vauva hakusessa, mutta niin välillä menkatkin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katrina86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katrina86

Vieras
Moikkis,

Paljon on tällä hetkellä pohdittavaa ja kova vauvakuume vaan vaivaa... Itse niin kovin huonosti hakeudun lääkäriin minkään vaivan takia, mutta nyt jo harkinnut ja miettisin, että perusterveydenhuoltoon vai yksityiselle...

Vähän taustaa...
Vuoden 2010 lokakuussa päätettin avopuolison kanssa, että vauva saa tulla jos on tullakseen ja lopetin femoden e-pillerit, joita tuolloin käyttänyt vuodesta 2005 (19-vuotiaasta). Tyhjennysvuoto tuli heti jälkeen, mutta sen perään ei normimenkkoja. Sitten alkuvuodesta tuli pari vuotoa, mutta sitten taas ei pitkään pitkään aikaan mitään... Nyt tullut viime vuoden lopusta lähtien pari kiertoa, mutta vaihdellen... Ensin laskeskelin että reilut 40 vrk ja nyt reilut 60. Pikkaisen alkaa rassaan... Muistan, että silloin, kun aloitin pillerit , niin oli tosi epäsäännöllinen kierto. Alkaa vaan oleen niin kovin neuvoton ja epätoivoinen olo... Kaikki hyvät neuvot ja kokemukset olisivat tervetulleita...

Mene ihmeessä lääkäriin pian! Kuulostaa niin tutulta toi sun teksti. Meillä ehkäsy jätetty pois 06/2010, seuraavat menkat tuli normaalisti, sitten parin kolmen kuukauden välejä. Menin helmikuussa 2011 lääkäriin ja syy löyty heti, mulla on PCO eli monirakkulaiset munasarjat. Yksityisellä oltiin hoidoissa viime syksyyn asti, mutta kun clomifen-lääkitys ei tuottanu plussaa ni nyt siirryttiin alkuvuodesta kunnalliselle... Kannattaa mennä tutkituttamaan et kaikki on kunnossa ja jos ei ole niin sitten hoidot saadaan alkuun...

Kiitos vastauksesta. :) Helpottavaa kuulla, ettei ole yksin ongelmiensa kanssa... Taidan tosiaan tässä mitä pikimmiten varailla lääkäriaikaa. Kyllähän se heti helpottaa, kun tietää, mikä mättää.

Lopetin pillerit 4/2010 n. 8 vuoden käyttämisen jälkeen. Tyhjennysvuoto tuli toki normaalisti, mutta lääkärillä olin asiaa ihmettelemässä siinä vaiheessa kun seuraavassa kierrossa eleltiin lähempänä sadatta kiertopäivää. Ensin tehtiin Primoluteilla kolme leikkikiertoa, mutta sen jälkeenkään en ollut raskaana eikä omaa kiertoa kuulunut Primolut-kuurin jälkeen, joten taasen lääkärille ja tarkempiin tutkimuksiin. PCO:han sieltä löytyi, ja koska oli raskaustoive, niin jopa julkisella puolella päästiin tosi nopeasti hoitoihin. Eka inseminaatio tehtiin n. vuosi pillereiden lopettamisesta.

Moikka, kun luin kirjoituksesi niin tuli niin oma epätoivo mieleeni. Päätimme myös kesällä 2010 että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. Mulla on kuukautiset olleet aina hyvin epäsäännölliset 30-> jotain päivää. Lopetin aina laskemisen jossain vaiheessa kun kierrosta tuli yli 50 päivää. Ajettelin vaan että taas on jäämässä välistä. Taustalla on ollut pelko jo vuosia, että mitenkähän se vaikuttaa lapsien saantiin. Puolenvuoden yrityksen jälkeen aloin olla jo epätoivoinen ettei tästä mitään tuu. Mies yritti että menisin lääkärille, mutta en saanut tilatuksi aikaa kun pelkäsin mitä siellä sanottaisiin. Epäsäännöllisissä kuukautisissa on vielä sekin huonopuoli ettei koskaan tiedä parhaita yrityspäiviä. Meillä peitot heilu siis vähintään joka toinen tai kolmas päivä. =) Siitä tuli vaan helposti pakko pullaa... Miehelle lupasin, että soitan lääkärille heti ajan seuraavan tulleen kierron jälkeen, kun olisin ensin testannut ovulaatiotestit. Ostin niitä heti tupla määrän, kun kierrosta ei tiedä kuinka pitkä se sattuu olemaan. Tein ensimmäisen testin sellaisena päivänä kun se olisi voinut näyttää plussaa 30 pv kierrolla. Eipä testiin tullut plussaa vielä 40 pv kiertoonkaan ajatellulla päivällä. Niinpä ajattelin ettei se enää ole mahdollistakaan, kun kierto alkaa menemään niin pitkäksi. Olin ihan varma etten varmaan edes ovuloi, että on turhaa odottaa normaalisti lastakaan. Tämän kierron aikana meillä ei sängyssäkään oikein mitään tapahtunu, kun keskityin vaan aamupissan testaukseen.=) Kuukautisia ei kuitenkaan näkynyt ja mua alkas vaivaamaan ummetus.(mitä ei koskaan aiemmin ole ollut) Mies ehdotti että tekisit nyt kuitenki testin, kun sellanen laatikossa sattui olemaan. Tein sitte testin kun aattelin että voishan sen mahdollisuuden sulkea pois, kun oli tulossa vähän kosteemmat juhlatkin. Molempien yllätykseksi se näyttikin positiivista.(tämä maaliskuussa 2011) Ultrassa laskettu aika venyi pitkälle ja laskujeni mukaan kierto oli silloin ollut jotain päälle 40 pv. Nyt meillä on 2 kk ikäinen tyttö.<3

Itse olen kärsinyt myös aina epäsäännöllisistä kuukautisista. Ilman pillereitä kierto voi olla mitä tahansa 35-48 päivän välillä. Olen viimeiset 11 vuotta syönyt pillereitä jos jonkinmoista, juuri lähinnä epäsäännöllisten kuukautisten takia. Viimeiset pari vuotta söin minipillereitä kunnes kyllästyin ja vaihdoin takaisin yhdistelmiin, nyt olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että kun ikääkin on jo +30, haluan lapsen ja lopetan pillerit. Juuri nyt taukoviikko meneillään... Kun kävin neuvolassa hakemassa viimeksi reseptiä pilsuihin, niin kyselin tuosta että vaikuttaako se kuinka paljon lapsen saamiseen kun luonnollinen kierto on epäsäännöllinen. Hoitaja sanoi, että ei mitään merkitystä, raskaaksi saattaa tulla vaikka heti pillereiden lopetuksen jälkeen tai sitten saattaa mennä useampi kuukausi. Hän myös sanoi, että ei tarvitse odottaa ekoja ns. luomumenkkoja ennen kuin yrittää raskautta. Aikoinaan kävin yksityisellä gynellä, jolla tehtiin perusteellinen sisätutkimus, ultrattiin munasarjat ja kohtu ja kaiken pitäisi olla ok. Olen miettinyt tuota PCO:ta kuitenkin että oiskohan mulla jonkunlaista taipumusta siihen, koska olen kärsinyt aina myös jonkin asteisesta karvan liikakasvusta, varsinkin kaulan/leuan alueella, "parrakas nainen", jepjep... innolla odotan että tulenko raskaaksi, mitään pakkopullaa en siitä seksistä halua, enkä ota stressiä lapsen saamisesta, tulee jos tulee... usein se stressaaminen just vaikuttaa ja kun vähiten odottaa, niin testi näyttääkin plussaa:) Saa nähdä miten nuo luomumenkat nyt sitten tulee, jos tulee ollenkaan.

Yhteistyössä