vauva 7kk ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Tyttö kohta 7kk vanha ja oli täysimetyksellä 5kk vanhaksi. Ja nyt ollaan kaksi kuukautta tässä yritetty syödä ja mikään ei uppoa, nyt olen jopa jättänyt päivä imetykset pois niin ei siltikään maistu mikään ruoka. Alkaa jo huolettamaan,että onko kaikki hyvin, koska täytyyhän vauvalla nälkä olla. Onko muilla vastaavaa?

Hei! Meidän tyttö on pahimmillaan ollut viikon syömättä (useita kertoja) Tämä alkoi jo vauvana ja nykyään 2 vuotiaana saattaa edelleen ruveta syöntilakkoon. Maito, mehu ja vesi kyllä kelpaa tällöin (onneksi!) mutta jostain syystä ei aina syö. Sitten saattaa olla kausia jolloin ruoka maistuu paremmin, syö aamupuuron, pääruoan, välipaloja ja iltavellin.

Olisikohan sinun lapsellasi puhkeamasa hampaita? Joskus ikenet saattavat olla niin kipeät ettei ruoka sen takia maistu. Kokeile erilaisia ruokia, eri lämpöisiä ja eri paikassa tarjottuna... Tiedän kyllä miten ärsyttävän turhauttavaa ja huolestuttavaa on kun muksu ei syö, mutta ei sille mitään voi kun pakottaminenkaan ei auta...

Siis syökö vauva yhtään lusikallista vai onko suu tiukasti kiinni? Jos ottaa edes vähän niin hyvällä alulla olette!

Sinuna tarjoaisin vaan sitkeesti samaa mössöä useana päivänä peräkkäin kun uuteen makuun tottuminen vie aikuisellakin 10-15 maistamis kertaa. (Muistan hyvin kun vaihdoin ""tavallisen"" juuston kevyeen 10% rasvaa sisältävään, niin johan tuntui ettei kyllä maistu yhtään miltään! Nyt jo maistuu hyvälle...)

Onko hän muuten kiinnostunut syömisestä? Anna omaan käteen pehmeä ensilusikka jota voi itse imeskellä. Meillä tämä konsti usein auttaa aterian loppuun viemisessä, kun puolivälissä alkaa kyllästyttämään. Oma lusikka kourassa menee ruokaa vielä iso satsi ja osa leviää omalla lusikalla pitkin naamaa ja vaatteita mutta mitä siitä.

Tyttö aloittaa huutamisen heti ku ruokalappu laitetaan ja hyvällä mäihällä saattaa pari lusikallista ottaa ruokaa. Yritän syöttää viisi kertaa päivässä. Meillä ongelmana myös se ettei juo nokkamukista eikä tutipullosta vettä eikä maitoa. Iltasin saa vielä tissiä ja öisin. Päivällä en imetä enään ollenkaan sen vuoksi,että alkaisi syömään kiinteitä, mutta aika epätoivoista tämä alkaa olemaan.

Meillä kesti kiinteisiin totuttelu pari kuukautta. Välillä tuntu tosi hankalalta saada alas mitään. Siinä meinas äipän hermot olla riekaleina kun joka syönti yritys oli aivan kamalaa kamppailua. Sitten vain yks kaks eräs päivä alkoi sujumaan aivan kuin olisi yhtäkkiä huomannu mikä juttu tuo lusikka ruoka on. Mietin jälkeenpäin oliko tuona päivänä jotain erityistä, huomasin että olimme tuolloin kylässä ystäväni luona jolla on vähän vanhempia lapsia. Meillä taisi toisten lasten esimerkki auttaa.

Hei Aino, olisiko mahdollista vaihtaa nimimerkkiä, kun täällä on jo pitkään ollut yksi kirjoittaja aino-nimimerkillä. Tunnistin vaan kun hänellä ei ole tuon ikäistä tyttöä=)

Meillä kun poika välillä tappelee (ja pienenä jo tappeli) ruokaa vastaan auttaa myös aina se, kun ollaan kylässä syömässä tai kun joku muu syöttää, mieluiten kokenut ja kärsivällinen mummi. Ihan vahingossa putoaa silloin kaikkein hankalinkin ateria eli iltapuuro, joka kotona menee usein taisteluksi, heittelyksi ja nälkäisenä nukkumaan menoksi... oikeastaan useammin voitaisiin kyläillä :)

Mua ainakin huolestuttaa se, että ei saa maitoa päivällä. Kyllä sitä tissiä tarvitsee saada! Jos ei juo vettä eikä maitoa pullosta tai mukista. Ja jos ei syö niin nestevajehan siitä tulee ja siitäkin voi tulla aika kerre.

Ja lisään vielä, että joskus kun omani ei suostu syömään, niin minä annan pelkkää tissiä ruokapakottamisen sijaan. Nälkä tulee kyllä sitten, koska eihän se maito tyydytä, joten ihmeesti suu aukeaa kun namisosetta antaa sitten, on vauvasta namia vaikka olisi perunaa :)

Joo maitoa pitää kyllä saada. Tuon ikäiselle se maito on tärkeämpää kuin ruoka.

Meilläkin on aina tuo syöminen ollut hankalaa. Pari kuukautta kesti ennen kuin oikeestaan mitään sai menemään eikä vieläkään (11kk) syö kovin paljoa. Puurot menee tosi hyvin mut liharuokien kanssa on vaikeeta. Maitoa myös vaikea saada menemään pullosta. Ruokien kanssa hörppyytän lasista ja aamulla/illalla saa vielä tissiä.

Neuvolasta käskivät varaamaan ajan puheteraupeutille, että katsovat ettei kielessä ole mitään poikkeavaa. Neuvolasta myös kehottivat aikaisemmin lopettamaan päiväimetykset, koska ei rupea syömään kiinteitä.Tyttö ollut alusta asti niin tissin perään ettei ole kelvannut tutti ja öisin on halunnut pitää tissiä tuttina. Syö edelleen nukkumaan mennessä tissiä ja kaksi kertaa yöllä.

Yhteistyössä