Vatsan turvotus sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minski2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minski2

Vieras
Itselläni sektiosta nyt kulunut puolitoista viikkoa ja vatsa on edelleen tosi turvoksissa. Onko muilla ollut samaa? Esikoinen syntyi alateitse enkä muista tällaista turvotusta silloin olleen. Ekalla kerrallakin meni aika kauan vatsan palautumiseen, mutta en nyt sentään näyttänyt siltä kuin olisin puolivälissä raskaana kuten nyt! Mitenköhän kauan tähän turvotukseen saattaa mennä??

Ihan normaalia! Mulle sanottiin jo sairaalassa, että se turvotus voi kestää. Section on iso leikkaus ja koska siinä joudutaan jonkin verran liikuttelemaan suolistoa ym, kerää kroppa nestettä, ilmaa ja kudosnestettä siinä määrin, että vatsa turpoaa.

Minulla sektiosta nyt 10 pv. Maha vielä pömpöttää, ilmaa kiertää paljon ja välillä on tosi kipeä kun kuplat ei pääse läpi. Onneksi kuitenkin joka päivä maha pienenee, mutta odotushousuja joutuu edelleen käyttämään.

Mulle annettiin semmonen tukiliivi sairaalasta mukaan, oli tosi napakka, tarroilla laitettiin kiinni, vahan kuin korsetti mutta tietysti sata kertaa rumempi. Se paalla minusta oli turvallisempi liikkua, en aristellut liikkua/suoristaa selkaa, samalla se tuntui kutistavan pomppomahan olemattomiin.

Minulle tehtiin myös hätäsektio. Sain ennen leikkausta suolistoa "lamaannuttavan" ruiskeen, koska olin tietenkin syönyt kaikenlaista ennen synnytystä ja ennen leikkaustahan ei saisi syödä. En käynyt kakalla n. viikkoon sen jälkeen! Vatsa oli aivan turvoksissa ja tosi kamalan tuntuinen. Sairaalassa ollessa kun käännyin kyljeltä toiselle, vatsassa "jokin" mäjähteli kipeästi puolelta toiselle, ihan kuin vauva olisi vielä ollut sisällä. Oma lääkärini sanoi jälkitarkastuksessa, että leikkaushaavan lähistöllä turvotus voi kestää n.vuoden, koska imutiehyet ovat poikki eikä neste kierrä normaalisti. Tunnottomuus sen sijaan voi kestää vielä paljon kauemmin, ennenkuin hermot ovat uusiutuneet. Monta kuukautta haava häiritsi, mutta nyt puoli vuotta sektiosta alkaa olla jo aika "normaali" olo...