vauva perätilassa

tänään kävin äitipolilla , rv: 36+8 vauva on perätilassa huomenna menen aamulla sairaalaan ja he yrittävät vielä kääntää mutta jos eivät saa käännettyä niin joudutaan leikkaamaan. toivon todella että he saavat käännettyä kun kuulemma leikkaus on kivuliaampi jälkeen päin kuin alakautta synnyttämällä. oletteko kuullut että leikkausta olisi tehty jo ennen laskettua aikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mik-ita:
tänään kävin äitipolilla , rv: 36+8 vauva on perätilassa huomenna menen aamulla sairaalaan ja he yrittävät vielä kääntää mutta jos eivät saa käännettyä niin joudutaan leikkaamaan. toivon todella että he saavat käännettyä kun kuulemma leikkaus on kivuliaampi jälkeen päin kuin alakautta synnyttämällä. oletteko kuullut että leikkausta olisi tehty jo ennen laskettua aikaa?
Mulla oli eskoisen kanssa sama homma. Ulkokäännöstä yritettiin vielä viikolla 38, ei onnistunut. Tasan viikolle 40 määrättiin leikkaus.

No onhan se sillä tavalla kivuliaampi ettet pääse ylös sängystä heti samana päivänä (poikkeuksiakin on) ja haava saattaa olla arka jonkin aikaa.
Mulle tehty perätilan takia suunniteltu sektio muttei alakautta tapahtuvasta synnytyksestä vielä oo kokemusta joten silleen olen jäävi sanomaan kipuihin mitään.

Eikö annettu mahdollisuutta et kuvataan lantio ja saat synnyttää alakautta jollei suostu kääntymään?!?!
ja yleensä suunniteltu sektio tehdänn viikolla 38-39
mulla oli viikkoja 40+1 muttakun ootettiin et syntyis alakautta muttei mitään tapahtunu niin päättivät kontrolli ultrassa leikata seuraavana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Miten te uskallatte suostua kääntämiseen?Hui.
miksei uskaltaisi?
ensinnäkään se ei saa sattua sinuun ja seuraavat tosi tarkkaan sikiön vointia sen jälkeen kuulema jossain tapauksissa se saattaa johtaa synnytyksen käynnistymiseen mutta taitavat olla aika harvassa

Mulla ei käännösyritys tuntunut juuri ollenkaan ja mun mielestä olivat hiukan arkoja yrittämäänkin sen enempiä joten kaveri jäi istuskelemaan sinne

He koittavat kääntää mutta , jos ei käänny niin ei ole kuulemma mahdollisuutta synnyttyää alakautta kun jalka on tulossa ensimmäisenä.. ihmettelen vain että miten neuvolantäti ei ole asiaa huomannut kun hän on sanonu että vauva on ihan okein ja hyvin ja nyt kun menin äitipolille nii huomattii tämmöinen asia

voiko kääntämisessä olla jotakin riskejä? :eek: olen ensisynnyttäjä ja juuri täytin sunnuntaina 17 ja jännittää ihan hirveesti..
tottakai siinä on riskejä. Vaikka olet nuori pidä puolesi sairaalassa. Käännökseen ja perätilavauvan synnyttämiseen ulkokautta ei tarvitse suostua jos se yhtään epäilyttää. Ota ennalta selvää asioista ennen kuin lääkärin juttusille.

Alkuperäinen kirjoittaja spraitti:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Miten te uskallatte suostua kääntämiseen?Hui.
miksei uskaltaisi?
ensinnäkään se ei saa sattua sinuun ja seuraavat tosi tarkkaan sikiön vointia sen jälkeen kuulema jossain tapauksissa se saattaa johtaa synnytyksen käynnistymiseen mutta taitavat olla aika harvassa

Mulla ei käännösyritys tuntunut juuri ollenkaan ja mun mielestä olivat hiukan arkoja yrittämäänkin sen enempiä joten kaveri jäi istuskelemaan sinne
miten tämä käännös homma oikeen tapahtuu kun ne ei kertonu mulle tänään siitä oikeen mitään , joutuuko olemaan minkä aikaa sairaalassa ja näin ? jos joku voisi vähän kertoa mulle ku oon ihan tietämätön :)

no
voiko kääntämisessä olla jotakin riskejä? :eek: olen ensisynnyttäjä ja juuri täytin sunnuntaina 17 ja jännittää ihan hirveesti..
esim, napanuora voi luiskahtaa vauvan kaulan ympärille.
ja sulle tulla kauheita mustelmia mahaan

minulla oli varattuna aika käännösyritykseen, kysyin lääkäriltä voinko kotona itse edsauttaa vauvan kääntymistä oikeinpäin?! Lääkäri neuvoi minua menemään konttausasentoon ja pää vielä maata kohti, aina silloin kun vauva on kovin liikkuvainen, näin hänellä on enempi tilaa pyöräyttää ittensä oikeinpäin, mikäli niin haluaa. Tätä neuvoa kokeilin sitten kahden lapsen kohdalla jotka oli perätilassa, ja nämä molemmat vauvat kyllä kääntyivät oikeinpäin itse, eikä kääntöyritystä sairaalassa tarvittu. Voihan se olla sattumaa että näin kävi, mutta hyvä niin:)

no se jalka selittää sitten sen ja ei mullakaan neuvolatäti sitä huomannu väitti vaan et pää on alhaalla ja peppu ylhäällä ja minä vänkäsin et liikkeet tuntuu väärissä paikoissa ollakseen niin päin

sanoi sitten tarkistuksen jälkeen et on niin samanmuotosia ettei voi varmaksi sanoa kumpi on kumpi :eek:

no toivotaan että kääntyy ja varmasti kertovat siellä jos jotain riskejä on ja seuraavat kyllä tarkasti sikiön olotilaa yrityksen jälkeen jollei käänny niin sitten vaan henkisesti valmistaudut sektioon ei se oo niin paha :hug:

Wilpuri
Mulla kans tä nelonen perätilassa ja kääntöyritys on mulla kun viikkoja kasassa 37+2. Mulle ainakin sanottu että voi olla lähtee syntymään kun yritetään kääntää. Toivon todella hartaasti että onnistuvat tuossa käännössä, koska en tahdo leikkuriin

Tää meenee Ohi aiheen, mut
Ihan pikkasen veetuttaa nuorten ensisynnyttäjien puolesta, kun eivät hoitajat selitä asioita!!
Yksi läheinen ystävä odottaa esikoistaan myös, ja sanoi että monelta itkulta säästyi, kun älysi minulle soittaa ja kysyä selitystä..

Miksi näin?

Ap:lle :hug:
Pidä puolesi siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
esim, napanuora voi luiskahtaa vauvan kaulan ympärille.
ja sulle tulla kauheita mustelmia mahaan
juu mun esikoisella oli napanuora 2 kertaa kaulan ympäri jonka takia ei kääntynyt vaikka lääkäri kuinka survoi. Kiitos nykylääketieteen terve tyttö nyt =)

Mulla on sekä hyvä että huono kokemus ulkokäännöksestä. Kakkosen kohdalla murjoi voimalla vauvaa ympäri, vaan kun ei lähteny kääntyyn niin ei. Tän jälkeen olin mustelmilla, ja vatsa oli arka ja kipeä. Muttei pahoin. Sektio siis tästä sikiön asennon takia, siitä tosin ei mulla jäänyt hyvä kokemus kun sain kohtutulehduksen joka hidasti toipumista...
Kuopus käänettiin taas sujuvasti ympäri ulkokautta. Oli perätilassa/poikittain sieltä asti kun tämä voitiin todeta, ja pelkäsin ettei kyllä käänny, pelkäsin myös käännöstä.. Tarkkaan tutkittiin ensin, ja juttelin lääkärin kanssa. Sain myös supistuksia estävää lääkitystä. Itse käännös oli sellainen plumpsis vaan, ja "rouva voi nousta ylös!". Lapsi syntyi alakautta sitten aikanaan, eli myös pysyi pää alaspäin.

Miia
Minulla leikattiin viimekesänä kakkonen aivan samasta syystä. Oli siellä jalka edellä tulossa eikä edes oikeastaan perä- vaan viistotilassa.

Ei tarvi pelätä, ei kääntämistä eikä leikkausta. Minulla ainakin aivan positiiviset kokemukset. Kääntämisen jälkeen oli vatsanahka hellänä mutta ei se varsinaisesti sattunut, tuntui kyllä ikävältä. Leikkaus suunnitellusti 39+4, kun ei ollut merkkiäkään siitä että synnytys olis käynnistymässä.

Jospa se vauva onkin kääntynyt vasta lähiaikoina noin päin? Mulla kääntyli vauva vielä siellä 38 viikolla, eikä sitä esim nukkuessa olis huomannu. Kaikki sanoivat, että kyllä sen tuntee, huomasin kyllä kun olin hereillä ja pitkällään sängyssä, mutta en todellakaan olisi herännyt.

Leikkaus tehtiin aamulla ja 12 tunnin päästä eka kerran ylös sängystä. Kipulääkettä otin 24 tuntia ja kotiin pääsin jo maanantaina kun perjantaina oli leikattu. Se oli kait vähän poikkeavan aikaista mutta kun en kertakaikkiaan ollut yhtään kipeä.

Sellaisen vinkin sain itse, ennen leikkausta että ota kipulääkettä mielummin reippaasti ja lähde liikkeelle mahdollisimman pian. Liikkeelle lähtö auttaa paranemiseen ja uskaltaa lääkkeen voimalla mennä eteen päin. Nopeammin toipuminen onnistuu näin kun että alussa ei ota tarpeeksi lääkettä.

Toinen hyvä neuvo mitä sain oli; juo vettä! Juo vettä (ei mitään mehuja mitä myös tarjotaan auliisti, niistä tulee monille ilmaa vatsaan) ja juo sitä vettä paljon!!! Itsellä ainakin nämä auttoi, ei tullut kamalasti ilmaa mahaan ja vesi piti ulosteenkin löysänä eli oli helpomi äksitellä eka kertaa siellä pöntöllä.

Itselläni on kokemus myös alatiesynnytyksestä, sekin oli minulla helppo kun silloin vauva oli niin pieni, mutta kumpikaan kokemus ei ole ollut huono!

Don´t worry!!!

Ei sitä käännös yritystä tarvitse pelätä :) Mulla yritettiin kääntää kun kuopus oli perätilassa, eikä tuntunut yhtään inhottavalle vaikkei onnistunutkaan. Mulla synnytys alkoi spontaanisti vesien menolla, jolloin huomattiin et jalka oli tulossa ensimmäisenä, jolloin tehtiin kiireellinen sektio, mutta sekään ei ole mikään vaarallinen juttu. Ainakin itse toivuin siitä paljon nopeammin kuin ns. normaalista synnytyksestä :hug: Tsemppiä!

voisiko olla mahdollista että leikkaustehtäisiin jo raskausviikoilla 36+8 jos ei millään enään jaksaisi odottaa?
Ei tuo riitä perusteeksi ettei jaksa odottaa. Minulla oli riskinä istukan irtoaminen ja leikkausta tai käynnistystä ei oltu valmiita tekemään kuin aikaisintaan viikolla 39.

ei ole ei noinkin kauan jo olet jaksanut odottaa niin ne loput viikot menee äkäseen usko pois ;)

ja ihan vaan vinkiksi et koita olla mahdollisimman rento siinä kohtaa kun yrittävät kääntää helpottaa omaa oloa ja tsemppiä ulos se tulee tavalla tai toisella :hug:

Yhteistyössä