vauva ja työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiedoton

Vieras
Hei!

Tilantteni on seuraavanlainen kaksi lasta, joista toinen aloittaa koulun syksyllä ja toienn tarhassa. Olemme mieheni kanssa yksitysiyrittäjiä ja haaveilen kovasti kolmannesta lapsesta. Nyt pähkäilen miten sovittaa työ ja äitiysloma yhteen. Aikaisemmin mieheni äiti on ollut "sijaisena", mutta nyt en kyllä haluaisin häntä en'ään vaivata. Olen miettinyt josko pystyisi tekemään pari kolme kertaa viikossa pari kolme tuntia töitä äitiyslomalla. Onko kellään kokemusta? Miten kaikki äitiysrahat ja muut hoituvat?

Mä ratkaisin asian siten, että olen minimiäitiyspäivärahalla, jolloin minun ei tarvitse ilmoittaa joka sentistä Kelalle (en olisi muutenkaan hirveä isoa rahaa saanut). Opiskelen ja teen omassa firmassa töitä sen minkä ehdin (lue: kun vauva nukkuu päiväunia).
Joskus isäni (80v) on pitämässä pojalle seuraa, että pystyn tekemään hiukan pitemmän ajan töitä, mutta silloinkin minä huolehdin ruokinnasta ja vaipanvaihdosta ja olen viereisessä huoneessa saatavilla, jos tulee ongelmia.
Isommalla päivärahalla sinun pitää ilmoittaa Kelalle tekemäsi työt, paitsi sunnuntailta...
Soita Kelalle ja kysele asiaa!
Ja kaikki muu riippuukin sitten sinusta ja vauvasta...

Yksityisyrittäjä olen myöskin ja tällä hetkellä äitiyslomalla... Itse olen taustoja selvitellyt ja sovitellut seuraavasti; Palkan mukaista korvausta äitiyslomakorvausta saadakseen ei saa tienata, mutta aiemmon "kertyneitä" rahoja saa esim. osinkoina nostaa. Yrittäjyyden alasta tietysti riippuu miten pystyy "sumplimaan" itselleen parhain päin. Itsessään työntekoa ei kukaan voi estää, jos palkkaa mahdollista nostaa enempi sitten äitiysloman päätytyä niin mikäs siinä. Mahdollisella hoitovapaalla kotihoidontuen lisäosa niin mitätön, että sen menettämisellä ei maata mullistaa vaikutusta ainakaan omasta mielestäni ole.

Lapsilukua vaan lisäämään, niin kyllä nuo työkuviot saa soviteltua tilenteeseen!

Vanhempainvapaa loppui pari pv sitten ja äitiysloman sekä vanhempainvapaan aikana tein töitä sunnuntaisin niin paljon jaksoin/halusin, sillä sunnuntaina tehty työ ei vähennä Kelalta saatua rahaa. Aluksi ilmoitin Kelalle sunnuntaina tehdyt tunnit, mutta sieltä soitettiin että heille ei tarvitse ilmoittaa sunnuntaina tehtyjä työtunteja, mutta jos olen töissä muina päivinä, silloin tunnit pitää ilmoittaa ja niiltä päiviltä taisi saada minimirahan riippumatta työtuntien määrästä.