vauva 3kk atooppinen ihottuma kun rasvat ei auta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä

Vieras
vauvalla todettu atooppinen ihottuma, allergiatestit on tulossa mutta sitä ennen pitäs saada iho kuntoon.

rasvataan 2 krt päivässä ceralanilla mutta ei auta. En tiedä käytänkö liian vähän vai onko huono rasva. vauva itkeskelee kun rasvaan, iho on aivan kuiva, hilseilee kauttaaltaan ja punainen. Varmasti rasvaus kirvelee, mutta tämä rasva saatiin lääkäriltä mukaan.

sibicort auttoi pahimpaan punoitukseen kun sitä laitettiin 5 pvää 2 kertaa päivässä mutta nyt on 2 päivää ollut ilman ja iho on ihan hirveä. Kuitenkaan kortisonia ei sais laittaa ku jaksoittain.

mitä ihmettä laitan vauvan iholle, että saadaan rauhoittumaan. kerran päivässä käytetään suihkussa ennen iltarasvausta.

Paljonko sitä perusrasvaa pitää levittää iholle? Olen ihan normaalisti laittanut ja sitten antanut vähän kuivua ennen kuin pistänyt bodyn päälle ettei rasva ole vaatteissa. Teenkö jotain väärin? Mua ei mitenkään ohjeistettu rasvaamisen suhteen.

Välillä tuntuu että ceridal öljykin oli parempi ku tää ceridal minkä pitäs olla atooppisen ihon hoitoon.

ja pahimmat alueet on vatsa, kaulan iho, se mihin kuola valuu ja sitten polvitaipeet. Polvitaipeet on erityisen pahat kun iho hautuu kun vauvalla jatkuvasti jalat koukussa. jotenkin tuntuu että ne rasvat vaan hautuu siellä..

Todennäköisesti kyse on ruoka-aineallergiasta, varsinkin kun sibicort auttoi ja pulmaa on noissa paikoissa. Ceralan on varmaan liian heppoinen voide teille noihin vaikeisiin alueisiin. Varsinkin polvitaipeiden kuivuus on usein merkki allergiasta. Ette saa vaivaa kuriin ilman, että lähde löytyy. Todennäköisimmin maito tai viljat. Meillä oli pahimpina aikoina käytössä Repair. On niin tujua ainetta, että sitä kannattaa laittaa vain kuiviin kohtiin. Jää valkoiseksi, puuvillavaate päälle.

Onko sinulla tai miehelläsi atooppinen iho? Olen itse atoopikko ja samoin lapseni. Minä en hoida lasteni ihoa yleisten ohjeiden mukaan, koska se ei vaan meillä toimi. Esim. joka päivä suihkussa käyttäminen vauva aikaan ei olisi sopinut minun lapsilleni. Ceralania ei olla käytetty koskaan. Kortisonia vain harvoin ja silloinkin vaan illalla.

Mitä pesuaineita käytät. Imetätkö? Mitä materiaalia lapsesi vaatteet ovat?

Minä olen pääasiassa hoitanut lasteni atooppista ihoa karite voilla, kylmäpuristetulla kookosöljyllä, satunnaisesti Decubalia ja kortisonia. Imetysaikana varsinkin, olen itse syönyt hyviä öljyjä ihan lusikalla yht. 2-3 rkl/päivä. Vaihdellen kylmäpuristettu oliiviöljy, avokaadoöljy, kylmäpuristettu rypsiöljy jne. Käytössä on Ecoverin tai Lummen hajusteeton pesuaine, ei huuhteluainetta. Ja vaatteet on pehmoisia ja puuvillaa.

Meillä lääkäri sanoi vastaavasta, että iholla elää tod. näk. joku sieni ja käski laittaa pimafucorttia kahdesti päivässä kolmen päivän ajan ja toisto viikon kuluttua. Se auttoi. Siihen mennessä olitiin pelattu hydrocortisonin kanssa, aina kun sen lopetti meni iho uudestaan rikki.
Nyt ei olla varmaan kuukauteen tarvittu kortisonia ja iho tosi hyvänä.

mulla on on ns. kuiva tai herkkä iho, rasvailen ihoani suihkun jälkeen
mutta esim. kortisonia en ole koskaan tarvinnut. allergioita ei ole kummallakaan vanhemmista.

käytän omo sensitive pesuainetta ja lapsella vain puuvilla vaatteita.
imetän osittain saa myös lisämaitoa kun paino ei ole noussut tarpeeksi, NAN.

ja toi sibicort todennäköisesti auttaisi tähän mutta kun sitä ei nyt voi laittaa kun pitäs olla 4 pvän tauko, pahoin pelkään että iho on hirveä silloin.

ja joo voipi olla allergiaa, odotan vaan että päästään testeihin.

pitääkö sen rasvan antaa kuivua ennen kuin pistää vauvalle vaatteet päälle, vaiko kunnon kerros rasvaa niin että näkyy ja vaate siihen?

"pitääkö sen rasvan antaa kuivua ennen kuin pistää vauvalle vaatteet päälle, vaiko kunnon kerros rasvaa niin että näkyy ja vaate siihen? "

Ei se niin tarkkaa ole. Itse laitan lapsille illalla reilusti sheavoita ja yöpuku päälle.

Kortisoni ohentaa muutenkin jo ohutta vauvan ihoa, että ole varovainen sen kanssa. Lue lisää sheavoista. Esim. Flow sheavoi on vatkattu kuohkeaksi ja se on helppo levittää. On myös turvallinen käyttää ihan pienillä vauvoilla. Mutta jos ostat, niin osta ihan perus sheavoita ei niitä mihin on laitettu jotain tuoksua sekaan!

Kyllä tuo sinun ihosi kuulostaa myös atooppiselta. Monilla on sellainen mielikuva, että atooppisen ihon pitisi näyttää jotenkin pahalta. Minulla iho on todella kuiva ja hilseilee. Ei se hilseily kuitenkaan kaikille näy ;) Ruokavaliolla ja hyvällä ihonhoidolla ihoni on ihan ok kunnossa. Samoin lasten. Talven kylmät ilmat tosin aiheuttavat aina vähän ongelmia...

Ja lapsillani tai minulla ei ole atopian lisäksi muita allergioita. Elia atopia ei välttämättä tarkoita allergiaa.

Lisätkää vauvan d-vitamiini annostusta. Meillä kaikilla kolmella tytöllä on todettu atooppinen ihottuma. Rasvaus ei auta. . Nykyään meidän 3v ja 5v saavat d-vitamiinia ympäri vuoden 50mikrogrammaa ja 10 kuinen saa tippoina noin 20 mirkoa..Mutta siis asiaan. Atooppinen ihottuma on muisto vain, eikä rasvata enää kuin kerran viikossa. Ja apteekista saatavilla keinotekoisilla rasvoilla ei rasvata vaan kookosöljyllä. Me vanhemmat käytetään yli 100mikrogrammaa päivässä ja iho on tosi hyvässä kunnossa.Ja kyllä me käytetään ruuassakin paljon suosituksia enemmän (eläin)rasvaa, joten Kyllähän sekin vaikuttaa positiivisesti ihon kuntoon.

Jos imetät, niin jätä omasta ruokavaliosta maito pois. Jos vauva on korvikkeella, niin osta omalla rahalla Prismasta/Citymarketista Nutrilon Pepti 1 -erityismaitoa maitoallergisille. Meillä atopia ja just noi taipeiden pahat paikat oli yhteydessä maitoallergiaan. Turhaan odotat altistukseen asti.

Yhteistyössä