Vauva synnärillä täysvierihoitoon vai välillä vauvalaan?

Jos ei perhehuonetta saada, niin mietin miten ekat yöt jaksan... Jospa toisivat vaavin vierelle vain, kun olisi imetyksen aika, onnistuuko?

Vaan luotatteko vauvaloihin vai parkuvatko ne vauvat siellä joskus pitkäänkin? Kokemuksia?
 
Näin KYSissä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 14:32 heluna kirjoitti:
Jos ei perhehuonetta saada, niin mietin miten ekat yöt jaksan... Jospa toisivat vaavin vierelle vain, kun olisi imetyksen aika, onnistuuko?

Vaan luotatteko vauvaloihin vai parkuvatko ne vauvat siellä joskus pitkäänkin? Kokemuksia?
Tietty on sairaalakohtaisia eroja, mutta KYSissä ainakin pitivät vauvalassakin mielellään, minulla nyt olikin sektio, mutta myös vierustoverin alakautta syntynyttä hoisivat, että sai äiti nukkua. Ja toivat sitten yöllä syömään kun vauva heräsi. Itsellä tais olla vierihoidossa vasta 2-3 viimestä yötä, mutta mitä öisin vessassa hiippailin, ei vauvalassa joutuneet siellä olijat huutamaan.
Eli omalta kohdalta ainakin luotin hoitajiin, vaikka oli esikoinen (tai ehkä juuri siksi), KYSissä nyt oli muutenkin aivan ihan henkilökunta =) :flower:
 
Se riippuu vähän siitäkin missä synnytät, kaikilla synnyttäneiden osastoilla kun ei vauvalaa ees ole. Vauvat on sitten kansliassa jos äiti haluaa nukkua. Iteki samaa mietin, jorviin olen pikkukakkosta menossa hakemaan, ja siellä ei vauvalaa ole. Tosin kun tulivat perhehuoneestakin herättämään syötölle yöllä, niin eiköhän sama "palvelu" tavan huoneessakin pelaa. Ja taitaapi olla ettei sitä taas paljoa nukuta kun vaan ihastelee ihanaa vauvaa.. :D
 
tuskimpa parkuvat pitkään siellä vauvaloissa yleensä ainakin kaksi hoitaa niitä siis jos vauvala olemassa sairaalassa.Monista ovat pienentäneet tilat olemattomiksi koska vierihoito on se juttu mikä yhdistää äidin vauvan.KYSissä 2003 ei vauvoja vauvalaan laitettu eikä otettu kaikilla oli vauva vieressä oli sitten laikattu tai muuten ollut vaikea synnytys.eräskin vierustoverini oli ihan hämillään koko vauvasta,ei ymmärtänyt edes syliin ottaa kun vauva itki saati sitten imettää tai vaihtaa vaippaa siis aivan pihalla koko tilanteesta jo kysyikin et eikö tän vauvan saisi vauvalaan hoidettavaksi,kätilö vaan vastasi et ei kun tällä tavalla te opitte toistenne rytmiin ja tottahan se onkin.En silti tuomitse vauvalaan lapsiaan vieviä lepoonhan se sairaalassa oloaika on tarkoitettukin.Hoitoapua suihkun ajaksi tms.käynnin vuoksi mielellään antavat vauvalasta.itse olen tyytynyt siihen et lähden sitten kun vauva nukkuu suihkuun jne.ja huikkasin mennessäni et vauva jäi huoneeseen nukkumaan ja et menen suihkuun hoitajille siellä vauvalassa.kuulin et kävivät suihkuni aikana ainakin kerran katsomassa et pienellä kaikki hyvin ja tuli sillai hyvä mieli.Ja minulle tuo apu riitti.katellaan miten tää kolmas kerta menee. :heart:
 
Näin KYSissä
Korjaan sen verran, ettei KYSissäkään kai mitään varsinaista vauvalaa ole, vaan kansliassa pitivät pikkusänkyjä, mutta tosiaankin ainakin viime vuonna pitivät siellä mielellään, ja pitipä ihan pyytää sektion jälkeen eka päivänä, että saanko vauvan omaan huoneeseen :D
 
Niin, riippuu sairaalasta.

Esikoisen annoin vauvalaan hetkeksi ja kun menin hakemaan näin kuinka ne vauvat siellä rivissä huusi. Varmaan oli huonoa tuuriakin, ehkä satuin vaan huonolla hetkellä paikalle, mutta sen jälkeen en enää vienyt.

Toisella kerralla ei ollut mitään vauvalaa, mutta ei siitä mitään ongelmaa ollut vaikka sektion takia ekan päivän makasin sängyn pohjalla. Hoitajat toivat vauvan rinnalle, vaihtoivat vaipat jne. Suihkun ajaksi olisin mielelläni vienyt vauvan johonkin. Olin täältä lukenut näitä juttuja kuinka ottavat kansliaan mielellään ja kysyin voinko viedä nukkuvan vauvan kansliaan siksi aikaa kun käyn suihkussa. Hoitaja katsoi aika kummissaan ja sanoi, että ota mielummin siihen oven taakse, kuulet kyllä jos se alkaa huutaa :kieh: .
 
Birdie
Naistenklinikalla uuvuttavan synnytyksen ja lopuksi sektion sekä ison verenvuodon jälkeen vaavi oli eka yön kansliassa (pääsin osastolle iltakahdeksalta, kun vaavi syntyi puoliltapäivin), toisena yönä toivat vain syömään, kolmantena vein muutamaksi aamuyön tunniksi kansliaan, ja neljäntenä pidin vauvan kokonaan itselläni. Pari kertaa loppuajalla vaavi oli suihkun aikaan myös kansliassa, aluksi kävin suihkussa kun mies paikalla.

Ihan hoitajasta riippuen asiaan suhtauduttiin joko tosi hyvin tai hieman nuivasti, mutta halusin toipua kunnolla, ja tuolleen pikkuhiljaa pidin vauvan itselläni aina joka päivä pidempään ja enemmän. Minulle tämä sopi tosi hyvin, ja niinpä esim. kotona kuntouduin tosi nopsaan. Kukin tavallaan....
 
Tammisaaressa oli sitten viimeisen päälle vierihoitoa, eli vauvaa ei meinannut millään saada kätilöiden hoidettavaksi. Vauva tuli sektiolla, ja onneksi oli mieheni pari yötä paikalla, muuten en olisi selvinnyt. Sitten kun vielä kolme yötä olin kahdestaan vauvan kanssa, niin aamuyöllä kätilöt suostuivat vähän aikaa vauvaa pitämään, kun vauva itki niin, että en yhtään saanut nukuttua.
:/
 
PHKS:ssä ainakin sai pitää vauvan vauvalassa ensimmäisinä öinä- itse ainakin olin väsynyt synnytyksen jälkeen, joten oli ihanaa kun vauva oli vauvalassa hoidossa ja itse sai nukuttua väsymystään pois. Käyttivät sitten vauvaa säännöllisesti imetettävänä luonani ja hakivat imetyksen loputtua pois. Ihanat hoitajat ja ihanaa palvelua!
 
Eihän se vauva alkuun tosiaan tee muuta kun nukkuu, eli se on ihan sama nukkuuko se vauvalassa vai vieressä.Paitsi että monelle käy niin, että kun sen vauvansa onb saanut, ei pystykkään nukkumaan, jos pikkuinen on liian kaukana, eli toisessa huoneessa tai vieressä. Eikä sitä kyllä ekoina vuorokausina paljon raaski kainalosta pois laskea :heart:
 
Birdie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 21:41 LisaMarie kirjoitti:
Eihän se vauva alkuun tosiaan tee muuta kun nukkuu, eli se on ihan sama nukkuuko se vauvalassa vai vieressä.Paitsi että monelle käy niin, että kun sen vauvansa onb saanut, ei pystykkään nukkumaan, jos pikkuinen on liian kaukana, eli toisessa huoneessa tai vieressä. Eikä sitä kyllä ekoina vuorokausina paljon raaski kainalosta pois laskea :heart:
No vieressä se tuhina valvottaa aikas hyvin, jos on herkkäuninen ja toisaalta lopen väsynyt ja unen tarpeessa. Ja ne reunaraudat painoi muutenkin jo kipeitä lonkkia yms.
 
mmkk
vauvalan yökkönä tiedän et muksut joutuu huutamaan kun yksi hoitaja ei ehdi kaikkia huutavia yhtäaikaa hoitelemaan ja rauhottelemaan. ja lisämaitoa kuluu reilusti jos heitä vauvalassa hoidetaan!! vauvojen paikka on mielestäni äitiensä vierellä poikkeuksena tietty rankat synnytykset/leikkaukset ja komplikaatiot ym. hyvä kun asiasta keskustellaan.
 
kättärillä on asia (mun mielestä) hyvin hoidettu.kun kolmonen syntyi kesäkuun lopussa sektiolla niin just eka yön oli kansliassa ja toivat vaan syömään.ja pari päivää meni muutenkin ettei voinut vaippaa itse vaihtaa,mut hyvin hoitui.. ja mielellään ottivat kansliaan hoitoon suihkun ajaksi,jouduin käymään aika usein suihkuttamassa haavaa. ja pääsipä poika kierto"ajelulle" kun meidän kätilö veti tutustumis-käynnin synnyttämään tuleville..
 
kahden kokemuksella olen ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa ainakin yhdeksi yöksi antaa vauva vauvalaan, jos vain on mahdsollista. mä tein jopa niin, että hoitivat myös yösyötöt, jotta sain nukkua univelkaa pois. no, kuopus olikin lastenosastolla, sinne ei edes saa mennä yöllä, ja mä yritin ajatella siitäkin positiivisesti: sain nukkua synnytyksen jälkeen useamman yön kunnolla, vaikka ei se tietty kivaa ollu, että poitsu oli siel osastolla. ja tays:ssa synnyttäny oon.
 
mariea
Mulla ei yksinkertaisesti sydän kestänyt laittaa vauvaa suihkua pidemmäksi ajaksi vauvalaan. Kun siellä oli muksuja rivissä aina 5-10 ja ainoastaan yksi yökkö, joten monesti sellainen kiljukonsertto, ettöä totesin paremmaksi pitää vauva vieressäni. Tosin en olis kyllä malttanut vauvaa edes mihinkään päästääkäämn.

Mutta sektiosta/vaikeasta synnytyksestä toipuville vauvala ihan ehdoton.
 
vieraana
Mulla kesti synnytys kauan, enkä ollut nukkunut juuri ollenkaan liki kahteen vuorokauteen, kun poika vihdoin päätti tulla maailmaan. Olin aivan loppu, niin henkisesti kuin fyysisesti ja tunsin, että on parempi antaa vauva vauvalaan, kuin itse valvoa vielä lisää. Säännöllisesti hoitsut yölläkin herättivät imettämään ja veivät sitten pojan taas syötön jälkeen. Välillä öisin kuuntelin itkuja vauvalasta ja mietin, että huutaakohan se oma poika siellä. Kaksi yötä poika oli vauvalassa ja osan päivistäkin, jonka jälkeen otin viereen, enkä pois päästänyt kuin suihkun ajaksi. Meillä tämä oli hyvä ratkaisu, kotiin lähti virkeä äiti poikansa kanssa. Ja siis Taysissa synnytin -04. Nythän sieltä osastoilta tosin poistuu/ on jo poistettu vauvalat.
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 17:19 Birdie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 21:41 LisaMarie kirjoitti:
Eihän se vauva alkuun tosiaan tee muuta kun nukkuu, eli se on ihan sama nukkuuko se vauvalassa vai vieressä.
No vieressä se tuhina valvottaa aikas hyvin, jos on herkkäuninen ja toisaalta lopen väsynyt ja unen tarpeessa. Ja ne reunaraudat painoi muutenkin jo kipeitä lonkkia yms.
Ei kaikki vauvat kyllä ainoastaan nuku :whistle: Kuopus oli sitä mallia, että heti ekasta yöstä lähtien (syntyi aamulla kasin jälkeen) heräili alvariinsa. Muistan kun hoitaja ekan yön jälkeen kysyi miten yö on mennyt, niin vastasin että siihänähän se, vauvaa imettäessä :LOL:

Esikoinen taas ei olisi muuta tehnytkään kuin nukkunut! Vaikka olimme perhehuoneessa, niin hoitajat hakivat tytön välillä kansliaan syömään lisämaitoa että sai varmasti riittävästi ravintoa. Muutenkin kävivät 2 - 4 tunnin välein herättelemässä syömään.

Esikoisen synnytyksen jälkeen mua piti eka yön hereillä puhtaasti adrenaliinilataus. Kun aamuyöllä pääsin osastolle, niin en tosiaan osannut nukkua vaikka vauva menikin kansliaan että saisin nukuttua edes muutaman tunnin. Ja kyllä ne sairaalan yhden hengen sängyt kahisevine muovilakanoineen on niii-iin epämukavia, että on aika sama tuhiseeko vauva vieressä vai ei, nukkumisesta kuitenkaan mitään tule :whistle: :D
 
vierailijana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2006 klo 22:30 Amaryllis kirjoitti:
Ja kyllä ne sairaalan yhden hengen sängyt kahisevine muovilakanoineen on niii-iin epämukavia, että on aika sama tuhiseeko vauva vieressä vai ei, nukkumisesta kuitenkaan mitään tule :whistle: :D
Melkeinpä niin, että parempi että tuhisee :heart: . Sairalla on kamalin paikka mitä tiedän. Vauva vieressä siellä pystyy kuitenkin olemaan. Kamalan yksinäiseksi tuntisin itseni sairaalan muovitetuilla sängyllä yksinäni. Onneksi en ole pakon edessä sitä joutunut kokemaan :\| .
 
Nyt kun kolmatta "hain" 2 vkoo sitten Tays:ista, oli vauva melkein kokoajan vieressäni. Hän syntyi kiireellisellä sektiolla ja eka vuorokausi tuotiin aina syömään ja oli vieressä kauankin kerrallaan. En saanu nukuttua, kun vauva oli muualla.

Tays:issa oli hoitajilla niin kiire, että vauvat huusi vauvalassa ihan kauheesti, että itelläkin tuli itku sitä kuunnellessa, vaikkei oma vauva ollu siellä huutamassa, vaan vieressä. Ihmettelin tätä mielessäni, kun vauvalassa saatto olla kolmekin kätilöö ja kaikki YHTÄAIKAA TIETOKONEILLA jotain tekemässä (töitä..?) ja huokailivat rasittuneen näkösenä, kun joku/jotkut vauvat itki. :eek: :/

Jokaisen oma asia, mutten ainakaan minä oo osannu levätä (siis NUKKUA) näistä kolmesta kenenkään kohdalla sairaalassa, jos ovat olleet vauvalassa.

No, sairaalassa on ihan hirveetä jo muutenkin. En nukkuis siellä kyllä muutenkaan, vaikkei mitään vauvaa oliskaan... :whistle:
 
Vauvan paras paikka on äidin lähellä, ja tämän voin kertoa vajaan kymmenen vuoden työkokemuksen perusteella =) Ja kyllä vaan niinkin on, että harvoinpa ne äiditkään niin hyvin nukkuvat vauvan ollessa "kansliahoidossa", kun kuuntelevat koko ajan, että onko se oma vauva, joka siellä itkee. Ja mikäli antaakin hoitajille joksikin syöttöväliksi, niin ehdottomasti kannattaa sopia, että vauva tulee syömään äidin eväitä. Yösyötöthän juuri sitä maitoa nostavat rintoihin ja paremmin vauva siihen rauhoittuu. Saati että joku kollega antaa pullosta liian ison satsin luovutettua rm:a tai korviketta :eek:
Toki silloin, kun juuri on leikattu tai on ollut muuten rankka synnytys, niin ekan yön voi olla hoitajalla, mutta silloinkin kannattaa kyllä syömään vauva ottaa. Ja hänelle, joka Tammisaaren käytännöstä oli ihmeissään, niin eikös se isä juuri alkupäivinä ollut siellä vauvan takia? (en ole kyseisen sairaalan palkkalistoilla ;) ) Tuo juuri ihmetyttää, että kuvitellaan, että perhehuoneessa sitten isä ja äiti nukkuvat vauvan ollessa hoitajan huomassa... että sellainen perhehuone ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2006 klo 21:11 ninnij kirjoitti:
Mitenkähän tämä homma toimii OYSissa? onko vauvalaa? suosivatko vain ja ainoastaan veirihoitoa jo heti ekasta yöstä lähtien?
Kokemuksia, kiitos :flower:
Oysissa 13/1 ei ole vauvalaa.
Ottavat mielellään vauvat yöksi hoitoon, et yöllä on tekemistä enemmän ja yö menee nopeammin!
 
Vaasassa oikein toivoisivat, että vauva olisi yhden yön vauvalassa, että äiti saisi nukkua. Minä olen pitänyt vierellä koko ajan, mutta kuopuksen vein yhtenä yönä vähän nolostellen vauvalaan. Oli kitissyt ilmavaivoja koko yön, ja olin poikki...ihanat hoitajat sanoivat vain, että ihan hyvin olisit voinut tuoda jo illalla tänne, mene nyt vain rauhallisin mielin nukkumaan :)
 
Mä oli ennen synnytystä ensin yhden yön tarkkailussa, sänky aivan p.stä eli yö meni valvomiseksi, aamulla alettiin käynnistään ja käynnistyikin melkein heti, eli koko päivä meni valvomiseksi, poika syntyi yöllä kolmelta ja aamulla kuudelta pääsin osastolle. No silloinkaan ei nukuttanut kun tuijottelin poikaa ihan onnesta soikeana. Seuraava yö meni valvomiseksi, kun poika itki. Koitin epätoivoisesti koko yön imettää ja saada vauvaa hiljaiseksi ettei huonetoveri häiriinny. Hoitaja haki vauvan tunniksi pois, ja toi takasin ennenkuin ehdin ees nukahtaa :/

Seuraavana päivänä pääsimme perhehuoneeseen ja silloin multa tuli hoitaja illalla kysymään, että halutaanko pitää vauva yön huoneessa vai ottaako hän sen hoitajien huoneseen (satks:sssa ei vauvalaa). Annoin pojan yöksi hoitajille, kun en voinut imettää, rinnat valuivat jo verta edellisen yön koitoksesta. Aamulla seitsemältä poika tuotiin takaisin, eli hyvin saatiin nukkua, no niin hyvin kuin niillä hiostavilla ja kitisevillä sängyillä voi nukkua. Eli mä valvoin kolmisen vuorokautta ihan putkeen ennen ekoja unia....hiukan oli jo höntti olo, eli jos mahdollista, niin anna vauvan nukkua eka yö vauvalassa...kyllä sitä itse lepoa kaipaa. Tai ei tietenkään kaikki kaipaa, riippuuhan se siitäkin, mihin aikaan synnytys on.
 

Yhteistyössä