli 9 kk, vaikka hän vielä mahtui siihen pituudestaan huolimatta. Silloin kaukalon ja tytön kantaminen oli jo melko raskasta eikä kaukaloa enää tarvittu syöttötuolina matkoilla.

meillä oli vauva takapenkillä keskellä selkä menosuuntaan. Välillä harmitti kaahia sitä turvaistuinta sinne keskelle penkkiä, mutta tämä oli kuitenkin turvallisin paikka lapselle jos sattuu kylkeen joku ajamaan niin lapsi on aivan keskellä autoa, joten todennäköisesti ei satuta itseään. Ja eteen ei edes harkittu juuri siksi, että kiusaus leikittää ja hoitaa vauvaa ajon aikana olisi ollut niin suuri.

Kyllähän se joskus siellä takapenkillä itki enkä itse päässyt pysähtymään, mutta äkkiä ne vauvat oppii että autossa ei palvelu pelaa ajon aikana ja turhat kitinät jää pois. Meillä vauva oli vielä tosi pieni kun siirryin itse etupenkille istumaan kun mies ajoi eli vaua jäi yksin takapenkille, mutta ei ollut moksiskaan, oli niin tottunut siihen että ajon aikan istutaan hiljaa ettei hoksannut pyytääkään mitään "viihdytystä". Tietysti hoidettiin aina perusasiat kuntoon ennen kuin lähdettiin ajamaan ettei lapsen tarvinnut nälkäisenä/kakkavaipassa yms ajella.

Alkuperäinen kirjoittaja Taina:
meillä oli vauva takapenkillä keskellä selkä menosuuntaan. Välillä harmitti kaahia sitä turvaistuinta sinne keskelle penkkiä, mutta tämä oli kuitenkin turvallisin paikka lapselle jos sattuu kylkeen joku ajamaan niin lapsi on aivan keskellä autoa, joten todennäköisesti ei satuta itseään. Ja eteen ei edes harkittu juuri siksi, että kiusaus leikittää ja hoitaa vauvaa ajon aikana olisi ollut niin suuri.

Kyllähän se joskus siellä takapenkillä itki enkä itse päässyt pysähtymään, mutta äkkiä ne vauvat oppii että autossa ei palvelu pelaa ajon aikana ja turhat kitinät jää pois. Meillä vauva oli vielä tosi pieni kun siirryin itse etupenkille istumaan kun mies ajoi eli vaua jäi yksin takapenkille, mutta ei ollut moksiskaan, oli niin tottunut siihen että ajon aikan istutaan hiljaa ettei hoksannut pyytääkään mitään "viihdytystä". Tietysti hoidettiin aina perusasiat kuntoon ennen kuin lähdettiin ajamaan ettei lapsen tarvinnut nälkäisenä/kakkavaipassa yms ajella.

Miten laitoitte penkin keskelle kiinni? Meillä ainakin tarvii turvakaukalo laittaa kahdesta kohdasta kiinni eli turvakaukalon selkäosasta ja isuinosan päältä. Ei siis edes onnistuis tossa keskellä kiinni. Millanen turvakaukalo teillä on kun riittää pelkkä lannevyö?!

Meillä ainakin myös keskellä 3-pisteturvavyö. Keskelle ei kuitenkaan voitu turvaistuinta laittaa, kun vie niin kamalasti tilaa jo muutenkin edessäistuvalta. Sitten olis kuskillakin polvet leuassa =)
Vika siis auton koossa, ei istuimessa.

edelliselle: Nykyään keskipenkissäkin voi olla kolmipistevyöt.

Meillä vauva on istunut edessä omassa autossa ja muiden kyydissä takana(kuljen ajokortittomuuden takia paljon muiden kyydissä). Omassa autossamme ei ole turvatyynyä . Turvakaukalo meillä mahtui huonosti takavöihin ja lisäksi meillä on kolmiovinen auto. Uusi turvaistuin takapenkillä veisi sekä etu, että takapenkin tilan. Hakala pääsy takapenkille herpaannuttaa herkästi laittamaan lapsen huonosti kiinne istuimeen.

Yhteistyössä