Vatsalihasliikeiden tekeminen synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija79

Vieras
Hei!

Kuinka nopeasti voi aloittaa vatsalihasliikkeiden tekemisen synnytyksen jälkeen? Netistä olen lukenut, että oman voinnin mukaan. Synnytyksestä on kulunut vain kaksi viikkoa, mutta olen palautunut hyvin. Lähes omissa mitoissani ja olo on hyvä. Onko liian aikaista aloittaa vatsalihasliikkeiden tekeminen vai syytä odottaa jälkitarkastukseen?

Kiitos vastauksista. :)

Aloin tehdä syviä vatsalihaksia heti kuin pystyin, eli varmaan viikon kuluttua synnytyksestä. Hooveria jne. Vatsalihakset tuntuivat palautuneen tosi hyvin, joten jo 3,5 viikon kuluttua synnytyksessä olin jumpassa. Tein kuitenkin suoria vatsalihaksia varovasti.

Sain kyllä salilta ohjeen palata vasta runsaan kuukauden kuluttua, mutta oman voinnin mukaan minäkin päätin, että on jo aika mennä. On tosi yksilöllistä, mutta kuulostaa siltä, että sulla palautuminen oli samanlaista kuin mulla. Eli ainakin syviä voit tehdä, sanoisin.

suoria ei saa tehdä ennenkuin vatsalihakset ovat palautuneet paikalleen. niin kauan kun niiden välissä on rako, on vaan tehtävä syviä ja odotettava. Muuten se rako saattaapi jopa jäädä siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei suoria!:
suoria ei saa tehdä ennenkuin vatsalihakset ovat palautuneet

Siis toi on toi ikivanha virsi josta aina jauhetaan. Kas kummaa, kysyin asiaa äitien fysioterapiaryhmässä, jossa kaksi asiaan erikoistunutta fysioterapeuttia toppuutteli ettei mitään tällaista sääntöä ole, siis että pitäisi odottaa sitä raon umpeutumista (toki kuitenkin pitää ensin treenata syvät kuntoon jne.). Mitä ja ketä tässä sitten uskoisi?

suoria ei saa tehdä ennenkuin vatsalihakset ovat palautuneet paikalleen. niin kauan kun niiden välissä on rako, on vaan tehtävä syviä ja odotettava. Muuten se rako saattaapi jopa jäädä siihen.

Mulla se hävisi jo ennen kuin huomasin sellaista olevankaan. Toisilla voi varmasti kestää kuukausia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahasta:

Siis toi on toi ikivanha virsi josta aina jauhetaan. Kas kummaa, kysyin asiaa äitien fysioterapiaryhmässä, jossa kaksi asiaan erikoistunutta fysioterapeuttia toppuutteli ettei mitään tällaista sääntöä ole, siis että pitäisi odottaa sitä raon umpeutumista (toki kuitenkin pitää ensin treenata syvät kuntoon jne.). Mitä ja ketä tässä sitten uskoisi?

Mä olen myös ihmetellyt ihan samaa. Näin maalaisjärjellä luulisi, että mitä nopeammin alkaa treenailemaan, sen nopeammin lihakset myös palautuvat. Mikähän mahtaa olla totuus?

Olen lapseni saanut jo jokunen vuosi sitten ja minulla tuo rako ei ole mennyt umpeen kuin vasta treenauksen aloitettuani (ja sitä jonkin aikaa tehtyäni vasta) ja nyt on rako tullut uudestaan kun on ollut erinäisistä syistä pari kuukautta taukoa treenauksesta. Minä uskoin silloin synnytyksen jälkeen tuota, että täytyy odottaa raon umpeutumista, mutta minulla niin ei koskaan käynyt ja ummessakin se on vaan suunnilleen pysynyt treenaamalla. Seuraavan kerran (jos niin hyvin vielä käy, että raskaaksi tulen) aion kyllä aloittaa syvyen treenauksen heti voinnin mukaan...
Tämäkin on kyllä varmaan aika yksilöllistä, että kenellä mitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahasta:

En ole fysioterapeuttien kanssa puhunut, vain mitä olen lukenut ja mitä on synnytysten jälkeen sanottu. Voin siis toki olla väärässä, muta itse en ainakaan lähtenyt pelleilemään ajatuksella että vatsaani jäisi lihasten väliin rako...

Täytyykin tarkistella asiaa, jos vaikka tulee itselle vielä ajankohtaiseksi.

Aloitin synnytystä seuraavana päivänä makuullani jalkalihaspumppaukset ja syvien lihasten treenin. Niin påitäisi tehdä kaikkien operaatioiden jälkeen. Jatkoin seisaallani jalkojen nostoilla ja lisäilin kestoa ja rasista vähitellen. Parissa viikossa katosi vatsasta ylimääräinen löysyys, vaikka voimaa en vielä käyttänytkään enkä mitään rajuja liikkeitä. Syunnytyksen jälkeinen lopputarkastus tehdään vaiheessa, jossa normaalisti nuoren ihmisen haavat ovat parantuneet ja tikit poistettu, joten mitään vaaraa ihan normaalista liikunnasta ei enää ole.

Ei kannata rehkiä pyykkilautavatsan takia, elämässä on paljon arvokkaampaa siellä vauvakopassa! Hiljalleen hyvä tulee, äidinkin kropasta.

Kahden synnytyksen jälkeenkin palauduin erinomaisen pian entisiin mittoihin 2-3 viikossa. Kudostyyppini on joustava ja sitkas. Erilaisen kudostyypin omaaville vatsanahkojen palautuminen on hitaampaa, vaikka tekisi mitä. Ne nahkat nimittäin eivät muutu miksikään, vaan sen alla olevat lihakset ja rasva.

Vastasynnyttänyt ei saa myöskään alkaa laihduttamaan voimakkaasti, vaan se pitää hoitaa hitaasti. Energiaa tarvitaan sekä itselle että vauvalle, muutoin tulee liiallinen väsymys ja ehkä maitokin ehtyy ennen aikojaan. Raskauden aikana kertynyt ylimääräinen sulaa pois osittain senkin takia, että äiti joutuu enemmän ponnistelemaan, sillä askareet lisääntyvät. Kannattaa lähteä ulkoilemaan heti, kun se on mahdollista ja lykkiä vaunuja vauhdilla. Sen parempaa liikuntaa ei olekaan.

Voisiko joku tarkentaa mistä raosta te oikein puhutte? Missä se vatsalihasten välinen rako on? Pysty-/ vaakasuunnassa?

Voihan vatsalihaksia tehdä muullakin tavalla kuin heti jotakin "istumaannousu"-liikkeitä. Itse olen heti laitokselta kotiin päästyäni tehnyt esim. sitä, että makaan selälläni sängyssä ja vedän vatsalihaksilla "napaa kiinni selkärankaan", jännitän muutaman sekunnin ja rentoudun. Minä koen kuitenkin, että enemmän kannattaa treenata lantiopohjalihaksia, joten alussa niihin 100 liikkeeseen per päivä menee myös aikaa.

Nostelen tätä ketjua kun syksy tekee tuloaan ja aihe käy taas ajankohtaiseksi jumppien alkamisen myötä. Jos vaikka jollain olisi ihan tuoretta tietoa lääkäriltä, fysioterapeutilta tms. että saako niitä vatsalihaksia nyt tehdä vai ei ennen kuin se rako on vatsalihasten väliltä hävinnyt?

Synnytyksestä aikaa 4 kk ja mun mielestä lihasten välissä tuntuu edelleen semmoinen "painauma", se on vissiin se rako sitten (vähän vaikea tunnustella kun mahassa on löllökerros vatsalihaksien päällä, siitähän tässä nyt jumppaamalla haluttais eroon). Mun raskausmaha oli valtavan iso ja ihan edessä, jostain luin että sen tyyppisen mahan saaneilla vatsalihakset on venyneet niin kauas etteivät välttämättä palaudu kunnolla koskaan(liekö tämäkin ihan huhupuhetta?). Pitääkö tässä nyt sitten olla loppuelämä tekemättä vatsalihaksia? Haluaisin jo niiiiin kovasti kunnon hikiaerobiciin ja myös tehdä kaiken täysillä, vatsalihasliikketkin!

Eikö kannattaisi aloittaa varovasti siten, että treenaa ensiksi niitä syviä vatsalihaksia? Niitä voi treenata siten, kuten tuossa edellä todettiinkin, että makaat selällään lattialla ja vedät vatsaa kiinni selkärankaan, pidätät muutaman sekunnin, rentoutat kunnolla ja sama uusiksi. Samaa liikettä voi tehdä myös päinmakuulla.

Käsittääkseni hikiliikuntaa suositellaan vältettäväksi vähintään niin kauan, kun synnytyksen jälkeen alapäästä vuotaa verta. Usein siihen menee aikaa 2-3 viikkoa. Alapäässä on tulehdusriski olemassa erityisesti 4-6 viikkoa (lapsivuodeaika), kun paikat ovat vielä auki. Jokainen tietää, paljonko on tullut repeytymiä, episiotosomiaa tms.

Vatsalihaksia voit tehdä myös siten, että makaat selällään kädet korvissa ja nostat varovasti päätä ja hartioita ylöspäin, jolloin liike on varsin pieni. Liikkeen voit tehdä rutistuksena (pää eteenpäin kumartuneena eli katse polviin) tai suoraan ylöspäin (katse kattoon).

Alavatsalihaksia voit tehdä esim. niin, että makaat selälläsi, nostat jalat kohti kattoa ja teet pientä saksausliikettä (sivuttain sekä eteen-taakse). Kun voima kasvaa, voit laittaa samassa asennossa jalat leveään haara-asentoon ja nostaa jalat ylös kohti kattoa. Nämä isot "haarat auki-kiinni" liikkeet tuntuvat myös reisissä.

Isoja vatsaliikkeitä kannattaa välttää myös senkin takia, että selän välilevyt yms. ovat raskauden jäljiltä huonommassa kunnossa, joten selkäongelmia välttääksesi, liikkeiden tulee olla myös selkäystävällisiä.

Myös se on hyvä liike, että nojaat seinään selälläsi ja jalat ovat n. 30 cm: n päässä seinästä ja laskeudut "tuoliasentoon" eli liu'ut alaspäin siten, että selkä nojaa seinään ja sinä olet ikäänkuin tuoli (jalat 90 asteen kulmassa). Pysyttele tuoliasennossa esim. 10 sek ja toista.

Moni haaveilee hikijumpasta, mutta imettävälle rintojen hölskyminen voi tehdä kipeää. Hyvä keino liikkua on kuntopyöräily. Siinä nivelet ja luusto ei joudu liian kovalle rasitukselle ja mikä parasta, et tarvitse silloin lapsenvahtia tai ohjattua maksullista ryhmää, vaan voit polkea esim. lapsen mentyä nukkumaan. Kuntopyöriä löytyy edullisestikin esim. Huuto.net ja sen voi myydä, jos tuntuu siltä, että kuntopyörä toimii pelkästään vaatteiden ripustustelineenä.

Yhteistyössä