Onko se nyt sitten niin hirveän vaarallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OI

Vieras
Nukuttaa 4 viikkoista vatsallaan?
Minulla 3 lasta ja kahta ensimmäistä en koskaan uskaltanut nukuttaa vatsallaan. Nukkuivat kyljellään koska se oli sairaalan suositus.
Nyt 4 viikkoinen vauva on vähän nuhainen ja nukahti vatsalleen. Nyt koko ajan vahtaan että onko kaikki ok.
Teholla vastasyntyneenä nukkui vatsallaan mutta silloinhan vauva onkin hyvässä valvonnassa laitteisiin kytkettynä.

Ja tiedän että on varmaan turha vauhkota ja jostain luin että uusin suositus olisi jopa että nukutettaisiin selällään.
Ja kai sitä on joo ennen vanhaankin nukutettu vatsallaan ja minutkin varmaan on :D Mutta silti... Jotenkin on epävarma olo, varsinkin kun vauva oli syntymänsä jälkeen teholla hengitysvaikeuksien vuoksi niin tuntuu että tarkkailen pientä muutenkin liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Minä nukutin. Nukkui vauvakin rauhallisemmin- oli kova pulauttelija ens alkuun.

Minä olen myös huomannut että vauva pulauttelee aika paljon ja 'möhkii' kesken unien muutenkin. Öisinkin omat unet on katkonaisia kun nukkuu hetkittäin vieressä ja sitten ähisee ja möhisee, vaihtaa asentoa ja kiemurtelee koko ajan. On silmät kiinni ja piereskelee ja ähisee. Ei itkua eikä naama ole irvistyksessä niin kuin vatsakivuissa on mutta jotenkin vähän levotonta nukkuminen. Nyt nukkuu ihan hyvin ainakin toistaiseksi kun laitoin vatsalleen. ½ tuntia tosin vasta nukkunut.

Meillä on kaikki vauvat nukkuneet mahallaan. Mutta tämäkin on niitä asioita, joissa jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Selällään nukuttaminen kuulostaa hurjalta esim. just pulauttelun takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Meillä on kaikki vauvat nukkuneet mahallaan. Mutta tämäkin on niitä asioita, joissa jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Just tän takia käännän vauvan aina kyljelleen kun laitan nukkumaan. Mutta jostain luin että selällään jossain sairaalassa nykyään suositeltaisiin nukuttamaan.

Niin ennenvanhaan nukutettiin vatsallaan mutta sittemmin on tutkittu, että kätkytkuolemat ovat vähentyneet sen jälkeen kun alettiin suositella, ettei vatsallaan nukutettaisi. Itse on ole uskaltanut lapsiani vatsallaan nukuttaa. Mutta tottahan se ilmeisestikin on, että moni vauva saattaa nukkua paremmin vatsallaan, mutta itse en vaan uskalla silleen nukuttaa. Mulle on jotenkin jäänyt pysyvästi mieleen, kun olin lapsi ja äitini ystävän vauva kuoli kätkytkuolemaan. Mutta oma äitini 80-luvulla nukutti meidät kaikki kolme lastansa vatsallaan ja hengissä säilyttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:

Just tän takia käännän vauvan aina kyljelleen kun laitan nukkumaan. Mutta jostain luin että selällään jossain sairaalassa nykyään suositeltaisiin nukuttamaan.

Nykyään tosiaan suositellaan selällään nukuttamaan, vielä esikoiseni vauva aikaan 2008 suositeltiin muistaakseni kyljellään nukuttamaan ja näin olen nyt nukuttanut kuopukseni, tosin nyt 2 kk:n ikäisenä ei oikein enää jää kyljelleen vaan kääntyy aina selälleen nukkumaan. En usko että toi selällään nukuttaminen ois vaarallista pulauttelun takia, meillä ainakin toi vauva nyt välillä pulauttelee selällään maatessaan ja sieltä suustahan se puklu valuu ulos itsestään.

Lastenlääkäri Marianne Marenk joskus vastasi tähän kysymykseen jonkun lehden lääkäripalstalla. Vastasi sekä lastenlääkärinä että neljän? lapsen äitinä. Hänen mielestään vauvaa voi suosituksista huolimatta nukuttaa vatsallaan, jos vauva siinä asennossa nukkuu paremmin. Niin ko. lääkäri oli itsekin tehnyt. Sitä paitsi vauva oppii suht´ varhaisessa vaiheessa itse kääntymään nukkuessaan vatsalleen, pitäisikö silloin herätä vähän väliä kääntämään hänet selälleen? Kätkytkuolemariski kun on kuitenkin 1 v asti...

Yhteistyössä