Vatsalihakset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Plösö'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Plösö'

Vieras
Synnytyksen jälkeen tuntui aika kauan siltä kuin en omaisi lainkaan vatsalihaksia. Nyt siitä on kuitenkin kulunut n. 1,5 kk ja olisi aika hinku saada kunto taas kondikseen. Kuinkas pian noita saisi alkaa treenaamaan? Mitä haittaa voi olla jos treenaus alkaa liian aikaisin?

Vinoja ja syviä vatsalihaksia saa alkaa reenaamaan vaikka saman tien, mutta suoria vatsalihaksia n. puolen vuoden jälkeen synnytyksestä. Raskauden aikana suorien vatsalihasten välissä oleva "kalvo" venyy ja sen palautuminen kestää n. tuon puoli vuotta. Näin minulle ovat kunto-ohjaajat sanoneet..

vetää ihan vatsaa sisään ja jännittämällä niitä.
Aloita lantionpohjanlihaksilla kun ne jännittyvät timmeiksi niin jatka tuota vatsalihas juttua.
Pikkuhiljaa vatsarutistuksia ja esim Pilates on tosi ok.

Vinoja vatsalihaksia voi jumpata niin, että nousee selinmakuulta (polvet on koukussa) ylös kädet pääntakana kohti ristikkäistä polvea,niin että kyynärpää osuu polveen...Siis esim.vasen kyynärpää ja oikea polvi kohtaavat...Toivottavasti tästä sai selvää

Alkuperäinen kirjoittaja jippu:
mutta suoria vatsalihaksia n. puolen vuoden jälkeen synnytyksestä. Raskauden aikana suorien vatsalihasten välissä oleva "kalvo" venyy ja sen palautuminen kestää n. tuon puoli vuotta. Näin minulle ovat kunto-ohjaajat sanoneet..

Joopa joo, mutta kannattaa tutkailla itseään hiukan. Minulla on synnytyksestä (sektio, en tiedä vaikuttaako se asiaan, ehkä ei) jo reilusti yli vuosi aikaa ja rako vatsalihasten välissä ei ole mennyt umpeen vieläkään :( Eli se tuntuu selvästi ja kun taivutan vartaloa taakse, niin keskelle vatsaa nousee pitkä harjanne kun roinaa tulee vatsalihasten väliin. Tuo puoli vuotta on siis ihan hatusta ja ehkä jokin keskimääräinen aika.

Joo, ja mulle ei kukaan esim neuvolassa kertonut, että suoria vatsalihaksia ei saisi treenata synnytyksen jälkeen. Aloitin treenailut 3vko synnytyksestä, ja ihan hyvin (ja nopeasti) kaikki kyllä palautui ennalleen. Nuo lantiopohjanlihaksen treenailut on kanssa tosi tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Zannikka:
Joo, ja mulle ei kukaan esim neuvolassa kertonut, että suoria vatsalihaksia ei saisi treenata synnytyksen jälkeen. Aloitin treenailut 3vko synnytyksestä, ja ihan hyvin (ja nopeasti) kaikki kyllä palautui ennalleen.

Niin ja silloin vatsalihakset eivät enää palaudu keskeltä yhteen elleivät olleet siten jo kun aloitit. Tosin on eri asia kuka sitä sixpackiä tarvitsee, toiminnallisesti vatsalihakset ihan ok vaikka olisivatkin erillään.

Palautuminen hidastuu, mutta palautuvat ne. Minulla oli tuo "rako" vielä jouluna 6kk vauvan syntymästä, jolloin aloin vihdoin treenata suoria vatsalihaksia. Tuttu fysioterapeutti kertoi sen vain hidastavan palautumista, joten ajattelin että samapa tuo umpeutuuko rako vuodessa vai kahdessa... Nyt 4,5kk myöhemmin rako on lähes ummessa.

Minulla nyt reilu vuosi synnytyksestä ja paikat aika lailla samassa kunnossa (aitsi tissit :() kuin ennenkin. Odottelin ihan rauhassa vatsalihasten tekemisten kanssa, mutta reippailin uuten kärrylenkkeilen ja välillä painoja nostellen (kotona). Monissa toimissahan tarvitaan vtsalihaksia tukemaan liikettä, joten normaali häärääminen riittäne aluksi. Tyttö taisi olla 7 kk, kun aloitin tekemään kevyesti jumpan yhteydessä vatsalihastreeniä. Nyt ei ole enää mitään rakoa välissä, joten ainakin itse koin parhaaksi odotella rauhassa ja pikkuhiljaa lähteä liikkeelle reenauksessa.

Yhteistyössä