Meillä myös oli vaikeuksia saada vauva yöunille, vaikeudet alkoi n. 2 kk iässä kun hän ei enää illalla nukahtanutkaan tissille / syliin, mistä siihen asti olimme siirtäneet hänet sänkyyn hyvällä menestyksellä. Sen sijaan vauva vaan itki väsymystään.
Emme keksineet muuta keinoa kuin yrittää nukuttaa hänet omaan sänkyynsä (missä hän muutenkin nukkui). Joka ilta teimme samat rutiinit - klo 20 maissa yöpuku ja vaippa, valoja vähemmälle (oli syksy), imetys hämärässä makkarissa ja sitten petiin. Kellonaika määräytyi sen perusteella, että vauva vaikutti silloin väsyneeltä. Meidän puolesta hän olisi toki saanut valvoa vaikka 22 asti.
Ongelma oli se, että jos vauvan jätti itsekseen nukahtamaan, hän ei nukahtanut, vaan alkoi kohta itkeä. No, rauhoitimme sylissä ja laskimme uudestaan sänkyyn - itku alkoi heti. Eikä mikään pieni itku vaan semmoinen nopeasti hysteeriseksi yltyvä paniikki-itku. Lopulta se ei tyyntynyt enää sylissäkään vaan vauva saattoi itkeä tunnin tai kaksi kunnes simahti väsymyksestä
Tätä jatkui varmaan 3-4 vkoa, olimme ihan epätoivoisia, ainoa lohtu oli se että sentään vauva ei sentään yksin sängyssään huutanut vaan aina pidimme sylissä. Yritimme toki myös itse istua sängyn vieressä, laulaa unilauluja, pitää kädestä kiinni, silittää päätä jne. Välillä onnistui niin, että kun otin uudestaan hetkeksi rinnalle, rauhoittui - mutta vain joskus. Ei nukahtanut siihen ja huuto alkoi heti sängyssä.
Jos taas annoimme hänen valvoa ja yritimme odotella, että hän nukahtaisi syliin tms., lopputulos oli yliväsymys - ja parin tunnin huuto.
Mutta tuon 3-4 vkon jälkeen ihme tapahtui, eli vauva alkoi iltaisin rauhoittua omaan sänkyynsä eikä itkenytkään. Istuimme vieressä kunnes nukahti. Tutista oli suuri apu eli hän oppi käyttämään sitä rauhoittumiseen. Laitoimme tutin suuhun aina kun se putosi. Pidimme kädestä kiinni, juttelimme rauhallisella äänellä tms. ALuksi nukahtamiseen saattoi mennä tunti, mutta sitten aika alkoi lyhentyä.
Tällä pitkällä lätinällä yritin kai kertoa lähinnä sen, että meidän kohdalla johdonmukaisuus toimi, vaikka vei aikaa. Itse en osaa nukkua perhepedissä, joten siksi emme voineet sitä edes yrittää. (Muuten mulla ei ole mitään perhepetiä vastaan, se on varmaan myös toimiva vaihtoehto!
Kyllä elämä helpottui huomattavasti kun vauva alkoi mennä helposti nukkumaan klo 20 aikaan ilman huutoja... Siihen asti tuntui todella raskaalta. Tämän kummempia neuvoja en osaa antaa, miten tuon imetysmaratonin saisi katkaistua... Varmasti vauva saa masun täyteen 15 minuutissa, joten vaikka tarvitsisi vähän iltatankkausta, 3-6 h putkeen on nälän kannalta varmasti turhaa. Päivisin ei tossa iässä mun mielestä vielä rytmiä tarvi ollakaan.
Ystävälläni on 3 kk vauva ja he ovat nukuttaneet hänet illalla kantoliinaan, oletko kokeillut sitä?