Vauva 11 kk, eikä nouse vielä seisomaan! onko syytä huoleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli siis ei nouse seisomaan eikä pysy myöskään seisomassa jos hänet siihen laitetaan niin että kädet tuettuna esim. sohvan reunaan. Ei myöskään istu lattialla ilman tukea.

Konttaa kyllä, kontannut pari kk, nousee polviseisontaan tukea vasten ja pysyy siinä jonkin aikaa ilman tukea. Tuosta istumisesta ei oikein tiedä että eikö osaa vai eikö halua. Heittääntyy vaan selälleen aina kieli ulkona kun on niin kivaa kaatua selälteen... =0

meidän 7kk ikäinen poika ei vielä konttaa, keinahtelee vaan siinä vähän aikaa ja humpsahtaa sitten alas :/ varaa kyllä jaloilleen koko painonsa tuettuna. joka tapauksessa neuvolan tätsä oli sitä mieltä että, jatkotutkimuksiin. mää kyllä luulen että se on ihan yksilöllistä tuo kehitys, mutta parempi kai se on tarkistaa. koska muilla on ruvettu konttaamaaan? ja mitä teillä on ap sanottu neuvolassa tosta?

Alkuperäinen kirjoittaja jana79:
meidän 7kk ikäinen poika ei vielä konttaa, keinahtelee vaan siinä vähän aikaa ja humpsahtaa sitten alas :/ varaa kyllä jaloilleen koko painonsa tuettuna. joka tapauksessa neuvolan tätsä oli sitä mieltä että, jatkotutkimuksiin. mää kyllä luulen että se on ihan yksilöllistä tuo kehitys, mutta parempi kai se on tarkistaa. koska muilla on ruvettu konttaamaaan? ja mitä teillä on ap sanottu neuvolassa tosta?

tutkimuksiin jos 7 kuinen ei konttaa???
meidän 9 kuinen ei konttaa eikä vielä mitään hätää :)
menee siihen asentoon kyllä mutta pläts masulleen

sitähän mää vähän ihmettelinkin, että tutkimuksiin? ei oo kuulemma niin jäntevä kuin pitäisi. tää on mun neljäs vauva, ja tytöt ovat ruvenneet konttaamaan siinä 7-8kk iässä. jaa-a..

meillä kait esikoinen oppi konttaamaan ja nousi itse istumaan vasta lähempänä vuoden ikää,käveli vasta 1v4kk..ja ihanhan tuo on normaalisti kehittyny..eikä meillä kyllä kukaan ollu huolestunu, neuvolassakin vaan sanoivat että taisi harjotella puhumista enempi entä tuota liikkumista..

Meillä oli viimeksi 10 kk neuvola, eikä siellä mitään oikeen kommentoitu. Konttasi siis about 9-9.5 kk iässä vasta. On sormistaan kovin kätevä ja neuvolasta sanottiinkin että kun on sellainen sormilla näpertäjä, niin sekin on voinut vaikuttaa siihen että liikkuminen muuten on jäänyt hitaammaksi. Niin kai se on ett kaikki aikanaan...

Toisaalta kaverin lapsi on kohta vuoden eikä vielä konttaa, ryömii vaan.

No ei minusta tutkimuksiin kaikki, jos mulle tarkoitit tuon. Lähinnä se vaan huolestuttaa kun jos tyttöä seisotetaan, niin ei sillä tavallakaan seiso kyllä suorassa. Heiluu puolelta toisille eikä täysin varaa jaloilleen, siis lähes varaa muttei aivan täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
No ei minusta tutkimuksiin kaikki, jos mulle tarkoitit tuon. Lähinnä se vaan huolestuttaa kun jos tyttöä seisotetaan, niin ei sillä tavallakaan seiso kyllä suorassa. Heiluu puolelta toisille eikä täysin varaa jaloilleen, siis lähes varaa muttei aivan täysin.

Ei kun tälle jonka 7-kuinen ei vielä konttaa...
Siis sinulle sanoisin ettei syytä huoleen, kaikki menee omaan tahtiinsa.

joo, siis ei mun mielestä tarvitsisi tutkimuksia ne lapset jotka ei konttaa jossain tietyssä iässä. toiset oppii aikaisemmin ja toiset myöhemmin. ja jotkut nousevat suoraan ylös kävelemään ja jättävät konttauksen väliin. täti neuvolassa siitä vouhkaa, fysioterapiastakin puhui. enkä itse ole huolissani pojasta, uskon että kaikki ajallaan.

Meillä ei esim. esikoinen kontannu ikinä. 4,5 kk:den ikäisenä lähti ryömiin, 7 kk nousi seisomaan ja 11kk lähti kävelemään. Nyt 8,5 kk kuopus ryömii ja yrittää kontata mut ei osaa istua itse,tai ei vastaa käsillä yhtään jos meinaa kaatua ja ei sinnepäinkään että seisomaan nousis vielä pitkään aikaan. mutta en mä mitään hulen aihetta ole vielä nähnyt!

Yhteistyössä