Vauva tippui sängyltä

Puolivuotias vauvani osaa jo kääntyä ja olen ollut hänen kanssaan todella varovainen etten jättäisi häntä mihinkään mistä voisi kierähtää alas. No tänään se sitten tapahtui. Lähdin vessaan ja vuorasin lapsen ympärille kunnon peitto- ja tyynyvuoret sängylle ettei pääsisi tippumaan. Aikaisemmin nämä ovat pidätelleet lasta. Juuri kun olin tulossa vessasta ulos (kävin pissalla ja viivyin ehkä 30 sekuntia reissulla) kuului kamala tömähdys. :( Se tunne mikä siitä tulee kun tajuaa että vauva on maassa ja itkee. :( Onneksi rauhottui tosi nopeasti ja painelin kaikki paikat läpi että sattuisiko pikkuista mutta ei itkenyt enää. Mitä luulette, onkohan vauva ihan kunnossa, kun ei itkeskele, mustelmia ei ole eikä valita jos kosken johonkin? :(

Kyllä se varmaan ihan kunnossa on jos vaikuttaa normaalilta eikä ole unelias, oksentele tms. pakko kysyä, miksi et jätä vauvaa lattialle kun käyt vessassa, taikka pinnasänkyyn mistä ei pääse tippumaan?

myös saman kokenut
Luulen ja toivon että vauva on kunnossa! Uskon säikähdyksesi! Tarkkaile vauvan vointia illan mittaan ja yöllä, heräileekö yms.

Itse pelästyin sydänjuuriani myöten myös vastaavanlaisessa tilanteessa.

Jos itku alkoi heti, ja on nyt virkeä ja ihan normaali itsensä niin eiköhän kaikki ole ok. Jos huolettaa, soita jonnekin, vaikka päivystykseen niin sanovat sieltä, mitä asioita tarkkailla.

Ja se tärkein: sitä sattuu, älä nyt ainakaan enempää itseäsi enää soimaa.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Tämä sattui jo aamulla ja vauva ollut siitä lähtien ihan normaali oma itsensä, mutta silti mieltä kalvaa että mitä jos... On syönyt ihan normaalisti eikä ole ollut poissaoleva. Tippui jotenkin kummasti mahalleen, eli uskon ettei ole lyönyt päätään, joskin se saattanut pudotuksessa tärähtää. :(

Jätin vessakäynnin ajaksi tytön sängylle kun aattelin että ei se siitä peittojen ja tyynyjen yli pääse kun ei ole aiemminkaan tullut, mutta oli takuulla viimeinen kerta!!!

[QUOTE="hmm";24445654]Miksi ihmeessä jätit sängylle? Kyllä mä jättäisin lattialle, tai ottaisin mukaan vessaan ja laittaisin vessan lattialle (esim. pehmeän maton päälle)[/QUOTE]

No mitä väliä sillä enää tässä vaiheessa on? Eiköhän ap nyt muista tästä eespäin ihan hyvin.

Meillä on tuo nuorempi tainnut 2 kertaa tippua sängyltä ja mitään ei ole käynyt, ei edes kuhmua ole minnekään tullut. Molemmat kerrat ovat olleet sellaisia, että olen yöllä vauvaa imettänyt ja jostain syystä nukahtanut ja hetken päästä vauva on kääntänyt kylkeä ja tipahtanut tai toisella kerralla taisin itse kääntää kylkeä, kun en tajunnut että lapsi on siinä vieressä ja tönäisin vauvan itse alas sängyltä. Kyllähän siinä pelästyy joka kerta, ei sille mitään voi.

"Kaisa"
Kuule.. kun lapsi kasvaa niitä tömähdyksiä ja kolhuja tulee päivittäin. Vaikka kuin yrittäisi varjella!! Lääkäriin lähtis jos vauva on heti alkanut itkemään, jos jotain paikkaa aristaa ni sitten.

Soitin heti miehellekin töihin et lähdenkö lääkäriin, mutta mies oli sitä mieltä et jos ei enää itke eikä näy mitään kuhmuja tai ruhjeita ni on varmaan ok. Ei tosiaan oo kuhmuja tai mustelmia missään. Oon tarkistanut sata kertaa :(

"vieras"
Meillä vauva tippui kans sängystä, mutta otsa edellä. Itki ja huuti noin tunnin verran ja ei rauhoittunut millään. Soitin päivystykseen ja kysyin että pitäisikö tuoda näytille. Olivat sitä mieltä että parempi tuoda kun on kyse niin pienestä (7kk). Käytiin siis päivystyksessä, kaikki oli kunnossa, yöllä piti kuitenkin kaiken varalta herättää pari kertaa. Säikähdyksellä selvittiin.

"Xxxx"
Tämä sattui jo aamulla ja vauva ollut siitä lähtien ihan normaali oma itsensä, mutta silti mieltä kalvaa että mitä jos... On syönyt ihan normaalisti eikä ole ollut poissaoleva. Tippui jotenkin kummasti mahalleen, eli uskon ettei ole lyönyt päätään, joskin se saattanut pudotuksessa tärähtää. :(

Jätin vessakäynnin ajaksi tytön sängylle kun aattelin että ei se siitä peittojen ja tyynyjen yli pääse kun ei ole aiemminkaan tullut, mutta oli takuulla viimeinen kerta!!!
Näin kävi meilläkin tänä aamuna - perhepetissä kaveri oli päättänyt lähteä aamuvirkkuna liikkeelle :( no, vointi ok, niin en mihinkään ole vienyt, tarkkaillut vain. Jos jotain ekstraa tulisi niin sitten heti lekuriin.

Esikoinen ei koskaan tippunut, mutta tämä on vähän virkumpi tapaus.

varmasti on ihan kunnossa, usko pois, meidän vesseli kierähti vauhdilla pää edeltä lattialle ihan mun vierestä, kun istuin sängyn reunalla, sain just ja just jalasta kiinni, ettei mennyt koko 9 kilon painolla päälleen, säikähti ja huusi kun vähän kopsahti ja nyt on jalassa komea mustelma mun puristuksesta, taitaa olla peukalon jälki...

beenthere
Terveysneuvonta puhelimessa sanottiin että jos itkee heti, rauhoittuu,leikkii/touhuaa normaalisti, ei pulauta/oksenna, tajunnantaso normaali, herää päiväunilla/yöllä pariin otteeseen herätellessä, ei ole pehmeän tuntusta kuhmua(nestettä sisällä), syö niin ei hätää. Vauvat on kuulema "tehty" kestämään kolhuja ja kestävät kuulema yllättävän paljon.

Yhteistyössä