Vauva 4kk-6kk ja täysimetys

Hei

Onko täällä muita, joiden vauva 4kk tai yli ja pärjäätte vielä täysimetyksellä?
Itelläni maanantaina 4kk täyttävä poikavauva, jota pelkästään imetän.

Vauva ei alunalkajenkaan ole nukkunut pitkiä pätkiä vaan on herännyt syömään yölläkin 1h- 2h välein. 3kk ikäisenä nukkui parina yönä jopa 9h putkeen ja tapana oli nukkua muutenkin pisimmillään 6h. Nyt olemme taas heränneet usein yölläkin ja aina tissi maistuu. Johtuneeko sitten tulossa olevista hampaista, jotka jo pilkottaa vai onko nälkä?

Kaipaisinkin kohtalon tovereita, jotka aikovat täysimettää mahdollisemman pitkään. Itelläni tarkoitus imettää lähelle 6kk, vaikka yöt jatkuisivat samalla lailla, jos vaan itse jaksan herätä antamaan tissiä.

Poikani ei myöskään juo pullosta vaan aina tissiltä, joten olen paljon kiinni pojassani, mutta ajattelen sen olevan vaan meille molemmille hyväksi. Kohtahan ollaan menossa siinä, että poika ei edes halua syliin :D

 
Meidän tyttö on nyt paria viikkoa vaille 6kk ja täysimetyksellä mennään. Samalla lailla on unienkin suhteen menty kuin sulla. 4kk ikäisenä tuli alahampaat, jonka jälkeen vähän aikaa yöt rauhoittu, mut nuha iski 5kk ikäisenä, josta selvittyä yöt on jatkuneet aika tiuhalla imemisellä. Tosin veljenpoika samanikäsenä söi myöskin monta kertaa yössä korviketta ja sai myös soseita, joten ei voi tietää vaikuttaisko kiinteiden aloittaminen mitenkään. Tiheän imun kausiahan vauvalla voi olla, jolloin kasvattaa maitomääriä täsmäämään tarvetta.

En oo mitenkään ylettömän väsynyt tiheisiin imetyksiin, joten ajattelin ootella vielä tän pari viikkoa. Mä en oo myöskään mitään lypsämishommia harrastaa, joten aika tiukastihan tässä ollaan vauvassa kiinni oltu. Mulla tää on kolmas ja viimeinen lapsi, joten nautitaan nyt sitten koko rahan edestä. Vanhemmat lapset on jo koulussa, vaikka tuntuu, että esikoisen syntymästä on vain hetki :)
 
Minulla tosiaan ensimmäinen lapsi, joten välillä sitä on ihan huuli pyöreenä mikä on normaalia ja mikä ei. Sitten kun lukee ja kuulee, että moni on aloittanut soseet jo tässä vaiheessa ja ite vielä haluaa mennä näin. Poika kerta kasvaa ja voi muuten hyvin (paitsi noi unet). Ootellaanpa sitten nyt vain noiden hampaiden puhkeamista. =)

 
Mie oisin halunnu täysimettää sen 6kk, mut ei se oikeen onnistunu ku paino ei noussu oikee yhtää ja heräili tosi usein ni mun voimat alko sit vähän hiipua. Tosin eipä ne kiinteet onnee tuonu, vähä aikaa nukku paremmin, mut sit taas ei. Ja syöminen oli yhtä taistelua ku ei tainnu olla valmis soseisiin. Mut oli 4kk ja vkon tai pari yli ku alotettiin soseet. Nyt jos saisin tehhä asian uudelleen ni ehk imettäsin ja puristasin ittestäni ne voimat. Koska kyse oli ehk jonku verran myös kyllästymisestä ku koko ajan piti olla imettämässä ja herätä.
 
Meillä on poika reilu 7kk ja täysimetin häntä 6kk ja sitten aloitettiin maistamaan kiinteitä. Meillä poika ei koskaan suostunut juomaan edes tuttipullosta, vaikka pumppasin omaa maitoa tarjottavaksi, mutta ei vain juonut. Kiinteet ei meinannut alussa maistua ollenkaan, mutta onneksi nyt on alkanut maistumaan. Meillä tosiaan poika on ollut isokokoinen, puolivuotiaana painoi jo yli 9kg ja neuvolassa ihmettelivätkin kun kasvoi niin hyvin pelkällä rintamaidolla. Nyt jatkan imetystä kiinteiden ohella. Jos vain maito riittää niin imetän siihen asti ennen kuin aloitetaan tavan maitotuotteet. Meillä poika on nukkunut koko ajan yöt hyvin, on heräillyt vain 1-2 kertaa yössä syömään. Nytkin nukkuu tuonne aamu 6-7 ja annan sitten tissiä ja jatkaa uniaan vielä. Esikoista täysimetin noin 3,5kk ja sitten tuntui ettei rintamaito enää riittänyt vaan annoin lisänä korviketta.
 
Minä täysimetin 5,5kk. Olisin jatkanut pidempään pelkällä rintamaidolla, mutta painostus kiinteisiin oli suuri (neuvola, äitini, mieheni), joten annoin periksi kiinteille siinä vaiheessa... Hö, olisin vain pitänyt kantani, kun poju kuitenkin kasvoi. Mutta edelleen imetän kiinteiden rinnalla "vauvani" ollessa 10kk, myös öisin. :)

Ja sitten on muuten niitä tiheän imun kausia. Silloin heräillään pitkin yötä juomaan, eikä pidä luulla, että se olisi merkki nälästä tai että maito ei riittäisi. Sillä vain varmistetaan maidon riittävyys. En muista tarkkaan, milloin ne kaudet yleensä on, mutta paljon tietoa ja tukea löysin mm maitolaiturista ja imetystukilistasta. Esimerkiksi kuivat päivät tai kaudet, mikä sen nimitys nyt olikaan, niin säikäytti esimerkiksi itseni, että nyt se maito loppuu... Siihenkin löytyi vastaus ja vinkkejä noilta sivustoilta. Yksin ei tarvi pähkiä näitä asioita. Mukavia imetyshetkiä!
 
Mulla on tyttö pian 4kk ja kovasti haluaisin myös täysimettää sinne puoleen vuoteen asti, jos vaan maito riittää tytön hyvään kasvuun ja sitten osittaisimettää ainakin vuoteen, ellei vauva halua vierottaa itseään aiemmin. Tähän asti typy ei ole saanut kertaakaan korviketta ja pulloakin on taidettu kokeilla vain 3 kertaa - huonolla menestyksellä. Mua ei haittaa ollenkaan tämä imetyksen ns. sitovuus, kun tämä on kuitenkin niin älyttömän lyhyt aika tämä puolikin vuotta, eikä kiinteisiin siirtymisessäkään ole mun puolesta kiirettä. Ja ihanaahan se vaan on, kun voi itse ruokkia pienokaisensa. Mitään niin sulosta ei ookaan kuin oma vauva, joka just masunsa täyteen syöneenä kohottaa katseensa rinnalta, katsoo silmiin ja hymyilee onnellisena. :heart:

Mutta siis. Meillä meni tuossa pari kuukautta sitten niin, että tyttö nukkui parhaimmillaan yöllä jopa 8,5h putkeen syömättä! Nyt on sitten syöty senkin edestä, toissayönä taisin imettää 5 kertaa 12 unitunnin aikana, eli tosi tiheästi. Meillä typy ei varsinaisesti herää syömään missään välissä tai ehdi itkeä nälkäänsä, vaan kun itse herään siihen, että neitokaisen uni käy levottomaksi, tarjoan neidille rintaa ja yleensä neiti sitten syökin ja jatkaa tyytyväisenä uniaan - tai siis vaipuu taas syvempään uneen. Nyt tytön yöt on olleet jo jonkin aikaa niin levottomia (keikuttaa itseään kyljeltä toiselle, potkii ja sätkii, nostaa jalkojaan kohti kattoa, nyrkkeilee, huitoo käsillään ja pyörittää päätä puolelta toiselle), että oon tosiaan päätynyt imettämään (tainnuttamaan :D ) tyttöä monta kertaa yössä. Tyttö nukkuu vieressä, joten aika vaivattomasti nuokin menee, enkä aamulla oikein edes muista tuliko imetettyä ja kuinka monta kertaa.

Päivisin tyttö ruokailee n. parin tunnin välein.
 
Kiitos kaikille vastauksistanne. Mukava kuulla, että meitä täysimetysen "puolesta puhujia" vielä on. =) Kiva saada tukea siihen, että soseiden aloitukseen ole mikään kiire. Meilläkans, kuten Sorayalla, lähipiiri vähän painostaa soseiden aloitukseen. Miehen äitikin oli tokaissut miehelleni, että nälkä sillä on, kun niin usein herää. Onneksi ei sanonut minun kuullen.

Roseheip: Kuulostaa niin tutulta noi teidän yöt. Meillä poika tosin nukkuu omassa sängyssä vieressäni. Mutta aamulla sitä ei enää muistakaan montako kertaa sitä herättiin. Onneksi vielä jaksaa. Pojalla myös hyvin vilkas yöelämä. Vielä ei käännytä, mutta herätessä ollaan miten milloinkin päin.

Muistan miten jo 1,5kk neuvolassa neuvolatäti ihmetteli meidän tiheitä imemisvälejä, vaikka kuitenkin mainostaa lapsen tahtista imetystä. :kieh:

Miten teidän vauvoillanne muuten maha toimii täysimetyksen aikana? Meillä kakataan välillä tosi useinkin, ja vielä ei oo ollut päivääkään ettei olisi kakkaa tullut. hyvä näin :saint: , vaikka välillä sitä ajattelee onko sekään normaalia, mutta yksilöitähän ne kaikki kullannuput ovat. :heart:

 
Tiia, siis meillä tyttö saattoi syödä ensimmäiset pari kuukautta monta kertaa tunnissa hereillä ollessaan. Nukkui tosin pitkiä päikkäreitä, jolloin ruokailuväli saattoi olla kolme-neljä tuntia, mut sitten välillä taas vaikka vaan 10 minuuttia. Mun mielestä se on ihan normaalia ja nimenomaan lapsentahtista. Vauvat nyt vaan tahtoo syödä ja imeä usein. Ja kun nuo ruokailuvälit piteni tuohon pariin tuntiin niin mähän olin aivan ihmeissäni, kun yhtäkkiä ehti laittaa esim. ruuan alusta loppuun ja jopa syödä sen lämpimänä. :D Imetystukilistan sivuilla oli hauska kuvaus 1kk vauvan ruokailutahdista: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=158

Meillä vauvan masu toimii välillä pari kertaa päivässä, välillä kerran ja pisimmillään on tainnut olla 4 päivän tauko kakkaamisessa. Kaikki tuo on ihan normaalia täysimetetyillä, eikä vauva oo ainakaan ollut moksiskaan noista pidemmistäkään tauoista.

Kiinteistä vielä sen verran, että mä oon vähän ajatellut aloitella ne sitten aikanaan sormiruokaillen. Tai ehkä osa soseena, osa sormipaloina. Pitää katsoa sitten mikä fiilis. :)
 
voisinpa tähän kommentoida, että on ääärimmäisen harvinaista että rintamaito ei riitä lapselle täysimetykseen 6 kk ikään asti. Kiinteiden aloitus ei auta nukkumiseen/öihin, rintamaidon energia riittää lapselle 6 kk ikään jos imetys on lapsentahtista . On normaalia että täysimetetyn lapsen paino ja pituus notkahtaa n. 4 kk jälkeen, ja tällöin on tärkeetä että ei tulkita väärin ja lähdetä väkisin niitä kiinteitä tarjoamaan mitä hyvin moni tietämätön neuvolan terveydenhoitaja tekee...paino ja pituus ottavat kiinni kyllä aikanaan.

Lapset heräilevät öisin, on vaiheita jolloin nukkuvat hyvin ja vaiheita jolloin heräilevät...se vaan nyt on niin jos yhtään tuntee lapsen fysiologiaa. Kiinteiden aloittamiset jne. eivät yleensä auta yhtään vaan sotkevat lapsen kehittymätöntä ruoansulatusta ja voivat jopa aiheuttaa vaurioita suolistoon.

Vierailkaapa täällä ja hankkikaa tietoa :)
http://www.imetys.fi/itu/index.php
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=35&Itemid=188


 
Meillä siirryttiin maistelemaan kiinteitä kun ikää tuli 5kk ja tarkoitus olisi mennä vuosikkaaksi tissimaito pääasiallisena ravinnonlähteenä. Yöimetystä aion jatkaa niin kauan kuin se tuntuu hyvältä, esikoisella joudun omien selkäkipujeni takia sen lopettamaan 11kk iässä.

Labeben kanssa olen samaa mieltä siitä, että ei vauvantahtisesti imetetty lapsi nälkää näe, ja kiinteiden aloitus ei välttämättä helpota unia ja itkuja yhtään - toisilla taas saattaa hyvinkin helpottaa.

Täysimetetyillä menee aika pitkään ennenkuin kiinteitä ruokia menee niin paljon, että ne voittavat energiamäärässä ja ravitsemuksellisesti tissimaidon, joten kannattaa tosiaan edetä ihan rauhassa ja pikku hiljaa. Esikoisella oli kaikenlaisia ongelmia ruokailussa ja siitä opin, ettei kannata näistä syömisistä niin stressata, ei lapsi nälkään kuole kunhan ruokaa on tarjolla...
 

Yhteistyössä