Vauva ei laskeudu - syynä äidin lantion ahtaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 40+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 40+0

Vieras
Te kenellä vauva ei ole laskeutunut runsaista supistuksista huolimatta, onko syynä ollut vauvan ja lantion epäsuhta, vauvan väärä tarjonta vai mikä? Kätilön mukaan vauvani olisi jo pitänyt laskeutua, kun mulla on säännöllisiä supistuksia melkein joka päivä usean tunnin ajan ja viikotkin ovat täynnä (tänään siis la). Onkohan vauva liian iso laskeutumaan vai mistäköhän johtuu? Tarkempiin tutkimuksiin pääsen ensi viikolla, mutta olisi kiva saada jo lisätietoa asiasta.

Kumpikaan ei laskeutunut.

Esikoinen oli oikeassa tarjonnassa, kuopus syntyi kasvot edellä. Lantio on ihan tarpeeksi tilava eikä asiaa mitenkään edes tutkittu. Molemmat raskaudet meni yli lasketun ajan, ja vauvat oli pieniä viikkoihin nähden (2,8 kg ja 3,5 kg).

Joten mä sitten ponnistin heidät ensin alas ja sitten ulos.

Onko vauva sun ensimmäinen?

Mulla itselläni esikoinen ei laskeutunut ennen kuin vasta synnytyksessä, olin jo täysin auki, kun piti vielä puolitoista tuntia passiivisesti ponnistaa lasta paikalleen lähtökuoppiin. Ja silloin kätilö sanoi, että varsinkin ensisynnyttäjillä on monesti näin.

Mulla ollut kahdesta virhetarjonta. Toinen ei laskeutunut edes ponnistusvaiheessa, toinen laskeutui pitkän ponnistelun tuloksena. Supistukset oli mulla rajuja, mutta virhetarjonta ilmeisesti oli esteenä. Mutta tuotahan ei tiedä välttämättä ennenkuin ne kokeilee vauvan tarjonnan synnytyksessä alakautta. Sulla on varmaan harjoitussuppareita. Mulla ne oli tosi kivuliaitakin välillä, mutta mitään ei tapahtunut moneen päivään.

Olen uudelleensynnyttäjä. Olen kuullut, ettei uudelleensynnyttäjillä vauva välttämättä laskeudukaan ennen synnytyksen käynnistymistä, mutta kätilö oli mun tapauksesta vähän huolissaan koska mulla on noita supistuksia ollut kuitenkin paljon. Sillä määrällä olisi kuulemma vauvankin jo pitänyt edes jonkun verran laskeutua.

Mulla ei laskeutunu kumpikaan, koskaan. Eli sektioon mentiin kummallakin kerralla. Ekan jälkeen kävin synnytystapa arviossa ja mri:ssä, mut lantio ei ollut kuulemma liian ahdas. Tokaakin sitten lähin alakautta synnyttää, mut eipä laskeutunu sillonkaan. Syytä ei koskaan "löydetty". Lääkäri epäili, et josko mul kumminki ois jo ylempänä lantiossa ahtautta tms. Molemmat muksut oli syntyessään lähes 4 kg ja syntyivät viikol 39. Ite oon 160 cm pitkä. En tiiä, et onks niil jotain merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulla ei laskeutunu kumpikaan, koskaan. Eli sektioon mentiin kummallakin kerralla. Ekan jälkeen kävin synnytystapa arviossa ja mri:ssä, mut lantio ei ollut kuulemma liian ahdas. Tokaakin sitten lähin alakautta synnyttää, mut eipä laskeutunu sillonkaan. Syytä ei koskaan "löydetty". Lääkäri epäili, et josko mul kumminki ois jo ylempänä lantiossa ahtautta tms. Molemmat muksut oli syntyessään lähes 4 kg ja syntyivät viikol 39. Ite oon 160 cm pitkä. En tiiä, et onks niil jotain merkitystä.

Mri ilmeisesti tarkoittaa magneettikuvausta? Eikö siinä muka näy, että lantio olisi ylempää ahdas? Itse ainakin olen ajatellut, että magneetti- tai röntgenkuvat otetaan juuri sen takia että nähdään koko lantion tilanne ja käsikopelolla saadaan vain lantion alaosa tutkittua.

Kertokaahan vielä minkäkokoisia vauvanne ovat olleet?

Mulla muutama viikko sitten vikassa neuvolalääkärissä arveltiin, että vauva on laskettuna aikana himpun verran päälle nelikiloinen. Itsestäni se tuntuu aika isolta ja siksi mietityttää että onkohan vauva liian iso syntymään kun se ei edes laskeudu. Noista painoarvioistahan ei kyllä tiedä, voi olla että on pienempi tai sitten paljon suurempikin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mri ilmeisesti tarkoittaa magneettikuvausta? Eikö siinä muka näy, että lantio olisi ylempää ahdas? Itse ainakin olen ajatellut, että magneetti- tai röntgenkuvat otetaan juuri sen takia että nähdään koko lantion tilanne ja käsikopelolla saadaan vain lantion alaosa tutkittua.

Magneetti on joo. Niin minäkin kuvittelin, et siin ois näkyny kaikki. Leikkaussaliin mennessä ihmettelin viel lääkärille, et mikä mus sit on vikana, ku ei noi alakautta suostu tulemaan, ni heitti sit ton ylälantio jutun. Mut epäselväks kaikille jäi, et miks ne ei laskeutunu.

minulla 2 synnytyksessä molemmissa vauvat ylhäällä kun synnytys käynnistyi, mahtuivat hienosti kuitenkin syntymään alateitse.
esikoinen vielä pyöri ympäri kohtua 40+ vkolla, kun supistukset sitten alkoivat, kääntyi kiltisti pää alaspäin ja laskeutui siinä synnytyksen aikana (noin 4 h yhteensä).
minulla näin. lienee yksilöllistä mutta tosiaan molemmat isommat lapset tehneet samoin.

Minulla on 4 synnytystä, joista kolme viimeistä ei laskeutuneet.
Yksi näistä oli sektiovauva ja kaksi muuta lähtivät laskeutumaan vasta kun sikiökalvot puhkaistiin synnytyssalissa.

Yhteistyössä