Vauva 6kk - unikoulua vai aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja univajeinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

univajeinen äiti

Vieras
Tilanne siis se että puolivuotias vauva syö 4-5 krt yössä,yleensä vaan pari minuuttia kerrallaan ennen kun nukahtaa (ja siis lopettaa syömisen,saattaa lutkuttaa pitkäänkin). Ollaan jo n kolmen viikon ajan yritetty että vauva nukkuu isänsä kanssa ja isä tarjoaa tuttia jne,mutta sen 4-5 krt yössä rauhottuu vasta tissillä. Pitäiskö tässä jatkaa samaan malliin ja toivoa että aika auttaa vai kokeilla jotain "radikaalimpaa" unikoulua? Tyyliin huutakoon isin sylissä,tissiä ei tule.. ??
En siis usko että vauvalla on (ainakaan joka kerta) oikeasti nälkä kun nukahtaa aina niin pian. Toivoin että kiinteiden ja puuron alotus olis tuonu paremmat yöunet mutta ei..

Etkö itse saa nukuttua vauvan vieressä vai ? Meilläkin vauva syö monta kertaa yössä ja lutkuttaa ihan vaan lohdutukseksikin, silti yöt menee minusta ihan kivasti kun annan vauvan vaan nukkua tissin vieressä. Monesti siis itsekin nukahdan samantien kun olen työntänyt vauvalle tissin suuhun, en vilkuile yöllä kelloa enkä laske imetyskertoja. En edes nouse sängystä ylös kertaakaan, vaipankin vaihdan sängyllä vaan.... tää toimii ainakin meillä. Siis, koita tehdä öistä itsellesi mahd. helppoja.

Kuulostaa vaan siltä että teidänkin vauvalle se tissille nukahtaminen on lohduttavaa ja rakas hetki, joten miksi et antaisi hänen siihen nukkua? toki nykymaailmassa ajatellaan että vauva pitää vierottaa mahd. nopeaa ettei se vaan opi siihen ja tähän, mutta en mä ainakaan kovin montaa miestä tiedä jotka äidin tississä öisin roikkuis, eli kaippa ne kaikki vierottuu ennemmin tai myöhemmin kun ovat valmiita :D

Jos sinun jaksamisesi vaatii ehjempää yöunta, niin pakkohan se on ottaa muut konstit käyttöön?

Vinkkejä voi löytyä kirjoista:
Pehmeä matka höyhensaarille
Unihiekkaa etsimässä

Ja juu, siihenhän sulla nyt jos on ylimääräistä aikaa ja energiaa, kirjojen plarailuun. Sori.

Mutta itse samanikäisen kanssa päätin antaa aikaa, koska ne vähäiset unikoulukokeilut tuntui vievän musta viimeisetkin energian ja järjen hivenet, kun taas yöimetysten kanssa en ollut vielä niin piipussa. Kumpi sinua väsyttää enemmän juuri tällä hetkellä...? Jos päätät jatkaa yöimetyksiä, niin ei se tarkoita että niitä pitäisi jatkaa kuukausi, kaksi tai kuusi, vaan vaikkapa viikko tai kaksi sen kummemmin stressaamatta, ja miettiä sitten asiaa uudelleen...? Joskus tilanteet tasaantuu itsestäänkin.

Kuulostaa ihan normaalilta puolivuotiaalta.

No joo,varmaan onkin ihan "normaali puolivuotias". Mutta jos mä haluaisinkin kehittää siitä epänormaalin puolivuotiaan,eli sellasen joka herää sen kerran tai kaksi syömään?

Tuntuu vaan niin turhauttavalta heräillä jatkuvasti (esikoinenkin heräilee oikeastaan joka yö vähintään kerran,joskus 3-4 kertaa eikä kelpuuta isiä..) ja vuoroin nukkua huonosti huonossa asennossa "huvituttina" vauvalle tai nukkua huonosti huonosti nukkuvan pikkulapsen "turvana". Samalla kuulee kavereiden vauvoista jotka on "kuukauden iästä lähtien nukkunu yöt läpeensä,ensin 5 tuntia ja siitä vaan pidentyny nykyiseen 12 tuntiin.." Miksei mun lapset nuku??

Alkuperäinen kirjoittaja univajeinen äiti;27504066:
No joo,varmaan onkin ihan "normaali puolivuotias". Mutta jos mä haluaisinkin kehittää siitä epänormaalin puolivuotiaan,eli sellasen joka herää sen kerran tai kaksi syömään?

Tuntuu vaan niin turhauttavalta heräillä jatkuvasti (esikoinenkin heräilee oikeastaan joka yö vähintään kerran,joskus 3-4 kertaa eikä kelpuuta isiä..) ja vuoroin nukkua huonosti huonossa asennossa "huvituttina" vauvalle tai nukkua huonosti huonosti nukkuvan pikkulapsen "turvana". Samalla kuulee kavereiden vauvoista jotka on "kuukauden iästä lähtien nukkunu yöt läpeensä,ensin 5 tuntia ja siitä vaan pidentyny nykyiseen 12 tuntiin.." Miksei mun lapset nuku??

Koska sun kuopuksen aivot kasvaa niin hurjaa tahtia, että tarvitsee hyviä rasvahappoja yölläkin? Koska sun aarteet ovat oppineet, että vanhempiin voi aina luottaa ja turvautua, eikä yölläkään tarvitse pienen lapsen selviytyä yksin? Koska sun lapset uskaltaa ilmaista tarpeensa eivätkä ole alistuneet, ettei kukaan kuitenkaan kuule?

TOIM.HUOM. Tarkoitus on vain lohduttaa, en tarkoita että niiden hyvin nukkuvien 1-kuisten aivot kutistuisi ja vanhemmat toimisi väärin. Lapset on tässäkin asiassa jo synnynnäisesti erilaisia, ei se ole vanhempien hallinnassa kuin osittain. Eli turha miettiä sitäkään, onko tehnyt joitain väärin, kun lapsi heräilee ja naapurin lapsi ei - jotkut vaan heräilee pidempään ja tiheämmin.

Aikaa antaisin minäkin. Vauva ei ihan selvästi ole vielä valmis yövierotukseen. Koita tehdä tilanne itsellesi mahdollisimman helpoksi, eli ota vauva nukkumaan viereen ja jos mahdollista niin baari auki ilman että sinun tarvitsee edes herätä. Itse en voinut imettää kyljellään, mutta vauva nukkui vieressä ja kaikki muutkin tykötarpeet oli siinä kädenulottuvilla sekä varmistus ettei haittaa aikka nukahtaisin vauva sylissä. Voimia! Tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti ja vaikka vauva nyt heräisikin neljä kertaa yössä, voi olal että kuukauden kuluttua yöheräämisiä ei ole ollenkaan. Unikouluihin lähtisin vasta lähempänä vuoden ikää ja silloinkin edelleen kuuntelisin vauvan valmiutta.

No ei nuku kaikkien muidenkaan lapset, pyh ja pah! :D monet heräilee vielä 3-vuotiainakin monta kertaa yössä ja se on ihan normaalia. Tosin harvemmat 3-veet tissille mutta lohtua vanhemmatkin lapset voi öisin hakea sylistä tai vieressä nukkumisesta.

Esikoinen omaan sänkyyn teidän sängyn viereen niin tuntee olonsa turvalliseksi ja vauva kainaloon.

Ja joillekin hyvin nukkuvien vauvojen vanhemmille on melkoinen täräys kun yörallit alkaakin yllättäen 4-6kk iässä tai vaikka siellä vajaan vuoden iässä (liikkumiseen, hampaisiin, mihin lie liittyen). En sitä tietenkään toivo kenellekään, mutta jos kolmikuinen nukkuu hyvin, tilanteesta kannattaa nauttia, mutta ei kannata vielä liian syvään huokaista helpotuksesta.

En tiedä kuinka lapsista kasvatettiin epänormaaleja, mutta sen tiedän että oman lapsen vertaaminen toisten lapsiin on vähän turhaa.

Nykyään tiedetään, että huonounisuus on pitkälti geneettinen ominaisuus. Sikäli kurjaa, että ne eniten heräilevät vauvat sattuvat usein niille vanhemmille, joilla on jo valmiiksi nukahtamis- ym. vaikeuksia.

Jos teillä esikoinenkin edelleen heräilee useamman kerran yössä, niin vaikea kuvitella että imetyksen lopettaminen saisi kuopuksen nukkumaan esikoista paremmin. Eli minäkin ehdottaisin että mietittäisiin ratkaisuja, joilla sinä saisit nukuttua ainakin välillä, vaikka sitten päiväsaikaan, vähän enemmän.

Meillä jatkui yöheräily puolitoistavuotiaaksi, ja uskollisesti imetimme ja passasimme. Sitten se loppui kertaheitolla. Olen ihan tyytyväinen tilanteeseen, kun lähipiirissä ja suvussa on näitäkin, jotka heräilevät vielä kolmevuotiaana useamman kerran yössä kaikesta unikoulutuksesta huolimatta.

Mä mietin samaa tuossa vaiheessa kun vauva heräili kaiken aikaa, mutta päätin antaa aikaa, koska tuntui siltä. Uskon, että äitinä tunnet lapsesi parhaiten ja vaistoat kyllä onko vielä unikoulun aika. Mulle tuli vauvan ollessa 8kk sellainen olo, että nyt hän on valmis - ja kas vaan - unikoulu toimi yhdessä yössä ilman itkuja. Luota itseesi ja vaistoosi. Väkisin ei kannata taistella, jos aika ei ole kypsä.

Lisätään vielä, että meillä heräileminen näytti melko pienestä saakka liittyvän enemmän pissahätään kuin nälkään/janoon. Vauva heräsi, tuhersi itkua, pissasi ja nukahti otettuaan rinnasta hieman huikkaa. Yöheräily loppui samaan aikaan, kun yövaippa alkoi pysyä kuivana.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti9;27504044:
Etkö itse saa nukuttua vauvan vieressä vai ? Meilläkin vauva syö monta kertaa yössä ja lutkuttaa ihan vaan lohdutukseksikin, silti yöt menee minusta ihan kivasti kun annan vauvan vaan nukkua tissin vieressä. Monesti siis itsekin nukahdan samantien kun olen työntänyt vauvalle tissin suuhun, en vilkuile yöllä kelloa enkä laske imetyskertoja. En edes nouse sängystä ylös kertaakaan, vaipankin vaihdan sängyllä vaan.... tää toimii ainakin meillä. Siis, koita tehdä öistä itsellesi mahd. helppoja.

Kuulostaa vaan siltä että teidänkin vauvalle se tissille nukahtaminen on lohduttavaa ja rakas hetki, joten miksi et antaisi hänen siihen nukkua? toki nykymaailmassa ajatellaan että vauva pitää vierottaa mahd. nopeaa ettei se vaan opi siihen ja tähän, mutta en mä ainakaan kovin montaa miestä tiedä jotka äidin tississä öisin roikkuis, eli kaippa ne kaikki vierottuu ennemmin tai myöhemmin kun ovat valmiita :D

Meilä kolme lasta, kuopus 3kk, ja kaikkien kanssa juuri näin tehty. Ja hyvin on toiminut. Suosittelen!

Yhteistyössä