Vauva nukkuu todella huonosti yöt. Äiti väsyy. Apuja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän poika on samanikäinen ja 5kk-6kk ikäisenä alkoi yöt oleen levottomia (poika ollut alusta asti hyvä nukkumaan joten oli pieni shokki :D). Meillä poika on nukkunut 7 viikon ikäisestä omassa huoneessaan. Yösyötöt jätin kuukausi sitten ja siihen loppui myös levottomat yöt :)

Poika herää 7.00 ja yöunille menee 21-22 välillä. Nukkuu 3 päiväunet; aamupäivällä, puolenpäivän jälkeen ja päivällisen jälkeen. Joskus jättää aamupäiväunet väliin.

Opeta se vauva nukkumaan sisällä ne päikkärit - miksi pitää opettaa keinotekoisesti nukkumaan ulkona pitkät päikkärit ja ihmetellään kun yöunet kärsii?? Asia jota en tajua koskaan.. Voisi helpottaa vauvaakin kun tajuaisi että sänky on nukkumista varten. Ja nukut itsekin silloin kun vauvakin nukkuu.
Ja jos ne kiinteät on kunnolla kehissä, niin yöimetysten vähentäminen, helpottaa heräilyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837770:
Niin,kyllähän mummi ja ukki ottas hänen koska vaan mutta kun typy tissiä vielä toisinaan tarvii ja siis nukahtaakin tissille,joka on jääny nyt mainitsematta,niin voi olla aika nihkee yö porukoillakin :) Ja siis kun tämä neiti ei osaa syödä tuttipullosta,enkä tietenkään ala sitä enää tarjoomaankaan..
Tyttö söi pullosta mun maitoa elämänsä ekat 1,5vkoa kunnes oppi imuotteen tissistä. Sen jälkeen ei enää pullo kelvannu eikä osannu sitä imeä..Enkä mä sitä tajunnu tarjotakaan kun ei ollu tarve mennä minnekään jne. niin ei tullu mieleenkään.

Nokkamuki?

kokeilkaa parina yönä että sinä nukut sohvalla ja mies kaukana pinnasaängystä. lapsi nousee ylös ja näkee liikkumattoman hahmon ja päättelee että viihdyttäjä on poissa. oletko kokellut itse että kun lapsi herää ja nousee olet itse hievahtamatta sängyssä...etkä reagoi vaikka hiukan metelöisi enemmänkin? meillä likka ollut aina huono nukkumaan ja 8kk ikäisenä sain tarpeekseni kun aina sai olla varpaillaan,jos hiukankin liikahti kun likka heräsi yöllä ja nousi ylös metelöimään niin siitähän riemu repesi! siirsin likan siis 8kk ikäisen muualle nukkumaan niin johan alkoi nukkumaan.samaten palvelu pois. tuttipullo sänkyyn jos vain osaa juoda siitä jo itse...

"Tyttö nukkui eilenkin päiväuniaan 11-13 ja 15-17. Kun sitten tuli yöunien aika,tyttö oli todella kiukkuinen ja vein sänkyyn 20:15. Nukkui 21 asti,mutta..."

Siis anteeksi, jos sanon suoraan, mutta minun käsitykseni mukaan tyttösi nukkuu kolmet päikkärit: klo 11-13, 15-17 ja vielä 20.15-21. Kahdet kyllä riittää. Ekat tuntia myöhemmin ja tokat vaikka tuntia myöhemmin kans. Päiväunia kannattaa ihan totta vähentää, se vaikuttaa yöuniin kyllä. Lapsesi nukkuu viisi tuntia päivällä ja jos vaikka ajateltais tuon ikäisen nukkuvan (unen tarve ja määrä on tosin yksilöllisiä juttuja) vaikka noin 13 tuntia vuorokaudessa, joka on meillä ollut jo ihan maksisimi määrä mitä yksikään neljästä on vuorokaudessa nukkunut, niin yöuniin ei jää enää ku 8 tuntia todellista unen tarvetta. Että muksu käy siis nukkuu kunnolla vasta tuossa puoli kahden tienoilla yöllä, jos herää vasta 9.30.

Oikeesti 13 tuntia on aika sopiva unen määrä jo tuon ikäiselle. Vähennä pikkuhiljaa päiväunien määrää. Sopeutuminen ei tapahdu yhdessä päivässä, vaan vie kyllä kolme-neljä päivää kärttyisen ja väsyneen muksun kanssa. Itse tarjoaisin yhdet niin pitkät päikkärit kuin vauva haluaa, tuossa klo12-13 alkaen ja sitten pienet torkut illemmalla, mutta muksu hereille viimeistään klo18. Näin meillä on kolme viimeistä nukkuneet yönsä parilla yösyötöllä tuon ikäisenä. Ekan kanssa tuli hölmöiltyä ihan tarpeeksi kaikissa asioissa.

Ja muista, että ne ovat useimmilla lapsilla kausia, nuo huonounisuudet, menevät kyllä ohi ja liittyvät usein rytmin muutoksiin.

jahas,tännehän on ihan keskustelu muotoutunu. Kovapäinen,kerää sympatioita..Jooei. Ihan vinkkejä kaipasin miten tehdä...

*Pinnasänky on kiinni meidän sängyssä
*Pimennysverho on
*olen ollut liikkumatta itse sängyllä kun tyttö herää. alkaa höpötellä,mönkiä ja potkia pinnistään
*vauva herää känisemään yöllä jolloin koen helpommaksi antaa tissin kuin kuunnella käninöitä keskellä yötä
*iltatoimet on rutinoituneet ja vauva tietää että on nukkumaan menon aika
*eli yhdet 2h unet ulkona ja yhdet 30min. sisällä ja 21-22 yöunille..?
*nokkamukista mummolassa maitoa kun siellä yötä.
*puuroa vedetään illalla ihan aikuisen miehen satsi ja päälle tissiä
*tuttpulloa tai tuttia ei huoli

Mitenhän tuo valvottaminen oikeen onnistus..Yliväsyny ja kiukkunen jos unien välillä on 4h tai enemmän..
No tänään nukku siis 11-13 ulkona. Sit nukku 1h 16-17. Ja yhdet 30min. unet 18:30-19 Nyt tyttö isin kanssa vaipan vaihdolla ja yöasun vaihdossa,kohta puuroa naamariin. Katellaanpa sit miten tämä tästä jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27841026:
jahas,tännehän on ihan keskustelu muotoutunu. Kovapäinen,kerää sympatioita..Jooei. Ihan vinkkejä kaipasin miten tehdä...

*Pinnasänky on kiinni meidän sängyssä
*Pimennysverho on
*olen ollut liikkumatta itse sängyllä kun tyttö herää. alkaa höpötellä,mönkiä ja potkia pinnistään
*vauva herää känisemään yöllä jolloin koen helpommaksi antaa tissin kuin kuunnella käninöitä keskellä yötä
*iltatoimet on rutinoituneet ja vauva tietää että on nukkumaan menon aika
*eli yhdet 2h unet ulkona ja yhdet 30min. sisällä ja 21-22 yöunille..?
*nokkamukista mummolassa maitoa kun siellä yötä.
*puuroa vedetään illalla ihan aikuisen miehen satsi ja päälle tissiä
*tuttpulloa tai tuttia ei huoli

Mitenhän tuo valvottaminen oikeen onnistus..Yliväsyny ja kiukkunen jos unien välillä on 4h tai enemmän..
No tänään nukku siis 11-13 ulkona. Sit nukku 1h 16-17. Ja yhdet 30min. unet 18:30-19 Nyt tyttö isin kanssa vaipan vaihdolla ja yöasun vaihdossa,kohta puuroa naamariin. Katellaanpa sit miten tämä tästä jatkuu.

Ja moni on sulle jo sanonut, että jätä se yötissittely pois. Ei nimittäin kuulosta kovin helpolta, jos olet kokoajan väsynyt.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
[QUOTE="Neljän äiti";27841023]"Tyttö nukkui eilenkin päiväuniaan 11-13 ja 15-17. Kun sitten tuli yöunien aika,tyttö oli todella kiukkuinen ja vein sänkyyn 20:15. Nukkui 21 asti,mutta..."

Siis anteeksi, jos sanon suoraan, mutta minun käsitykseni mukaan tyttösi nukkuu kolmet päikkärit: klo 11-13, 15-17 ja vielä 20.15-21. Kahdet kyllä riittää.
[/QUOTE]

Ja siis tuo klo: 15-17 eilen oli poikkeus, eikä TODELLAKAAN ole tarkoitus nukkua 20:15-21 mitään saamarin tirsoja,vaan juuri tuo pitää saada pois ja yöunta palloon tohon aikaan,niinkuin esim. kuukausi sitten oli!
Siis mielestäni kirjotin ihan selvästi,mutta tokikaan kaikkea ei ehkä tajua ensi lukemalla..

Ja nukutte kaikki paremmin öisin. Kyllä jaksat pinnistellä päivällä väsyneen muksun kiukuttelut, jos saat itse yöt nukuttua hyvin. Ja pyydä ne mummot ja kaikki nyt apuun pitää muksuu hereillä neljä päivää. Väki viihdyttää ja kun saat muksun syötettyä, niin mee vaik shoppailee ja sano mummolle, että soittaa, kun taas on nälkä. Ja ettei missään nimessä laita vauvaa nukkuu. Usko pois, kahdet päikkärit riittää ja niistäkin toiset (myöhemmät) voi olla ihan pienet torkut vain.

[QUOTE="vieras";27841054]Ja moni on sulle jo sanonut, että jätä se yötissittely pois. Ei nimittäin kuulosta kovin helpolta, jos olet kokoajan väsynyt.[/QUOTE]

Ja jokunen sanoi ettei sekään takaa levollisia öitä. Miten sen voi hoidella sitten ilman käninöitä..Ja just sitä en kyllä kaipais...

Meillä 6kk vauva joka herää aamulla vaihdellen 7-8 aikaan, ekat päikkärit 11-13 ja tokat 16-18 eli kevyesti jaksaa valvoa päikkäreiden välillä tuon 3-4 h, jonka jälkeen nukkuu vielä 1,5-2h (molemmat päikkärit tämän pituiset). Yöunille menee klo 21 - 21.30.

Olen samaa mieltä kuin "Neljän äiti" eli myöhäistätä noita toisia päikkäreitä sen verran että lapsi menee yöunille myös myöhemmin.

Meilläkin heräilee usein illalla n. 30 min nukuttuaan, mutta muistan että niin ovat tehneet kaksi vanhempaakin lastamme tässä iässä. Voisin sanoa, että vauvasi nukkuu yöt kuitenkin aika hyvin jos parilla heräilyllä selviät - meillä heräillään 1-2 tunnin välein ja päivisin en edes päiväunia pysty nukkumaan, kun isompi lapsi ei niitä enää nuku. Unikoulua pukkaa meillä...

Et varmaan jaksakaan. Oikeesti kuulostat tosi väsyneeltä. Pyydä apua päivällä ja ota omaa aikaa, päivällä ne mummotkin tulee mieluummin vahtii. Meillä on kyllä kaikki neljä syöneet vielä lähemmäs vuoden ikää öisin ainakin kerran. Koita nyt ihan tosi kasata ittes ja soita välittömästi joku kummi tai mummo huomiseksi hoitaa ja mee shoppailee edes pariksi tunniksi. Äläkä osta ainuttakaan vauvanvaatetta, vaan jotain ittelles. Usko jo.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27841078:
Ja jokunen sanoi ettei sekään takaa levollisia öitä. Miten sen voi hoidella sitten ilman käninöitä..Ja just sitä en kyllä kaipais...

Ei mitenkään ilman käninöitä, vaan unikoululla. Ja iskä töihin. Jos et ole valmis tekemään muutoksia ja uhrauksia, niin eipä ne yöt kyllä salamana varmasti itsekseen korjaannu. Ja yösyötöistä ei tonikäiselle ole mitään hyötyä ja teidän tapauksessa siitä kuulostaa olevan haittaa, niin miksi ihmeessä sitä jatkat? Sen takia, ettet kestä käninöitä? Ja vauva känisee silti ja sinä annat tissiä ja olet kokoajan väsynyt?

Huoh. Jatkakaa valitsemallanne tiellä, kuulostaa tosi fiksulta.

Kyllä. On jonkun aiemman viestisi mukaan nukkunut tänäänkin kolmet unet. Anna vaan valvoa, menkää vaikka kävelylle ulos, jos kerran vain huutaa sisällä, mutta älä anna nukkua siellä ulkona, istualtaan.

Ja huomenna et anna nukkua kolmia päikkäreitä vaikka huutaisi kuinka.

Olet oikeasti itse väsynyt pyydä joku valvomaan sen muksun kans huomenna päivällä. Äläkä laita kolmeen kertaan päiväunille.

[QUOTE="vieras";27841199]Ei mitenkään ilman käninöitä, vaan unikoululla. Ja iskä töihin. Jos et ole valmis tekemään muutoksia ja uhrauksia, niin eipä ne yöt kyllä salamana varmasti itsekseen korjaannu. Ja yösyötöistä ei tonikäiselle ole mitään hyötyä ja teidän tapauksessa siitä kuulostaa olevan haittaa, niin miksi ihmeessä sitä jatkat? Sen takia, ettet kestä käninöitä? Ja vauva känisee silti ja sinä annat tissiä ja olet kokoajan väsynyt?

Huoh. Jatkakaa valitsemallanne tiellä, kuulostaa tosi fiksulta.[/QUOTE]

Kiitos.

Kaupat on auki klo 19 ja myöhempäänkin. Tulet kotiin vasta klo21, kun viimeinenkin marketti heittää sut pihalle ja aloitat sitten vauvan iltapuuhat, pesut ja palat.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27841187:
nytkin huutaa kun hullu isänsä sylissä..väsynytkö? Valvotanko?

Valvotat. Menkää vaikka kylpyyn/suihkuun, tehkää jotain mistä lapsi tykkää. Se rytmin muuttaminen ei onnistu ilman pientä kitinää, semmosta se nyt vaan on.

Sanoit jossain viestissä että teillä on pieni asunto - yrittäkää silti etsiä vauvalle joku mahd. rauhallinen nurkkaus. Pieniin kätinöihin ei kannata reagoida, tulpat teille molemmille. Meillä esikoinen alkoi nukkua 2 yössä, kun pääsi omaan rauhaan nukkumaan enkä ollut joka inahduksesta nostelemassa.

Hei!

Meillä auttoi levottomiin öihin tassu-unikoulu. Lue ohjeet MLL:n sivuilta, toteuta niitä jääräpäisesti vaikka aluksi tuntuisi, että tämä ei VOI toimia. Mutta se toimii kyllä! Olet vain johdonmukainen ja teet niiden neuvojen mukaan, niin alle viikossa helpottaa. Ja nyt se on vielä helpoin toteuttaa kun vauvasi ei nouse seisomaan; sitten se vasta ranttaliksi meneekin. Kokeile edes! Tsemppiä :)

Yhteistyössä