Vauva ja vieraat (hygienia-asiaa)...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos teille tulee vieraita katsomaan vauvaa (vasta kotiutuneesta vaikka puolipuotiaaksi) ni odotatteko että vieraat itse tajuaa pestä kätensä enneko ottavat vauvan syliinsä, koskettelevat vauvan käsiä, kasvoja jne.

Jos eivät "tajua", pyydättekö ensin käsipyykille tai vaikka käsidesiä ottamaan?

Vai eikö teitä haittaa (ettekö pelkää vauvan sairastumista) jos tiedätte että huoltsikoiden ja kauppojen kautta on tultu (kenties tankattu auto ja käsitelty likaisia rahoja jne.)?

Mua ainakin häiritseekun itse pestään aina kädet kun tullaan ulkoa sisälle, vaikka esim. käytäs vaan laittaa illalla auton ovet lukkoon tms. ni pestään kädet sen jälkeen ja tietysti kun tullaan kotio kaupasta, töistä jne.

 
vieras
Kyllä mä oon ainaki sanonu ihan suoraa että jos mielellään pesette kädet ennenkö koskette vauvaan. Ja meillä oli siis kyseessä ihan vastasyntyny. Nyt tyttö on 2kk ja en ehkä enää ole ihan niin tarkka.

 
mua ottaa aivoon tuo
Mua suorastaan ällöttää ja ärsyttää kun ei sen vertaa tajuta. Sitten kun varovasti yrittää sanoa niin selvästi loukkaannutaan.

Ei hemmetti, luulis aikuisen ihmisen tajuavan ettei sen takia käsketä käsipesulle että se ihminen olis likainen vaan kaikkien kädet ovat aina likaiset ja täynnä bakteereja kun ollaan kodin ulkopuolella.

ja sitten kun sitä vauvan naamaa pitää rääpiä jatkuvasti!
 
mua ottaa aivoon tuo
Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
:wave: samoilla linjoilla.
Pyydän pesemään kädet. Tai sitten neiti 4 vee pyytää, tai oikeastaan komentaa :D
HEI! HYVÄ IDEA!!!
Kiitos, pelastit mut kun olen jo taas miettinyt että miten sitä taas viitsii joka ikinen kerta kehottaa pesulle. Nythän mä voin vaivihkaa opettaa tuon neitosen komentamaan, se on siinä hyvä! =D
 
Toinen asia näin hygieenikkona :saint: mikä ottaa kupoliin on kun saapastellaan kengät jalassa peräkamariin asti..... :headwall:
Kun ihan pikapikaa vaan käydään, ei olla kauaa, niin ei viitsitä ottaa kenkiä pois.... ja vauva ryömii lattialla kieli pitkällä ja muutenkin lelut pyörii lattioilla josta joku nostaa ne PÖYDÄLLE.

Tiedän kyllä ettei kaikelta voi suojata ja että niitä pöpösiäkin tarvitaan, mutta kyllä niitä saa vähemmälläkin, kun kuraisista ja kissanpissaisista kengistä makkarin lattialla!
 
mua ottaa aivoon tuo
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
Onko jotenkin mukavempaa sitten olla kädet likaisina kuin puhtaina?
Ihan siksi kysyn kun tiedän tyyppejöä jotka eivät varmaan pese käsiään kuin iltapseulla, ja mua oikeasti ällöttää sellanen.
Johan sitä nyt kädet jo tuntuukin likasilta esim kauppareissun jälkeen. Vietä päivä kaupungilla ja pese kädet kunnolla saippualla ja katso mikä likavana valuu lavuaariin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mua ottaa aivoon tuo:
Mua suorastaan ällöttää ja ärsyttää kun ei sen vertaa tajuta. Sitten kun varovasti yrittää sanoa niin selvästi loukkaannutaan.

Ei hemmetti, luulis aikuisen ihmisen tajuavan ettei sen takia käsketä käsipesulle että se ihminen olis likainen vaan kaikkien kädet ovat aina likaiset ja täynnä bakteereja kun ollaan kodin ulkopuolella.

ja sitten kun sitä vauvan naamaa pitää rääpiä jatkuvasti!
Joo, mua ärsyttää vieläkin anoppi joka väänteli naamaansa kun pyydettiin joko pesemään kätensä tai laittamaan desiä. JA ei tehnyt kunnolla kun mies antoi desiä sen käsiin, huitasi kerran läpi käsiensä ja irvisteli ja tuhahteli.
Antakaas vinkkiä mitä teen sen kanssa seuraavan kerran jos tänne lähiaikoina änkee (siis tuo tiputti sen arvostuksen mun silmissä minimiin, kaikki muut vieraat kiltisti teki kuten pyydettiin eivätkä näyttäneet mitä siitä ajattelivat) vieläkin suorastaan v'tuttaa.
 
mua ottaa aivoon tuo
Ja ssi mä en käytä käsidesia, pesu riittää. Mikään hysteerikko en ole.
Noista kengistä, mä en kansa tykkää, ihan siks että lattiaa pitää muutenkin lapsiperheessä koko ajan puunata muruista ja kurasta. En tykkää kun jalkoihin tarttuu ties mitä.

Mutta ryömimisikäistä en viitsi vahtia liikaa että mitä saa suuhunsa kun ei vaan mitään tukehduttavaa.
Se on ihan totta mitä vanha kansa sanoo että pitää maistaa hiekat ja muuta kakat, että saa sitä vastustuskykyä.

Ei bakteerien kanssa kannata ylisuojella.

Vastasyntynyt on eri asia. Jo senkin takia että sitä tosiaan ollaan nyppimässä naamasta koko ajan, ja sillä ei oo vielä vastustuskykyä.
 
mua ottaa aivoon tuo
Ja ne kengät on ihan sikalikaset, kun miettii missä niillä kävellään, eläinten kakat, kaupungin muut liat, viikonlopun oksut ym ym ym...
En ymmärrä miks pitää änkeä kengillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mua ottaa aivoon tuo:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
Onko jotenkin mukavempaa sitten olla kädet likaisina kuin puhtaina?
Ihan siksi kysyn kun tiedän tyyppejöä jotka eivät varmaan pese käsiään kuin iltapseulla, ja mua oikeasti ällöttää sellanen.
Johan sitä nyt kädet jo tuntuukin likasilta esim kauppareissun jälkeen. Vietä päivä kaupungilla ja pese kädet kunnolla saippualla ja katso mikä likavana valuu lavuaariin...

Jos selvästi kädet likaiset, niin tottakai ne silloin pestään.Mutta jos puhtaat, niin ylihygieeninen käsien hinkkaaminen ja käsidesin käyttö on jo liikaa, sillä monet tappavat liiallisella hygienialla ne hyvätkin bakteerit ja sit ihmetellään, kun sairastellaan.

Mutta meitä ihmisiä on niin monelaisia...osa on hysteerikkoja ja pelkäävät lähes kaikenlaisia tartuntoja ja osa osaa ottaa rennommin, tietäen että tauti tulee jos on tullakseen tai on tulematta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
höpö, höpö. KUNNON PESU poistaa likaa ja bakuja merkittävästi. Tosin monella ei hajuakaan kunnon pesusta, hutaisu ei muuta teekkään kuin levittää ne pöpöt koko käsiin. SIKSI tällaisille käsidesin käyttö on tehokkaampaa.
Mun anoppia ei hyövää pyytää käsipsulle, se on sekunnin hutasu. Sille varmempi tapa on kaataa desiä näppeihin - jos se tajuais ees sen hieroa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
...ja siksi sairaaloissakaan ei pyydetä pesemään ja desinfioimaan käsiä osastolle tultaessa ja sieltä poistuttaessa... ???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja mua ottaa aivoon tuo:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
Onko jotenkin mukavempaa sitten olla kädet likaisina kuin puhtaina?
Ihan siksi kysyn kun tiedän tyyppejöä jotka eivät varmaan pese käsiään kuin iltapseulla, ja mua oikeasti ällöttää sellanen.
Johan sitä nyt kädet jo tuntuukin likasilta esim kauppareissun jälkeen. Vietä päivä kaupungilla ja pese kädet kunnolla saippualla ja katso mikä likavana valuu lavuaariin...

taida olla se mun anoppi, just samaa hokee ja sillä syyllä ei pese näppejään. Hysteerikseksi ja ylihygieniseksi sekin kaikki leimaa jotka pesee kätensä. Tiedätkö teillekkin on nimityksensä ja se on p'skanäppi.

Jos selvästi kädet likaiset, niin tottakai ne silloin pestään.Mutta jos puhtaat, niin ylihygieeninen käsien hinkkaaminen ja käsidesin käyttö on jo liikaa, sillä monet tappavat liiallisella hygienialla ne hyvätkin bakteerit ja sit ihmetellään, kun sairastellaan.

Mutta meitä ihmisiä on niin monelaisia...osa on hysteerikkoja ja pelkäävät lähes kaikenlaisia tartuntoja ja osa osaa ottaa rennommin, tietäen että tauti tulee jos on tullakseen tai on tulematta.
 
pallo
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Jos selvästi kädet likaiset, niin tottakai ne silloin pestään.Mutta jos puhtaat, niin ylihygieeninen käsien hinkkaaminen ja käsidesin käyttö on jo liikaa, sillä monet tappavat liiallisella hygienialla ne hyvätkin bakteerit ja sit ihmetellään, kun sairastellaan.

Mutta meitä ihmisiä on niin monelaisia...osa on hysteerikkoja ja pelkäävät lähes kaikenlaisia tartuntoja ja osa osaa ottaa rennommin, tietäen että tauti tulee jos on tullakseen tai on tulematta.
No ensinnäkin se, että pesee kädet kotiin tullessaan ei ole ylihygieniaa. Siellä kodissa on niitä bakteereita koko ajan, ja niitä saa ollakin. Kyse on siitä, että tuleeko sieltä jotain muita haitallisia bakteereita sieltä ulkopuolelta. Kyllä minäkin pesen aina käteni, kun tulen kaupasta tms kotiin, ja käytän toisinaan käsipesun tilalla jopa käsidesiä (koska se ei kuivata käsiäni niin paljon, ja on ihan kätevä jos kädet ei ole likaiset) eikä meillä silti ole lähellekään ylihygieenista.

Luulisi, että sinäkin olisit vähän oppinut varomaan pienten lasten kanssa, kun teilläkin oli mitä oli joku aika sitten?

Bakteereita on iholla koko ajan, ja lapsillakin niitä on. Mutta kun ihmiset käy kaupassa milloin oksennustaudissa ja milloin missäkin, niin on se nyt ihan tervettä järkeä vaan pestä ne kädet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
...ja siksi sairaaloissakaan ei pyydetä pesemään ja desinfioimaan käsiä osastolle tultaessa ja sieltä poistuttaessa... ???

Kyllä ne taudit sielläkin tarttuvat jos ovat tarttuakseen, siitä huolimatta että käsidesiä käytetään.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
...ja siksi sairaaloissakaan ei pyydetä pesemään ja desinfioimaan käsiä osastolle tultaessa ja sieltä poistuttaessa... ???

Kyllä ne taudit sielläkin tarttuvat jos ovat tarttuakseen, siitä huolimatta että käsidesiä käytetään.

Joo, ne tarttuvat kun iso osa sairaalassa vierailijoista tai potilaistakaan ei huolehdi käsihygieniasta. Nähty on :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
ja ainahan voi vedota siihen,että nyt on "tautiaika".
Ja taudit tulee jos on tullakseen vaikka miten hinkkaisi käsiään ja käyttäisi käsidesiä
höpö, höpö. KUNNON PESU poistaa likaa ja bakuja merkittävästi. Tosin monella ei hajuakaan kunnon pesusta, hutaisu ei muuta teekkään kuin levittää ne pöpöt koko käsiin. SIKSI tällaisille käsidesin käyttö on tehokkaampaa.
Mun anoppia ei hyövää pyytää käsipsulle, se on sekunnin hutasu. Sille varmempi tapa on kaataa desiä näppeihin - jos se tajuais ees sen hieroa...

Tietysti kunnon pesu poistaa likaa ja vähentää bakteerejakin, mutta kokonaan et voi silläkään estää taudin tarttumista eli jos se on tarttuakseen, niin se tarttuu.
 

Yhteistyössä