Vauva täytti viime vkolla 4kk,joko kiinteitä?Millä perusteella se 4-6kk

• Viestiketjun aloittaja melleeee
  • Ensimmäinen viesti
melleeee
katsotaan? Syöttövälit on edelleen aika tiheitä, tunnin välein syö oikeastaan ympäri vuorokauden. Neuvolaan on vielä pari päivää, joten ajattelin kysyä, onko sille mitään estettä että rupeaisin tarjoamaan maistiaisia soseita? ja siis täysimetyksellä on ollut.

Hei,

Olen neljän lapsen äiti. v.1985 aloitettiin kiinteiden antaminen 3kk, muualla maailmassa jo 2kk iässä, silloin. Ei vauvat ole muuttuneet EU- direktiivien mukaan. Omaa maalaisjärkeä kannattaa käyttää, jos maitoa tulee riittävästi, lapsi syö hyvin, kasvaa hyvin, äidinmaito on riittävä ravinto. Itse olen aloittanut riippuen syömistiheydestä, nyt viimeisen kohdalla, tyttö syntyi 31.5,2009, aloitin kiinteät jo reilu 2 kk iässä, söi rintamaitoa tunnin välein. >unijaksot yöllä pitenivät huomattavasti, illalla annoin maissivelliä, pikkuhiljaa totutin ruokarytmiin. Aamulla rintamaitoa, lounaalla sosetta ja maitoa päälle, päiväunille. Välipalana sosetta ja maitoa, päivällisenä taas sosetta ja maitoa, iltapala velliä. Aloitin toki pienillä annoksilla, maku kerrallaan.Tyttö liikkui jo kolme kuisesta paljon, tarvitsi lisäruokaa. Oli tyytyväinen vauva. Ei ole juonnut tuttipullosta koskaan, mukista tarjottiin jo vettä neljän kk iästä, itse aloitti syömään jo puolen vuoden ikäisestä, ja ei suostunut omia oseita enään 6 kk iästä syömään, halusi samaa kuin muut, tarhaan meni reilu 7 kk, normaaliruokaa syöden, tuttelia maidoksi, mutta imetin vielä aamulla ja illalla 1v7 kk saakka. Terve, iloinen, hyvin kasvanut ja kehittynyt tyttö:)

Antaisin varmaan jo sinuna, koska syöttöväli on noin lyhyt. Täällä 3kk ikäinen syö tiheästi yölläkin, pissaa tulee todella paljon kun saa maitoa niin paljon, aloittelen nyt kunnolla kiinteitä kun ei tuolle enää pelkkä maito riitä, syö n. 1500ml/vrk.

"vieras"
Meillä alotettiin kiinteät 4kk ikäsenä ja syöttövälit tais olla yöllä 2h, jos oikein muistan :D Kannattaa alottaa jollain miedolla soseella, itse aloitin mustikalla, sitten päärynä, porkkana, bataatti...

Ite noilla syöttöväleillä antaisin khyl kiinteää ruokaa... jos en muuten, ni itseni takia.. en varmaan jaksaisi/viitsisi jatkuvasti olla syöttämässä tunnin välein (varsinkaan yöllä), jos on kelvollinen vaihtoehtokin olemassa..

Me alettiin pojulle lykkimään kiinteää sapuskaa, kun hän oli vähän vajaa 5kk... perusteena oli se, että pikku-ukko katteli lusikkaa uteliaan oloisena (aateltiin, että ehkä oppii parhaiten syömään siinä vaiheessa, kun itseään kiinnostaa opetella.. tiä sit, että oppiiko sen paremmin tahi huonommin..)..

Tuntuu, että tässäkin asiassa kaksi asiantuntijaa (siis tarkoitan lääkäreitä, ravitsemusterapeutteja yms., en palsta-asijantuntijoita, vaikka kyllä ovat ihan hyvä hekin:)) saatta olla ihan eri mieltä.. Esimerkiksi voi olla, että yksi sanoo, että kannattaa aloittaa jo siinä 4kk kieppeillä, koska se vähentää allergioiden puhkeamista, sillä elimistö tottuu uusiin ruoka-aineisiin helposti... ja heti perään on toinen väittämässä, että kannattaa lykätä aloittamista sinne puoleen vuoteen, koska se vähentää allergioita, sillä näin ei kuormiteta puolivalmista suolistoa turhaan! Herättää luottamusta tosiaan tällanen...:kieh:

myrsgfs
voihan olla että on tiheän imemisen kausi meneillään ja rauhoittuu siitä. Itse odottaisin sinne 6kk ennenkuin alkaisin soseita maisteluttaan, suositushan on täysimetystä 6kk ikään. Joten jos imetys sujuu ja jaksat itse ja lapsi tyytyväinen niin jatka lapsentahtista imetystä

not
Hei,

Olen neljän lapsen äiti. v.1985 aloitettiin kiinteiden antaminen 3kk, muualla maailmassa jo 2kk iässä, silloin. Ei vauvat ole muuttuneet EU- direktiivien mukaan. Omaa maalaisjärkeä kannattaa käyttää, jos maitoa tulee riittävästi, lapsi syö hyvin, kasvaa hyvin, äidinmaito on riittävä ravinto. Itse olen aloittanut riippuen syömistiheydestä, nyt viimeisen kohdalla, tyttö syntyi 31.5,2009, aloitin kiinteät jo reilu 2 kk iässä, söi rintamaitoa tunnin välein. >unijaksot yöllä pitenivät huomattavasti, illalla annoin maissivelliä, pikkuhiljaa totutin ruokarytmiin. Aamulla rintamaitoa, lounaalla sosetta ja maitoa päälle, päiväunille. Välipalana sosetta ja maitoa, päivällisenä taas sosetta ja maitoa, iltapala velliä. Aloitin toki pienillä annoksilla, maku kerrallaan.Tyttö liikkui jo kolme kuisesta paljon, tarvitsi lisäruokaa. Oli tyytyväinen vauva. Ei ole juonnut tuttipullosta koskaan, mukista tarjottiin jo vettä neljän kk iästä, itse aloitti syömään jo puolen vuoden ikäisestä, ja ei suostunut omia oseita enään 6 kk iästä syömään, halusi samaa kuin muut, tarhaan meni reilu 7 kk, normaaliruokaa syöden, tuttelia maidoksi, mutta imetin vielä aamulla ja illalla 1v7 kk saakka. Terve, iloinen, hyvin kasvanut ja kehittynyt tyttö:)
Ei vauvat ole muuttuneet, mutta uusia tutkimuksia lapsen suoliston kehittymisestä on tullut. Vaikka juuri sinun lapsellasi ei ole tullut aikaisesta lisäruoan antamisesta mitään oireita tai sairautta, nykyinen suositus perustuu kuitenkin siihen, että suolisto ei ole kehittynyt vielä 2kk iässä vastaanottamaan muuta ravintoa kuin äidinmaitoa. 4kk iässä on jo ihan toinen juttu.

"Jenis"
Mä oon aloitellut molemmilla tissitakiaisilla kiinteiden maistattamista jossain 5kk iässä, ja kummallakaan se ei oo kyllä imetysväleihin vaikuttanut... Kasvissoseet on aika kevyttä kauraa verrattuna äidinmaitoon, eli ne ei kyllä nälkää pidä yhtään sen kummemmin.

kolmen mutsi
Suomessa suositus on 6 kk ikään täysimetystä. :) Mä olen täysimettänyt kaikki kolme sinne puoleen vuoteen ja tosi hyvä kokemus. Kellään ei ole ollut korvatulehduksiakaan, pari nuhaa vaan sairastettu. Vaikka se onkin raskasta kun tissitakiainen roikkuu rinnalla, niin imettäisin silti. Äkkiä se 2 kk kuluu ja vauvan suolisto ehtii kehittyä.

"Mä"
^Se on nykyään 4-6 kk. Sanottiin neuvolassa.
Mä olen antanut kun on tuntunut ettei maito enää riitä yksin. Eli vetää 200 ml maitoa ykkösellä huiviin ja puolen tunnin päästä huutaa nälkäkuoleman partaalla. Esikoinen 4 kk, kakkonen 5 kk. Kumpikin terveitä. Kakkonen nyt 1,5 vuotta ja kerran ollut nuhassa.

Yhteistyössä