Vauva ei suostu juomaan pullosta maitoa

Hei!

Minua huolettaa puolivuotiaan tyttäreni maidon saanti päivässä.

Hän juo klo 5-6 aikaan noin 100 ml, seuraavaksi klo 9 aikoihin 100 ml + yksi purkki maitopohjaista puuroa ja siihen lisään vielä 50 ml maitoa. Klo 12 aikoihin juo noin 50 ml maitoa ja lisään sitä vähän kasvissoseeseen. Unien jälkeen juo noin 100-150 ml maitoa, välipalaksi sitten puolipurkkia tai yhden purkin muksu jugurttia. Illalla juo 100 ml maitoa ja yhden purkin puuroa ja siihen lisään 50 ml maitoa.

Ongelma on että pullosta ei meinaa alkaa juomaan. Vähän aikaa lipitiiää, kunnes alkaa sitten leikkimään sillä. Olen yrittänyt antaa lasista ja olen siitä saanutkin annettua, vaikka tuntuu että sitä maitoa menee muuallekin kuin suuhun. Hän työntää siihenkin kieltä.

Mitä pitää tehdä? Neuvolassa eivät osaa muuta sanoa kuin että maitoa pitää vielä juoda. Helppo sanoa, kun juonti on sellaista tappelua! Kyllähän tuo puurosta ja jugurtista saa sitä kalsiumia. Tyttö ainakin on iloinen ja virkeä.

Mitä teen tuon pullon kanssa? Osaisiko joku neuvoa miten opetan tyttöä juomaan lasista? Kiitos!!!
 
No johan tuosta tarvittava määrä tuleekin. Älä turhaan huoli. Meilläkään tyttö ei juonut tuttipullosta ollenkaan. Oppi vähän myöhemmin juomaan vellin nokkamukista. Eipähän tarvinnut vierottaa pullosta.
 
Pullosta juo, on juonut syntymästään kun mulla ei tullut maitoa tarpeeksi. Olen koittanut nokkiksesta antaa, mutta alkaa lutkuttamaan sitä kuin pulloa ja maito valuu rinnuksille. Mietin tässä että alanko nyt opettamaan juomaan lasista kun kerran olen aloittanut? yritän juottaa eka tuttipullosta ja sitä mitä ei ala siitä enää juoda niin annan lasista.
 
Juu tarkoitin siis hörpyyttää! :) Sanoin tosiaan väärän sanan. :) Kyllä tyttö ihan hyvin hörppiikin vaikka rinnuksille meneekin. Mutta eihän sen kalsiumin ole kaiken pakko tulla maidosta? Minä kun sain sellaisen käsityksen.. Että voi osa tulla jugurteista ja puurosta? Ehkä olen vähän liian hysteerinen tämän kanssa. :ashamed: Tuntuu että on huoli kun joidenkin lapset juo niin paljon eikä ole mitään ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Juu tarkoitin siis hörpyyttää! :) Sanoin tosiaan väärän sanan. :) Kyllä tyttö ihan hyvin hörppiikin vaikka rinnuksille meneekin. Mutta eihän sen kalsiumin ole kaiken pakko tulla maidosta? Minä kun sain sellaisen käsityksen.. Että voi osa tulla jugurteista ja puurosta? Ehkä olen vähän liian hysteerinen tämän kanssa. :ashamed: Tuntuu että on huoli kun joidenkin lapset juo niin paljon eikä ole mitään ongelmia.
Pitää saada 6-8dl maitotuotteita, ei niin väliä että onko ne sit jugua, puuroa (maitopohjaista) tai ihan maitoa..
Niin kuin sanoin, ei meilläkään juo maitoa kuin 2dl, mut tarpeeks saa silti maitotuotteita. Poika on 8kk.
 
Tuo on hyvä määrä maitoa! 500 ml on kai joku raja minkä vähintään pitäs maitoa saada, ja meillä pitkään jo menny sen verran tai alle, ja soseetki tökkii, silti kasvaa hyvin, nyt 9kk. Meilläkin välillä pullo tökkii. SItten menee paremmin kiinteitä, sitten taas vaihtuu toisinpäin. Kyllä se tyttö juo kun janottaa, pullontyrkytys pahentaa tilannetta, ainakin meillä. raivoa tyynyyn, mene toiseen huoneeseen itkemään, pura syömishuolia miehellesi, ja odottele rauhassa, kyllä se pullo taas alkaa kelpaamaan! Niin täällä tehty :D
 
Tuo on vähän eri juttu, kun on vauva joka ei ole koskaan oppinutkaan juomaan pullosta, kuin sit että yhtäkkiä menettää mielenkiinnon pulloon. Silloin se mielenkiinto yleensä kyllä joskus palaakin! Unohda ne pillit ja muut konstit nyt tässä vaiheessa, sanoisin minä.
 
Meidän poju on juonu pelkästään pullosta 3kk alkaen, nyt ikää kohta 7kk. Pari kuukautta sitten tökkäs se pullosta juonti, alko vaan mutruttaa suussaan sitä tuttia. Kunnes sitten keksin juottaa makuultaan. Heti alko kerralla juotavat maitomäärät nousta! Onni on yleensä kylellään sängyssä ja juotan sitten siinä maidon tuttipullosta. Juo ihan tosi hyvin maidon niin, mitenkään muuten ei juo, paitsi nokkamukista ruoan yhteydessä.

Meillä on semmonen tapa, että maito juodaan aina ennen päikkäreitä. Ei juuri muuten, joskus ruoan yhteydessä. Itsekin huolehdin yhdessä vaiheessa juuri siitä saako riittävästi maitoa. Onni juo nyt n. 4 x 130ml, 1 x 210ml, 1x 160ml. Mut joskus saattaa juoda vaan maximissaan 500ml päivän aikana, se niin riippuu päivästä. Neuvolassa sano että ei siitä maidon määrästä kannata kauheasti stressata, jos lapsi syö jo monipuolissti lihaa ja kasviksia, niistä kun saadaan paljon samoja ainesosia kuin maidosta. Onnilla kun on maitoallergia, niin ei voida syödä kaupan maitotuotteita sisältäviä lastenruokia.
 
hei!
Tässä äiti joka paininu nyt 11kk tyttären kanssa tästä asiasta ties kuinka paljon, on ostettu pulloja jos jonkinmoisia kun tyttö n5kk vanhana alko temppuilla maidon kanssa valtavasti. Neuvolassa mulle tätsy vaan hössötti kun ei syöty aterioita päivässä kun 4(toisinaan kun tyttö nukkui välipalan ajan) ja sit herättyä aina ajattelin et maitoa kun sitä niin vähän menee. No meidän likka joi noihin aikoihin vain aamu- ja iltamaidon 100-200ml kerralla (kokeilin vellejäkin jotta olis toinen maku mutta ei sen paremmin niin EI). No neuvolassa siis ei oikee haluttu ottaa kunnolla(mun mielestä) asiaan kantaa, siis lähinnä kalsiumin saantiin, vaan todettiin että tyttö juo minkä juo ja juo silloin kun on jano. Silloin lopetin ainaisen maitopullon tarjoamisen. Annoin vaan ruokailuiden yhteydessä ja illoin ja aamuin. Noilla ruuilla ei kyllä menny oikeestaa ollenkaa. Mutta hyvin toi likka on kasvanu ja kehittyny. Lääkäriltä sit kyselin siitä kalsiumista niin annan päivittäin(ainakii yritän muistaa :ashamed: ) ½ kalkki tbl. Ja meillä todella on noita pulloja joka lähtöön ku ollaan yritettyjuottaa milloin milläkin. Nyt onneks jo niin iso et vettä näistä "ei tavan tuttipulloista" on suostunu juomaan ettei ihan hukkaan oo menny. Mutta aamuisin ja iltaisin maidon juo ihan tavallisesta tuttipullosta.
Nyt en tiedä saako kukaan tolkkua tästä selityksestä mut toivon jotta edes joku :)
 
Meillä tyttö on ollut aina perusteellinen rintalapsi ja mitkään pullot/tutit/korvikkeet ei ole kelvanneet. Puolivuotiaana opetin juomaan velliä nokkamukista jotta sain hiljalleen lisättyä rintamaidon oheen myös muuta juomaa. Ihan tavallisesta nokkiksesta hörppyytin, alku oli hankalaa, kaikki valu paidalle ja osa meni väärään kurkkuun. Vaihtoehtoja ei ollut joten ruokalappu kaulassa vaan jatkettiin sinnikkäästi ja niin se siitä sitten lähti sujumaan! Melko pian nuo juomamäärät lisäänty ja juonti alko sujumaan ongelmitta! :)
 
Meillä kans jo pitkään jotettu pullota makuullaan! Istuallaan tai muutoinkaan kiinni pidettynä ei juo yhtään. Yks äiti mulle mussutti, et pitäs sylissä syöttää, et sais saman läheisyyden kun rintalapsi. Meillä sylitellään sit muutoin vaan =) Lattialla peiton päällä musiikkitv:tä katsellen =)
 

Yhteistyössä