Minulla leikattiin viimekesänä kakkonen aivan samasta syystä. Oli siellä jalka edellä tulossa eikä edes oikeastaan perä- vaan viistotilassa.
Ei tarvi pelätä, ei kääntämistä eikä leikkausta. Minulla ainakin aivan positiiviset kokemukset. Kääntämisen jälkeen oli vatsanahka hellänä mutta ei se varsinaisesti sattunut, tuntui kyllä ikävältä. Leikkaus suunnitellusti 39+4, kun ei ollut merkkiäkään siitä että synnytys olis käynnistymässä.
Jospa se vauva onkin kääntynyt vasta lähiaikoina noin päin? Mulla kääntyli vauva vielä siellä 38 viikolla, eikä sitä esim nukkuessa olis huomannu. Kaikki sanoivat, että kyllä sen tuntee, huomasin kyllä kun olin hereillä ja pitkällään sängyssä, mutta en todellakaan olisi herännyt.
Leikkaus tehtiin aamulla ja 12 tunnin päästä eka kerran ylös sängystä. Kipulääkettä otin 24 tuntia ja kotiin pääsin jo maanantaina kun perjantaina oli leikattu. Se oli kait vähän poikkeavan aikaista mutta kun en kertakaikkiaan ollut yhtään kipeä.
Sellaisen vinkin sain itse, ennen leikkausta että ota kipulääkettä mielummin reippaasti ja lähde liikkeelle mahdollisimman pian. Liikkeelle lähtö auttaa paranemiseen ja uskaltaa lääkkeen voimalla mennä eteen päin. Nopeammin toipuminen onnistuu näin kun että alussa ei ota tarpeeksi lääkettä.
Toinen hyvä neuvo mitä sain oli; juo vettä! Juo vettä (ei mitään mehuja mitä myös tarjotaan auliisti, niistä tulee monille ilmaa vatsaan) ja juo sitä vettä paljon!!! Itsellä ainakin nämä auttoi, ei tullut kamalasti ilmaa mahaan ja vesi piti ulosteenkin löysänä eli oli helpomi äksitellä eka kertaa siellä pöntöllä.
Itselläni on kokemus myös alatiesynnytyksestä, sekin oli minulla helppo kun silloin vauva oli niin pieni, mutta kumpikaan kokemus ei ole ollut huono!
Don´t worry!!!