vauva 11 kk menee nukkumaan klo 23

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
ihan hyvä noin. Mä kans tykkäsin aamulla koisata pitkään vauvan kans. Jossain vaiheessa kyllä aikaistin sitä vauvan nukkumaanmenoa että jäis just omaa aikaa iltaan ja kyllä sekin onnistui kun aika pienenä nukkui enää yhdet päikkärit ja sitten pitkät yöunet. Kyllä rytmiä sitten käännellään kun sen aika on. Kaikki lapset ja minä luontaisesti iltakukkujia, rytmi lähtee kääntymään heti kun on pienikin loma. Ehkä aamuvirkut on tehokkaampia mutta kun työaikoina vänkää itsensä pakolla ylös klo 6 niin lomilla ja viikonloppuina teen ihan kuinka lystättää. Ja koululaiset saa lomillaan olla lähes kuinka huvittaa, omanlaisiaan ihmisiä nekin on pienestä pitäen.
 
vierailija
Unirytmiin vaikuttaa niin monet asiat, ettei yhden tai viiden tutkijan otannat anna yhtä ja oikeaa tietoa. Amerikkalaisen tutkimus ei päde suomalaiseen sen enempää, kuin suomalaisen tuumailut ranskalaiseen.

Jos kellot otettaisiin pois ja viihdelaitteet tv, tietokoneet, kännykät yms. kuinka nopeaa unirytmi alkaisi seuraamaan luonnon valoa?

Kesällä mitä todennäköisemmin suomalainen nukkuisi pienissä pätkissä, pääpaino kuitenkin aamuyöllä. Talvella suomalainen alkaa haukottelemaan illan hämärtyessä, siis neljän jälkeen. Nukahtaisi illalla ennen yhdeksää ja heräisi kukonlaulun aikaan. Olisi virkeänä seitsemältä työmaalla.

Tätä rytmiä vauva seuraisi, koska oppisi sen vanhemmiltaan, äidiltään jo kohdussa.

Mutta onneksi meillä on kello ja sen mukaan painan pääni tyynyyn klo.22.00 , olin sitten kotona tai New Yorkissa. Niin ja tokihan minä vauvalleni viisaan kelloa, kun siirrymme taas talviaikaan "kello on nyt kahdeksan reikäreikä, pää tyynyyn rakas, kauniita unia" :barefoot:

Eli AP:lle jatka samaan malliin, kunhan muistat siirtyä virka-aikaan vähän ennen eskaria (y)
 
Unirytmiin vaikuttaa niin monet asiat, ettei yhden tai viiden tutkijan otannat anna yhtä ja oikeaa tietoa. Amerikkalaisen tutkimus ei päde suomalaiseen sen enempää, kuin suomalaisen tuumailut ranskalaiseen.

Jos kellot otettaisiin pois ja viihdelaitteet tv, tietokoneet, kännykät yms. kuinka nopeaa unirytmi alkaisi seuraamaan luonnon valoa?

Kesällä mitä todennäköisemmin suomalainen nukkuisi pienissä pätkissä, pääpaino kuitenkin aamuyöllä. Talvella suomalainen alkaa haukottelemaan illan hämärtyessä, siis neljän jälkeen. Nukahtaisi illalla ennen yhdeksää ja heräisi kukonlaulun aikaan. Olisi virkeänä seitsemältä työmaalla.

Tätä rytmiä vauva seuraisi, koska oppisi sen vanhemmiltaan, äidiltään jo kohdussa.

Mutta onneksi meillä on kello ja sen mukaan painan pääni tyynyyn klo.22.00 , olin sitten kotona tai New Yorkissa. Niin ja tokihan minä vauvalleni viisaan kelloa, kun siirrymme taas talviaikaan "kello on nyt kahdeksan reikäreikä, pää tyynyyn rakas, kauniita unia" :barefoot:

Eli AP:lle jatka samaan malliin, kunhan muistat siirtyä virka-aikaan vähän ennen eskaria (y)
Minun rytmini ei ole ikinä noudattanut auringon rytmiä, edes silloin kun perheen ainoa tv sijaitsi olohuoneessa eikä ollut kuin kaksi kanavaa, joilta ei koskaan tullut mitään mielenkiintoista. Aika ennen kännyköitä, kotitietokoneita, jne. Kun ei niin ei. Ei edes Afrikassa asuessani, vaikka siellä auringon paiste on monta kertaa kirkkaampi kuin Suomessa. Aurinko ei vaikuta unirytmiini pätkän vertaa, testattu on.
 
vierailija
Unirytmiin vaikuttaa niin monet asiat, ettei yhden tai viiden tutkijan otannat anna yhtä ja oikeaa tietoa. Amerikkalaisen tutkimus ei päde suomalaiseen sen enempää, kuin suomalaisen tuumailut ranskalaiseen.

Jos kellot otettaisiin pois ja viihdelaitteet tv, tietokoneet, kännykät yms. kuinka nopeaa unirytmi alkaisi seuraamaan luonnon valoa?

Kesällä mitä todennäköisemmin suomalainen nukkuisi pienissä pätkissä, pääpaino kuitenkin aamuyöllä. Talvella suomalainen alkaa haukottelemaan illan hämärtyessä, siis neljän jälkeen. Nukahtaisi illalla ennen yhdeksää ja heräisi kukonlaulun aikaan. Olisi virkeänä seitsemältä työmaalla.

Tätä rytmiä vauva seuraisi, koska oppisi sen vanhemmiltaan, äidiltään jo kohdussa.

Mutta onneksi meillä on kello ja sen mukaan painan pääni tyynyyn klo.22.00 , olin sitten kotona tai New Yorkissa. Niin ja tokihan minä vauvalleni viisaan kelloa, kun siirrymme taas talviaikaan "kello on nyt kahdeksan reikäreikä, pää tyynyyn rakas, kauniita unia" :barefoot:

Eli AP:lle jatka samaan malliin, kunhan muistat siirtyä virka-aikaan vähän ennen eskaria (y)
koitetaan siirtyä yhteiskunnan vaatimaan rytmiin ennen eskaria:)
tämä on sinänsä mielenkiintoinen keskustelunaihe, koska itse vihaan aikaisia aamuja ja kukkuisin miten myöhään tahansa. yhteiskunta vaan on rakennettu aamuvirkummille yksilöille.
pakkohan se on sitten nousta kun on pakko.
 
vierailija
Meillä on lapset alusta asti menneet nukkumaan 20-21 välillä, ilman 'nukutuksia' ja kitinää. Eli meidän muksuille oikea aika. Aiemmin, jos yrittää, menee nukuttamiseksi, myöhemmin alkaa pienin kovan kitinän. Saan itse katsoa illalla tv:tä/viettää parisuhdeaikaa ja aamulla ylös koulu/työ/hoito. Sama setti vkoloppuna, ei tarvi sunnuntaina illalla tapella nukkumaan menosta. Kouluiässä varmaan se 10-12 tuntia unta on monelle aika tarpeellista, kunhan sitten täyttyy tarpeellinen uniaika :)
 
Minun rytmini ei ole ikinä noudattanut auringon rytmiä, edes silloin kun perheen ainoa tv sijaitsi olohuoneessa eikä ollut kuin kaksi kanavaa, joilta ei koskaan tullut mitään mielenkiintoista. Aika ennen kännyköitä, kotitietokoneita, jne. Kun ei niin ei. Ei edes Afrikassa asuessani, vaikka siellä auringon paiste on monta kertaa kirkkaampi kuin Suomessa. Aurinko ei vaikuta unirytmiini pätkän vertaa, testattu on.
Niin, en usko, että se aurinko kenelläkään luontaista rytmiä määrää. Jos niin olisi, unentarve vaihtelisi älyttömästi eri vuodenaikoina osalla leveyspiirejä.

Mutta kyllähän lähes kaikilla luonnonvaraisilla eläimillä on tietty vuorokausirytmi, elivät missä oloissa tahansa. Näin myös ihmisillä. Sen tähdenhän kesäaikaan siirtyminenkin aiheuttaa niin paljon ongelmia. Sisäistä "kelloa" on huomattavasti vaikeampi siirtää kuin sitä herätyskelloa.
 
vierailija
Oma unirytmi on jotain 01-10 välillä ja huomasi kun lapsi syntyi, että sekin eli samaa rytmiä. Meinasin,etten puutu siihen, ellei tuu päiväkotia tms. pakollisia aamuherätyksiä, mut poitsu alkoikin 3kk jälkeen kääntämään itse sitä rytmiä niin, et nyt 6kk ikäisenä menee nukkumaan jo 20 aikaan ja vastaavasti herää kuudelta. Mun yöunista se on pois, mut oma vika. En puuttuisi toisten nukkumisiin, varsinkaan vauva-aikana, jolloin rauhassa löhöily on ihan parasta itse kullekkin. Mieluummin antaa vauvan itse sopeutua maailmaan, kuin et alkaa huudattaa sitä alusta alkaen klo 18 yksin pimeässä.
 
vierailija
Meillä vauva-aikana pötköteltiin aamupäivään asti. Syötiin, touhattiin, taas oikaistiin ja pikku päikkärit. Yöpuulle mentiin puolenyön mais :eek::D
Neuvolakäynnit ja muut pakolliset menot pyrittiin sopimaan iltapäivän puolelle :rolleyes:
2-vuotiaana rytmi kellahti niin, että herättiin aamulla kahdeksan mais. Tätä iloa kesti puolivuotta ja maailmaan putkahti uusi kukkuja :LOL:
Taas nukuttiin kuin ellunkanat puolille päivin, syötiin, touhattiin ja pötköteltiin kolmistaan. Mies kävi töissä ja täytyy myöntää, että ihana mies jaksoi tukea meidän rytmiä:love:
Nyt kaksi hyvin nukkunutta lasta herää seitsemältä aamulla kouluun ja viikonloppuna jopa varemmin ilman herätyskelloa. Nukkumatti tulee illalla kahdeksan jälkeen ja silmät sulkee viimeistään yhdeksältä.

Jos perheessä ei ole pakollisia menoja, niin ei ole mitään syytä kouluttaa pientä vauvaa tai lasta tietyn rytmin orjaksi. Stressaantuneet vanhemmat keksivät vain sata syytä miksi ei voisi nauttia lapsen kanssa kiireettömistä aamuista ja leppoisista illoista, kun lapsi nukahtaa tyytyväisenä 11-12 tunnin yöunille....

Ei muuta kuin :sleep:
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Meillä vauva-aikana pötköteltiin aamupäivään asti. Syötiin, touhattiin, taas oikaistiin ja pikku päikkärit. Yöpuulle mentiin puolenyön mais :eek::D
Neuvolakäynnit ja muut pakolliset menot pyrittiin sopimaan iltapäivän puolelle :rolleyes:
2-vuotiaana rytmi kellahti niin, että herättiin aamulla kahdeksan mais. Tätä iloa kesti puolivuotta ja maailmaan putkahti uusi kukkuja :LOL:
Taas nukuttiin kuin ellunkanat puolille päivin, syötiin, touhattiin ja pötköteltiin kolmistaan. Mies kävi töissä ja täytyy myöntää, että ihana mies jaksoi tukea meidän rytmiä:love:
Nyt kaksi hyvin nukkunutta lasta herää seitsemältä aamulla kouluun ja viikonloppuna jopa varemmin ilman herätyskelloa. Nukkumatti tulee illalla kahdeksan jälkeen ja silmät sulkee viimeistään yhdeksältä.

Jos perheessä ei ole pakollisia menoja, niin ei ole mitään syytä kouluttaa pientä vauvaa tai lasta tietyn rytmin orjaksi. Stressaantuneet vanhemmat keksivät vain sata syytä miksi ei voisi nauttia lapsen kanssa kiireettömistä aamuista ja leppoisista illoista, kun lapsi nukahtaa tyytyväisenä 11-12 tunnin yöunille....

Ei muuta kuin :sleep:
tämäntyyppisiä tarinoita on niin mukava lukea:) juu saa tukea omille ajatuksille ja voi sulkea ikävät aikaiset aamut pois hamaan tulevaisuuteen...
ei kun oikeesti, kyllä ainakin yritän hakea jotakin järkisyytä, vaikka vaikea onkin niitä sulattaa:)
vauvalla oli koliikki ja silloin kyllä valvottiin yöt ja päivät, jotenkin tuntuu että nyt nukun kun/ jos voin, eihän sekään ole läheskään sanottua, kun on levottomien öiden kausi menossa.
 
vierailija
myös neuvola on tätä mieltä. kukaan ei ole osannut perustella kantaansa. siksikö vain että yhteiskunnassa "kuluu " mennä aikaisemmin nukkumaan?meidän perheelle tämä sopii.
eri asia on kun menen töihin ja lapsi hoitoon ja pitää herätä tiettyyn aikaan.
aina toisinaan asia ihmetyttää.
Se on teidän asianne. Jos ei kaipaa omaa aikaa illasta niin asiahan on fine. Ehkä helpompi olisi töihin menoa katsellen tai jos neuvola tai muita lääkäri menoja ajatellen mitä voi vaikka tulla aamusta ettei pientä tarvii repiä liian vähillä unilla sängystä. Saati sit myöhemmin alkaa erikseen kääntää sitä kelloa aiemmin sit päiväkotia tai jotain muuta hoitoa ajatellen.
 

Yhteistyössä