vauva hengittää huonosti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Olipa huono otsikko, mutta herättää huomion.

Ihmettelen tässä pitäisikö lähteä heti töppöset tömisten lääkäriin, vai uskaltaisiko odottaa aamuun.

Viidenkuukauden ikäinen vauva hengittää sillai vinkuvasti ja välillä joutui ihan selvästi ponnistelemaan hengityksen eteen. Nyt tuin sen tohon väkisin kylkiasentoon (ei tosiaankaan pysy siinä helpolla) ja hengitys sujuu jo paremmin eikä vingukkaan kovasti... Lapsonen on siis nukkunut koko ajan ja illalla vielä hereillä ollessaan hengitteli ihan normaalisti.

Pystyasento helpottaa. Sängyn jalkojen alle kirjoja vaikka. Tai nukutat kaukalossa taikka sylissä. Minä laitoin monesti huonosti hengittävän kaukaloon ja parisängyn keskelle. On helppo seurailla ja kuunnella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pystyasento helpottaa. Sängyn jalkojen alle kirjoja vaikka. Tai nukutat kaukalossa taikka sylissä. Minä laitoin monesti huonosti hengittävän kaukaloon ja parisängyn keskelle. On helppo seurailla ja kuunnella.

Lisään tähän, että meillä näitä vaivoja oli paljon ja opin äkkiä kuuntelemaan, milloin mennään ensiapuun. Aika monesti kohoasento helpotti. Vaiva voi uusia parina seuraavana yönä, jos kyse on kurkunpäätulehduksesta. Viileä ilma auttaa myös.

joo, ihan selvästi se hengitys helpotti kun laitoin kylkiasentoon (ensiavusta tuttu juttu), täytyy nyt tarkkaan seurailla että miten etenee. Ensiavusta sanoivat ettei kannata sinne lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton:
joo, ihan selvästi se hengitys helpotti kun laitoin kylkiasentoon (ensiavusta tuttu juttu), täytyy nyt tarkkaan seurailla että miten etenee. Ensiavusta sanoivat ettei kannata sinne lähteä.

Lähde silti aika herkästi. Jos tilanne huononee ja vauva vinkuu. Huonolla hapella pitempään oleminen vaikuttaa lapseen. Itse seurailisin kotona nyt, varsinkin jos sairaala on lähellä ja ampparit. Monesti nuo menee ohi. Mutta lähde herkästi, jos mietityttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton:

Lähde silti aika herkästi. Jos tilanne huononee ja vauva vinkuu. Huonolla hapella pitempään oleminen vaikuttaa lapseen. Itse seurailisin kotona nyt, varsinkin jos sairaala on lähellä ja ampparit. Monesti nuo menee ohi. Mutta lähde herkästi, jos mietityttää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Täytyy nyt vaan seurata tilannetta ja lähteä jos vähääkään tilanne menee huonommaksi.
Meiltä on lähimmälle yksityiselle päivystävälle yli 50km ja sairaalan ensiavusta sanottiin ettei kannata lähteä sinne juoppojen sekaan vauvan kanssa ennen kuin on pakko.