Vatsallaan nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mää vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mää vaan

Jäsen
24.09.2004
211
0
16
Hei!

meillä on tuon uuden tulokkaan kanssa vähän taistelemista tuo nukkumaan meno iltaisin. Ei millään suostu jäämään sänkyyn. Ikää hänellä on kaksi kuukautta. Ilmavaivoja on jonkun verran.
Ainut miten hän suostuu jäämään sänkyynsä on pistää hänet vatsalleen. Siihen asentoon nukahtaa melkein saman tien. Oletteko itse nukuttaneet näin pieniä vatsallaan?
Minä tuota vanhempaa poikaa aikoinaan nukutin vatsallaan, mutta nythän on vissiin niin että lapsia tulisi nukuttaa kyljellään ja selällään.
Oma äitini sanoi, että minua on nukutettu vatsalleen aina ja että nukuin pylly pystyssä niin kuin tämä meidänkin pikkuinen. :)

Jotkut vauvat eivät jää yksin sänkyyn nukahtamaan. 95% alle 3 kk ikäisistä tarvitsee sylin nukahtaakseen.

Uneen vaipuminen äidin rinnoilla tai isän käsivarsilla luo tervettä suhtautumistapaa nukkumista kohtaan. Vauva oppii, että on mukava nukahtaa. Vanhempiensa kanssa nukkuvat vauvat eivät ainoastaan nuku tyytyväisempinä, he myös pysyvät unessa kauemmin.

Kätkytkuoleman riski vähenee oleellisesti, kun vauva nukkuu selällään.

Niinhän ne sanoo ettei vatsallaan saa nukuttaa, ennen kuin itse oppii siihen asentoon menemään, tai että voi nukuttaa vatsallaan silloin kun itse koko ajan on vieressä ja pystyy tarkkailemaan. Olisiko nämä suosituksetkin kätkyt kuoleman takia, jokin yhteys ilmeisesti ollut joissain tapauksissa? En tiedä. Mä olen kyllä välillä nukuttanut vatsallani, mutta toki yrittännyt sivuttain. Kuopus käännähti aina mahalleen vastasyntyneestä asti, ja sai rakennella sellaiset vallit tueksi ettei kääntyisi. Tosin jo keskolassakin useasti kuopus nukkui siellä mahallaan kun mentiin katsomaan, mutta hoitajat sanoivat juuri syyksi että siksi kun ovat niin tarkaan valvottuja.

Mä itse nukun aina vatsallani ja niin on poikakin ihan siitä saakka kun pystyi kääntymään nukkunut pääasiassa vatsallaan. Ihan vauvana nukutettiin kyljelleen, mutta siitä sitten helposti kierähtääkin jo vatsalleen. Pylly pystyssä se oli se nukkumatyyli ja usein edelleenkin, ikää 2 v.

Auttasko että ennen nukkumaan menoa aina jumppaat ne pierut ulos? Sitä jalat suoraksi ja tiukasti koukkuun vatsan päälle -liikettä? Me käytettiin sitä.

Kyllä meillä 2kk ikäinen laitettiin vatsalleen nukkumaan, koska ei yksinkertaisesti nukkunut kuin 5-10 min pätkissä selällään tai kyljellään. Huitoi käsillään itsensä aina hereille, eikä meillä toimineet mitkään kapaloviritelmät. Kannatteli päätään jo hyvin varhain, joten uskaltauduttiin sitten koekilemaan kun pystyi itse vatsamakuuasennossa kääntämään sujuvasti päätään. Välittömästi alkoi nukkumaan vatsallaan 4-5h unia. Edelleen 2v iässä vatsallaan tykkää nukkua .

Minä nukutin tuota esikkoa aina vatsallaan. Osasi hyvin nostaa päänsä jo ihan vauvasta toiselle puolelle. Ilmavaivat meilläkin oli vaivana ja vatsallaan nukkuminen oli siihen ratkaisu. Sairaalassakin jo neuvoivat nukuttamaan vatsallaan :) Ikää tytöllä nyt 1v7kk. Odotan toista ja meinaan myös häntä nukuttaa masullaan, jos niin tarve vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meillä 2kk ikäinen laitettiin vatsalleen nukkumaan, koska ei yksinkertaisesti nukkunut kuin 5-10 min pätkissä selällään tai kyljellään. Huitoi käsillään itsensä aina hereille, eikä meillä toimineet mitkään kapaloviritelmät. Kannatteli päätään jo hyvin varhain, joten uskaltauduttiin sitten koekilemaan kun pystyi itse vatsamakuuasennossa kääntämään sujuvasti päätään. Välittömästi alkoi nukkumaan vatsallaan 4-5h unia. Edelleen 2v iässä vatsallaan tykkää nukkua .

Juu meillä on tätä huitomista kanssa. KOko ajan kädet heiluu naamalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mää vaan:

Jos uskaltaudut kokeilemaan vatsallaan nukuttamista, kannattaa ihan oman mielenrauhan takia harjoitella sitä vaikka päikkäreillä. Me tehtiin niin, että poika nukkui päikyt sohvalla ja minä istuskelin sitten siinä vieressä ja valvoin hänen untaan. Sitten kun näytti se pään kääntäminen sujuvan hyvin, uskaltauduttiin kokeilemaan myös yöunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mää vaan:

Jos uskaltaudut kokeilemaan vatsallaan nukuttamista, kannattaa ihan oman mielenrauhan takia harjoitella sitä vaikka päikkäreillä. Me tehtiin niin, että poika nukkui päikyt sohvalla ja minä istuskelin sitten siinä vieressä ja valvoin hänen untaan. Sitten kun näytti se pään kääntäminen sujuvan hyvin, uskaltauduttiin kokeilemaan myös yöunilla.
Juu, kyllä hän osaa päätänsä kääntää jo. :)
Nukkuu pinnasängyssään, joka on ihan kiinni minun sängyssä eli periaatteessa nukutaan ihan vierekkäinkin. Herään siis joka yninään ja tutin lutkutukseen.

Itse olen nukuttanut kyljellään ja vatsallaan. Selällään kaikille kolmelle tullut hengityskatkoksia. Ja tukehtumisvaara ollut selällään minun lapsillani erittäin korkea. Mutta siis tämä minun lapsillani näin.

Yhteistyössä