Missä istut autossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiskamato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turvakaukaloaikana vauva oli apumiehen paikalla edessä kun olin hänen kanssaa liikenteessä ja takana minun kanssani kun liikuttiin koko perheen voimin. Nykyisin lapsi istuu molemmissa autoissa turvaistuimessa kasvot menosuuntaan takapenkillä (farmarissa) ja toisella penkkirivillä pikkubussissa. Ikää hänellä nyt reilu vuosi.
Meille sopii tuo kasvot menosuuntaan istuin kun rauhattomina sieluina ajokilometrejä tulee reissussa niin suomessa kuin ulkomailla tuhansia.

En lelli lastani piloille. Lapseni kyllä viihtyy yksin ja oppii istumaan myös takana yksin, mutta nyt pienenä tarvitsee minua. En ole kuullutkaan lapsesta, joka ei oppisi istumaan takana yksin. Tuskinpa se vaikeaa on. Lasten hoidossa voi käyttää ihan silkkaa järkeä. Mikä sopii toiselle ei tarkoita että se sopii toiselle. Kyllä me toki voisimme ajella kuunnellen kamalaa parkua ja pysähtymällä tuon tuosta, mutta minä en ainakaan hoida pientä lastani huudattamalla turhaan. Jos imetys toimii autossa niin miksi ei? Minusta se ei ole lainkaan vaikeaa. Enkä siis imetä koko matkaa. Vain hetken tarvittaessa. Jos jonkun lapselle tutti kelpaa mikäs siinä. Sama kai se on onko tutti vai tissi suussa. Ainakin lapsen tarpeisiin on vastattu EI LELLITTY. Me emme muutenkaan mieti turhia lasten kasvatusten suhteen. Järkeä käyttämällä selviää kyllä, kunhan sitä järkeä on päässä eikä kuuntele kaiken maailman vouhotuksia. Jokainen tyylillään=)

Eikö liikkuvassa autossa imettäminen (ymmärsin, että kumarrut vauvan ylle) ole aika vaarallista? Pienessäkin kolarissa voi vauva loukkaantua kun itse painut vauvaa vasten. Mutta kukin tyylillään. Imetän itsekin autossa tarpeen tullen, mutta silloin aina pysähdytään.

meillä on kaksoset ja molemmat lapset on takana koska etupenkillä on airbag eikä siihen saa istuinta laittaa. Takapenkille ei sitten muuta mahdukaan eli aikuinen ei voi olla viihdyttämässä lapsia lainkaan takapenkillä. Näin mennään eikä muuta voi.

Omena, minäkin olen imettänyt liikkuvassa autossa takapenkillä kun tyttö turvakaukalossa. Helppoa, muistelen että turvavyö kyllä ylsi olla päälläni..en ole ihan varma kun siitä on aikaa. Tämä tapahtui useasti kun oltiin autolla euroopassa eikä ollu sellaista kaupunkia eikä sellaista fiilistä että jaksaa pysähtyä.
En tiedä lieneekö vaarallista, ei käynyt edes mielessä miettiä moista, olen vähän luupäinen ja vastarannankiiski näiden ns.vaarallisten juttujen suhteen :-)

Vaarallista on elää-vielä vaarallisempaa on jättää elämättä! Ehkä kärjistetty mutta tietyt turvajutut ovat tärkeitä, loput sanoo maalaisjärki :-) Ja ennenkaikkea itseäni ei ole koskaan häirinnyt miten joku toinen hommansa hoitaa, pääasia ettei henkilö ole rajoittunut näkemään vain omaa kantaansa.

Juu turvavyö yltää ihan hyvin päälleni vaikka imetän. Joten en usko että on vaarallista. Lienee vaarallisempaa polttaa tupakkaa=) Ja mielestäni pientä vauvaa ei voi lelliä piloille. Meidän tenava on aina ollut syntymästään saakka kovin suuri tarpeinen. Ymmärrän siis kyllä jos ns. helpon vauvan hoitaja pitää imettämistä autossa LELLIMISENÄ. Mutta lapsia on kovin erilaisia, sen olen huomannut seuratessani useamman kasvua. Kommentteja ""opetat huonoille tavoille"" olen kuullut ennenkin mm. perhepedistä, tissille nukahtamisesta. Mutta minua eivät turhat vouhotukset liiaksi liikuta. Tiedän mikä on lapselleni parasta. Ja tosiaan koskaan en ole tavannut lasta, joka ei hieman vanhempana osaa istua yksin takana.

Omena, meillä on tällainen helppo tapaus tyttärenä. Silti toteutin/mme hänen jokaisen toiveensa vauvana, nyt taaperona rajat on selvät. Vauvana sai tissiä aina kun halusi ja olisi saanut nukkuakin meidän sängyssä mutta nukkui parhaiten omaan sänkyynsä, yleensä ilman nukuttamista. Kuten nykyisinkin.
Tämä sopi meille enkä tiedä mikä sopii jollekin toiselle, eikä tarvitsekaan tietää.

Eli alkuperäiselle vielä..tehkää just niinkuin parhaalta tuntuu. Pääasia että ette stressaa itseänne hengiltä asialla ja tee niinkuin joku sanoo vaan niinkuin teistä on paras.
Kuolla voi missä vain ja miten vain, joten tuskin kannattaa alkaa miettimään sijoittelua autossa. Sittenhän pitäisi laajentaa tuota ajattelua kaikkeen arjessa...? Ette voi mennä yhdessä suojatien yli...

:-))))))

Yhteistyössä