vauva huutaa hysteerisenä öisin

Mikä ihme voisi olla syynä,kun 7-viikkoinen tyttöni nukahtaa hienosti yöunille, mutta herää n. tunnin päästä ja aloittaa pian hysteerisen huudon, johon ei auta syli, taputtelu yms..Nälästä ei ole kyse.Maitoakin olen tarjonnut.Huolii kyllä, mutta huuto jatkuu hysteerisenä.Tulee mieleen koliikki, mutta eikö sen pitäisi alkaa jo pariviikkoisena.Tätä jatkunut nyt n. viikon ja vain yksi yö mennyt ilman huutoa.Tätä huutoa kestää siis jopa kaksi tuntia.Välissä voi olla pari pientä pätkää, jolloin huuto lakkaa ihan hetkeksi.Eilen nukahti huutokonsertin päätteksi, kun heijasin vaunuja oikein kunnolla.Hajoo kyllä pää kohta.Päivisin ei ole tällaisia huutoja.
 
käynyt allergiakin mielessä.Pitääkö tässä lähteä lastenlääkärille?Vauvalla myös olut paljon pulauttelua ja rohisee ja vinkuu joskus nukkuessaam, kuin pieni porsas.Pulautteluun auttoi hienosti maidon sakeuttaja.
 
jaahas
Kannattaa poissulkea se allergia, koliikin tunnistaa yleensä siitä että lapsi huutaa joka pvä samaan aikaan, usein kaarella, vatsa kivikova, pierut tiukassa... Allergikko meillä valitti yötä päivää tuskaisena, syöminen oli vaikeaa, teki itkua syödessään(refluksi+allergia)...
 
Ee
Meidän likka huusi tuon ikäisenä nivustyrän aiheuttamia kipuja. Nivustyräleikkaus korjasi tilanteen. Syitä voi olla varmaan tosi monia. Toivottavasti löydätte oikean vastauksen. Tiedän, että on raskasta, kun toinen vaan huutaa ja selvästi on jotain vialla, mutta kun ei tiedä mitä. Jaksuja!
 
Pikkuvampyyrin äiti
Koliikki voi kyllä alkaa ilmeisesti jälkijunassa, mutta silti epäilisin esim. maitoallergiaa. Meillä "koliikki" on paljastumassa 4 kk raastavan iltakiljumisen jälkeen maitoallergiaksi, virallisiin testeihin ollaan menossa. Ota yhteyttä neuvolalääkäriin ja vaadi että teette ohjatusti kokeilun maidottomalla dieetillä kahden viikon ajan. Jos huuto loppuu, vaadi päästä lapsen kanssa allergiatestiin. Lääkäreillä on taipumus leimata kaikki alle 4 kk ikäisten selittämättömät itkut koliikiksi, ja itse koen että lastani on huudatettu monta kuukautta turhaan, sillä olen kysynyt asiasta monelta eri lääkäriltä eikä kukaan tarttunut asiaan vaikka lapsi oli epätoivoisen tuskainen kaikki illat, väänsi itsensä kaarelle, itki 10 min syömisen jälkeen ja paukutteli tosi tujuja pieruja. Tsemppiä, vaadi tarkempaa tutkimista, etenkin kun huuto alkoi vasta nyt. Meilläkin on muuten alusta asti lujaa kuorsaava ja hengitykseltään rohiseva pikkumies.
 
dfg
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuvampyyrin äiti;22923712:
Koliikki voi kyllä alkaa ilmeisesti jälkijunassa, mutta silti epäilisin esim. maitoallergiaa. Meillä "koliikki" on paljastumassa 4 kk raastavan iltakiljumisen jälkeen maitoallergiaksi,
Tämä on todella tyypillistä ja yleistä. Koliikki ei itseasiassa ole mikään sairaus tms. Lapsi ei myöskään huuda ilman syytä, ja lähes poikkeuksetta "koliikin" aiheuttaa jokin tai jotkut ruoka-aineet. Yleensä eivät näy välttämättä allergiatestissä.

Aloittajalle: Lääkärissä kannattaa käydä ja allergiatestit pyytää, mutta tuskin niistä merkittävää apua on. Käytännössä sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

1) Kuuntelet huutoa, ja toivot että vauvan elimistö sopeutuu nopeasti ärsyttävään ruoka-aineeseen. Yleensä se kyllä sopeutuu, mutta siihen voi kulua 1kk -2 vuotta.

TAI

2) Selvität mikä/mitkä oireita aiheuttavat. Eli jos imetät, niin karsit omasta ruokavaliosta kaikki potentiaaliset ruoka-aineet pois, kunnes lapsen oireet katovat. Sen jälkeen palauttelet niitä yksi kerrallaan takaisin, ja tarkkailet mikä ärsyttää ja mikä ei. Kun ärsyttävät aineet on tiedossa, niin niillä on myös helpompi tehdä hallittua siedätystä. Eli jos maito aiheuttaa oireita, niin äidin kannattaa silloin tällöin ottaa sitä esim. lusikallinen.
 
dfg
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuvampyyrin äiti;22923712:
Lääkäreillä on taipumus leimata kaikki alle 4 kk ikäisten selittämättömät itkut koliikiksi, ja itse koen että lastani on huudatettu monta kuukautta turhaan, sillä olen kysynyt asiasta monelta eri lääkäriltä eikä kukaan tarttunut asiaan vaikka lapsi oli epätoivoisen tuskainen kaikki illat, väänsi itsensä kaarelle, itki 10 min syömisen jälkeen ja paukutteli tosi tujuja pieruja.
Turha asiasta on lääkäreitä syyttää. Sinähän sitä lasta huudatit? Jos kerran oireet olivat noin selvät, niin ruokavaliokokeiluja voi ja pitää tehdä ihan oma-aloitteisesti. Varmasti tiedät oireet ja lapsen käyttäytymisen paljon paremmin kuin yksikään lääkäri.
 
tuo
käynyt allergiakin mielessä.Pitääkö tässä lähteä lastenlääkärille?Vauvalla myös olut paljon pulauttelua ja rohisee ja vinkuu joskus nukkuessaam, kuin pieni porsas.Pulautteluun auttoi hienosti maidon sakeuttaja.
Kuulostaa todella vahvasti refluksilta mun korvaan. Meillä auttoi sängyn pään nostaminen todella reippaasti ylös. Käytä hyvällä allergialääkärillä. Neuvolassa eivät ottaneet mitään kantaa. Meillä auttoi aika ja kiinteiden aloitus, ei ollu allergiaperäistä.
 
dfg
Osittaisimetän lastani.Karseeta, jo ei muka suostuta tutkimaam, onko allergiaa, jos kerran olen maksava asiakas.
Ei kaikki näy allergiatesteissä, lääkäri on tuossa usein aika voimaton. Sinä itse pystyt parhaiten tutkia asiaa. Tosin jos käytät korvikkeita, niin voit tarvita lääkärin apua siihen, koska maidottomat tai soijattomat korvikkeet ovat tosi kalliita.
 
"tiuku"
Turha syyllistää ketään lapsen huudattamisesta, itkuun voi olla tuhansia eri syitä ja syyn selvittäminen voi olla hankalampaa kuin neulan etsiminen sieltä kuuluisasta heinäsuovasta.

Itsekin mietin kaikkea mahdollista ja stressasin itseni kipeäksi kun mietin mikä vauvalla on pielessä kun se vaan huutaa (joka ilta n. klo 16-18 aloitti ja lopetti puolen yön jälkeen, joskus huuto alkoi jo aamusta) eikä siihen mikään tuntunut auttavan (omat dietit, hyssyttelyt, kanniskelut jne.). Lopulta kävimme vauvahieronnassa (vyöhyketerapian tapaista) ja huudot loppuivat viikko viimeisen käynnin jälkeen. Sattumaa vai ei, en tiedä. Voimia kuitenkin sinulle ap, tiedän että tuo on rankkaa!

Itse odotan nyt kakkosta loppumetreillä ja olen jo yrittänyt varautua siihen että huutoa tulee jälleen...
 
dfg
Kuulostaa todella vahvasti refluksilta mun korvaan. Meillä auttoi sängyn pään nostaminen todella reippaasti ylös. Käytä hyvällä allergialääkärillä. Neuvolassa eivät ottaneet mitään kantaa. Meillä auttoi aika ja kiinteiden aloitus, ei ollu allergiaperäistä.
Refluksi menee samaan kategoriaan kuin koliikki. Eli se ei ole mikään oikea sairaus, vaan kiertoilmaisu vatsaoireille joiden todellista syytä ei vielä ole saatu selville.
 
tuo
Kaikkea voidaan lääkitä, ainakin jos lääkäreiltä kysytään. Todellinen rakenteellinen refluksi on äärimmäisen harvinainen. Kummasti monen aikuisenkin rakenteellinen refluksi on kadonnut, kun on jättänyt viljat pois ruokavaliosta.
Harvinainen tai ei, niin sairaus kuitenkin. Mä kerroin oman lapseni pohjalta tän kokemuksen, enkä kyllä ymmärrä mitä sä voitat tuollaisella tinkaamisella. Lapseni ei saanut viljoja refluksin aikana, eli en ymmärrä myöskään sun esimerkkiäsi asiasta. Kiinteät auttoivat, viljat mukaan lukien.
 
"-p-"
Kuulostaa todella vahvasti refluksilta mun korvaan. Meillä auttoi sängyn pään nostaminen todella reippaasti ylös. Käytä hyvällä allergialääkärillä. Neuvolassa eivät ottaneet mitään kantaa. Meillä auttoi aika ja kiinteiden aloitus, ei ollu allergiaperäistä.
meillä oli sama. saatiin yksityiseltä allergologilta refluksiin lääkkeet, neuvolasta ei saatu mitään apua. kantsii mennä tosiaan allergologille, koska refluksi on aika usein sidoksissa allergiaan. meillä epäiltiin maitoa ja munaa, mutta ei sitten onneksi ollut.
 
dfg
Vilja on vain yksi vaihtoehto. Ja vauvoista kun on kyse, niin silloin tietysti tarkoitetaan äidin syömää viljaa, yleensä ruis tai vehnä. Yhtähyvin "refluksin" voi aiheuttaa maito, rypsi tai vaikka sipuli.

Ihan mielenkiinnosta, miten te tai lääkäri pystytte erottamaan refluksin, koliikin tai allergian aiheuttaman vatsakivun?

Oma pointtini oli se, että ei ole väliä kutsutaanko ongelmaa koliikiksi, allergiaksi vai refluksiksi. Olennaista on löytää ärsyttävä(t) aineet ja siedättää niille hallitusti. Tai voi tietysti antaa lapsen huutaa ja antaa ajan korjata. Kyllä se elimistö yleensä "nopeasti" eli muutamassa kuukaudessa sopeutuu.
 
"-p-"
Vilja on vain yksi vaihtoehto. Ja vauvoista kun on kyse, niin silloin tietysti tarkoitetaan äidin syömää viljaa, yleensä ruis tai vehnä. Yhtähyvin "refluksin" voi aiheuttaa maito, rypsi tai vaikka sipuli.

Ihan mielenkiinnosta, miten te tai lääkäri pystytte erottamaan refluksin, koliikin tai allergian aiheuttaman vatsakivun?

Oma pointtini oli se, että ei ole väliä kutsutaanko ongelmaa koliikiksi, allergiaksi vai refluksiksi. Olennaista on löytää ärsyttävä(t) aineet ja siedättää niille hallitusti. Tai voi tietysti antaa lapsen huutaa ja antaa ajan korjata. Kyllä se elimistö yleensä "nopeasti" eli muutamassa kuukaudessa sopeutuu.
on aika selvä, että kyseessä on refluksi silloin kun siihen auttaa refluksilääkkeet. lisäksi mun syömistä ruoka-aineista ei ole voinut olla kyse, koska vauva oli 2kk vanhasta lähtien pelkällä korvikkeella (juu, anteeksi vaan). lisäksi refluksi ei aiheuta vatsakipua vaan pahaa pulauttelua, oksentelua ja korvennusta ruokatorvessa vatsahappojen takia. en nyt ymmärrä, mitä ajat takaa.
 
dfg
[QUOTE="-p-";22924196]en nyt ymmärrä, mitä ajat takaa.[/QUOTE]

Tarkoitan sitä, että niin koliikki kuin refluksikin on yleensä hoidettavissa ruokavaliolla. Jos lääkäri ei ota vakavasti, niin hoitoa voi tehdä ihan itse.

Hyvä jos teillä lääkkeet auttoivat. Itse olen sen verran lääkekammoinen, että hoidin oman refluksini ruokavalion muuttamisella.
 

Yhteistyössä