Vauva ei juo tarpeeksi maitoa / vrk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Ongelmani on seuraavanlainen: meidän 6 kk vanha poika ei vaan yksinkertaisesti suostu juomaan maitoa vuorokauden aikana kuin n. 500-600 ml. Välillä on päivä, että voi mennä tuonkin alle. Hän on ollut lähes syntymästään saakka korvikkeella, ensin käytimme nannia ja tällähetkellä on käytösssä tutteli. Tutteli upposi aluksi todella hyvin ja ehdinkin jo huokaista, että ihanaa, nyt tämä jatkuva maidon tyrkytys on loppunut, mutta nyt on taas n. viikon ajan saanut taistella maidon juomisen kanssa. Olen kokeillut antaa maitoa ns. taikamukeista, mutta poika vaan lähinnä leikkii niillä tai sitten kun huomaa, että sieltä tulee maitoa, niin viskasee mukin pois. Muuten hän syö todella hyvin soseita ja puuroja, maitoa ei vaan yksinkertaisesti maistu. Oikeastaan ainoastaan silloin, kun hän herää niin saan juotettua maidon hyvin. Mutta esimerkiksi tänä aamuna alkoi heti aamusta temppuilu, vaikka oltiin koko yö nukuttua heräämättä /syömättä.
Hampaita ei vielä ole.
Olisiko kellään ideoita mitä kannattaisi tehdä? Lähinnä vaan huolestuttaa saako hän tarpeeksi kalsiumia ym. kun tuo vuorokautinen maidon määrä ei ole suositusten mukainen.

Mulla tyttö joka on ollut huono juomaan siitä asti kun alkoi syödä muutakin kuin maitoa. Nyt tyttö 14 kk ja osaa juoda jo nokkamukista itse mutta ei vaan juoma kelpaa muutamaa hörppyä enempää. joskus ei juo oikeastaan mitään koko päivänä. Saan maitoa menemään 1,5dl ainoastaan aamulla pullosta kun on juuri herännyt (mutta ei siis aina tämäkään toimi). Yritän syöttää muita maitotuotteita että saisi kalsiumia (juustoa, jugurttia,viiliä) ja olen ajoittain antanut kalsium lisääkin kun jää tuo maito niin vähäiselle. Nesteen saantia yritän lisätä tekemällä puuroista jne mahdollisimman löysiä. hirvittää välillä kun tyttö ei juo mutta ei voi väkisinkään juottaa... ruoka kyllä maistuu tosi hyvin.

Meilläkin poika joi tuon ikäisestä tavalliseen maitoon asti huonosti. Joskus vain 300ml.. Neuvolassa sanoivat, että yrittää vaan antaa niin paljon, kun saa menemään, ja jos muksu kasvaa hyvin, ei hätää. Eihän ketään voi pakottaakaan.

Niin ja älä vaihda ruokamaitoa veteen, jotta saattaisi sitten jossain vaiheessa hyväksyä maidon. Me tuputimme ruokailun ohessa aina lusikallisten välissä maitoa nokkamukista, otti tai ei.. Nyt 11kk juo jo mukista hyvin maitoa. Siinä meni aikaa kyllä, ehkä siksi, että minä tein juuri sen, että annoin vettä, kun ei juonut maitoa, mutta..

Meillä oli pitkään toisinpäin eli vauva joi paljon maitoa ja kiinteät eivät maistuneet. Neuvolan neuvo oli: "anna vähemmän maitoa, niin ruoka alkaa maistua". Ei se meillä ihan noin yksinkertaista ollut, mutta pointtini on siis, että ehkä saisit maitoa mahtumaan enemmän, jos antaisit vähän vähemmän kiinteää ruokaa.

Yli 6 kk ikäisillä ainakin 5-6 dl maitotuotteita/vrk. on suositus. Mukana siis juodun maidon lisäksi mahdollisesti ruuassa oleva ja jogurtti tms. Eli teillä tuo kertomasi perusteella täyttyy. En näkisi ongelmaa. Vaihtelua on aina, ei joka päivä ole juuri tiettyä määrää pakko mennä.

Meillä kanssa vastaava ongelma alkoi kun siirryttiin tavalliseen maitoon. Saatiin lääkäristä kalkkitabletit + ohje antaa D-vitamiinia hieman enemmän jos maitoa ei mene tarpeeksi ja näillä ollaan sitten edetty.

Meidän tyttö ei koskaan oo juonu kunnolla maitoa. Lisää tuttelijauhetta(tai nan jos sellasta on) kaikkiin soseisiin ja puuroihin! desin annokseen kolme mitallista! kokeile juottaa maitoa lusikalla. Meidän neiti nyt 1v ottaa lusikasta maitoa huomattavasti isompia määriä kuin mukista nokkamukista tuttipullosta tai tissistä..

Meilläkään lapset eivät ole tykänneet maidosta. Kumpikaan. Anna kalkkia jos olet liian huolissasi kalsiumin määrästä. Meillä murskataan yksi tabletti morttelilla joka ilta puuron joukkoon, molemmille lapsille. Ja paras neuvo jonka voin antaa (omasta kokemuksesta) on se, että älä missään nimessä stressaa koko vauvavuotta tuolla asialla, ei ole sen arvoista. Itse sen tein esikoisen kanssa, melkein hiukset tippui päästä. Eikä se lopputulokseen vaikuttanut millään lailla. Eli lapsi juo sen mitä juo ja that's it. Meillä kulkee suvussa tuota maidottomuutta. Hyvin harvat tykkäävät juoda. Joten voipi olla geeneissä, ettei siitä hirveemmin välitä.

Minäkin ap:n kirjoituksessa jäin ihmettelemään, paljonko sitä maitoa sitten pitäisi mennä? Tokihan korvikkeen tarve vähenee, kun siirrytään kiinteisiin. Korvikkeen määrä on suurimmillaan juuri ennen kiinteisiin siirtymistä, jopa noin litra päivässä. Mutta sehän onkin silloin vauvan ainoa ruoka.

Käsittääkseni n. 500ml/pv riittää kuitenkin turvaamaan kalkin saannin, kun energiaa tulee jo muustakin ruuasta. Eli jos maitoa menee riittävästi kalkin puolesta (se puoli litraa) ja lapsi kasvaa muuten hyvin, niin mitään ongelmaa ei edes ole (;

tuo 500-600 ml on ihan oikea määrä maitoa päivässä. Jos lapsi kasvaa hyvin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Liian vähäinen maidonsaanti näkyy pituus kasvun hidastumisena. Eli jos pituutta tulee normaalisti, saa lapsi maitoa varmasti tarpeeksi. En suosittelisi henkilökohtaisesti anatmaan vettä. Minä sorruin siihen juuri noihin aikoihin kun rintaruokittu lapsi kiinnostui pullosta ja vedestä kun muutkin sitä joivat ja nyt yritämme uudelleen opetella juomaan maitoa kun pituuskasvu lähes pysähtyi.

Yhteistyössä