Jos teillä on turvaistuin ja turvakaukalo autossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mea

Jäsen
11.06.2008
487
0
16
Miten teillä on autossa sijoiteltu taaperon turvaistuin ja vauvan turvakaukalo?

Etupenkille ei oikein uskalla kumpaakaan laittaa, kun siinä on turvatyyny (ja jotkut sanoo, että vaikka tyynyn kytkisi pois päältä, voi se silti laueta). Itse taas en mahdu pelkääjän paikalle autossa, JOS (tällä hetkellä siis on) meidän 2 v 3 kk turvaistuin on takapenkillä selkämenosuuntaan... Pitääkö meidän siis vauvan synnyttyä kääntää esikoisen turvaistuin naamamenosuuntaan ja laittaa vauvan turvakaukalo kuskin taakse? Vai miten pittää tehdä:)?

Kertokaa viisaammat:)

Meillä ei enää esikoisen istuin mahtunut selkä menosuuntaan eli käänsimme. Koska kaukalo piti laittaa taakse. Ja se vie niin paljon tilaa ettei kuskin taa sovi. Ja myös isompi istuin vie niin paljon tilaa selkä menosuuntaan ettei käy. Eli käänsimme sen ja siirsimme kuskin taakse ja kaukalo vänkärin taakse. Ahdasta sillä vänkärillä siinä oli, mutta ei auta. meillä siis golf farmari. Ymmärsitkö :)?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei enää esikoisen istuin mahtunut selkä menosuuntaan eli käänsimme. Koska kaukalo piti laittaa taakse. Ja se vie niin paljon tilaa ettei kuskin taa sovi. Ja myös isompi istuin vie niin paljon tilaa selkä menosuuntaan ettei käy. Eli käänsimme sen ja siirsimme kuskin taakse ja kaukalo vänkärin taakse. Ahdasta sillä vänkärillä siinä oli, mutta ei auta. meillä siis golf farmari. Ymmärsitkö :)?

Ymmärsin, kiitos:)

Mä laittaisin juuri niin kuin itse ehdotit. Molemmat laittaisin kuitenkin taakse. Mulla tota ongelmaa ei koskaan ole ollut, koska mun jalat on niin lyhyet ja penkki niin edessä että sinne mahtuu ihan kuka ja mikä vaan mun taakse. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Marjanah:
vastasit itse kysymykseesi ja eikös kokeilemalla huomaa mikä on paras?

Huomaahan sen varmaan...mutta ajattelin vaan, että kun aina puhutaan, että lapsen saisi vasta aikaisintaan 3-vuotiaana kääntää matkustamaan naama eteenpäin, niin pohdiskelin tässä, että miten se käytännössä toimii, jos autoon pitää mahtua myös kaukalo vauvaa varten:)

Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Myös keskipaikalle voi laittaa turvaistuimen tai -kaukalon mikäli siinä on kolmipistevyöt eikä istuin ole isofix-kiinnityksellä :)

Totta joo, tuotahan voisi myös kokeilla=) Öö, paitsi mitäs hyötyä siitä on?

meillä on passat ja jalkatilaa todella runsaasti tälläiselle pitkäsäärellekin.
meillä vauva on kuskin takana telakallisessa istuimessa ja isompi lapsi pelkääjän takana kasvot menosuuntaan.

jos isomman lapsen istuin on sellainen "kuppimainen", niin kannattaa miettiä isomman lapsen istuimen vaihtoa sellaiseen malliin, jossa polvet ei osoita yläviistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mea:

Huomaahan sen varmaan...mutta ajattelin vaan, että kun aina puhutaan, että lapsen saisi vasta aikaisintaan 3-vuotiaana kääntää matkustamaan naama eteenpäin, niin pohdiskelin tässä, että miten se käytännössä toimii, jos autoon pitää mahtua myös kaukalo vauvaa varten:)

Meillä ainakin toimii oikein hyvin. Kaukalo (jalustallinen) on kuskin takana ja vänkärin takana on selkämenosuuntaan oleva istuin. Itse olen 180cm pitkä ja mies on 190cm pitkä, molemmat mahdutaan ajamaan hyvin sekä istumaan apukuskin paikalla.

Meillä on kaksi istuinta takana selkä menosuuntaan. Toinen kuskin takana ja toinen repsikan takana. Olen itse suht lyhyt ja pystyn aika hyvin ajamaan mutta mies mahtuu tosi vaivalloisesti polvet suussa istumaan vieressä (kyseessä siis mun oma auto).

Myös keskipaikalle voi laittaa turvaistuimen tai -kaukalon mikäli siinä on kolmipistevyöt eikä istuin ole isofix-kiinnityksellä :)

Yksi kaveri laittoi kaukalon keskipaikalla kun muuten vänäkrillä olisi ollut hyvin ahdasta istua. En sitten tiedä miten sitä tilaa oli enemmän kun kaukalo oli keskellä eikä reunassa. Kenties keskipaikalla takapenkki on eri korkeudella/muotonen taijotain..? Itsellä ei siis tästä ole kokemusta, mutta ainahan kannattaa koittaa, eihän siinä menetä kuin muutaman minuutin :)

Meillä oli esikoinen selkä menosuuntaan takapenkin keskipaikalla ja vauva kaukalossa apukuskin takana. Kun esikoinen vaihtoi kunnolliseen turvavyöistuimeen ei istuimet enää mahtuneet vierekkäin jolloin esikoinen siirtyi kuskin taakse siinä turvavyöistuimessaan ja kuopus apukuskin taakse siihen selkä menosuuntaan -istuimeen.

Meillä ainakin toimii oikein hyvin. Kaukalo (jalustallinen) on kuskin takana ja vänkärin takana on selkämenosuuntaan oleva istuin. Itse olen 180cm pitkä ja mies on 190cm pitkä, molemmat mahdutaan ajamaan hyvin sekä istumaan apukuskin paikalla.

Minkä merkkinen auto?

Alkuperäinen kirjoittaja vara:

meillä on passat ja jalkatilaa todella runsaasti tälläiselle pitkäsäärellekin.
meillä vauva on kuskin takana telakallisessa istuimessa ja isompi lapsi pelkääjän takana kasvot menosuuntaan.

jos isomman lapsen istuin on sellainen "kuppimainen", niin kannattaa miettiä isomman lapsen istuimen vaihtoa sellaiseen malliin, jossa polvet ei osoita yläviistoon.
On. Passat huomattavasti tilavampi.

Meillä oli toinen keskellä selkämenosuuntaan ja kaukalo toisella reunalla.Oli pakko olla niin,että myös kolmas mahtui takapenkille ja esikoinen oli vasta 2 joten hänen kääntäminen ei ollut vaihtoehto,hyvin mahtui vaikka kaukalo oli telakallinen.

Meillä taitaa sitten olla paljon tilaa tarvitseva turvaistuin tai pitkäjalkainen taapero:D Tällä hetkellä tosiaan istuin on selkämenosuuntaan ja se on asennettu niin, että on reilusti yli takapenkin reunasta (se kai pitäisi niin ollakin turvallisin ja nyt myös pojan jalat mahtuvat olemaan kunnolla, kun jää tilaa takapenkin selkänojan ja turvaistuimen toisen reunan väliin) . Ja kun istuin on noin, pelkääjän paikalle ei kyllä kunnolla mahdu istumaan (pieni matka vielä menee polvet suussa, mutta pitempi ei:D )

Siitä on se hyöty että keskipaikka takana on turvallisin, jos tulee sivukolari.

Meillä on kohta 1,5v tyttö selkä menosuuntaan keskellä takana ja isosisko 6v on sitte aina meillä ollessaan turvavyöistuimessa kuskin takana. Kuskin takana siksi että toisella puolella oli paljon hankalampi saada turvavyöistuimen vyöt kiinni lukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Meillä oli toinen keskellä selkämenosuuntaan ja kaukalo toisella reunalla.Oli pakko olla niin,että myös kolmas mahtui takapenkille ja esikoinen oli vasta 2 joten hänen kääntäminen ei ollut vaihtoehto,hyvin mahtui vaikka kaukalo oli telakallinen.

Jos yksi oli selkä menosuuntaan keskellä niin miten sen tukijalan saa tuksevasti kun keskellä auton lattiassa on yleensä se kohouma?

Alkuperäinen kirjoittaja erka:

Jos yksi oli selkä menosuuntaan keskellä niin miten sen tukijalan saa tuksevasti kun keskellä auton lattiassa on yleensä se kohouma?

Meillä oli/on Two way elite,siinä ei ole tukijalkaa vaan alakiinnitysvyöt.

Alkuperäinen kirjoittaja erka:

No meillä ainakin se tukijalka asettuu oikein tukevasti siihen kohouman päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Siitä on se hyöty että keskipaikka takana on turvallisin, jos tulee sivukolari.

Meillä on kohta 1,5v tyttö selkä menosuuntaan keskellä takana ja isosisko 6v on sitte aina meillä ollessaan turvavyöistuimessa kuskin takana. Kuskin takana siksi että toisella puolella oli paljon hankalampi saada turvavyöistuimen vyöt kiinni lukkoon.

Kysyn nyt sultakin että miten saat sen istuimen tukevasti keskelle selkä menosuuntaan jos autossa on lattiassa se "kohouma"?

Yhteistyössä