Vauva ei vielä nouse istumaan itse..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piippolan emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piippolan emäntä

Vieras
Onko jotain kehityksessä häikkää kun 7,5 kk vauva ei nouse istumaan itse eikä oikein pysykkään istumassa jos ei tue. Jos sitten saan istumaan lattialla niin saattaa keikahtaa sivuille tai taakse. Syöttötuolissa kyllä istuu hyvin, mutta ei lattialla, eikä edes yritä mennä istumaan. Ryömii, kontalleen menee ja vähän jo tapailee konttausliikkeitä ja nousee polvilleen tukea vasten. Huolettaa tuo istumisasia kun siitä on nouvolassa puhuttu jo 2 kk että pitää alkaa istumista harjoittelemaan. Joka päivä me istutetaan lattialla. Kyttään kyllä siinä koko ajan vieressä ettei kepsahda, mutta pitäiskö minun vaan mennä kauemmas ja antaa kaatua jos on kaatuakseen?

Milloin olette alkaneet istuttaa vauvaa sylissä? Jos vasta 5kk niin kyllä siinä aikaa menee että se tasapaino löytyy, minä en vielä hätäilisi, vaan sylissä pidettäessa istuttaisin, mahdollisimman paljon ja sitten siinä syöttötuolissakin. Jos kerran konttausasentoon itseä yrittää, niin ei motoriikka kovin hukassa voi olla :) Pitää muistaa että jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan :))

Siis eihän vauvaa saisi istuttaa, myöhemmin tulee selkävaivoja. Sinuna jättäisin nuo neuvolan ohjeet omaan arvoonsa ja annat lapsesi kehittyä omaa tahtiinsa. Nuo neuvolan tiedot ovat ainoastaan suuntaa antavia. Meillä reilu 5kk ikäinen tyttö, joka ei vielä käänny mahalleen. Esikoinen taas on jo ryöminyt tämän ikäisenä. Eli kyllä vauvojen kehityksessä on eroja..

Meillä tyttö oppi menemään istumaan itse vasta, kun n 10kk ikäisenä oppi konttaamaan. Ja neuvolan tädin mukaan on ihan normaalia sekin, että sitten vasta siitä konttausasennosta opitaan pyllähtelemään istualleen =)

Meidän tyttö nousi istumaan 10.5 kuisena samaan aikaan kun lähti konttausasentoon ja kiipeämään ylös. Sitä ennen ryömi lattialla (paljon nopeammin mene tällä tavalla kuin kontaten) Eikä oo yhtään haitannut ainakaan minua ettei oo niin nopea kehittymään. älä hätäile kyllä sä kerkeät vielä juosta vaavin perässä ja kiellellä joka paikkaan menoa jne...

Mun käsittääkseni on ihan normaalia ettei tuon ikäinen vielä osaa istua tuetta? Meidän vauva on viikkoa vaille 7kk (elin.3vko teidän vauvaa nuorempi?) eikä istuminen ole lähelläkään. Sylissä istuu tuettuna, muttei muuten. Ryömii ja nousee konttausasentoon kyllä.
Välillä istutan latttialla ja pidän käsistä kiinni. Kyllä se sitten oppii kun on oppiakseen. Eikä meillä ole neuvolassa puhuttu istumisesta mitään.

aloin laittaa istumaan lattialle vasta 7kk,ei oltu neuvolassa mitään sanottu.Tukevasti alkoi istua vähän ennen 8kk,mutta itse nousi istumaan vasta 11kk,kun oppi konttaamaan.

Sylissä ollaan alettu istuttaa 4-5 kk paikkeilla ja ryömimällä menee tosi lujaa. Esikoinen istuskeli jo 6 kk ikäisenä itse hyvin lattialla ja liikkui konttaamalla niin siksi vähän "huolestuttaa" pojan kehitys kun on niin paljon hitaampi ja siihen päälle vielä tuo neuvolan hoputtelu. Kyllä he viimeksi jo kyseli että joko istuu ja sanoin että syöttötuolissa mutta ei lattialla, niin käski alkaa istuttamaan ensin vaikka tyyny takana tukemassa, ja siihen sävyyn puhui että seuraavalla käynnillä pitäis jo ite istua.

Mistä muuten tietää milloin istuttamisesta on haittaa selälle? Kun meidän vauva istuessaan kaatuu eteenpäin, eli ei pysy suorassa kuin pikku hetken ennen kuin menee kumaraan. Vauva on melkein 7kk.

Onpa outo neuvolantäti! :O Ite en oo lapsiani istuttanut ennen kuin itse ovat oppineet istumaan, ja se on tullut luonnostaan siinä vaiheessa kun ovat oppineet konttaamaan. Niin enkä ikinä ole kuullut, että lasta pitäisi istuttaa ennen kuin itse osaa mennä istuma-asentoon.

Mistä muuten tietää milloin istuttamisesta on haittaa selälle? Kun meidän vauva istuessaan kaatuu eteenpäin, eli ei pysy suorassa kuin pikku hetken ennen kuin menee kumaraan. Vauva on melkein 7kk.

Olen käsittänyt, että vauva on valmis istumaan siinä vaiheessa kun selkä- ja vatsalihakset on hyvät, ja selkä pysyy suorana istuessa. Eli ehkä kannattaisi hieman vielä odotella?

Olen käsittänyt, että vauva on valmis istumaan siinä vaiheessa kun selkä- ja vatsalihakset on hyvät, ja selkä pysyy suorana istuessa. Eli ehkä kannattaisi hieman vielä odotella?

Näin. Meillä just 6kk neuvolassa täti katto selän vähän ennenkun jätkä alko istua. Ja suorassa pysyi. Ei mitenkään retkottanu vaikka tietty alkuun keikahteli johonkin suuntaan.

Meidän neiti "oppi" istumaan vasta viime viikolla ihan yks kaks, kun oli ikää 9,5kk. Taaperokärryn kanssa on menty pitkin kämppää jo parisen kuukautta, mutta ilmeisesti istuminen ei kiinnostanut niin sitä ei tyttö edes harjoitellut. Nyt istuu kuin olisi aina istunut, tosin ei vieläkään kauaa malta paikoillaan olla.

Meillä kanssa istuu selkä suorassa hetken ja sitten kohta makaa jalkojensa päällä eli on ihan kaksinkerroin. Ei poikaa edes kiinnosta istua niin jätän sitten myöhemmäksi nuo istumiset. Ihan outo se neuvola onkin ja varsinkin kun melko usein vaihtuu terkkari niin saa aina kuulla erilaisia ohjeita.

meillä poika ei ryöminyt ollenkaa alkoi suoraan kontata. ja vasta sitten oppi istumaan. konttaamaan lähti 8kk ikäisenä. enkä minä laittanut istumaan ennen kuin osasi itse istua.

Yhteistyössä