Vauva tulossa. teini+koira.... mitä tehdä?:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja newmommy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koirakouluttajaan yhteys. Yleensä, jos on ongelmia niin vika on juuri ihmisissä. Vain todella harva koira on oikeasti pipipää. Luonteissa tietysti eroa ja erilaisia koiria on käsiteltävä eri tavoin, mutta ratkaisi yleensä on koulutuksessa.

Kova paikka, jos tyttö joutuu koirasta luopumaan ja koirasta luopumisen syynä ovat sinä ja vauva. Tytön suhtautuminen teihin ei varmaankaan tule olemaan positiivista.

PEESI!!

Mutta pitää muistaa että joillekkin on ongelma käyttäytyminen niin iskoistunut, että sitä ei pois saa kun vuosien työllä!!

Asia helposti ratkaistavissa lapsiportilla. Jos koira epäilyttää, niin ei muuta kuin tyttären poissa olon ajaksi koira tyttären huoneeseen, ja portti oveen. En edes harkitsisi koirasta luopumista.

Alkuperäinen kirjoittaja __:
Asia helposti ratkaistavissa lapsiportilla. Jos koira epäilyttää, niin ei muuta kuin tyttären poissa olon ajaksi koira tyttären huoneeseen, ja portti oveen. En edes harkitsisi koirasta luopumista.

Ei lapsiportti ratkaise asiaa. Ongelma on se, että koira on arvaamaton eikä kenelläkään muulla perheen aikuisella ole siihen kontollia kuin teini-ikäisellä tytöllä.

Pikkulapsen ja koiran välille tulee väistämättäkin kohtaamisia jossain vaiheessa. Portti jää auki, lapsi työntää käden lapsiportin välistä koiran puolelle, koira on vapaana kotona koska tytär on myös kotona mutta tytär ei vahdikaan koiraa ja se pääsee taaperon luo jne jne jne.

Tiedän kokemuksesta, että arvaamattoman koiran ja pikkulapsen yhteistalous on todella stressaavaa ja koira joutuu ennemmin tai myöhemmin lähtemään. Meillä kyseessä oli mäyris, joka oli kipupelkoinen kipeän selkänsä takia. Koiraterapeutti tutki, testasi, antoi toimintaohjeet jne, mutta tilanne ei muuttunut, koska kyse oli kipupelkoisesta koirasta. Koira joutui lähtemään näykättyään useita kertoja vauvaamme.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
Miten olis koirakoulu äidille? Koira mukaan ja ammattilaisen kanssa harjottelemaan...

Peesi! Kannattaisi ainakin kokeilla.
On nimittäin varmasti tosi kova pala tytölle jos hänen rakas koira lopetetaan, sen takia että äidillä on uusi mies josta tyttö ei edes pidä ja heille tulee vauva. Varsinkin kun koira on tytön kuolleen isän hankkima. Koira on luultavasti tytölle tärkeä muisto kuolleesta isästä. Todennäköisesti itse oli 15 vuotiaana samassa tilanteessa toiminut kuin ap:n tyttö. Jo uusi mies on varmasti ollut tytölle kova pala, vauvasta puhumattakaan ja nyt vielä ollaan viemässä koira jonka on saanut isältään vähän ennenku isä kuoli :o Aivan satavarmasti tyttö kantaa kaunaa lopun ikäänsä jos koira lopetetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
On nimittäin varmasti tosi kova pala tytölle jos hänen rakas koira lopetetaan, sen takia että äidillä on uusi mies josta tyttö ei edes pidä ja heille tulee vauva. Varsinkin kun koira on tytön kuolleen isän hankkima. Koira on luultavasti tytölle tärkeä muisto kuolleesta isästä. Todennäköisesti itse oli 15 vuotiaana samassa tilanteessa toiminut kuin ap:n tyttö. Jo uusi mies on varmasti ollut tytölle kova pala, vauvasta puhumattakaan ja nyt vielä ollaan viemässä koira jonka on saanut isältään vähän ennenku isä kuoli :o Aivan satavarmasti tyttö kantaa kaunaa lopun ikäänsä jos koira lopetetaan.
Tossa iässä koetut vääryydet muistaa koko lopun elämäänsä. Jos toi koirakoulu ei auta, meillä vastaavassa tilanteessa varmaan harkittaisiin oman asunnon hankkimista nuorelle jostain lähettyviltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Tossa iässä koetut vääryydet muistaa koko lopun elämäänsä. Jos toi koirakoulu ei auta, meillä vastaavassa tilanteessa varmaan harkittaisiin oman asunnon hankkimista nuorelle jostain lähettyviltä.

Niinpä. Tyttö voi kokea, että koira on ainoa mitä hänellä on. :(

Eli haluaisin hieman tarkentaa koiran luonnetta. Koira on siis uros. Koira ei ole aggressiivinen ainoastaan todella vilkas ja voimakas, ja tällä hallinnalla tarkoitan että kun koira esim. haukkuu ulkona, ainoa jota se uskoo ja on hiljaa on tyttäreni. Toinen esim. olimme tyttäreni, mieheni ja koiran kanssa ulkona, tyttäreni talutti koiraa ja koira oli nätisti vieressä. Menimme pellolle jossa tyttö päästi koiran irti ja heitti tälle palloa, koira haki ja toi sen takaisin tyttärelleni.... Tätä jatkui ehkä vartin verran, sen jälkeen he alkoivat "painia" koiran kanssa ja koira murahteli leikillään tyttärelleni joka vastasi koiralle "murinalla", tämän jälkeen koira aina asettuu maahan makaamaan selälleen ja alistuu. Mutta kun minä heitän palloa ei puhettakaan että koira toisi sen minulle vaan lähtee seilaamaan aivan jonnekkin muualle kunnes tyttäreni saa sen kutsua takaisin:/ Ja vielä se että tyttärelläni koira kävelee kuin enkeli vierellä mutta kun minä otan ohjat on helvetti valmis:(

En siis tarkoittanut että koira on aggressiivinen, mutta emme ole sen yläpuolella. Olemme mieheni kanssa miettineet tuota asunto ehdotusta ja olemme posiitivisella kannalla sillä tyttö osaa jo ottaa vastuuta itsestään ja tietenkin koirasta, mutta osaako silti tarpeeksi?? Kuitenkin siitä menen takuuseen että koira ei koskaan tytärtäni satuta, he ovat kuin paita ja peppu

Pelkään siis hieman että jos koira leikkiessään satuttaisi vauvaa tai luulisi että on tämän pomo:(

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä olemme kaikkia pohtineet tarkasti ja näillä näkymin koiraa emme ole pois ottamassa tytöltä.

Lisää vinkkejä/ehdotuksia otamme mielellämme vastaan!:)

Voithan myös ulkoiluttaessa käyttää kuonopantaa koiralla, jos on vaikea hallita. Helpottaa ainakin hieman.

Ehkä teette sopimuksen, että tyttö hoitaa itse koiransa ulkoilutukset ja kaikki. Tulette vaan joskus ehkä mukaan. Jos koira ei ole sisällä aggressiivinen tai mitään, niin en näe siitä olevan vauvalle mitään haittaa. Tutustutatte vaan kunnolla vauvan ja koiran. Lisäksi teini varmaan pikku hiljaa muuttaa asennettaan, kunhan ehtii toipua.

Isä kuollut vasta 3v sitten. En missään nimessä harkitsisi edes lapselle omaa asuntoa varsinkaan kun tulossa on uusi vauva! Lapsihan kokee sen hylkäyksenä. Koiralle kouluttaja ja siksi aikaa muihin tiloihin kun lapsi ei ole kotona komentamassa. Ajattele nyt lapsen tunteita!

Miksi teet uuden lapsen, kun toinen on teini-iässä ja isä vielä kuollut?:o Mä olisin suuttunut omalle äidilleni ihan älyttömästi jos siinä vaiheessa vielä olisi alkanut puskemaan uutta pentua..

ONko jokaisen kanssa pakko lisääntyä? Ja vielä viet tyttäreltäsi senkin vähän mitä hänellä on ja sitten siihen uusi lapsi, niin huhhuh..

Sori mut mä en tajua miksi pitää tehdä lisää lapsia jos toinen on jo teini-iässä ja noin herkkä tilanne vielä. Pakko olla provo.

Alkuperäinen kirjoittaja olet älytön:
Miksi teet uuden lapsen, kun toinen on teini-iässä ja isä vielä kuollut?:o Mä olisin suuttunut omalle äidilleni ihan älyttömästi jos siinä vaiheessa vielä olisi alkanut puskemaan uutta pentua..

ONko jokaisen kanssa pakko lisääntyä? Ja vielä viet tyttäreltäsi senkin vähän mitä hänellä on ja sitten siihen uusi lapsi, niin huhhuh..

Sori mut mä en tajua miksi pitää tehdä lisää lapsia jos toinen on jo teini-iässä ja noin herkkä tilanne vielä. Pakko olla provo.

siis häh? ei mee mun jakeluun....
jos haluu tehä lisää lapsia, ni ei teini voi olla esteenä!!

:o :o :o
Ton sun kirjoituksen on pakko olla provo.

Ei se uusi vauva mitään haittaa muuta kuin siinä vaiheessa, että teini pitää ajaa pois kotoaan sen vuoksi :/

Tilannehan on se, että koira on isän lahja tyttärelle eli tytär omistaa sen koiran. Et voi vaatia koiraa lopetettavaksi tai poisvietäväksi, kuten et voi ottaa omaa käyttöösi myöskään lapsesi lahjaksi saamia rahoja, tms. Omistussuhde on selvä.

Kannattaa myös miettiä sitä, että mitä jos tytär todellakin karkaa? Saatte lastensuojelun niskaanne, ja myös vauvaa aletaan tarkkailla enemmän, esim. neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Tyttö pitää vastuuttaa koiransa käytöksestä.

Tyttö on 15, aloittaja aikuinen. Kummalta sitä vastuuta nyt puuttuukaan? Aloittajan ja miehensä homma on alkaa pärjätä koiran kanssa, tytöltähän se jo onnistuu. Ammattilaisen ohjausta tarvitaan ja tytön täytyy olla prosessissa mukana, mutta vain näin saattaa yhteiselo koko porukalla onnistua. Ammattikouluttaja osaa arvioida, onko toivoa paremmasta ja mitä virheitä koiran kanssa nyt tehdään. Ihmettelen suuresti, jos alle 15-vuotias on saanut koulutettua koiran niin täydellisen loogisesti, ettei toiminnasta löytyisi mitään korjattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja as:

siis häh? ei mee mun jakeluun....
jos haluu tehä lisää lapsia, ni ei teini voi olla esteenä!!

Minä, minä ja minä haluan. Niin just.

Yhteistyössä