Vatsaontelotähystys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pietu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pietu

Vieras
Miten äkkiä olette parantuneet toimenpiteestä ja mitä jälkioireita on mahdollisesti ollut? Pääsittekö samana päivänä kotiin?

Minulle tuli tänä päivänä yllätyksenä postia sairaalasta. Aikaisemmin ilmoitettiin, että jonotusaika tähystykseen on 3-5kk ja nyt sitten ei ole kulunut kuukauttakaan, kun ilmoittivat, että haastattelu-/tarkistusaika on 15.6. ja operaatio seuraavana päivänä...

Mitä tuo haastattelu pitää sisällään? Muuta kuin gynekologin tutkimuksen..

Huomasin, että virtsatieinfektion riski on katetroinnin takia mahdollinen. Onko jollakin tullut?

Mitä kaikkea teille on tehty tuossa tähystyksessä ja mitä on selvinnyt? Ja onko ollut apua hedelmöityksen suhteen?

Minua jännittää ja pelottaa.. edellinen lyhkin operaatio vei osastolle (aivan toisenlainen operaatio) tulehduksen takia :(

Vastasinkin jo tohon alempaan... Minula tehty 3 kertaa, kaikilla kerroilla mennyt hyvin. Olen ollut jalkeilla ja hyvävointinen jo illalla toimenpiteen jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 12:56 Kipinä kirjoitti:
Mitä varten vatsaontelosi tähystetään? Liittyykö lapsettomuuteen? En ole kuullut kuin munatorvien tähystyksestä.

Kipinä: Hassu kysymys :) Täältä kyselen juuri siksi, että lapsettomuuden takia olen menossa. Tekevät ainakin aukiolotutkimuksen ja ilmeisesti muutenkin sen, että onko paikat kunnossa ;)

Rouva Hulda: Lueskelinkin jo tuolta alempaa jotain. Aloitin uuden aiheen ihan noin yleisesti tästä tähystyksestä. Muut taitavat liittyä johonkin erityiseen vaivaan :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:55 pietu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 12:56 Kipinä kirjoitti:
Mitä varten vatsaontelosi tähystetään? Liittyykö lapsettomuuteen? En ole kuullut kuin munatorvien tähystyksestä.

Kipinä: Hassu kysymys :) Täältä kyselen juuri siksi, että lapsettomuuden takia olen menossa. Tekevät ainakin aukiolotutkimuksen ja ilmeisesti muutenkin sen, että onko paikat kunnossa ;)

Rouva Hulda: Lueskelinkin jo tuolta alempaa jotain. Aloitin uuden aiheen ihan noin yleisesti tästä tähystyksestä. Muut taitavat liittyä johonkin erityiseen vaivaan :)

Toimenpiteenä se on yleinen ja turvallinen, tähystyksellä voidaan tutkia ihan melkein mitä vaan. Yleensä navan kautta tehdään 1 viilto ja mahdollisesti 1-2 viiltoa alamahalle. Viillot ommellaan kiinni yleensä 1-3 ompeleella jotka usein on itsestään sulavia. Lapsettomuustutkimuksissa tähystetään usein juuri se että munatorvet ovat auki, joskus poistetaan endometrioosia tai poltetaan kystia laserilla. Myös muuta voidaan tehdä. Muuten laparoskopiaa käytetään diagnostisena esim. maksaa tutkiessa tms. pieniä toimenpiteitä voidaan myös tehdä, kuten umpilisäkkeen poisto, kystan poisto tms.

Eli siis yleisesti ottaen jokaisella on aivan oma tarinansa, mutta toimenpide on yleensä hyvin samankaltainen. Kestoltaan ehkäpä 5-25min, riippuen mitä tehdään.

Mun kokemukset liittyvät sekä omiin havaintoihin (tosiaan, mulle tehty useampi) ja potilaiden kanssa työskentelyyn (sis.kir. koulutus). Ennenvanhaan ennekuin laparoskopia oli mahdollista, jouduttiin aina tekemään isot viillot ja iso leikkaus, laparotomia. Ja siinä oli sitten riskit jo ihan omaa luokkaansa.

Tsemppiä koitokseen, se on äkkiä ohi!

niin ja haastattelussa katsotaan tiedot kuntoon, pituus ja paino sekä edelliset toimenpiteet. Verenpaine mitataan jne. Mutta ei mitään hurjia, ihan rutiinisti vaan, sekin on ihan leppoisaa. Samalla käydään toimenpide sun kanssa läpi, siellä saat myös esittää kysymyksiä.

Virtsatie-infektion riski lisääntyy aina kun katetroidaan, mutta mulla ei ole koskaan tullut. Eikä aina edes katetroida, siihenkin liittyy monta juttua.

Kiitos ja kumarrus Hulda! Oikeasti! Valaisit asiaa todella paljon!!! Ehkä en jännitä enää niin paljon.. ehkä :o :)

Tuosta katetroinnista: Laitetaanko se hereillä ollessa?

Ja pääseekö tuosta aina pois samana päivänä?

Vielä se, että entä jos olenkin raskaana?

Eihän sitä voi tietää, kun osuu pirulainen tuo operaatio juuri siihen saumaan, että sekin voi olla mahdollista (edellisellä viikolla ovulaatioaika laskujeni mukaan). Kenkuttaa, kun ensimmäinen kierto menossa Teroja ja Clomeja niin tuo on nyt sitten samaan syssyyn (mikä sinänsä hyvä, että onpahan ohi ja ei veny syksyyn asti).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 10:37 pietu kirjoitti:
Kiitos ja kumarrus Hulda! Oikeasti! Valaisit asiaa todella paljon!!! Ehkä en jännitä enää niin paljon.. ehkä :o :)

Tuosta katetroinnista: Laitetaanko se hereillä ollessa?

Ja pääseekö tuosta aina pois samana päivänä?

Tosiaan, turha sitä on jännittää etukäteen! Katetri yleensä laitetaan vasta nukutuksessa ja usein se on otettu poiskin jo kun potilas herää, eli ei aiheuta kummempaa päävaivaa. Mutta ei se mikään superkurja juttu olisi vaikka hereillä laitetaan, pikemminkin epämukava kuin kivulias toimenpide ja nopeasti tehty.

Yleensä pääsee pois jo hyvissä ajoin toimenpiteen jälkeen. Useimmiten mittarina on, että jos ruokaa saa syötyä (ja se pysyy sisällä) sekä onnistuneesti käy pissalla (se on valvottu juttu, hoitaja ulee mukaan useimmiten) niin saa lähteä kotiin. Saattajan kuitenkin tarvitsee eikä autoa saa ajaa muistaakseni 24h operaation jälkeen.

Virallista tietoa mulla ei ole, mutta ymmärtääkseni alkuraskaus ei ole este tutkimukselle. Se toimintaperiaate on kuitenkin sellainen, että kohdussa kelluva vaavi ei ole "tulilinjalla". Ja ne on tosi ohuita putkia jotka mahassa piipahtavat, eivät kyllä saa mitään vahinkoa aikaan! Mutta varmista hoitajilta, tee testi ennen toimenpidettä. Minulla ei siis ole oppikirjaa käsillä, josta voisin tarkistaa tuon raskausasian (saan kirrankirjat takaisin lainasta torstaina joten sitten palaan asiaan jos on tarvetta).

Oikein paljon lykkyä tykö koitokseen, nauti vaan sairaalaruuasta ja passauksesta, ota loman kannalta koko juttu ;)

Mietin lähinnä sitä aukiolotutkimusta, joka ilmeisesti tehdään samaan aikaan. Mahdolliset kiinnikkeet poistetaan myös :(

Eräältä taholta kuulin, että tuo tutkimus pitäisi tehdä kierron alkupuolella. Tiedä häntä. Maanantaina puhelu polille.

(Ja mitä tulee sairaalan ruokiin... yhtä tappelua ruokavalion takia :/ :) )

Sama teksti toisesta ketjusta (asia selvisi tänään):

Soitin juuri tänään lapsettomuuspoliklinikalle. Itselläni vatsaontelotähystykseen (jossa siis tehdään aukiolotutkimuskin) on aika 15.-16.6. (haastattelu ja operaatio) ja tällä viikolla ovuloin (syön siis teroja ja clomeja). Toisin sanoen aika on reilusti kierron puolivälin jälkeen.

Pelkäsin lähinnä tuon operaation vaikutusta mahdolliseen raskauteen. Jos operaatio on kierron puolivälin jälkeen, on pakko tehdä haastattelun yhteydessä raskaustesti. Ultrassa ei raskaus vielä tuolloin näy. Periaatteessa verikokeella ottaessa ei minun tapauksessa välttämättä näy raskaus siltikään.. Ei ehdi tulla 2 vkoa täyteen.

Eli lyhyesti: Tähystystä ei saa tehdä mikäli on raskaana tai mahdollisuus raskauden alkuun. Tästä syystä operaatio tulisi tehdä kierron alkupuolella.

Nämä siis terveiset Pohjois-Karjalan keskussairaalasta.

Nyt jännittää vielä enemmän ja samalla kenkuttaakin.. leikkaavat huomenaamuna. Raskausriskin lääkäri teilasi kerrasta. Ei pidä mahdollisena.. Mistä hitosta se tietää?! Ei testejä. Ovuloinnista viikko.

Surettaa ja kenkuttaa, mutta huomennapahan on ohi.

Pietu onnittelut hyvistä tuloksista! Miten oot voinut leikkauksen jälkeen? Kauanko olit sairaalassa/ kauanko leikkaus kesti? Olitko yksityisen vai julkisen kautta tähystyksessä? Sori tää kyselytulva, mutta ollaan myös hakeutumassa tutkimuksiin tossa elokuussa, jos ei tärppi käy sitä ennen. Mulla hyvin todennäköstä, että munanjohtimissa on kiinnikkeitä tms. koska oon sairastanut vatsakalvontulehduksen 13-vuotiaana :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 11:40 LaSposa kirjoitti:
Pietu onnittelut hyvistä tuloksista! Miten oot voinut leikkauksen jälkeen? Kauanko olit sairaalassa/ kauanko leikkaus kesti? Olitko yksityisen vai julkisen kautta tähystyksessä? Sori tää kyselytulva, mutta ollaan myös hakeutumassa tutkimuksiin tossa elokuussa, jos ei tärppi käy sitä ennen. Mulla hyvin todennäköstä, että munanjohtimissa on kiinnikkeitä tms. koska oon sairastanut vatsakalvontulehduksen 13-vuotiaana :(

Kyllä huojensi itseäni paljonkin, kun sanoivat, ettei ole ollut tukoksia tai kiinnikkeitä.

Leikkaus oli kestänyt vajaan tunnin ja pääsin saman päivän iltana jo pois. Olisin saanut jäädä osastolle, mutta päätin lähteä kotiin. Julkisen kautta tuonne mentiin (ihmeen nopsaan kaikki tapahtui, koska tammikuussa tutkimuksiin ja toukokuussa annettiin vasta lähete operaatioon).

Vointi on ihan ok. Tosin tänään on nimellisen sairasloman viimeinen päivä (en siis käy töissä). Jos olisin työelämässä vaikkapa jossain varastohommissa, en vielä olisi työkykyinen. Kaksi sentin venttiä on vatsassa, toinen navassa ja toinen karvarajassa. Molemmissa itsesulavat tikit. Siinä mielessä ikävässä paikkaa, kun suoraan molemmat mahamakkaroiden välissä.. näillä helteillä epäihanteelliset oltavat.. Tajuttoman mustelman teki tuon navan haavan alle. Muuten näyttää siltä, että ei taida ainakaan tulehtua (mitä pelkäsin, kun kaikki viimeisimmät leikkaukset tai vastaavat ovat järkiään tulehtuneet).

Ei siis mikään paha nakki, vaikka alkuun pelkäsinkin :)

Ah juu.. Siihen kannattaa varautua, että leikkauksen aikana vatsaan laitettu kaasu ei ole kaikki poistunut leikkauksessa. Minulla oli hartiat aivan järkyttävän kipeät kolme ensimmäistä päivää ja yötä.. Huonoa unta siis ja ei oikein asentoa löytynyt. Nyt sekin ohi :)

Yhteistyössä