Kalkkitabletti lapselle jos ei juo maitoa???

Pitääkö pyytää resepti tai lääkärin lupa kalkkitabletin antoon jos lapsi ei juo maitoa tarpeeksi päivän aikana?? Tai oletteko ihan neuvolan luvalla antaneet? Jos niin mitä kalkkia?
Meillä tuo tyttö taitaa "vieroittaa" itseään pikkuhiljaa maidon juonnista (ja tuttipullosta) tai siis apteekin erityikorvikkeesta neocatesta, kun nyt on aamupäivän maito kerta jäämässä pois ja kun vielä yösyötön lopetan niin maitoa menee aikast vähän... N. 3 dl ehkä päivässä... Jauhetta en voi sekoitella ruokiin, kun on niin karvasta ja ruuan joukossa lapsi haistaa ja maistaa sen heti-> ei sitten syö. Juo kyllä mielellään silloin kun sitä haluaa. Nokkismukista juo mielellään vettä hörppyinä, mut ei maitoa ruuan kanssa... Eli helpoimmalla pääsisi ilman tappeluita ja maidon tuputtamista kun antais kalkkitabletin... Ja lisää vain jonkun välipalan maitokertaan...
 
Kysyppä lääkäriltäsi, joka on apteekki maidonkin määrännyt. Meillä esikoinen joi jotain apteekin maitoa ja piti antaa sellaista lasten kalkkia. Se oli jauhetta pussissa. Mutta sen määrän lääkäri määräsi. Olikohan puoli pussia/päivä.

Noita maitoja on niin paljon erilaisia. Muistan vain että meillä koitettiin 3-4 maitoa, ennen kuin löytyi passaava maito. Ja näissä maidoissa on ne kalkkimäärätkin varmasti erit.
 
Vielä yksi vinkki. Oletko koittanut antaa maidon ns. nälkäisenä. Ja sen jälkeen vasta ruoka. Minä teen aina niin, että jos lapse ei juo, annan juotavan ennen ruokaa. Tai jos juo liikaa, annan maidon vasta ruuan jälkeen. Tapaus kohtaisesti.
 
Heh, juu on kyllä kokeiltu kaikki keinot ja tämä maidonjuonti tökkinyt lähes syntymästä saakka. Ja maitoallergia selvisi syyksi... Nyt kyllä oikea maito, mutta selvästi näkee lapsessa jotain "itsenäistymisen" halua, eli luulenpa nyt että kyseessä on ihan vain protestointi itse maidonjuomista vastaan... Haluaa kyllä juoda lasista nokkiksesta ym. vettä ja lusikkaruoka maistuu. Ja meillä selkeästi sose/maitokerrat erikseen, väliä 3-4 tuntia, että kyllä pitäisi maistua jos maistuakseen on... Iltavelli ja aamuyönmaidon juo ihan mukisematta, mut siitä hädin tuskin tulee tuo 3dl. No, pitääpä kysäistä lääkäriltä tuosta jauheesta...
 
Yliopiston apteekin kalsiumkarbonaattijauhe on yleensä melko hyvin siedettyä myös allergikoilla. Useimmiten sen vuorokausimäärän mun käsittääkseni kertoo lääkäri verikokeen perusteella ainakin silloin kun sitä käytetään 1 vuodesta eteenpäin.
 
Ei tarvitse kysyä lupaa.
Jos menee alle 5 dl päivässä, tulisi antaa kalkkitabletti.
Meillä menee 4 dl päivässä + vauvajukurtti. Annan joka toinen päivä puolikkaan kalkkitabletin.
Vähän aika sitten meni 3 dl päivässä + vauvajukurtti, annoin joka päivä puolikkaan kalkkitabletin.
Ilman reseptiä ostamme kalcipos nimisiä tabletteja.
 
Täällä samaa maitokieltäytymistä.Enkä kyllä käsitä miks.Pullosta ei mee kyllä mikään muukaan,juomisia poika karttaa.Lasista vettä juo kyllä ja vähän maitoakin mutta ei tod mee yli 5 desiä,edellispäivän maitosaldo oli n.50 MILLIÄ!!!

Mä kans kysyin neuvolasta ja ne vaan ihmetteli että katotaan 1 vuotiaana.
Täytyykin apteekista kysellä asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Kata-74: Teillä tuo maidosta kieltäytyminen saattaa johtua siitä refluksista. Jos ei sittenkään lapselle se maito sopisi...? Meillä muksu ei todellakaan juo epäsopivia korvikkeita, se on tullut huomattua.
Oon itekin miettinyt että mikä mättää...
Esim jos annan puuroa illalla jossa maitoa,vadelma-kaurapuuroa niin se tökkii.Kun vaihtaa sen puolukkaiseen puuroon se menee alas ihan ok.
Mutta kun ei mitään ns.oiretta enää ole.Terkkakamu sanoi että jos poika yhdistää maidonmaun siihen pulautteluun ja kieltäytyy siks.

Peruna-porkkana vellia juo jonkun verran,parina päivänä on mennyt alas reilu desi.

Täytyy ens viikolla soittaa lääkärille,josko jätetään joko pirun maito pois ja tabua tilalle!
 
Meillä lapsi osaa yllättävän hyvin ja pontevasti kieltäytyä "pahiksista" ja jos saa tahtonsa läpi ei oireita juurikaan ole! Olen nykyisin aika pitkälle sitten luottanut lapsen omiin tuntemuksiin. Jos olen väkisin ja huijaamalla kokeiluja jatkanut, on sieltä sitten ihan selkeät allergiaoireet ajan myötä tulleet (niin, että minäkin jo tajuan), mistä oli alunperinkin kyse. Näin siis meillä...
 

Yhteistyössä