Vaunut valuivat veteen - puolivuotias hukkui Kangasniemellä

ss
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ranta on noin 40 metrin päässä kotipihasta. Epäonneksi vaunut eivät osuneet matkalla esteisiin, jotka olisivat pysäyttäneet nee.

Merkki ei tiedossa

Lastenvaunut olivat kolmipyöräiset ja helposti rullaavat. Niiden merkkiä Toivanen ei muista. Vaunujen isot takapyörät eivät olleet lukittuina, mutta pieni etupyörä oli lukittu suoraan asentoon.

Toivasen mukaan edes etupyörää ei kuitenkaan voinut lukita kunnolla, sillä sen lukko oli liian löysä.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/98334.shtml
Onko tuollaiset rattaat turvallisia? Miksi takapyöriä ei lukittu??
sen pyörän voi lukita kulkemaan suoraan että se ei käänny. ei se ole jarru/stoppari.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ranta on noin 40 metrin päässä kotipihasta. Epäonneksi vaunut eivät osuneet matkalla esteisiin, jotka olisivat pysäyttäneet nee.

Merkki ei tiedossa

Lastenvaunut olivat kolmipyöräiset ja helposti rullaavat. Niiden merkkiä Toivanen ei muista. Vaunujen isot takapyörät eivät olleet lukittuina, mutta pieni etupyörä oli lukittu suoraan asentoon.

Toivasen mukaan edes etupyörää ei kuitenkaan voinut lukita kunnolla, sillä sen lukko oli liian löysä.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/98334.shtml
Onko tuollaiset rattaat turvallisia? Miksi takapyöriä ei lukittu??
Ehjä luulivat että oli lukittu.Tuskin tahallaan jätetty lukitsematta.
 
Minä
Alkuperäinen kirjoittaja tjah:
No kaiksissa muissa lehdissä ja netissä lukee tuo puoli tuntia. Että olivat vasta silloin alkaneet kaivata ja sitten aikaa oli mennyt vielä etsintöihin, kun ensin eivät olleet edes huomanneet lasta vedessä.

Hirveä tapaus kuitenkin.
17.21 oli hälytyslistan mukaan tehty ilmoitus vauvan katoamisesta.viiden maissa oli laitettu nukkumaan.eli kyllä tuo kymmenisen minuuttia on oikeampi aika kuin puoli tuntia.
 
viola78
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En ikinä laittais jyrkkään rinteeseen vaunuja jos siä nukuttais, lähtis meneen, kyllä saa vanhempia syyttää
USKOMATONTA!!mutta olishan se pitänyt arvata että aina joku viittii tragediankin keskellä syyllistää.vanhemmat varmaan itse käyvät kamalaa syyllisyyttä läpi,ilman että sitä tarvitsee ulkopuolisten tehdä.onnettomien sattumien summa joka olisi voinut käydä kenelle tahansa..jos nyt ei samalla tapaa niin jossain muodossa ikinä ei voi lastaan niin paljon suojella,jos se on sattuakseen se sattuu.jos suojella voisi joka tilanteessa niin tämmöisiähän ei sattuisi.
tuntuu niin pahalta,kun itsellä on pieni vauva.olen miettinyt koko ajan vanhempien tuskaa.osanottoni täältäkin.
 
:'(

Juuri tuommoisten juttujen takia mä pyrin laittamaan vaunut niin, että vaikka jarrut pettäisivät , eivät vaunut pääse liikkumaan pitkää matkaa, varsinkaan alamäkeen.

Ja todella, vanhemmilla on varmasti hirveä suru, jota lisää juuri se, että asiaan olisi voinut itse vaikuttaa vaunujen asettelulla.
Itsellekin tuli ensin kiukku, ett'ä niin turha kuolema, kun varovaisuudella sen olisi voinut estää, mutt mitäpä se ajatus enää auttaa. :/
 
sockervadd
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
Mä en ole kanssa ikinä ymmärtänyt, mikä pakko vauva on lykätä pihalle nukkumaan jos ei itse ole pihalla. Mutta tää onkin jo ihan oma aiheensa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
Kun saat sen lapsen joskus, niin ymmärrät, että kun lapsi nukkuu äiti haluaa ihan omaa aikaa/touhuta jotain/siivota tms. ;)

nim. ei niin hirveän syvällä rintaäänellä edes, poika 8kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
Kun saat sen lapsen joskus, niin ymmärrät, että kun lapsi nukkuu äiti haluaa ihan omaa aikaa/touhuta jotain/siivota tms. ;)

nim. ei niin hirveän syvällä rintaäänellä edes, poika 8kk.
Saahan sitä omaa aikaa vaikka vauva nukkuis samassa huoneessa, tai äiti olisi itsekin pihalla
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
Mä en ole kanssa ikinä ymmärtänyt, mikä pakko vauva on lykätä pihalle nukkumaan jos ei itse ole pihalla. Mutta tää onkin jo ihan oma aiheensa...
En minäkään ymmärrä, mun lapset ovat nukkuneet joko sisällä, tai vaunuissa kävelylenkin aikana.
Mutta joo, ei se tähän liity.
 
viola78
eiköhän tuo ole sivuseikka että lapsi nukkui ulkona.kuinka moni lapsi nukkuu ja mitään onnettomuuksia ei satu.se mikä on tapahtuakseen niin tapahtuu...edelleen sanon että ei kaikkea voi estää vaikka olisi kuinka varovainen.
 
hei
kun vauva nukkuu ulkona voi äiti vaikka imuroida sisällä tai tehdä ruokaa, tai muuta arkiaskareita eikä tarvitse varoa että lapsi heräisi. tai jos perheessä on muita lapsia niin he saavat leikkiä rauhassa, pitää ääntä ettei tarvitse koko ajan varoa että lapsi heräisi. ja vaikka lapsen kanssa kävelylenkin tekisikin niin lapsi voi jäädä ulos vaunuihin nukkumaan lenkin päätyttyä. vai jaksaako joku kävellä esim.3.5 tuntia jos lapsi nukkuu....
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tavallaan mä en ymmärrä tuota ulkona nukuttamista. Miksei lasta voi nukuttaa samalla kun käy tunnin parin kävelylenkin vaunujen kanssa? Varsinkin jos on se 1 lapsi niin eikö se silloin olisi varsin helppoa? Tai vaikka itse lukee lämpimänä kesäpäivänä kirjaa ulkona vaunujen vieressä missä vauva nukkuu? Miksi ei voi nukuttaa sisällä?

En tiedä, mutta tuntuu, etten ikinä vois jättää vauvaa nukkumaan ulos ilman valvontaa. Liian suuri riski.
Mä en ole kanssa ikinä ymmärtänyt, mikä pakko vauva on lykätä pihalle nukkumaan jos ei itse ole pihalla. Mutta tää onkin jo ihan oma aiheensa...
En minäkään ymmärrä, mun lapset ovat nukkuneet joko sisällä, tai vaunuissa kävelylenkin aikana.
Mutta joo, ei se tähän liity.

Meillä nukkuu sisällä hyvällä tuurilla puolen tunnin pätkiä, vaatii monet päiväunet ja nukkuu yöllä huonommin. Ulkona nukkuu yhdet 2-3 tunnin unet, ja yöunet sujuu paremmin. Mutta sisällä siis yöllä ;)

Sillä aikaa kun hän nukkuu, minä laitan ruokaa, siivoan, ompelen, luen tai joskus olen asioilla lapsi mukanani. Kotona ollessa hän on tuossa meidän kuistilla rattaissa nukkumassa, ovi minulla on yleensä raollaan vaikka kuulen oven ollessa kiinnikin. Joskus saatan päiväuniajan palstailla, koska lapsi ei minua tarvitse nukkuessaan, hänen ollessa hereillä olen sitten pois koneelta. Olen keittiön ikkunan ääressä koneella, ja näen rattaat koko ajan :) Minä taas en oikein ymmärrä, että miksi hän ei voisi nukkua tuossa ulkona näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei :
kun vauva nukkuu ulkona voi äiti vaikka imuroida sisällä tai tehdä ruokaa, tai muuta arkiaskareita eikä tarvitse varoa että lapsi heräisi. tai jos perheessä on muita lapsia niin he saavat leikkiä rauhassa, pitää ääntä ettei tarvitse koko ajan varoa että lapsi heräisi. ja vaikka lapsen kanssa kävelylenkin tekisikin niin lapsi voi jäädä ulos vaunuihin nukkumaan lenkin päätyttyä. vai jaksaako joku kävellä esim.3.5 tuntia jos lapsi nukkuu....
tääkin on jo eri ketjun aihe, mutta ei kannata olla hiljaa kun lapsi nukkuu. Parempi että vauvasta asti tottuu siihen et päivisin on radio päällä, muut lapset leikkii, imuria saa käyttää... Muuten on sit just mainitsemasi kaltaista, ettei saa hiiskahtaakaan ettei herää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Meillä nukkuu sisällä hyvällä tuurilla puolen tunnin pätkiä, vaatii monet päiväunet ja nukkuu yöllä huonommin. Ulkona nukkuu yhdet 2-3 tunnin unet, ja yöunet sujuu paremmin. Mutta sisällä siis yöllä ;)

Sillä aikaa kun hän nukkuu, minä laitan ruokaa, siivoan, ompelen, luen tai joskus olen asioilla lapsi mukanani. Kotona ollessa hän on tuossa meidän kuistilla rattaissa nukkumassa, ovi minulla on yleensä raollaan vaikka kuulen oven ollessa kiinnikin. Joskus saatan päiväuniajan palstailla, koska lapsi ei minua tarvitse nukkuessaan, hänen ollessa hereillä olen sitten pois koneelta. Olen keittiön ikkunan ääressä koneella, ja näen rattaat koko ajan :) Minä taas en oikein ymmärrä, että miksi hän ei voisi nukkua tuossa ulkona näin.
Tottakai voi, mutta mun mielestä oli kätevämpää laittaa vauva (ja taapero) petiin, ja nukkua itsekin samalla :)
Kyllä meilläkin vauva (esikoinen) joskus parvekkeella nukkui, tai mökillä pihassa kävelylenkin päätteeksi siten, että minä/äitini/isäni/joku jäi myös pihaan. Mutta 99-prosenttisesti sisällä, jos olin itsekin sisällä. Se tapa sopi meille parhaiten. Kuopus ei nukkunut parvekkeellakaan 1-2 kertaa useammin, kun esikoinen kuitenkin nukkui samanaikaisesti päikkärit sisällä, ja oli järkevämpää nukuttaa molemmat sisälle.
 
Nuo kuvan vaunut muuten tuskin on samanlaiset, kuin tässä tapauksessa oli.
Meillä meinaan oli tuollaiset (samalta ainakin näyttävät), eikä ne pysyisi pystyssä mennessään itsekseen mäkeä alas (paitsi ehkä asfaltoitua mäkeä just ja just) saatikka mutkittelisi.
OT, mutta tuli vaan mieleen kun vilkaisin tuota kuvaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Nuo kuvan vaunut muuten tuskin on samanlaiset, kuin tässä tapauksessa oli.
Meillä meinaan oli tuollaiset (samalta ainakin näyttävät), eikä ne pysyisi pystyssä mennessään itsekseen mäkeä alas (paitsi ehkä asfaltoitua mäkeä just ja just) saatikka mutkittelisi.
OT, mutta tuli vaan mieleen kun vilkaisin tuota kuvaa.
No ei toisaalta luulisi että kuvaa olisi otettu kenen tahansa pihasta?

Ja toiseen asiaan,onhan se ihan hyvä nukkua raittiissakin ilmassa ulkona.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Nuo kuvan vaunut muuten tuskin on samanlaiset, kuin tässä tapauksessa oli.
Meillä meinaan oli tuollaiset (samalta ainakin näyttävät), eikä ne pysyisi pystyssä mennessään itsekseen mäkeä alas (paitsi ehkä asfaltoitua mäkeä just ja just) saatikka mutkittelisi.
OT, mutta tuli vaan mieleen kun vilkaisin tuota kuvaa.
Poliisin oletuksen mukaan vaunut kaatuivat rannalla, ja vauva lensi veteen.

Ranta kuuluu Puulaveteen.

IL-STT

 
vieras


Nämä lastenvaunut valuivat järveen
31.07.2008 11:28

Vaunut, joiden kyydissä puolivuotias poika liukui tiistai-iltana Kangasniemellä kuolemaan, seisoivat eilen talon seinustalla yksinäisinä.

Vauva oli jätetty nukkumaan vaunuihinsa keittiön ikkunan alle, niin kuin yleensä. Jokin voima oli kuitenkin saanut vaunut liikkeelle ja poika vaunuineen vieri kohtalokkain seurauksin 40 metrin matkan alas äkkisyvenevään järveen.Noin 40-vuotiaat vanhemmat olivat saapuneet pienen poikansa kanssa vasta muutamaa päivää aiemmin kesänviettopaikkaansa Etelä-Savoon. Tarkoituksena oli viettää loma, jonka keskipisteenä olisi parin ainoa lapsi, puolivuotias poika. Tiistai-iltana kaikki kuitenkin muuttui.

Kun pari huomasi lastenvaunujen kadonneen, useat naapurit tulivat hätiin, tietämättä kuitenkaan, ettei mitään ollut enää tehtävissä.

Löydettyään lapsensa pian rantavedestä, vanhemmat kiidättivät tämän terveyskeskukseen, jossa vauva kuitenkin menehtyi.

Auttajia odotti talon pihassa kamala näky.

Vedessä kellui tutti ja vauvan peitto. Vaunut oli nostettu nurmikolle ja niistä valui vettä. Ymmärsin heti mitä oli tapahtunut, apuun hälytetty mies sanoo hiljaa.
IS

:'( :'(
 
Kyllä meillä on ihan tavallista, että lapset nukkuu ulkona. Itsellä nukkui takapihalla suojaisella terassilla ja näin kärryt ikkunasta ja lisäksi käytössä itkuhälytin, joka ottaa kyllä tosi herkästi, jos siellä joku kääntyileekin. Lisäksi pidin vaunujen edessä välillä sellaista oravaverkkoa, ettei naapuriin muuttanut kissa pääse sinne kiipeämään. Ei siinä nyt minusta mitään riskiä juurikaan ollut...

Tuo onnettomuus on kyllä monen epäonnisen ja kamalan sattuman summa.
 

Yhteistyössä