Vauva ei ota pulloa = äidillä ei omia menoja...?

tuc
Mitähän keksis kun 4,5kk tyttö ei huoli pulloa, ei sitten millään.
Minulla olisi viikonloppuna useamman (4-5?) tunnin kestävä meno alkuillasta ja pähkäilen miten sen saisi onnistumaan, tyttö jäisi isän hoidettavaksi. Tytölle tulee ihan varmasti tuossa ajassa nälkä. Olemme yrittäneet useamman kerran antaa pulloa, kolmella eri pullotutilla kokeiltu mutta ei.. pyörittelee vaan pulloa suussa ja kitisee/huutaa/yskii ja maitoa valuu joka paikkaan paitsi vauvan masuun :headwall:
Olen nyt muutaman kerran yrittänyt antaa maitohörppyjä nokkamukilla ja se onnistuu kohtalaisen hyvin, ainakin noin puolet maitomäärästä menee minne pitää. Mutta eri asia on tyytyykö tyttö mukista annettuun maitoon esim jos päikkäreiltään herää nälkäisenä?
Onko kokemuksia tai vinkkejä? Aikaisemmin tyttö on ollut isin yksin hoidettavana korkeintaan 2,5 tuntia :ashamed:
 
Kerroit, että olet kokeillut erilaisia pulloja. Entäs erilaisia tutteja? Itse kokeilin vaikka minkälaista pulloa mutta niissä kaikissa oli silikonitutti. Sitä ei tyttö hyväksynyt. Sitten kokeilin luonnonkumituttia. Se kelpasi. Nyt vain ongelmana kun ei voi antaa korvikkeita ja omaa maitoa ei ole enää pakkasessa. Ei heru maitoa enää siten että voisi lypsää. Minulla siis aivan sama tilanne: omia menoja ei ole. Ymmärrän hyvin tilanteesi.. :hug:
 
Aloita kiinteitä, kun on jo tuon ikäinen. Pärjää varmasti jos saa välillä vähän vaikka hedelmäsosetta. Ja voihan sitä kokeilla antaa maitoa nokkamukista. Meidän neiti juo pullosta vain jos on tosi nälkäinen. Mutta nokkamukista juo mielellään aina ruuan kanssa.
 
ootkos kokeillut lastentarvikeliikkeist saatavaa tommee tippee pulloa? http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=945&valikoimaid=8
toivottavasti saat tytön syömään jostakin et pääsisit menemään, ootkos kokeillu nokkamukit?
 
Se Aventin nro 1 tutti on juuri sellainen, mistä tulee vain tosi vähän läpi. Meillä meni pullon opetteluun hetki aikaa ja luulisin, että harjoitus tekee tässäkin mestarin. Annoin melkein joka päivä jonkun aterian pullosta. Alkuun ei kelvannut ollenkaan, mutta vähitellen alkoi onnistumaan. Nykyään jo täysin vaivatta. Ei sillä pullolla ja tutilla oikeasti taida kovin paljon vaikutusta normaalivauvalla olla, oppiihan ne toiset juomaan niistä Ainunkin tuteista, joista tulee paljon enemmän kerralla.

Eli tsemppiä harjoitteluun, kyllä se vielä onnistuu. Jotkut ovat tosiaan opettaneet esim. suoraan nokkamukiin, niihinkin kun saa nykyään pehmeitä osia.
 
Meillä oli sama ongelma, kunnes menin ja ostin sen aventin tutin... Syö siitä hyvin ja ostin myös veliitutin ja vellitkin menee kaupaksi siitä...On tisun muotoinen ja näköinen...
Luojalle kiitos, että sellainen on keksitty... Muuten jäisin kotiin siihen asti, että tyttö ei pystyisi enään tissiä syömään :LOL:
Ja toinen asia, joka meillä tytön kanssa on, niin maidon pitää olla normaalia lämpimämpää, muuten ei juo edes kulaustakaan...
Oli just sairaalassa ja siellä sitten joutui olemaan pulloruokinnassa....
 
Meillä poika suostui ottamaan pullosta siinä vaiheessa, kun annoin itselle pullon käteen sitterissä makoillessa ja hän sai tavallaan leikin varjolla ihan itse harjoitella juomista.. Oli tosin tuolloin yli 5kk, joten osasi jo ottaa pullon käteen. Ja meillä kelpasi myös vain ja ainoastaan Aventin pullot ja siihen tutti nro 1. Edelleen (10kk) juo mieluiten nro2 tutista, eikä tykkää jos kovempaa/ helpommalla pullosta tulee.
Meillä meni alkuun pari kuukautta että suostui juomaan pullosta vain sitterissä, ei missään nimessä sylissä (varmaan muistutti liiaksi siitä ihanasta tissistä). Nyt menee jo sylissäkin, mutta pystyasennossa pitää olla..
 
Tuli vaan mieleeni, että tarjoatko omaa pumpattua maitoa vai oletko kokeillut korviketta? Ja minkä lämpöisenä?

Meillä ei koskaan kelvannut oma maito muulla välineellä kuin tissillä :) Korviketta juo huoneenlämpöisenä tai kylmänä nokkamukista, lämmitettynä ei kelvannut sekään. Tais muistuttaa liikaa tissimaitoa. Ja tosiaan, aluksi piti saada istua itse sitterissä, sylissä ei juonut.
 
tuc
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!
Tänään taas yritin kaikilla kolmella eri pullotutilla, sitterissä ja sylissä mutta tyttö huusi kuin myrkkyä olisin yrittänyt juottaa ja suuttui lopulta niin että rauhoittui vasta tissin avulla :eek:
Omaa lypsettyä maitoa olen siis antanut mutta täytyy vielä kokeilla josko korvike menisi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuc:
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!
Tänään taas yritin kaikilla kolmella eri pullotutilla, sitterissä ja sylissä mutta tyttö huusi kuin myrkkyä olisin yrittänyt juottaa ja suuttui lopulta niin että rauhoittui vasta tissin avulla :eek:
Omaa lypsettyä maitoa olen siis antanut mutta täytyy vielä kokeilla josko korvike menisi..

Meillä ihan sama ongelma, poika saa kauhean hepulin jos koitankin pulloa, meille kanssa hankittuna kaikki mahdolliset pullot ja tutit..
Tissimaitoa olen pullosta tarjonnut, tuntuu hullulta sitä korviketta kun omaa maitoa tulee. Toisaalta, jos se auttaa, niin sitä kai sitten, joskus voisi tosiaan jossain koittaa käydä ilman tätä pikkuistakin..
 
Onko sinulla mitään mielenkiintoa kokeilla pullolle vaihtoehtoja? Tai paremminkin, onko vauvaa hoitamaan jäävällä isällä mielenkiintoa? ;)

4,5-kuinen voisi hiffata vippamukista juomisen, tai mikä ettei sellaisesta urheilujuomapullostakin. Sitten voi kokeilla antaa maitoa neulattomalla lääkeruiskulla niin, että vauva imee samalla ruokkijan sormea ja maito valutetaan vauvan suupielestä sisään suuhun. Sama voi onnistua helpommin sormeen teipatulla imetysapulaitteella. Entä joisiko vauva mukin/lasin reunalta?

Jos pullo on kuitenkin se, mihin päädytte, huolisiko vauva sen helpommin, jos pullotuttia vähän hajustaisi vaniljasokerirasiassa? Ja sen jälkeen lämmittäisi käsissä niin, että olisi "ihonlämpöinen"? Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, jos tarjoamasi maito on huoneenlämpöistä tai viileämpää? Jotkut vauvat tykkäävät peräti jääkaappikylmästä maidosta, kun kyse on tällä tavalla satunnaisesti pullosta saatavasta maidosta.

Ja jos vauva ei yrityksistä huolimatta maitoa huoli muualta kuin rinnalta, niin ei hän siihen kuole, vaikka olisitkin tuon 4-5 tuntia poissa :) En väitä, etteikö vauvaa hoitavalla isällä olisi epämukavat oltavat, mutta sen kamalampaa en usko tapahtuvan. Olettavathan monet, että tuon ikäinen pystyy yöllä olemaan syömättä pidempäänkin. Kun sitten tulet kotiin ja jos vauvalla on vapaa pääsy rinnalle, hän ihan varmasti ottaa vahingon takaisin.
 
Meillä ei myöskään tuo rintamaito mennyt tuttipullosta mutta korvike meni. Meillä oli Mam ultivent tutti joka oli ainoa joka kelpasi. Muotoilu on siinä tutissa ehkä "pehmein" ja eniten rinnan muotoinen. Ja edelleen kelpaa vain se 0-6kk vaikka tyttö on kohta 7kk. Siitä isommasta tulee liian hulppeesti. Koitapa lähteä vaikka lenkille ja jätä isä kahden kesken vauvan kanssa kokeilemaan. Toivottavasti alkaa sujua.
 
tuc
Nyt meni ekat 10 ml tissimaitoa aventin pullosta nro 1 tutilla vähän niin kuin vahingossa.
Tyttö heräsi pitkiltä päikkäreiltä ja olin päättänyt kokeilla pulloa taas hurjaan nälkään. No eihän siitä mitään tullut, kauhea hepuli ja sen lisäksi lopulta itkuun niin loukkaantunut ja sydäntäsärkevä sävy että itku jo tuli itseltänikin ja päätös olla enää kiusaamatta kertaakaan pullotouhulla... Voitte kuvitella mitä mieltä olin silloin erään lapsettoman kaverin hyvästä neuvosta "älä anna sille muuta ruokaa"
Tissi kehiin ja tyttö rauhoittui iloiseksi ja hymyileväksi kun masu oli täynnä. Siinä sitten köllöttäessään sohvalla mun vieressä räpläsi kaikenlaista käsillään, rapsutteli sohvaa ja hyökkäsi mun käsiin niin päätin antaa pullon pöydältä leluksi. Tuttuun tapaan tietenkin suuhun meni kuten kaikki muukin yleensä ja tytön huomaamatta kallistin sitten pulloa niin että maitoa vähän tuli suuhun ja tyttö oli ihan ihmeissään ja tohkeissaan uudesta tissimaidonmakuisesta lelustaan. Imeskeli sitä siinä sitten ja pyöritteli suussaan, selvästi vaikeuksia hahmottaa miten siitä saisi hyvän imuotteen mutta loppujen lopuksi imaisi noin 10ml jo täyteen mahaan, pulautti sitten tietenkin mutta pääasia tietty että ehkä vähän toivoa vielä on? :)
Kiitos milka myös hienoista vinkeistä! Tiedän ettei tyttö 5 tunnissa kuole, mutta huuto voi olla melkoinen kun nälkäisenä herää koska varmaa on että viittä tuntia ei hereillä pysy :)
Oli viimeksi isin kanssa nukahtanut nätisti yöunille mutta sitten ilmeisesti herännyt nälkäänsä puolen tunnin päästä ja oli huutanut 40 min yhtä soittoa..
 
Kiitos sitterivinkistä Epuli ! :heart: :heart: :heart: Meillä on myös taisteltu pulloa vastaan pari kuukautta, ja eilen iskä oli saanut menemään sitterissä istuen 60 ml. Ja oli vielä pakastemaitoa vaikka oli samana päivänäkin pumpattua jääkaapissa. Ollaan aiemmin kokeiltu Mam Ultiventilla ja ei oo kelvannut. Nyt eilen kokeiltiin Aventilla ja siitä yrittikin imeä mutta ei ollut oikein saanut maitoa tulemaan, oli koko 1 tullut pumpun mukana. No, sen jälkeen mies oli kokeillut taas Ultiventia (koko 2) ja hyvin oli kelvannut. Tänään taas kokeillaan kun herää pitkiltä unilta, toivottavasti kelpaisi! Pitäkäähän peukkuja =)
 

Yhteistyössä