vauva kohta 4 kk ja imetys ei enää tunnu sujuvan, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hulda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hulda"

Vieras
Vauva on siis tähänasti ollut täysimetyksellä ja nyt pikkuhiljaa on alkanut kiukkuamaan rinnalla. Imee ja huutaa, imee ja taas pian huutaa kiukkuisena. Olen koittanut imettää ja imettää vaikka vauva kiukutteleekin. Nyt olen kuitenkin huomannut, että aikaisemmin tyytyväinen vauva on ollut kokoajan kiukkuinen ja itkuinen. Olen pistänyt rokotusten, helteiden ja kutittavien ienten piikkiin kun vauva kokoajan imeskelee ja puree kiukkuisena kaikkea. Aikaisemmin nukkui 9 tuntia yhtäsoittoa yöllä söi ja nukkui vielä 2 h lisää. Nyt ehkä 4 yötä mennyt niin, että vauva herännyt syömään noin 2 tunnin välein ja päivisinkin nukkuu vain noin 30 min päiväunia ja herää kiukkuisena. Äsken kun huusi taas kiukkuisena ja hysteerisenä eikä suostunut rinnalle otin pakkasesta lypsämääni maitoa pulloon. Vauva joi kaiken 150 ml todella ahnaasti ja tämän jälkeen vielä imi rintaa jonkin aikkaa. Tsadaa nyt meillä on pitkästä aikaa tyytyväinen ja hymyilevä vauva :)

Olen koittanut juoda paljon ja tuntuu, että vessassa saan ainakin juosta jatkuvasti. kotikaljaa join jossain vaiheessa litroittain mutta siitä tuli vauvalle järkyttävät vatsavaivat ja pierut. Myös mammateetä olen juonut monta kuppia päivässä. Netistä kun koitan etsiä tietoa niin kaikkialla vain sanotaan, että tuskin maidontulo loppuu jos näinkin kauan on tullut hyvin. Mutta nyt kyllä epäilyttää ettei minulta ole maitoa enää riittävästi tullut.

Haluaisin kuitenkin imettää jos vain suinkin mahdollista joten kaikkia vinkkejä kehiin ja olisi mukava kuulla toisten kokemuksia vastaavasta tilanteesta.

Tuota "imetä ja imetä" ohjetta olen koittanut tähän päivään asti koittanut noudattaa mutta vauva imee todella kiivaasti kääntää päänpois ja huutaa kiukkuisena minä tarjoan rintaa suuhun ja taas sama tilanne. hetkittäin kuuluu nielemisääni ja vauva saa jotain irti mutta usein käy niin, että vauva nukahtaa lopulta rinnalle kun ei ilmeisesti jaksa enää imeä. Esim. aamupäivästä oli 2 tuntia vuorotellen kummallakin rinnalla kunnes nukahti ja nukkui sen 30 min. Joskus tuntuu saavan enemmän irti ja on tyytyväisempi mutta nyt viimepäivät ovat kuluneet vauvan kiukutellessa ja minun koittaessa imetää. Mihinkään ei voi lähteä kun vauva huutaa ruokaa taas tunnin päästä syömisestä ja sitten on taas väsymiseenasti rinnalla kiukuttelemassa. Tiheänimun kausi oli tuossa vähän ennen kun vauva täytti 3 kk joten voikohan taas olla?
Lähinnä ihmetyttää kuinka tyytyväiseksi vauva tuli tuon äskeisen pulloruokinnan jälkeen. Vieläkin hihkuu onnellisena vieressäni :)

Meillä oli maito tuossa vaiheessa sen verran tiukassa, että kummankin lapsen kanssa aloitettiin soseet. Eka lapsi pärjäsi rintamaidolla+soseilla tavallisen maidon aloitukseen (lähes 1-vuotiaaksi) asti, toista imetin 7kk ikäiseksi ja sitten hylkäsi rinnan ja jatkettiin korvikkeella.

Syötkö tarpeeksi? Ei se pelkkä juominen riitä. Pulloruokinnan sijasta aloittaisin sinuna pikkuhiljaa kiinteät, niin tein itsekin kun vauva täytti 4kk. Ehkäisee myös allergioita, vinkkinä vaan. :)

4kk iässä vauva alkaa tarvita enempi ruokaa, kun alkaa liikkuakin, potkutella enemmän ainakin, Imettäisin paljon, mut antasin yötä vasten vaik korviketta, jotta nukkuu kunnolla. Itselle niin helpointa. Hyvin nukkuneena jaksaa sit päivällä taas rintaraivareitakin. Ja alottelisin kiinteitä kans jo.

Meillä syötiin tossa vaiheessa 5 ateriaa päivässä. Ei ole mitään järkeä pitää lasta nälässä, aloita soseet ja imetä aina tunti syömisen jälkeen ja unien jälkeen.

[QUOTE="vieras";28705322]Korvikkeen ravintoarvohan ei ole rintamaitoa kummoisempi. Eli ei tee sen kylläisemmäksi kuin rintamaito, kuten monesti virheellisesti luullaan. Määrällisestihän sitä voi antaa kerralla toki enemmän kuin mitä rinnasta tuntuu tulevan.[/QUOTE]

Se määrähän sen ratkaiseekin, että korvikkeella nukkuu paremmin. Meillä ainakin nukahtaa nopeasti iltasella rinnalle ja kun pullosta antaa, ehtii määrällisesti juoda enemmän ennen nukahtamistaan kuin mitä rinnasta ehtii kiskoa.

Sun täytyy syödä enemmän.

Meillä alkoi imetys hiipumaan tossa 4 kk:n kieppeillä, koska vaavi olisi tarvinnut paljon enemmän ravintoa mitä itse jaksoin syödä (vaavi painoi jo tuossa iässä melkein 10 kg).
Joten aloitettiin kiinteät, mutta sitten ilmeni kaikenlaisia herkkyyksiä, joten otettiin lisäksi myös korvike, jotta kaveeri saisi tarpeeksi energiaa kasvuun. Tässä vaiheessa myös löytyi syy vaavin erilaisiin huutokohtauksiin.

4-6kk ikäiselle suositellaan korvikkeiden sijaan kiinteiden aloitusta jos lisämaitoa tarvitaan. Kiinteät eivät vähennä rintamaidon määrää yhtä paljon kuin korvike. Jos 6kk täysimetyksen pyrkii niin pitää hvälsyä se että yli neljäkuinen vauva saattaa tarvita sitä rintaa melko tiheästi. Mites sun kuukautiskierto? Kuukautisten alkaminen usein ohimenevästi vähentää maidon määrää. Tietty rintaraivarit on jokatapauksessa aika tavallista tuon ikäisellä ja se raivoaminen usein johtaa siihen ettei päivällä tuu syötyä tarpeeksi jolloin yöllä syö tiheään. Mutta oikeassa olet siinä ettei se maito yhtäkkiä lopu, siihen voit luottaa.

Meillä oli samanlaisia oireita suurinpiirtein samassa iässäkin,tähän auttoi että imetyksen ajaksi lapsen silmille laittoi harson.Ilmeisesti ympäristö alkoi kiinnostaa niin paljon ettei jaksanut keskittyä syömiseen.

Kuulostaa tutulta, meillä tuo vaihe vain alkoi jo 3kk ikäisenä. Nyt pojalla on ikää 5kk ja raivarit ovat hieman hellittäneet. Nyt jälkiviisaana ajattelen, että meillä ne johtuivat tiukassa olevasta maidosta, joka sitten tullessaan tuli suihkuamalla ja tämän vuoksi mahaan meni myös ilmaa. Lisäksi nälkä yhdistettynä väsymykseen selvästi pahensi tilannetta, koska yösyötöllä ja aamulla tätä ongelmaa ei ollut. Lisäksi huomasin ihan viime aikoina, että tissille mennessä pitää löytää se rauhallinen paikka jossa ei ole virikkeitä, koska muuten se keskittyminen menee niitä ihmetellessä ja syöminen unohtuu.

4kk asti on nyt saanut kiinteitä kerran päivässä ja lisäksi iltaisin velliä ja kerran päivässä annan "tapposatsin" korviketta, ja näillä olen saanut nälän pysymään aisoissa ja rintaraivaritkin ovat sitten helpottaneet. Ja toisiaan isken nykyään tissin suuhun ensimmäisten kitinöiden tullessa enkä odota, että nälkä pääsee kunnolla päälle.

Meillä nyt vauva 5kk ja noita rintaraivareita tullut silloin tällöin. Meillä alkoi tyttö nelikuisena liikkua, kieriä ees sun taas ja liikkua enemmän. Siihen asti olin imettänyt, ja imetys jatkuu edelleen. Lisäsin makuannokset soseilla, aina imetyksen jälkeen tarjosin. Nyt ei tarvi enää tunnin välein hörppiä. Ja tuo on ihan totta, että nelikuisena alkaa ympäristö myös kiinnostamaan että jo siksikin vaikea keskittyä imemiseen.

terveisin äiti ja soseita maisteleva tyttö

niin ja tarkoitin että makuannoksen annoin kerran päivässä, nyt kun tyttö 5kk niin annan pieniä sosemääriä jo 3xpäivässä tytön ruokahalun mukaan - välillä menee kerralla n. puol desiä, välillä muutama tl. Hyvin on kasvanut.

En lukenut muiden kommentteja, mutta just 4kk iässä alko meiän poika tissillä raivoomaan. Pullo kelpas, joten juotin 5-20ml pullosta ja koitin siirtää tissille. Jos ei kelvannut niin annoin taas lisää pullosta ja taas siirsin tissille. 3 viikkoa toi vaihe kesti ja meinasin luovuttaa koko imetyksen suhteen mut jatkoin sitten ja nyt 5,5kk vauvaa imetän ja soseita maistellaan ruokalusikallinen päivässä ja pullot lähti käytöstä. Välillä yritin pullottomiakin päiviä, että jos ei kelvannut niin kanniskelin ympäri kämppää vähän aikaa ja vauvan rauhotuttua tarjosin tissiä uudestaan. Sit jos alko tuntumaan et ei tuu mitään nii pullo..

Välil tuo poika vieläki huutaa tissi suussa ja ei millää söis, mut parin minuutin huudon jälkeen luovuttaa ja alkaa syömään.

Ja niitä viilentäviä puruleluja voi kanssa huutoon tarjota, et jos ei ookkaa nälkä vaa ne ikenet kiusaa.

En tiiä onko tästä hyötyä, mutta toivottavasti onnistut jatkamaan imetystä :)

Yhteistyössä