Vauva syntyi ja esikoiselle pahat nukkumisongelmat. Apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti2

Vieras
Meille syntyi reilu 3 vk sitten toinen lapsi. Melkein heti esikoistyttö (n. 3v) alkoi oireilla nukkumisongelmin. Viime yönä nukkui n. 22.30-02.00 ja 06-10.00. Melkein joka yö heräilee usein ja valvoo monta tuntia.

Nukkumisjärjestelyt meillä menee niin, että vauva nukkuu kanssani makuuhuoneessa. Tyttö nukkuu omassa huoneessa ja sängyssä ja mieheni tytön huoneen lattialla patjalla. 2 kk ennen vauvan syntymää opetimme tytön omaan huoneeseen. Sitä ennen hän nukkui perhepedissä kanssamme.

Tyttö on ollut koko elämänsä ns. huono nukkuja. Heräillyt ja valvoskellut. Muttei näin paljon. Allergiat on tutkittu ja ruokavalioita kokeiltu. Mitään ei ole todettu.

Tyttö suhtautuu ihanasti vauvaan. Hellii ja hoivaa eikä näytä olevan mustasukkainen. Annamme hänelle huomiota niin paljon kuin mahdollista. Mutta selvästi vauvan tulo on häneen vaikuttanut (luonnollisesti). Onko muilla ollut samaa? Kauanko kesti? Miten me voisimme auttaa tyttöä?

Minä ottaisin teinä tytön teidän viekkuun takasin perhe petiin, niin, että hän ja vauva sais olla äidin lähellä. Isille vaikka patja siihen sängyn viereen.

tytön sänky teidän huoneeseen, ukko sun viereen, teidän sänky seinää vasten ettei vauva pääse putoamaan sängystä. näin meillä tehtiin. tai siis meillä oli pinansänky meidän sängyssä kiinni ja isompi nukku samassa huoneessa mutta ei kiinni meidän sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Minä ottaisin teinä tytön teidän viekkuun takasin perhe petiin, niin, että hän ja vauva sais olla äidin lähellä. Isille vaikka patja siihen sängyn viereen.

Voi niin mielelläni ottaisin! Ikävöin tyttöä lähelleni niin kovin vaikka päivällä kovasti halitaan ja pussaillaan. Mutta vauva heräilee ja syö öisin usein ja tyttö on auttamattoman herkkäuninen. Hänen nukkumisensa varmasti vaikeutuisi entisestään. Ja minunkin on pakko saada edes se vähä uni minkä vauvalta saan :(

Perhepetiä ehdottaisin minäkin koko poppoolle. Mahtaa tyttöä harmittaa, kun vauva on äitin vieressä mutta itse ei. Olen itse jo varautunut syksyyn, että tytön sängyn joutuu raahaamaan omansa viereen kun se nytkin jo usein aamuyöstä tai varhain aamulla kipittää kainaloon nukkumaan :heart: Neiti syksyllä siis reilu 2vee ja vauva syntyy, tulee nukkumaan vieressä JOS ei sellasta maailman ihmettä tapahtuisi, että nukkuisi heti yöt syömättä :laugh:

Meillä ei auttanu tuossa tilanteessa sekään että esikko siirrettiin meidän huoneeseen, tuli vain se ero että silloin ei kukaan nukkunut.
Yhä odotellaan jotain suurta ratkaisua, nyt mennään niin et minä ja kuopus nukutaan makkarissa ja esikko omassa huoneessaan jossa myös mies patjalla. Joinain yönä vuorottelemme et minä oon patjalla. mutta ihan ihme yökukkuja on tuo meidänkin lapsi.

Kiitos kun kuitenkin yritätte auttaa! Luulen, että meillä kävisi samoin kuin Piipalla.. Mutta kokeilemme kun miehen kesäloma alkaa viikon päästä.

Kovasti yritän järkätä yhteistä aikaa tytön kanssa. Tänään käytiin yhdessä kaupassa ja kaupan leikkipaikassa. Kun tultiin kotiin niin ei halunnut lähtä autosta. Sanoi vaan, että mennään takaisin kauppaan. Sydän särkyy :(

meillä myös esikoinen sai yöllisiä itkukohtauksia kun pikkuvelu syntyi. taisi kestää pari kolme kuukautta sitten alkoi harvenemaan. ei siihen auta kuin aika. jaksamisia!

Meillä nukuttiin aiemmin kaikki (minä, mies ja esikko) samassa huoneessa. Kun vauva syntyi, minä muutin vauvan kans nukkumaan olkkariin, et vauva nukkui vieressä ja ei haitannut ketään vaika heräiltiin tms.
Jonkin ajan kuluttua siirryttiin takas makkariin, kaikki siis nukutaan nyt siellä. Esikolla (nyt 3v.) ja vauvalla on kummallakin omat sänkynsä, vauvalla tietty pinnis.

Meillä aluksi esikko reagoi heräilemällä vauvan ölinään mutta aika nopeesti tottui. Ja itse tietty herään vauvaa syöttämään, niin ei ehdi paljoa huutelemaan.

Toivottelen voimia teille, toivotaan että tilanne helpottuu pian!

heii!!minä uskon että asiat lutviutuvat omalla painolla,meni miten meni kaik yhessä tai osa toisessa huoneessa ja osa toisessa :flower: meillä kolme alle kolmeveetä ja 2ekaa tosi huonoja nukkujia,hienoa että jaksat noin isompaa helliä,kyllä varmasti rauhoittuu meillä myös joku tovi taaksepäin isoin neiti3v valvoskeli yöllä tonki kaappeja sun muuta mutta johan sekin vaihe meni ohi ei muutakun voimia :heart:

Kiitos vielä kaikille. Kokeillaan sit tuota yhdessä nukkumista ja jos se ei auta niin toivottavasti helpottaisi pian ajan kanssa. Kyllähän me aikuiset vielä mennään vaikka pää kainalossa, mutta säälittää tuo tyttö :(

Ja sit kun miehen pitää mennä työmatkalle kesäloman jälkeen... Huhhuh :/

voisitteko laittaa isän ja tytön nukkumaan sinne teidän makkariin ja sinä ja vauva sitten sinne lastenhuoneeseen. Jos hankkisitte kunnollisen sängyn, missä olisi sinun hyvä nukkua. Nyt väliaikaisesti. Ja vauvan pinnis siis sinne sinun kanssa. Tietenkin. En tiedä auttaisko, mutta ehdotus nyt kuitenkin, mikä tuli mieleeni..

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
voisitteko laittaa isän ja tytön nukkumaan sinne teidän makkariin ja sinä ja vauva sitten sinne lastenhuoneeseen. Jos hankkisitte kunnollisen sängyn, missä olisi sinun hyvä nukkua. Nyt väliaikaisesti. Ja vauvan pinnis siis sinne sinun kanssa. Tietenkin. En tiedä auttaisko, mutta ehdotus nyt kuitenkin, mikä tuli mieleeni..

Mut mie en ymmärrä mitä eroa tuossa olisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Perhepetiä ehdottaisin minäkin koko poppoolle. Mahtaa tyttöä harmittaa, kun vauva on äitin vieressä mutta itse ei. Olen itse jo varautunut syksyyn, että tytön sängyn joutuu raahaamaan omansa viereen kun se nytkin jo usein aamuyöstä tai varhain aamulla kipittää kainaloon nukkumaan :heart: Neiti syksyllä siis reilu 2vee ja vauva syntyy, tulee nukkumaan vieressä JOS ei sellasta maailman ihmettä tapahtuisi, että nukkuisi heti yöt syömättä :laugh:

Perhepetiä suosittelen minäkin. Meidän tyttö oli 2v3kk, kun poika syntyi.
Ollaan kaikki nukuttu perhepedissä, ensimmäisen parin viikon ajan tyttö heräili vauvan yöllisiin itkuihin, mutta tottui nopeasti ja nukkuu nykyään tosi hyvin vaikka vauva öisin heräileekin. Mä uskon että lapsi tuntisi olonsa tosi hylätyksi, jos on aiemmin saanut nukkua vanhempien vieressä ja sitten siirretään omaan huoneeseen pois vauvan tieltä. Muutenkin se on kova paikka esikoiselle, kun tulee toinen lapsi jakamaan vanhempien huomiota.

Meillä myös tyttöset meni ihan sekaisin nukkumisissaan kun mein kuopus syntyi (olivat 2v tällöin)..valvoskelivat pitkin öitä ja ravasivat meidän makkarissa..
Ja siihen asti olivat siis 1v:sta asti nukkuneet omassa huoneessaan, omissa sängyissään. Ongelmitta.
Meillä siihen auttoi aika ja säännöt..minä palautin hereillä olevan lapsen tarvittaessa vaikka sen 200 kertaa omaan sänkyynsä. Istuin rauhoittelemassa ja silittelemässä..
Kyllä välillä ketutti ihan tosissaan kun vauva ois nukkunu helposti sellasia 6h pätkiä niin sit sai isompien kans juosta :headwall:

Sitten kun yöt rauhottuivat, tuli joku ihana ihme uhma kausi ja nyt on nukkumaan MENO ihan kauheeta huutoa ja hyppimistä..vakaasti olen päättänyt kyllä voittaa tämänkin taiston ;)

Mutta siis mä uskon että ajan kanssa menee ohi, jaksuja.

Yhteistyössä