Vauva 2,5kk, esikoinen tottakai. ;) Mitä teen väärin kun hädin tuskin saan syötyä päivän aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauva syö päiväsaikaan 1,5-2 tunnin välein korviketta. Hän ei tällä hetkellä nuku paljoa. Aamupäivällä n. tunnin unet (vaihtelevasti) ulkona, ehkä kauppareissulla vähän, ehkä illan vaunulenkillä puoli tuntia. Hyvin pieniä pätkiä unta. Jonkin verran viihtyy lelukaaren alla mutta muutoin aika lailla vaatii seuraa. Tänäänkin hän alkoi mutristella kun laitoin itselleni ruokaa, nauroi kun menin luo ja heti kun lähdin pois, alkoi taas sellainen tekoitkun tapainen. Onko tämä tämän ikäisen vauvan kanssa tyypillistä vai olenko järjestänyt päiväni jotenkin pieleen vai mikä mättää? Vauvan kanssa on oikein mukavaa, mutta tahtoisin myös harrastaa käsitöitä oman mielenterveyteni tähden. Nyt se ei onnistu mitenkään.

Ihan ekaksi 2kk ikäinen ei itke tekoitkua never ever! Oot vaan epävarma lapsen viestien suhteen mistä syystä teillä ei yhteys toimi. Hanki kantoliina niin johan rytmiltään epäsäännöllisempikin vauva rauhoittuu. Käsitöitä ehdit tekemään lopun ikää, syöminen on hyvin tärkeää. Se vauva on pieni vaan ihan pienen hetken. Ja hei syöminen sekä ruuanlaitto onnistuu ihan hyvin vauva sylissäki :)

Sinun on pakko ottaa oma aikasi kun miehesi tulee töistä! rintareppu on joissain tilanteissa hyvä. minulla tuon ikäinen nukkui vaunussa 3-4 tunnin unet. siinä kerkesi hyvin jo käsitöitäkin aloittaa. säännöllinen päivärytmi on kaiken a ja o. ymmärrän toki ettei kaikkiin lapsiin tuo rytmi päde.

1) Totuta vauva nukkumaan päikkäreitä joko sisällä tai pihalla/parvekkeella,eli että vaunut eivät ole liikkeessä. Näin voit käyttää päikkäriajan ruoanlaittoon/syömiseen/käsitöihin/nukkumiseen. Ei kannata totuttaa vauvaa siihen että nukkuu päivisin vaan liikkuvissa vaunuissa/autossa.

2) Onko sulla sitteriä? Mä otin noin pienen sitterissä keittiöön mukaan kun laitoin ruokaa (ja kylppärin ovelle kun kävin suihkussa). Tai jos vauva viihtyy kantoliinassa/-repussa niin otat vauvan siihen.. En tiedä onko kuinka yleistä että vauva ei hereillä viihdy yhtään yksin,mutta itse olen sitä mieltä että jos ei viihdy niin ei tartte viihtyä,mukaan vaan katselemaan äidin touhuilua..

[QUOTE="neljän äiti";28372395]Ihan ekaksi 2kk ikäinen ei itke tekoitkua never ever! Oot vaan epävarma lapsen viestien suhteen mistä syystä teillä ei yhteys toimi. Hanki kantoliina niin johan rytmiltään epäsäännöllisempikin vauva rauhoittuu. Käsitöitä ehdit tekemään lopun ikää, syöminen on hyvin tärkeää. Se vauva on pieni vaan ihan pienen hetken. Ja hei syöminen sekä ruuanlaitto onnistuu ihan hyvin vauva sylissäki :)[/QUOTE]

Mulla on molemmat lapset viihtyneet paremmin sitterissä kun liinassa/repussa. Molemmat on ihan pienestä asti tykänneet "vispata",siis heilutella käsiä ja jalkoja ja etenkin kuopus selvästi tuskastui "kiinni sidottuna". Sitterissä olen ottanu mukaan äidin (&muun perheen) touhuja katselemaan ja hyvin on viihtyny. Varsinkin kun siinä esim ruokaa laittaessa juttelee vauvalle,laulaa tms..

Tee ruokaa kaappiiin valmiiks cesim itse tein tänään ison kalakeiton, aikaa meni se kun kuorin perunat. Ja illal teet vaikka leivät jugurtit yms valmiiks. Kantoliina kannattaa hankkia. Ja noin pieni ei itke tekoitkua!

Tämä tekoitku mistä puhun on sellasta huomionhakuista enemmän kuin että olisi mikään suurempi hätä niin kuin nälkä tai väsymys. Mutta hyvä tietää ettei se ole varsinaista tekoitkua. :)

Vauvalla ON rytmi. Hyvin nukkuu yöt ja meillä on tietty rutiini asioissa.
Hyviä käytännön vinkkejä tuli jo, kiitos niistä! :) Kantoliinaa ei ole, mutta rintarepusta ei ainakaan pidä tämä vauva ja meilläkin hän on juur tuollainen "vispaaja" mistä tuo yksi Vieras mainitsi.

Voi kun aika menee nopsaan, itse enää hädin tuskin muistan vain neljän vuoden takaisia asioita! Minulle toimi se, että tein kerralla annoksia valmiiksi pakastimeen - sitten keitin vaikkapa pastat ja nappasin kastikkeen pastan sekaan. Uuniruoat, keitot jne jne helppoja ja nopeita. Aamulla pari annosta tiskipöydälle sulamaan ja lämmität & syöt kun on sopiva hetki = ruoka-aika. Parhaimmillaan kannattaa kyllä itsekin ottaa torkut lapsen nukkuessa.

Entä tämä vauvan nukkumattomuus päiväaikaan, onko se hyvästä edes? Johtuuko se mahdollisesti tiuhasta ruokinnasta? Vauva syntyi isokokoisena, yli 4300g ja on kasvanut pituutta huimasti siellä käyrien yläpuolella. Kertamäärät ovat 80ml-150ml, pari kertaa on mennyt jopa 200ml. Yöllä herää kahdesti syömään.

Hei. Meidän tyttäremme ei myöskään viihtynyt itsekseen ennen kuin ikää oli yli 8 kk. Ja jopa 10 minuuttin yksin leikkimiseen päästiin vasta lähempänä vuoden ikää. Ei minun auttanut muuta, kuin yrittää jaksaa olla läsnä. Hänelle ei yleensä riittänyt se, että äiti oli siinä vieressä, mutta esim. pyykin sain ripustettua siten, että liehuttelin niitä vaatteita vauvan yläpuolella musiikin tahdissa =). Ensimmäiset puoli vuotta meni tanssien ympäri asuntoa vauvamusiikin rytmeissä. Tuo kantoliina on todella hyvä apu, jos vauva suostuu siinä olemaan. Omamme suostui aina välillä nukahtamaan siihen, jolloin sain omaa aikaa. Laitoin harson vauvan pään päälle, kun söin oman ruokani =). Ensimmäisten kuukausien ajan en kyllä lämmintä ruokaa oikein itselleni ehtinyt enkä jaksanut tehdä. Lähinnä söin sitä, mitä yhdellä kädellä pystyi laittamaan, kuten jogurttia ja mysliä.

Ainakin meillä nuo päiväunet vaihtelivat viikottain paljonkin. Juuri, kun luuli, että nyt vauva nukkuu vain tietyllä tapaa tai tietyn aikaa, niin heti se vaihtui. Välillä oli kausia, että hän suostui nukahtamaan ja nukkumaan vain liikkuvissa rattaissa, mutta ne eivät onneksi kauaa kestäneet. Nyt ikää on lähes 1v4kk ja nukkuu ulkona 2 h päiväunet suht säännöllisesti =D

Vauvojen, kuten aikuistenkin, temperamentit ovat vaan erilaisia. Toisille riittää viihdykkeeksi äidin tutut kasvot ja lähellä olo, toiset vaativat sylin ja vuorovaikutuksen.

Mutta toivon voimia sinulle. Koeta pyytää apua vauvan hoitoon (esim. kärryttelyyn) joltain läheiseltä tai kunnan perhetyöntekijöiltä, jos sinulla ei ole ketään joka voisi auttaa. On tärkeää, että saat omaa aikaa ja voit syödä.

Jos jaksat, niin palaa kertomaan, miten teillä on mennyt. Olisi kiva tietää.

[QUOTE="Maria";28372533]Hei. Meidän tyttäremme ei myöskään viihtynyt itsekseen ennen kuin ikää oli yli 8 kk. Ja jopa 10 minuuttin yksin leikkimiseen päästiin vasta lähempänä vuoden ikää. Ei minun auttanut muuta, kuin yrittää jaksaa olla läsnä. Hänelle ei yleensä riittänyt se, että äiti oli siinä vieressä, mutta esim. pyykin sain ripustettua siten, että liehuttelin niitä vaatteita vauvan yläpuolella musiikin tahdissa =). Ensimmäiset puoli vuotta meni tanssien ympäri asuntoa vauvamusiikin rytmeissä. Tuo kantoliina on todella hyvä apu, jos vauva suostuu siinä olemaan. Omamme suostui aina välillä nukahtamaan siihen, jolloin sain omaa aikaa. Laitoin harson vauvan pään päälle, kun söin oman ruokani =). Ensimmäisten kuukausien ajan en kyllä lämmintä ruokaa oikein itselleni ehtinyt enkä jaksanut tehdä. Lähinnä söin sitä, mitä yhdellä kädellä pystyi laittamaan, kuten jogurttia ja mysliä.

Ainakin meillä nuo päiväunet vaihtelivat viikottain paljonkin. Juuri, kun luuli, että nyt vauva nukkuu vain tietyllä tapaa tai tietyn aikaa, niin heti se vaihtui. Välillä oli kausia, että hän suostui nukahtamaan ja nukkumaan vain liikkuvissa rattaissa, mutta ne eivät onneksi kauaa kestäneet. Nyt ikää on lähes 1v4kk ja nukkuu ulkona 2 h päiväunet suht säännöllisesti =D

Vauvojen, kuten aikuistenkin, temperamentit ovat vaan erilaisia. Toisille riittää viihdykkeeksi äidin tutut kasvot ja lähellä olo, toiset vaativat sylin ja vuorovaikutuksen.

Mutta toivon voimia sinulle. Koeta pyytää apua vauvan hoitoon (esim. kärryttelyyn) joltain läheiseltä tai kunnan perhetyöntekijöiltä, jos sinulla ei ole ketään joka voisi auttaa. On tärkeää, että saat omaa aikaa ja voit syödä.

Jos jaksat, niin palaa kertomaan, miten teillä on mennyt. Olisi kiva tietää.[/QUOTE]

Kiitos Maria! :flower:

Toki vaikea vielä ennakoida, mutta toivon, ettei meillä ole aivan yhtä vaikea tapaus. :) Onneksi mies on hyvinkin osaaottava ja antaa kyllä minulle aikaa tehdä, mitä mieli halajaa niissä puitteissa kun ehtii. Tahtoo vain olla niin, että silloin kun mies on kotona, meillä on niin paljon jo rästissä puuhaa, että ei välttämättä ole mahdollista kummallekaan sitä kuuluisaa "omaa aikaa" suoda. Rakastan lastani yli kaiken, eikä minulle ole rasite olla hänen kanssaan, mutta kaipaan rakasta harrastustani, joka on ennen vauvaa ollut suurin osuus arjestani. Jos kokeneemmilla on antaa neuvoja ja niksejä, miten saan lisäminuutteja nipistettyä itselleni, niin otan ne mieluusti vastaan. Syömiseen sainkin jo joitain vinkkejä.

Meidänkään vauva ei viihtynyt ihan pienenä yhtään itsekseen, mutta nyt 7kk vanhana touhuaa melellään lattialla. Mä jouduin vaihtamaan käsityöhaaveet lauluihin ja loruihin. Ostin laulukirjoja + cd-levyjä ja aloin harjoitella lastenlauluja -vauva rakastaa niitä. Joskus 4kk vanhaa mentiin muskariin ja perhetalolle yms. En usko sinun tekevän mitään väärin, vauvat vaan on erilaisia.

Tuon ikäiset kehittyvät hurjaa vauhtia, eli tilanne voi muuttua pian. Useimmat vauvat kuitenkin nukkuvat pari tuntia päikkäreitä. Oletko muuten varma, ettei vauva ollut väsynyt silloin kun yritit laittaa ruokaa? Meillä juuri pari kuukautisena ovat alkaneet vaatia pidempää päiväunille nukutusta, kun eivät enää ole uuvahdelleet kuin vastasyntyneet. Ja tuo että ilahdutaan kovasti ja sitten muuttuu nopeasti itkuksi, niin oli juurikin väsymyksen merkki.

Yhteistyössä