Vauva 2 kk valvoo pikkutunneille :(

Siis apua. Esikoisesta on kyse ja itku kohta pääsee, kun en näemmä saa edes lastani unten maille... auttakaa nyt kokeneemmat!

Lapsosen 2 kk "rytmi" on nyt menossa koko ajan enemmän ja enemmän päin prinkkalaa. Mennään joka ilta klo 22 unitisulle, johon nukahtaakin hyvin pian, mutta nukkuu vain n. 30 min ja herää taas tissittelemään (tai ainakin heti tarjoan tissiä). Tämä valvominen ja tissittely kesti muutama viikko sitten ehkä tunnin, sitten venyi pariksi ja viime öinä on saavutettu pohjat, uni tulee vasta n. klo 02-02.30.

Onko tämä normaalia? Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Voiko rytmiä yhtään vielä peukaloida?
Aamulla nukutaan melkein klo 12 asti, toki välillä syödään aina.
Päivällä nukutaan minkä nukutaan, pikku pätkiä n. 30 min - tunti ja pidemmät, jos vaunutellaan.
Masuvaivaa ei pahemmin ole, ainakin paranemaan päin. Minusta ei heräile välttämättä masuvaivaan.
 
Teillä on vielä niin pieni vauva jolla ei ole vielä minkäänlaista rytmiä. Tai jos on ollut jokin "rytmi" niin ne muuttuu tuon tuosta. Eipä mulla ainakaan ole oikein ohjetta antaa,kuulostaa ihan normaalilta pikkuvauvan käyttäytymiseltä =)
 
Meillä on ainakin auttanut että ollaan illalla yritetty seurustella niin pitkään kun pieni jaksaa ja sitten annettu pullosta reilu satsi joko omaa maitoani tai korviketta niin ettei pienellä ihan heti tule nälkä. Oon käsittänyt että illalla rinnat on tyhjimillään ja sillon pieni saa helposti liian vähän ruokaa (saattaa silti nukahtaa) ja herää sitten pian uudestaan syömään. Sitten kun taas syötät niin pienellä välillä niin ei rinnat oo ehtinyt kunnolla edes täyttyä.
Kaikenlisäksi masuvaivaa pahentaa huomattavasti noin pieni syöttöväli, mutta siitä ei tässä tainnut olla kysymys edes.

Meillä neiti on nyt 7vkoa ja ainakin meillä on pullo auttanut huomattavasti iltamenoja :)
Ja tosiaan nää meidän molempien lapsoset on vielä niin pieniä että rytmit muuttuu ja menee miten sattuu vielä vaikka kuinka yrittäis peukaloida.

Voimia, onneks saatte ainakin aamulla nukkua pitkään!

Tini+Pikku-Pingu 7vkoa + 1pv



 
Meilläkin oli niin, että johonkin 3-4kk asti nukkumaanmeno illalla oli aika tuskaista hommaa. Yleensä nukahti puolenyön maissa vasta, eikä siihen auttanut oikein mikään. Jos yritti kovasti syöttää niin sai masuvaivoja ja itkeskeli sitten niitä.

Kuiteskin, noiden alkukuukausien jälkeen tilanne muuttui melkein itsellään ja nukahtaminen aikaistui.

Muistan kyllä silti hyvin, miten sitä tuijoteli digitaalikellon numeroita minuutti kerrallaan silloin iltayöstä.... Voimia kovasti! Toivotaan, että teilläkin tilanne iän myötä paranee.
 
Noin pikkusella ei ole vielä mitään rytmiä ja kohta se taas muuttuu joksikin muuksi..se on aika raskasta aikaa. Vaikka joku aikaisemmin kirjoitti, että tissit on tyhjimmillään illalla, niin maidontuotannossahan on kysynnän ja tarjonnan laki eli kyllä se lapsi saa maitoa, vaikka tuntuu itestä, että tissit on aivan tyhjät! Ja illallahan lapset yleensä "tankkaa" yötä varten. Eli kun lapsi on usein rinnalla, maidontuotanto lisääntyy vauvan tarpeita vastaavaksi. =)
 
Meillä on nukuttu paremmin, ku "pakkosyötan" illalla hirveen satsin. Eli eka yhestä tissistä niin paljon ku vauva jaksaa hermostumatta/nukahtamatta syödä, sit röyhtäytys ja sama toisella tissillä. Sit vielä pullollinen aamulla pumpattua maitoa päälle. Pullosta vauva jaksaa imeä paremmin, koska siitä tulee helposti ja tasasesti, ei silleen vähenevästi niinku rinnasta.

Koko yön syötän sitte vaan yhestä ja samasta rinnasta, ni aamulla saa helposti pumpattua 1,5dl. :)
 
Ihan samat sana kuin Kehäkukalla ja monella muulla tuossa edellä, että ei 2 kk ikäisellä ole vielä kunnon rytmiä ja se kuitenkin muuttuu vielä moneen kertaan. Hyvin harvalla on niin, että lapsi alusta asti nukkuu aikuisten rytmissä yöt läpeensä tai vain parilla herätyksellä.

Meillä tuossa tilanteessa nukuin itsekin sinne pitkälle aamupäivään - eihän mulla ollut mikään kiire sängystä ylös kun vauvakin nukkui! Eli elettiin siis molemmat "vinksahtaneessa" (vauvallehan se on silloin ihan normaali, koska ei muutsta tiedä) rytmissä. Ei siitä mitään haittaa sullekaan kai olis jos kerran lapsian on vasta yksi?
 
ekan lapsen kanssa mekin elettiin ihan vauvantahtista rytmiä, 1v ikäisenä ei nukuttu enää puoleen päivään, vaan jonnekin yhdeksään ;)
älä stressaa sitä valvomista, lue jotain, katsele tvtä, syö, kyllä se vauva nukahtaa sittenkun väsyttää :) olihan se alkuun hassua, kun muiden vauvat tuntuivat nukahtavan yöunille kello 21 mennessä, ja meillä siihen aikaan otettiin vielä viimeiset päiväunet! mutta milläs sitä pientä vauvaa väkisin valvottaa, ei mitenkään.
kunhan muistat sen, että yöimetykset etenkin pitävät maidontuotantoa yllä, vaikka alkuun tuntuu että vauva rinnalla asuukin. sekin helpottaa hetkisen kuluttua, sisulla vaan eteenpäin jos on aikeena imettää.
ensimmäisen lapsen kanssa tämä vielä sujuu mukavasti näinkin, mutta kun on kuopus jaloissa ja vauva valvoo kolmeen, ehtii itse nukku kaikki 4h parilla herätyksellä, se on kuluttavaa :headwall:
 
Kiitos vastauksista!

Nukunkin vauvan kanssa sinne puoleenpäivään, juuri äsken vasta heräsin jalkeille ja vauva jatkaa vielä unia... (uni vauvalle tuli joskus n. klo 1.15, eli ei sentään myöhempään enää kuin toissa yönä ) Ne yön tunnit on vaan niin piiiiitkiä... tosin oon huomannut, että jos ite oottaa koko ajan unten maille pääsyä niin on kahta rankempaa.

En sinänsä ole kuolemanväsynyt, mutta tuntuu vain välillä niin epänormaalilta, kun tuntuu, että kaikkien muiden vauvat (kenen kanssa juttelee) nukkuu jo niin aikuisten rytmissä. Tosin nyt kun miettii niin nää kaikki on pelkässä pulloruokinnassa. Haluan kovasti imettää vielä pitkään ja sen vuoksi nuo neuvot pumpata iltapulloa herättää kysymyksiä, eikö maidontuotantoni mene siitä sekaisin pitemmän päälle?

On tullut myös mieleen, että onko tällainen näin rytmitön elämä seurausta vauvantahtisestä imetyksestä, kun ei tosiaan tule mietittyä syöttövälejä sen suuremmin. Syöttövälien pidentäminen on meillä työlästä, kun vauva ei huoli tuttia ollenkaan. Ollaan kokeiltu vaikka mitä merkkiä ja erilaisia tutteja, mutta mukeltaa vaan suussaan eikä saa imua päälle. Oisko vinkkejä tähän? Eilen itse asiassa kokeiltiin tuttipullosta syöttää 40 ml pumppaamaani maitoa ihan harjoituksen vuoksi, mutta vauva ei huolinut tuttipulloakaan enää! Kuukausi sitten lopetettiin lisämaito ja nopeastipa se unohtuu. Hieman "ahdistaa", että äiti ei tässä kyllä pääse minnekään pitemmäksi aikaa pitkään aikaan... vai tarvitseeko päästäkään, tai kelpaisko se pullo sitten kun on kunnon iso nälkä...
 
Meillä sain vauvan nukkumaan 3h pätkiä niin, että syötin ensin toisen rinnan tyhjäksi ja sitten röyhtäytin, vaihdoin vaipan, että vauva virkustuisi ja sitten tarjosin vielä toisen rinnan. (Kätilö neuvoi)

Tuttia voi koittaa saada imemään niin, että kutittelee jalkopohjasta samalla niin vauva lohduttaa itseään imemällä tuttiä. (Kätilön ohje tämäkin. Meillä tosin tuttia syötiin jo 1 päivän vanhana, vauvalassa antoivat)

Minä kielsin aina vieraita tulemasta ennen klo 13 kun oli pakko nukkua puolille päivin aina. Jossain vaiheessa alkoi jo helpottaa ja ei ihan niin myöhään tarvinnut enää vedellä hirsiä.

Tuttipullolle opettaminen kostautui sitten n. 5kk iässä ja vauva hylkäsi tissin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Meillä on nukuttu paremmin, ku "pakkosyötan" illalla hirveen satsin. Eli eka yhestä tissistä niin paljon ku vauva jaksaa hermostumatta/nukahtamatta syödä, sit röyhtäytys ja sama toisella tissillä. Sit vielä pullollinen aamulla pumpattua maitoa päälle. Pullosta vauva jaksaa imeä paremmin, koska siitä tulee helposti ja tasasesti, ei silleen vähenevästi niinku rinnasta.

Koko yön syötän sitte vaan yhestä ja samasta rinnasta, ni aamulla saa helposti pumpattua 1,5dl. :)
näin minäkin teen illalla "pakkosyötän" hirmu satsin siinä 21.30-22 meijän 3kk nukkahtaa ja nukkuu heräämättä aamuuna asti ( ei tarvi neuvolatätin mukaan herätellä enään syömään ja on tehnyt tätä jo 2kk asti ) ja teen kaiken samaan kellon aikaan niin neiti tietää että kohta mennään nukkumaan ja sama koskee noita isompia eli vauveli menee heidän rytmin mukaan myös nukumaan ....

tosin mä en joudu pumpaa maitoo kun sitä ei tule enään kun toisesta rinnasta :/ :/
 
Olen ensikertalainen äiti myös, joten veikkaukseni voi mennä ihan pieleen, mutta kuitenkin. Auttaisiko jos aloitat vauvan kanssa seurustelun jo aikaisemmin aamulla. Esimerkiksi jos herää syömään vaikka seitsemän aikaan niin nousetkin silloin vauvan kanssa ylös laitat valot päälle vaihtelet vaippaa ja juttelet. Laittaisi vaikka sitten vaunuihin nukkumaan vähän niinkuin päivän ensimmäisiä päiväunia ja niin edespäin. Sitten illalla laitat sänkyyn nukkumaan ja kun herää syömään niin syötät hiljaisuuden vallitessa ja taikaisin sänkyyn.

Itse en yöllä puhu vauvalle mitään eli kun yö "alkaa" niin kaikki kontaktin haku vauvaan loppuu ja "aamulla" se selkeästi alkaa uudelleen. Joskus kun vauva on ollut aamuyöllä noin 3-7 välillä säheltävällä päällä niin olen jättänyt sen viereen nukkumaan imetyksen jälkeen ja kun herään niin vauva on nukahtanut aikansa sählättyä. Näin minun ei tarvitse nousta ylös laittamaan tuttia suuhun, kun voi vaan raottaa silmää ja näkee että kaikki on ok. Normaalisti poju nukkuu kyllä omassa sängyssä. Meillä on myös suolalamppu koko yön päällä, joten minun ei tarvitse sytytellä valoja, kun hoidan vauvaa yöllä. Suolalampussa on mukava punertava valo niin ei häiritse unta. Tietty mikä vaan himmeä valo käy.

Meillä ei ole ollut tällaista ongelmaa, mutta kunhan heitin nyt tässä vaan idean.
 
Mä en oikeastaan ole ihan varma miksi meillä on säilynyt rytmi niin hyvin, mutta yksi syy on varmaan se, että kun syötän vauvan illalla niin syötän sen ihan täyteen. Meillä käytetään korviketta joten osaan arvioida että siihen täyteentulemiseen vaaditaan se 2-2,5 dl. ja ennen yöunille menoa, viimeisen syötön aikaan laitetaan valoja pois, rauhoitutaan ja syödään siinä isin vieressä/isin sylissä sohvalla, samalla kun vanhemmat katsoo telkkaa. Meillä poika nukkuu sen n.8 tuntia yöunta ja aamuyön syötön jälkeen torkkuu kuuteen asti, jos ei siis ole nukkunut yöunia siihen asti. Aamuyön syötöllä syödään äidin ja isin sängyllä, ainoa valo on keittiöstä kajastava himmeä työtason valo.. Sitten kun vauva on syönyt niin yleensä vaan pistää sen omaan sänkyynsä niin nukahtaa, tajuaa todennäköisesti että on yö.. tai jotain.

edit. niin, meidän vauvat on samanikäisiä..
 
Me mentiin ihan vauvantahtisesti ja täysimetin kun poika oli 2kk. ei sen ikäisellä oikein ole mitään rytmiä ja jos tuntuu muutaman yön nukkuvankin samoihin kellonaikoihin niin pian se muuttuu. Valvoin kun poika valvoi ja nukuin kun hän nukkui. Vauva nukkui vieressä joten öisin imetin niin monta kertaa kun tahtoi ja nukahdin samantien takaisin jos vauvakin nukahti. Jos ei nukahtanut niin sitten valvottiin kunnes väsytti. Mulla ei ollut aamuisin kiire mihinkään kun äitiyslomalla olin (olen vieläkin) ja on esikoinen joten helposti meni puoleenpäivään kunnes noustiin.

Maitoa tankkaa yötä vasten enkä menisi sotkemaan luonnollista "maidon tilaamista" pulloruokinnalla koska kuten joku muukin sanoin niin kysynnän ja tarjonnan laki voi häiriintyä siitä. Syötät vaan niin usein kun vauva tahtoo.

Nyt vauva on vähän yli 6kk ja nukahtaa yöunille kymmenen jälkeen. Saatiin jo nukahtamaan kasin aikaan joka ilta mutta en itse halua nousta niin aikaisin mitä vauva silloin nousee joten siitä huolimatta että muut ihmettelevät myöhäistä unillemenoaikaa niin meillä nukahdetaan näin. Ja sitten nukutaan myöhempään :whistle: Vieläkin syö kerran-joskus pari yössä vaikkakin nyt on siirrytty Neocateen.

muoks: en mä usko että vauva tarvii tuttia jos imetät lapsentahtisesti. Ainakaan niin paljon että sitä pitäisi väkisin opettaa. Eihän se mikään pakollinen vempain ole.. Me otettiin käyttöön nyt kun jouduin lopettamaan imetyksen mutta sitä ennen ei huolinut eikä osannut sitä imeä enkä väkisin yrittänyt tunkea kun rintaa sai silloin kun halusi. Jos olin poissa niin hyvin pärjäsi sen illan ilmankin tuttia, tosin pullon on hyväksynyt alusta asti.

Tutille ja pullolle voi kuitenkin ilmeisesti kokeilla vaan totuttaa. Jatkuvasti joka väliin niin ehkä se siitä :) :flower:
 
Hei taas,
älä turhaan murehdi vauvasi rytmistä!
Ihan normaali se on, usko pois!! :hug:
Kuten jo sanoin, niin tuon ikäisellä vauvalla on eri rytmi kuin aikuisella joten sen mukaan vaan on elettävä. Pulloruokituilla lapsilla on tietenkin oma rytminsä, eikä siihen voi eikä pidäkään täysimetettyä lasta verrata...

Pulloruokitun lapsen kun ei tarvi "tilata" ruokaansa, vaan se tulee automaattisesti niin on tietenkin ihan luonnollista, että täysimetetyllä syöntivälit vaihtelee ja on lyhempiä. Esim. nämä tiheän imemisen kaudet ym...

Sanoisin vieläkin, että nauti siitä kun saat imettää ja elää vauvan kanssa omassa tahdissa, raskastahan se on, mutta aika menee todella äkkiä! Rytmi muuttuu ihan varmasti!! Meillä muutos tapahtui noin 3-4 kk ikäisenä.

Meillä tutti alkoi kelvata vasta 4 kk iässä, ja jo 6 kk iässä ei enää kelvannutkaan, ei sitten millään. No, eipähän tarvi vierottaa siitä pois vaikka välillä kieltämättä tuntuu että elämä vois olla helpompaa tutin kanssa....

Vaikka tuttipullo ei nyt kelpaiskaan, niin ihan hyvin voit kokeilla lähteä jonnekin; meillä pullo kyllä kelpasi kun äiti ei ollut kotona. Ei kai vauva tissistä huonompaan vaihda, jos kerran tissiäkin on saatavana... Itse kävin kerran viikossa jumpassa ja sen ajan lapsi kyllä huoli isältä pullomaitoakin, jos oli tarvis. Ja ainahan tuo ei ollu halunnut maitoa ollenkaan.

Imetä vaan rennosti niin pitkään vauvantahtiin kuin huvittaa, se on niin helppo ja verraton tapa ruokkia vauva. Ja aika menee todellakin äkkiä, kaipaan jo nyt sitä kun lapsi vielä nukkui vieressä ja imi tissiä...
 
Meidän poika valvoi aluksi kanssa aina puoleen yöhön, mutta opetin sen neuvolan ohjeiden mukaan yö- ja päivärytmiin. Illlan tullen himmensin valoja ja oltiin rauhakseen lapsen kanssa, kun taas päivällä oli kaikki valot päällä. Näin lapsi oppii hiljalleen yön ja päivän eron, sama juttu jos vaihtaa yöllä vaippoja - niin mahdollisimman himmeä valo eikä puhuta lapselle silloin. Meidän pojan unirytmi korjaantui viikossa kahdella tunnilla ja nykyään menee nukkumaan jo klo 19.30 viimeistään ja herää 7.00-8.00. Valotusta kannattaa kokeilla, vauvat on todella oppivaisia!
 
Unohdin vielä sanoa sen, että siinä 3kk iässä laitoin pojan aina samaan aikaan sänkyyn. Nukutti tai ei - aluksi siinä 21-21.30 maissa, lapsi alkoi oppia siihen joten muutamien päivien ja iltarutiinien jälkeen nukahti yksinään 10-20min. Nykyäänkin kun laitan sänkyyn poika näyttää ihan virkeältä, mutta nukahtaa 5min. Pienenkin lapsen kanssa rutiinit on tärkeitä. Meillä rutiinina toimii vain iltatoimet aina samassa järjestyksessä, näin lapsi oppii tietämään mitä on luvassa. Nyt 4kk iässä iltarutiineihin on tullut iltavelli. Näin meillä: vaipat - yökkäri- velli+tissi ja nukkumaan tutti suussa. Jos ei saa tuttia, niin olisi koko ajan tississä kiinni...
 

Yhteistyössä